Audi a BMW: Globální prodejní bitva pokračuje
Audi a BMW nejsou jen z jednoho státu, tedy z Německa. Vtip je v tom, že Mnichov i Ingolstadt leží v téže spolkové zemi: v Bavorsku. Ale zanechme geografie a pojďme se podívat, jak si oba výrobci a „nepřátelé na život a na smrt“ vedli. Za první dva měsíce letošního roku dopadl mezi nimi souboj lépe pro čtyři kruhy, i když jen těsně. Rozdíl činil pouhých 383 vozů. Audi do konce února prodalo 242.400 kusů, BMW 242.017. To je vskutku minimální diference. Pro oba to znamenalo meziroční navýšení o 9,3, respektive 8,9 %. Třetí do party, Mercedes-Benz, za nimi zaostal, vozy s trojcípou hvězdou si postavilo do garáží „jen“ 229.630 nových majitelů.
Audi konkrétně pomohla zvýšená poptávka po kompaktní řadě A3, jen v únoru si jí na celé zeměkouli koupilo o 43 % více klientů než loni. V evropském pořadí modelů nakoukla o měsíc dříve do první desítky, dle dat JATO skončila osmá s rovnými 15.600 registracemi, a to včetně ostřejších specifikací S a RS. Započítány jsou i všechny karosářské varianty (třídveřový hatchback, Sportback, kabriolet) včetně sedanu, po kterém vzrůstá hlad. Překvapivými výsledky se na konci své kariéry chlubí obří SUV Q7 (v únoru meziročně +32 %).
BMW mělo před Audi navrch předchozích devět let, nyní ale alespoň v tuto chvíli karta obrací. Podle agentury Bloomberg byl jeho náskok za leden a únor 2013 o něco vyšší než ten současný: 429 registrací. Audi však v rámci Volkswagenu hodlá mohutně investovat, v příštích pěti letech plných 22 miliard eur (přes 602 miliard korun). Celý koncern chce být přece do roku 2018 světovou jedničkou ve výrobě automobilů. V Ženevě představil Ingolstadt malou sportovní S1 a kupé TT třetí generace, letos čeká premiéra ještě dalších 15 zcela nových, případně modernizovaných aut.
Ani v Mnichově neusínají na vavřínech, jejich želízky v ohni jsou MPV Active Tourer série 2 s pohonem předních kol a pro změnu výhradně čtyřkolka X4. Nezapomínejme ani na modernizovanou X3. K návratu na výsluní má pomoci také řada 4. Podle analytiků z IHS Automotive letos BMW prodá nejvíce, 1,77 milionu aut, druhé skončí Audi (1,66 mil.) a třetí Mercedes-Benz (1,56 mil.). Do konce dekády by měli mít oba soupeři ale dle předpovědí stejné společnosti navrch.
No uvidíme. Šéf Audi Rupert Stadler každopádně nedávno v rozhovoru pro Bloomberg poznamenal: „Souboj v prémiovém segmentu je intenzivnější než kdy předtím.“