Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI – Dobře už bylo. Ale občas stále je

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 13. 6. 2020 • 02:41
59
57
Zobrazit náhledy (59)
Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI

Ano, TT RS pořád žije, navíc si pod kapotou navzdory přísným emisním limitům stále opatruje svůj ikonický pětiválec. Přijměte pozvánku k jednomu rychlému svezení.

Design, interiér


To jsou pořád nějaké kabely, zásuvky, konektory… jeden by řekl, že tradiční redakční test už se bez nějaké formy elektrifikace ani neobejde. A pak se tu z čista jasna objeví Audi TT RS s ikonickým benzinovým pětiválcem, který vyjma filtru pevných částic před emisními normami nepoklekl a pořad nám připomíná, že na světě stále umí být hezky. Testovaný kousek je třetí generací kultovního kupé a druhé vydání pyšnící se “eresovým” odznáčkem.

Abych ten úvod ještě uvedl na pravou míru, ono se tu tétéčko neobjevilo teď. S aktuálním provedením už se Machi svezl na okruhu Ascari před dlouhými šesti lety, tenkrát na úzké klikaté trati provětral provedení TTS. V průběhu let došlo k jemným omlazovacím procedurám, až jsme roku 2016 usedli za volant rychlého TT znovu. Tentokrát to nebylo kořeněné “esko”, ale rovnou pořádně peprné RS. Audi nás asi nechtělo příliš rozmlsat, takže jsme si na tradiční redakční test museli počkat o něco déle. Ale vyplatilo se!

Tango k nezaplacení

Jestli mělo Audi TT počátkem milénia pověst dámské kabelky pro bohaté, třetí generace tuto škatulku zmačkalo a vyhodilo do koše. Samotné “ereso” jakbysmet. Obcházím tak testovací kousek a říkám si, že tohle tétéčko je všechno, jen ne holčičí. Výrazná a ostře řezaná maska chladiče, zamračený výraz LED světlometů vpředu, pevný spoiler na zádi… a plejáda příplatků, které pozitivní dojem ještě víc umocňují, zároveň ale připomínají, že Ingolstadt není zrovna levný kraj.

Počítejte s námi: příplatková červená metalíza Tango (+24.000 Kč), 20” kovaná kola (+60.000 Kč), Matrix LED světlomety vpředu (+61.100 Kč), Matrix OLED zadní světla (+40.000 Kč)… a to se prosím pěkně stále bavíme jen o položkách v rámci exteriéru. Asi bych top diodovou světelnou techniku oželel a vystačil si se základem, který přijíždí na devatenáctkách s xenony a nevypadá o nic méně naštvaně. Už tak bych se musel plácnout přes kapsu, vždyť u nejlevnějšího TT RS visí cenovka 1.932.900 Kč. Nad dvěma miliony jste mrknutím oka.

Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI

A když se v konfigurování rozšoupnete, za příplatky necháte u prodejce klidně půl milionu. Náš exemplář je totiž dále vybaven RS sportovními výfuky (28.600 Kč), RS sportovním podvozkem Plus (+25.700 Kč), paketem černé optiky s černými detaily (+18.600 Kč) či posunem omezovače rychlosti na 280 km/h za bratru 42.900 Kč. Tady bych se klidně spokojil s obligátními 250 km/h.

A další tučné sumy lítají v interiéru. Čalounění kůží Nappa stojí 28.200 Kč, elektricky nastavitelná přední sedadla přijdou na 21.300 Kč, jejich vyhřívání je za další desítku. Je libo kvalitní poslech hudby? Za audiosystém Bang & Olufsen se připlácí 24.300 Kč. A třešnička na přístrojové desce… MMI navigace za 71.100 Kč. Uf.

Samotný interiér je však skvěle promyšlený, Audi z malého prostoru vytěžilo absolutní maximum. Pozice za volantem se hledá snadno. Díky ne až tak robustní přístrojové desce a nepříliš široké středové konzole sem nohy pohodlně poskládají i vyšší cestující. Já s výškou 178 cm nemám absolutně žádný problém, což už se nedá říct o sedačkách vzadu. Ty berte spíše jako takový bonus k zavazadelníku (standardně pojme 305 litrů), i malé děti budou cestování tady chápat spíše jako trest za špatné známky. Ale zpátky dopředu. Sedadla mají výrazně tvarované bočnice, takže podrží v zatáčkách, zároveň ale nejsou přehnaně tuhé, takže se nemusíte obávat ani dlouhých dálničních štací.

Audi se v případě TT RS netají inspirací u velkého supersportu R8, což neplatí jen pro vnější vzhled, ale také vybrané prvky kabiny. Všímáme si stejného odlehčeného volantu se zploštělou spodní částí, strany jsou zase potažené alcantarou, takže se při svižnějším svezení hezky drží. Pod ovládacími tlačítky volantu vidíme kulaté červené tlačítko pro startování, druhé černé zase slouží pro volbu jízdního režimu. Ocenil bych snad jen větší pádla pod volantem, která se otáčejí společně s ním. Teplota či intenzita foukání se nastavují ovladači, které jsou integrovány do tří výdechů topení uprostřed. Zároveň malé displejíky data zobrazují. Elegantní řešení!

Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI

S er-osmičkou je shodný i digitální přístrojový panel s 12,3” obrazovkou. Vidíte správně, je to jediný velký displej v autě, tétéčko se obejde bez dotykové plochy multimediálního systému. Veškeré funkce, které standardně ovládáme na obrazovce uprostřed, jsou tu sdruženy do kapličky. Zpočátku to byl nezvyk, po prvních pár kilometrech mi na tom už ale nic zvláštního nepřišlo. Jednotlivými menu listujete prostřednictvím ovladače na středové konzole. Jen škoda, že není kde zobrazit Apple CarPlay, říkal jsem si, když jsem si telefon prvně připojoval na USB kabel. Jaké překvapení, když na mě tahle jablečná služba vyskočila přímo mezi budíky. Řešení možná trochu úsměvné, ale funkční. A to se počítá.

Motor, jízdní vlastnosti


Prvonositel

Za poslední roky se stal benzinový pětiválec ikonou sportovních vozů Audi. A bylo to právě TT RS, které jeho nejnovější provedení dostalo jako první. Přeplňovaný zážehový agregát s objemem 2,5 litru má výkon 294 kW (400 k) a 480 newtonmetrů točivého momentu od 1950 otáček. Z klidu na stovku s ním TT RS zrychlí za 3,7 sekundy, o posunuté maximálce na 280 km/h už jsme se bavili.

Byť má pětiválec s předchůdcem shodný objem 2480 cm3, v dalších aspektech se toho změnilo hodně. Řadová jednotka je o 26 kilogramů lehčí, za což vděčí především novému hliníkovému bloku motoru. Jen ten ubral 18 kilo, o další shazování se postaral dutý klikový hřídel, o šest milimetrů menší průměr hlavních ložisek klikového hřídele či hořčíková olejová vana. Motoru pomáhá rovněž větší turbodmychadlo pracující s tlakem až 1,35 baru, kvůli přísným emisním normám je navíc vybaven filtrem pevných částic.

Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI

Jasně, Mercedes-AMG už dnes umí vydolovat větší porci koní i z dvoulitrového čtyřválce, charakter pohonné jednotky ale nahradit nedokáže. Asi to bude znít infantilně, ale chraplavý projev pětiválce s brumlajícími výfuky je prostě boží. Přispívá k němu nejen sekvence zapalování válců v pořadí 1-2-4-5-3, ale rovněž výfuková soustava se zvukovou klapkou zakončena dvěma oválnými koncovkami.

Výsledek přitom není přehnaně hyperaktivní, ale ideálně vyvážený a univerzální. V normálním provozu může být motor nenápadným a tichým společníkem s dostatečnou výkonnostní rezervou, která se hodí v táhlých stoupáních či při předjíždění. Stačí ale přepnout do sportovního režimu a z decentního parťáka se stane nabitá zbraň, která je zkrátka pekelně rychlá. Na stovku za 3,7 sekundy se dostanete po aktivaci systému launch control, pružná dynamika je však podobně opojná a lusknutím prstu vás přišpendlí do sedačky. Kombinace čtyř stovek koní, sezení takřka na zemi a hmotnosti lehce přes 1,5 tuny, to už s orgány umí zamíchat. Motoru se chce i z nízkých pater otáček, ale pokud máte v úmyslu jet opravdu rychle, určitě ho držte nad třemi tisíci. Tady působí nejživěji, což platí až po nějakých 6000 ot/min. Neostýchá se ale otáčkoměrem pokračovat až k rudě podbarvené sedmičce.

Od jízdního stylu se logicky odvíjí i spotřeba. Ráno jsem jel do práce na pohodu, dvacet kilometrů okresky, necelých sedmdesát dálnice a dvacet popojíždění ucpanou Prahou. Při dodržování rychlostních limitů se mi počítadlo odměnilo hodnotou 7,8 litru. To je hodně, hodně dobré. Domů jsem si chtěl ale užít o něco více zábavy, namísto dálnice jsem tedy zvolil klikatou okresku a schopnosti auta si užíval plnými doušky, což nakonec vyústilo v apetit 16 litrů. Po týdenním soužití jsem vůz vracel s průměrnou hodnotou 10,1 litru. Za mě spokojenost.

Dokonalé. Možná až moc

Současné TT RS se nabízí v jediné konfiguraci. Výše popsaný motor se pojí výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol, jenž je tady řešen elektrohydraulicky ovládanou mezinápravovou vícelamelovou spojkou. První letmý pohled do interiéru vás přitom zvládne dokonale zmást, volič automatu s kulatou hlavicí je totiž až nápadně podobný řešení, které známe z aut s manuálem. Když jsme u toho řazení, převodovka kvalty střídá logicky, nezmatkuje, jen při podřazování pádly pod volantem se při ostřejší jízdě občas zapomene a nižší rychlost tam “pošle” až o něco později, než by řidič očekával. Při okresních hrátkách to zas až tak nevadí, limitní jízda na okruhu ale vyžaduje přesnost maximální.

Čtyřkolka autu zase pomáhá s jistotou při průjezdech zatáčkami. To je sice fajn, pokud chcete daný úsek projet co nejrychleji a nejpřesněji, nepotěší to ale v případě, že se za volantem toužíte pobavit. Neumím si představit, co by se na okresce muselo stát, abyste nad eresovým TT ztratili kontrolu. Výjezdy ze zatáček dveřmi napřed nečekejte, takové potěšení musíte poptávat jinde. Samotné řízení by sice mohlo být ještě tužší a dávat o něco více zpětné vazby, na druhou stranu má ale krátký převod, takže lze směr jízdy měnit mrknutím oka. Do jakého oblouku auto pošlete, takový i vykrouží. A je skoro úplně jedno, v jaké to bude rychlosti.

Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI

Samotný podvozek se zavěšením MacPherson vpředu a čtyřprvkovou nápravou vzadu byl dovybaven příplatkovým RS sportovním podvozkem Plus s magnetorheologickými adaptivními tlumiči nastavitelnými ve třech režimech, to vše v kombinaci s dvacetipalcovými koly. Pravda, ve všech možnostech byl podvozek tužší. O nerovnostech na silnici dával vědět občasnou tupou ránou, na sportovní podvozek a obouvané dvacítky však byla jízda vesměs kultivovaná. A to tak, že mě tvrdší naladění v komfortním režimu nikterak neiritovalo. Bez výhrad zůstala rovněž brzdová soustava. Nástup byl okamžitý, účinek výrazný, to všechno bez pozvolného vadnutí. Pořád se ale bavíme o možnostech v rámci tuzemských okresek.

Audi se chlubí součinitelem aerodynamického odporu o hodnotě 0,32. To nijak nerozporuju, avšak při klidnějších cestách na dálnici, kdy jsem se chtěl především komfortně přepravit z bodu A do bodu B, jsem si už všímal zvýšeného aerodynamického svistu. Naopak podvozek byl odhlučněn dobře, valivý hluk od kol mě výrazně neobtěžoval.

Závěr


Závěr

Audi TT RS je neskutečně rychlé. V přímce, ale i při průjezdech jednotlivými zatáčkami. Schopnost měnit směr v zatáčkách s takovou jistotou mu leckterá konkurence může jen tiše závidět. Otázkou ale zůstává, jestli to není spíše na škodu. S veškerou tou precizností se z jízdy pozvolna vytratila i taková ta hravost a radost, s níž za volant sportovního vozu chcete usedat.

Jinak ale nemám moc co vytknout. Zamračené tétéčko v rudé barvě se mi zvenku líbí, uvnitř mě zase zaujalo, s jakým důvtipem zvládlo Audi pracovat na tak malém prostoru, viz Apple CarPlay v budících či teplota zobrazená v otočném ovladači uprostřed výdechu topení. Použité materiály odpovídají postavení luxusního sporťáku, stejně jako nízký posez. Jen ta cena. Už standard s cenovkou 1,9 milionu korun není zrovna lidovou záležitostí, zaškrtávání příplatkových položek pak tento pocit jen umocňuje…

Nejlevnější verze modelu 1.046.900 Kč (2.0 TFSI/145 kW)
Základ s testovaným motorem 1.932.900 Kč (2.5 TFSI/294 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.932.900 Kč (2.5 TFSI/294 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.489.500 Kč (2.5 TFSI/294 kW)  

Plusy

  • Atraktivní sportovní vzezření
  • Promyšlený interiér
  • Rychlost v přímce
  • Slušná spotřeba paliva

Minusy

  • Pořizovací náklady
  • Drakonické ceny příplatků
  • Chybí radost z řízení

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI
Cena základní sestavy 1 932 900 Kč
Výbava základní sestavy 19” kola z lehkých slitin, parkovací senzory vpředu a vzadu, Audi virtual cockpit (12,3” digitální přístrojový štít), automatická klimatizace, čalounění sedadel alcantara/kůže, elektricky nastavitelná bederní opěrka vpředu, RS sportovní multifunkční volant, RS sportovní podvozek, RS zadní křídlo, sportovní nárazníky, termoizolační čelní sklo, xenonová světla Plus atd. Kč
Cena testované sestavy 2 489 500 Kč
Výbava testované sestavy 20” kovaná kola (+60.000 Kč), červená metalíza Tango (+24.000 Kč), RS sportovní výfuky (+28.600 Kč), RS sportovní podvozek Plus (+25.700 Kč), elektricky nastavitelná přední sedadla (+21.300 Kč), vyhřívání sedadel vpředu (+10.000 Kč), Paket černé optiky (+18.600 Kč), posun omezovače na 280 km/h (+42.900 Kč), Matrix LED světlomety (+61.100 Kč), Audi Matrix OLED zadní světla (+40.000 Kč), MMI navigace s MMI Touch (+71.100 Kč), čalounění kůží Nappa (+28.200 Kč), audiosystém Bang & Olufsen (+24.300 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2480
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 294 / 5850
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 480 / 1950 - 5850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.7
Emise CO2: 208
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 305 / 712
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1515 / 360
Rozměr pneu: 255/30 R20
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4201
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1344
d) rozvor (mm): 2505
e) rozchod vpředu (mm): 1564
f) rozchod vzadu (mm): 1543
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 410 / 680
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 730
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 580
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 640
18. 6. 2020 08:35
Jednorožec
Audi TT se u nás fakticky vůbec neprodává, v ČR v loňském roce 4 registrace, letos pouze 1 vůz!
S tím by se klidně dalo přirovnat k jednorožci... Jinak jako RS to určitě bude zajímavé svezení.
Avatar - white label
15. 6. 2020 15:10
Re: pekny
Ntwl, tak to je síla... :-O :-[]
Avatar - iudex
15. 6. 2020 14:29
Re: pekny
Fuj tvl, ja som po obede, to mi nabudúce nerob. 8-s :-[]
Avatar - fOE
15. 6. 2020 13:48
Re: pekny
Tak ten vcerejsek s RS, treba s takovym https://i.ytimg.com/…axresdefault.jpg , tam byl svet jeste v poradku...
... a protoze svet ma byt v rovnovaze, tak timto dnesnim Eresem ti to trosku "narovnam": https://www.rouming.cz/…kocicka_2020.jpg
:-[]
Avatar - iudex
15. 6. 2020 12:41
Re: pekny
Priznávam, občas sa pozabudnem. Ereso je najlepšie. Mimochodom včera ma jedno len tak preskočilo na Slovakiaringu. Len pred tým RS malo napísané "GT3". ;-) :-[]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku