Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A1 Clubsport quattro: Ostrý tuning z Ingolstadtu

David Bureš
Diskuze (0)
Koncept ostrého Audi A1 pohání přeplňovaný pětiválec z Audi TT RS vyladěný na výkon 370 kW.

Audi vystaví na akci Wörtherseetour 2011, tradičním srazu příznivců tuningu a vozů z koncernu Volkswagen, celkem 18 aut. Dominantou stánku ingolstadtské automobilky bude A1 Clubsport quattro, koncept ostré verze nejmenšího modelu této značky.

Audi A1 Clubsport quattro pohání přímovstřikový pětiválcový turboagregát TFSI objemu 2,5 l, známý z modelů TT RS a RS 3 Sportback. Zatímco oba sériové automobily disponují výkonem 250 kW (340 k), v A1 Clubsport quattro je přeplňovaný motor vyladěn na 370 kW (503 k). Vrchol točivého momentu 660 Nm je k dispozici mezi 2500-5300 min-1. V RS 3 Sportback a TT RS vrcholí krouticí moment hodnotou 450 Nm.

Ostrý hatchback zrychlí z 0-100 km/h za 3,7 s a z 0-200 km/h za 10,9 s, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Audi udává také hodnotu pružného zrychlení z 80 na 120 km/h, které při zařazeném čtvrtém rychlostním stupni trvá 2,4 s.

A1 Clubsport quattro používá šestistupňovou manuální převodovku a systém pohonu všech kol quattro z modelu TT RS. Studie ostrého mini váží 1.390 kg.

Při honbě za vyšším výkonem Audi upravilo turbodmychadlo, mezichladič a výfukový systém. Konstruktéři upozorňují na koncovku výfuku, která je po vzoru závodní A4 pro okruhový seriál DTM vyvedena na levé straně před zadním kolem.

Matně bílou karoserii doplňuje střecha z karbonem vyztuženého plastu (CFRP), sloupky jsou lakovány lesklou černou. Čtyři kruhy v přední masce chladiče jsou vyrobeny z hliníku. V širším předním nárazníku se objevují větší chladicí otvory s karbonovými lamelami, maska single-frame je z jednoho celku. Kapota dostala dva otvory.

Automobil je díky novému nárazníku, širším blatníkům a masivnějším prahům o 60 mm širší. Chladicí otvory před dveřmi Audi přirovnává k originálnímu Quattru, vyráběnému mezi lety 1980 a 1991. Miniaturní boční zpětná zrcátka se zase evokují supersport R8.

Pneumatiky mají rozměry 255/30, 19palcová kola z lehkých slitin se svým tvarem podobají turbínám. Za předními koly se ukrývají karbon-keramické brzdové kotouče s šestipístkovými třmeny, vzadu jsou kotouče ocelové.

Při pohledu na záď vynikne difusor a mohutný, dvouúrovňový střešní spoiler, poskytující více přítlaku. Koncové světlomety jsou zatmavené.

Z interiéru byly odstraněny zadní sedačky, na jejich místě je umístěna zpevňující příčka a odkládací prostor pro helmy posádky. Pod podlahou zavazadlového prostoru je umístěna odlehčená baterie.

Přední skořepinová sedadla s červenými čtyřbodovými pásy pocházejí z R8 GT. Palubní deska je tmavě šedá a disponuje mnoha prvky z matného CFRP a hliníku. Z centrální konzole čalouněné kůží zmizelo rádio, které nahradila trojice kulatých ukazatelů. Ty zobrazují informace o tlaku oleje, plnicího tlaku turbodmychadla a napětí elektrického systému.

Audi o výrobě představené A1 Clubsport quattro neuvažuje, tvrdí však, že některé designové prvky by se mohly objevit v příplatkové výbavě pro A1.

Letošní, již třicátý ročník Wörtherseetour 2011 proběhne v rakouském městě Reifnitz na břehu jezera Wörthersee od 1. do 4. června. Audi zde vedle konceptu A1 Clubsport quattro představí například modely Q3, aktuální A6 či RS 3 Sportback.

David Bureš
Diskuze (0)