Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A3 Sportback g-tron: Audi jde do plynu

Roman Beránek Roman Beránek 2. 3. 2013
12
19
Zobrazit náhledy (12)
Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback

Prvním sériovým počinem ingolstadtské automobilky na poli pohonu na stlačený zemní plyn bude Audi A3 Sportback s označením g-tron.

Emise CO2 30 g na kilometr a dojezd až 1.300 kilometrů. To jsou hlavní trumfy, se kterými vyrazí za zákazníky Audi A3 Sportback g-tron s motorem 1,4 TFSI upraveným pro pohon na CNG. Dvě přídavné nádrže budou uloženy pod podlahou zavazadlového prostoru a každá z nich pojme sedm kilogramů plynu, stlačeného na maximální hodnotu 200 barů.

Důležitou součástí systému je elektronický regulátor, který zajistí snížení tlaku ve dvou krocích na pět až devět barů v závislosti na režimu, v jakém motor právě pracuje. Pokud tlak v nádržích klesne na deset barů, řídící jednotka sama přepne na klasický benzinový pohon.

Pouze na CNG ujede Audi A3 Sportback g-tron 400 kilometrů, dalších 900 na benzin. Dojezd 1.300 kilometrů je tak plně srovnatelný s motory TDI. Pohled na palubní desku v každém okamžiku ukáže, kolik paliva je ve všech třech nádržích a jaká je v aktuálním režimu spalování okamžitá spotřeba. Start studeného motoru probíhá vždy na benzin, co nejdříve se však systém přepne na pohon plynem.

Plnící ventily CNG se vešly pod stávající víčko benzinové nádrže. U motoru 1,4 TFSI byla upravena hlava válců, turbodmychadlo, vstřikovací systém i katalyzátor. Oproti slabší benzinové verzi s 90 kW byl výkon snížen na 81 kW, točivý moment 200 N.m však zůstal stejný. Audi A3 Sportback g-tron se rozjede až na 190 km/h a z nuly na stovku zrychlí za 11s.

Audi se připravuje na alternativní pohony systematicky již několik let. Jeho projekt Audi e-gas by se měl stát na tomto poli milníkem. Továrna ve městě Werlte v Dolním Sasku má zajistit palivo nejen pro vozy spalující CNG, ale v budoucnu i vodík. Ten bude vznikat z větrné energie a zatím bude sloužit pro výrobu metanu za využití CO2. Syntetický plyn, který Audi nazývá e-gas, se pro spalování v motorech ideálně hodí a snižuje emise CO2 ve výfukových plynech. Podle automobilky by její vozy neměly vyprodukovat více CO2, než kolik ho bylo spotřebováno při výrobě e-plynu. Kruh by se tím měl uzavřít.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Slavek-TDM
zajimave
| 4. 3. 2013
Ja vidim duvod pro zatim male rozsireni CNG ve statnich spravach, ktere nemaji koncepci presunu dani z ropnych produktu na zemni plyn. Ten se totiz ve velkem pouziva v prumyslu a domacnostech a hrozily by velky danovy uniky. Takze by stat (potazmo skupiny lidi co za staty stoji) prisel o penize.
zajimave
| 3. 3. 2013
vybiram jen auta v dealerstvich a okolo 3-4 let, takze vetsinou auta kde skoncil leasing a majitel ho dal na protiucet za dalsi, takze hoodne casto auta po prvnim majiteli

tyhle auta maj prave vyhodu v tom, ze nestacili projit rukama nekomu kdo musel setrit, a je me to celkem fuk proc to tak je, ale LPG ma hodne takovich aut v Nemecku, nasel jsem i Merceresa S500L s LPG :-)
zajimave
| 3. 3. 2013
CNG auta nejde dělat s nádrží místo rezervy, protože jsou potřeba mnohem větší nádrže než u LPG. Takže upravená konstrukce je víceméně nutností, protože jinak by to zabíralo mnoho místa ... viděl jsem přestavenou Fabii, kde doslova celý kufr zabírala nádrž na CNG.
zajimave
| 3. 3. 2013
Pochybuju, že to LPG dávali první majitelé - manažeři. Kdo má auto za miliony, toho spotřeba a cena benzínu netrápí. Jenže po 2-3 letech se auto dalo do bazaru a aby to bylo prodejné, tak bazar udělal přestavbu na LPG. Pak v tom pár let pojezdí druhý majitel - a poté se to vyveze k nám či do jiného státu Východní Evropy :-)
zajimave
| 3. 3. 2013
a) Nevyjde dráž než benzín nebo nafta. Vezme s propan s butanem (nejlehčí frakce při zpracování ropy), zkapalní se to a palivo je hotovo. Vyrobit benzín je náročnější, protože běžná benzínová frakce nemá dostatečné oktanové číslo a navíc je té frakce dost málo, talže se musí vyrábět zpracováním i těžších frakcí.
b) Na LPG pro pohon aut se vztahuje spotřební daň ve výši 3933 Kč/t.
c) Ano, zemní plyn je poměrně levný a předpokládám, že cena by mohla jít ještě dolů s novými způsoby těžby.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku