Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi RS Q8 dostává 23palcová kola. Větší už jsou naprostý nesmysl, přiznává designér

Stanislav Kolman
Diskuze (11)

Čím větší, tím hezčí. Kola jednoznačně dělají auto, i proto s každou novou generací nějakého modelu povyrostou. Audi ale říká, že s aktuálním 23“ obutím RS Q8 dosáhlo absolutního vrcholu.

Není to zase tak dávno, kdy byla osmnáctipalcová kola to největší, co šlo pro osobní automobil objednat. Jenže doba šla dopředu a kola, stejně jako celé vozy, postupně rostou. Dnes už se s osmnáctkami potkáváme zcela běžně, větší a dražší modely se dokonce nebojí sáhnout po 20palcovém či ještě větším obutí. Pomyslným rekordmanem je v tomto ohledu zbrusu nové Audi RS Q8, které může mít za příplatek kola o rozměru 23 palců.

V souvislosti s tím se lidé ptají: kam až mohou kola u osobních automobilů růst? Šéfdesignér Audi Marc Lichte říká, že třiadvacítky na novém ostrém SUV-kupé jsou vrcholem, který čtyři kruhy nejspíše už nehodlají překonat. Doslova sdělil, že jakékoli větší obutí je absolutní nesmysl.

Podle hlavního designéra automobilky je důvodů více. Nejenže takto velká kola mají podstatný vliv na jízdní komfort i cenu, ale není pro ně ani dostatek prostoru. Navíc nejdou ruku v ruce s aktuální politikou značky, která se ve velkém vrhá do elektrifikace. Lichte v interview poznamenal, že se snaží vytvořit co nejkompaktnější elektromobily, protože díky zjednodušené technice mohou na stejném půdorysu nabídnout více místa uvnitř. Rozhodně se u nich neobjeví bohatší prostor pro větší obutí.

Zatímco někteří považují už 23“ kola RS Q8 za příliš velká, Lichte má z tohoto rozměru radost. Říká, že každý designér připravuje skici automobilu s obrovskými a líbivými koly, ta se ale v takřka všech případech neprobojují do sériové výroby. A právě sportovní SUV-kupé je podle něj světlou výjimkou.

Třiadvacetipalcová kola nejsou jediným unikátem RS Q8. Tím jsou rovněž pneumatiky o rozměru 295/40, tedy největší, jaké kdy Audi na produkční auto nasadilo. Dlužno ale dodat, že Lichte hovořil pouze o Audi. Šéf GM Michael Simcoe před časem mluvil dokonce o 26“ kolech. Otázkou ale zůstává, pro která auta je takové obutí vlastně vhodné.

Stanislav Kolman
Diskuze (11)
Avatar - Beefcake
10. 12. 2019 18:59
Wtf
¿23? Viac palcov viac Adidas a 50 koni k tomu ?
Avatar - white label
10. 12. 2019 14:07
Re: 22" vs 23"
Fabia I RS měla 16"ky (205/45):
https://www.obautodily.cz/…000-1000-0-0.jpg
Avatar - 3_diamanty
10. 12. 2019 11:39
Re: 22" vs 23"
ved aj fabia RS mala 17tky tusim-.. ale narazal som na standardne prevedenia .. cize v beznom standarde ... nie top verziu ... ale ak to takto pojde dalej tak skutocne o 10 rokov moze aj male auto mat uz aj v zaklade fakt megakola... a tusim aj nova i10 uz v zaklade pod 15 palcov ani nepojde .. a to je miniauto.. .. aj citigo ma uz bezne 15tky .. proste sila jake velke disky uz dnes obuvaju aj tie najmensie auta na trhu .. ved kedysi 15tky mali uz naslapane a o triedu vacsie auta ako 206gti a pod ;-) .... rovnako nizsia stredna uz pod 16 palcov takmer ani nejde... a to ani nie je tak davno co bezna corolla alebo astra mala kludne 14tky a pohoda ... sila
Avatar - white label
10. 12. 2019 00:58
Re: 22" vs 23"
66 kW byl u G3 velmi slušný výkon, ten měly v r. 95 právě GT/GT Special verze Golfu III na 15" kolech, benzínová 1,8 8V a první 1,9 TDI.
Na posledním CrossPolu máme 16" na zimu a 17" na léto, takže už nemusíš čekat ani těch pár roků.
Avatar - 3_diamanty
10. 12. 2019 00:04
Re: 22" vs 23"
tak 15tky mam uz aj ja dnes na malom aute s 66kw ... boze kde su tie casy ked som na feldu daval 14tky a kukal som jak puk ake su tie kola brutalne velke :D ... boze jak sa vsetko uz pomenilo ... a prejde este par rokov a aj 17tky na malom aute uz nebude nic nestandardne ... auta sa neskutocne menia poslednu dobu v kazdom smere .. ved 16tky mala kedysi S klada... si ju predstav dnes na 16tkach .. to ani nejde uz :-[] .. auta su dnes uz proste monstra.. a monstrum potrebuje aj velke kolo... casy stihlych nizkych aut ktorym stacili 13-14-15tky su proste uz davno fuc