Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin Rapide: Čtyři dveře pro DB9

Ondřej Láník
Diskuze (22)
Nejdražší značka Fordovy Premier Automobive Group představila v Detroitu studii, kterou zřejmě nikdo nečekal. Místo dalšího kupé nebo otevřeného vozu, se na molu objevila pětimetrová čtyřdveřová limuzína s dvanáctiválcovým motorem.

Nejdražší značka Fordovy Premier Automobive Group představila v Detroitu studii, kterou zřejmě nikdo nečekal. Místo dalšího kupé nebo otevřeného vozu, se na molu objevila pětimetrová čtyřdveřová limuzína s dvanáctiválcovým motorem. Superluxusních vozů je sice čím dál více, ale o úspěchu takového Astona asi netřeba pochybovat.

Pětimetrová limuzína namířená proti obdobným čtyřdveřovým Bentleyům, Maserati nebo Porsche využívá komponenty nového DB9, flexibilní platformu VH a šestilitrový dvanáctiválec o výkonu přes 330 kW. Rozvor Astonu Rapide je proti kupé DB9 o 250 mm delší, délka vzrostla o 300 mm a výška i šířka je o 40 mm větší, pohotovostní hmotnost vzorstla proti DB9 jen o 140 kg. Za přední nápravou uložený vidlicový dvanáctiválec je spojen s automatickou převodovkou ZF Touchtronic umístěnou až u zadní nápravy. Jízdní výkony jsou prý podobné těm u DB9, jen převody dostaly jiné poměry, protože se předpokládá, že s větším vozem by majitel vyhledával spíše plynulejší jízdu.

Čtyřdveřová limuzína, která v mnohém připomíná současná kupé, je přirozeně luxusně vybavena, atmosféru na palubě dotváří velkoplošné zasklení stropu polykarbonátovým plastem.

Na studii je kupodivu zajímavý nejen design (šéf Astonu Ulrich Bez říká, že Aston Martin musí vypadat pěkně ze všech stran), ale také architektura, na které je automobil postaven. Platforma VH (Vertical/Horizontal) byla zkonstruována právě pro použití v malosériově vyráběných exkluzivních automobilech, kterých se sice nevyrábějí desítky tisíc, ale jejichž vyrobené počty zase nedovolují vyhnout se náročným bezpečnostním požadavkům, ať již kvůli privilegované posádce nebo z legislativních důvodů. Z jediného základu VH tak vznikly současné sportovní modely (DB9 Coupé, DB9 Volante i Vantage) i dlouhá čtyřdveřová studie. Konstrukce z protahovaných hliníkových nosníků může být v rámci úprav prodlužováná a zužována, takže se na ni vejde široká škála různých karosérií, od sportovních vozů kategorie GT, přes závodní DBR9, až po limuzínu Rapide. Karosérie, která je k platformě přilepena je postavena z hliníkových a kompozitových dílů.

Podle informací renomovaného britského magazínu Autocar by čtyřdveřový model dobře zapadl do plánů automobilky nejdříve v roce 2008. To by se prý mohl obdobný model vyrábět v počtu asi pěti set kusů ročně, přičemž za každý z nich by automobilka žádala 160 tisíc liber.

Ondřej Láník
Diskuze (22)