Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi grandsphere je luxusní limuzína budoucnosti. Rozpozná vás podle chůze  

Stanislav Kolman
Diskuze (9)

Čtyři kruhy přivezou na mnichovskou výstavu IAA koncept luxusní limuzíny Audi grandsphere. Jízda v ní má symbolizovat let první třídou.

Audi grandpshere je novopečeným přírůstkem do rodiny koncepčních vozů „Sphere“. Nejprve se světu představilo Audi skysphere – elektricky poháněný roadster s funkcí automatizované jízdy, který se dokáže díky variabilnímu rozvoru proměnit ve sportovní vůz řízený řidičem. Teď světlo světa spatřuje luxusní limuzína, jejíž technologie se začnou v příštích letech objevovat v sériových vozech čtyř kruhů.

Novinka láká především na automatizovanou jízdu čtvrté úrovně, během které si může řidič vyřizovat korespondenci, případně „poprosit“ auto o vyhlídkou cestu s těmi nejlepšími restauracemi a hotely. Samozřejmostí na palubě je prémiové audio a streamovací služby přímo v multimediálním systému vozu. Časem automobil zvládne i individualizované a exkluzivní nabídky na koncerty, kulturní či sportovní akce. Koupě lístku bude otázkou několika kliknutí na displej.

Slovíčko „Sphere“ v názvu všech tří konceptů (posledním se v roce 2022 stane Audi urbansphere) podle tvůrců symbolizuje fakt, že při stavbě těchto aut se kladl obzvlášť velký důraz na interiér. Vlastně se nejprve navrhla samotná kabina a až poté se pracovalo na vnějším designu a ostatních aspektech. Spokojenost posádky uvnitř je tu prý důležitější než pohon či jízdní dynamika.

To však neznamená, že by zvenčí šlo o nezajímavý produkt. Dveře studie jsou zavěšeny vpředu a vzadu a otvírají se od sebe. Karoserie nemá střešní sloupky B, takže se po otevření objevuje obrovský nástupní prostor. Koncept pracuje s technologií rozpoznávání chůze, která včas identifikuje majitele a automaticky otevře dveře.

Video se připravuje ...

Audi dále říká, že vize grandsphere přináší radikální změnu komfortní zóny. Zatímco v tradiční luxusní limuzíně sedí vlastník vzadu, teď se první třída nachází vpředu v první řadě. Tato část interiéru už totiž neslouží primárně pro řízení vozidla, s aktivací autonomní jízdy zmizí volant i pedály a celá přední část interiéru se promění ve volnočasový prostor. Koncept má sedadla v uspořádání 2+2 a mezi předními sedačkami najdeme chlazený palubní bar se dvěma sklenkami a prostorem pro lahev.

Uvnitř se pracuje s těmi nejlepšími materiály, designéři namátkou zmiňují dřevo a vlnu, syntetické tkaniny či kov. Mnoho z uvedeného je vyrobeno z recyklovaných surovin, klasickou kůži byste v Audi grandsphere hledali marně.

Video se připravuje ...

Vůz s délkou 5,35 metru, šířkou 2 metry a výškou 1,39 metru se chlubí mimořádně dlouhým rozvorem 3,19 metru (delší než u prodlouženého Audi A8). Nízká stavba však namísto tradiční limuzíny připomíná spíše pořádně protáhlé čtyřdveřové GT bez zbytečných vnějších kudrlinek. Auto působí čistě a uhlazeně, což byl ostatně cíl tvůrců.

Byť jde o koncept, Audi nezapomnělo zmínit ani informace o technice. Studie je posazena na platformě PPE určené výhradně pro elektrický pohon. Baterii s kapacitou 120 kWh najdeme mezi nápravami, pohon obstarávají dva elektromotory s pohonem všech kol. Systémový výkon má hodnotu 530 kW a točivý moment činí 960 newtonmetrů, stovku vůz zvládne za nějaké čtyři sekundy. Architektura vozu pracuje s 800V sítí, díky níž zvládne u rychlonabíječek dobíjet výkonem až 270 kW. Pro získání 300 kilometrů dojezdu prý postačí desetiminutové nabíjení. Z 5 na 80 % se majitel dostane za pouhých 25 minut. Celkový dojezd má hodnotu 750 km.

Přední kola jsou zavěšena na pětiprvkové nápravě optimalizované pro elektrický pohon. Zadní náprava je víceprvková a stejně jako přední vyrobena z hliníku. Nechybějí říditelná zadní kola či vzduchové odpružení Audi air suspension – jednokomorové s adaptivními tlumiči. Vůz je dále vybaven aktivním podvozkem, který během milisekund umí měnit polohu jednotlivých kol posouváním vzhůru nebo dolů. V každé situaci tak auto zvládne aktivně regulovat polohu karoserie a tím výrazně potlačovat její nežádoucí pohyby.

Naživo si lze koncept Audi grandsphere prohlédnout na mnichovském autosalonu již příští týden. Redakce Auto.cz samozřejmě nebude na místě chybět, takže vám přineseme bezprostřední dojmy přímo z výstaviště.  

Stanislav Kolman
Diskuze (9)

Doporučujeme

6. 9. 2021 07:40
Re: Dejte tomu slušný motor a může jít do světa.
Hloupý věří, chytrý si ověřuje. V tom ubohém a propagandistickém článku se píše, že pouze 10% vozového parku v Norsku tvoří EV auta. Jenže oficiální statistiky říkají že podíl těchto aut je úplně jiný a že registrace nových aut tvoří z 84% pouze elektromobily a plug-in hybridy. Už v roce 2015 byla penetrace EV aut na celku 20,7%. Takže deset procent je stejný nesmysl jako celá tupá propaganda Autoforum.
4. 9. 2021 11:41
Re: Dejte tomu slušný motor a může jít do světa.
Přeně! :-)
https://www.autoforum.cz/…islosti-na-rope/
4. 9. 2021 11:41
Re: Dejte tomu slušný motor a může jít do světa.
Přeně! :-)
https://www.autoforum.cz/…islosti-na-rope/
Avatar - kuk
3. 9. 2021 16:04
Auta budoucnosti už 10 let vyrábí Tesla
Ostatní dělaj jen koncepty, který nikdy nevyroběj a furt produkujou předpotopní plečky. :-!
3. 9. 2021 13:16
Twl, takovy blbosti.
Pozna podle chuze.

To je sice hezky, ale proc maji vsichni majitele aut do 4 metru, kolem 400 tisic, v "novem svete" chodit pesky?