TEST Audi S5 Sportback TDI vs. A5 kupé 40 TFSI – Silná nafta, nebo základní benzin?
Audi S5 Sportback se v rámci faceliftu dočkalo místo benzinového vznětového šestiválce. Jak s ním jezdí? A co když chcete verzi z opačného spektra nabídky, zaujme A5 se základním motorem?
Design, interiér
Audi A5 je sportovnější alternativou k řadě A4, která se snaží oslovit zákazníky hledající něco peprnějšího, než je obyčejný sedan nebo kombi střední třídy. I tak je však jeho nabídka bohatá, A5 čítá dnes hned tři karosářské varianty - kupé, kabriolet a fastback a nepřeberné množství nabízených motorizací, které se rozhodně neomezují jen na to nejsilnější v portfoliu čtyř kruhů. V nedávné době se nám v redakční garáži sešli hned dva zástupci této řady z opačného konce cenového spektra.
Na jedné straně tu máme Audi A5 kupé s benzinovým dvoulitrem 40 TFSI (140 kW), tedy to nejlevnější z této řady, a na druhé Audi S5 Sportback, alias nejsilnější dieselovou variantu s šestiválcem o výkonu 255 kW v útrobách. Zatímco první startuje na částce 1.153.900 korun, za druhé dáte podle ceníku minimálně 1.864.900 Kč. Jak tyto naprosto odlišné verze A5 z opačného konce spektra, s jinou karoserií, odlišným počtem válců i jiným palivem v nádrži jezdí? A která z nich nás zaujala více?
Nadčasový design
Než se však na obě auta vrhneme, připomeňme si historický kontext. Audi A5 je tu s námi již od roku 2007, současná druhá generace na trh vstoupila v roce 2016. Historie sportovních Audi střední třídy je ale ještě delší, vždyť první A5 dorazila jako náhrada za A4 kabriolet, které se prodávalo ve dvou generacích od roku 2003. Doplnilo však nabídku o kupé a fastback (s obchodním označením A5 Sportback), které dorazily i v dnešní generaci. A ta - jelikož je na trhu už nějaký čas, dočkala se loni spolu s výchozí řadou A4 modernizace.
Jak je u Audi zvykem, modernizace je poměrně decentní, a tak pokud se vám A5 Sportback (potažmo S5 Sportback) líbila už před faceliftem (jako třeba mně), modernizace na tom nic nezmění. Pořád jde zkrátka o pohledné auto, které přestože je vlastně decentní, má díky ostrým hranám šmrnc. A v té červené metalíze Tango mu to obzvlášť sekne.
Jeden zásadní poznávací znak tu však přece jen najdeme. Maska single frame je nižší a širší, především je ale u verze S5 v horní části doplněna o tři otvory, odkazující na klasické Audi Sport Quattro z roku 1984. Jestliže A4 pak v rámci faceliftu měnila tvar svých světlometů, zde nadále zůstal jednodušší lichoběžníkový tvar. Světlomety jsou u S5 už v základu diodové s technikou Matrix, za příplatek 26.800 korun však můžete mít vyspělejší systém s laserem jako doplňkem pro dálková světla.
Co se pak týče rozměrů, připomeňme, že Sportback se neliší jen jinou siluetou karoserie s druhým párem dveří. Jeho rozvor 2.825 mm je totiž o 60 mm delší než v případě kupé.
Opravdu krok vpřed?
Moderně a nadčasově působí také interiér, který je jako již tradičně u Audi luxusně zpracován, za použití kvalitních materiálů. V tomto ohledu opravdu není autu co vytknout, jen se musíte smířit s tím, že i v případě S5 si za leccos připlácíte. Konkrétně třeba karbonový dekor přijde na 18.600 korun, indukční nabíjení telefonu zase na 10.100 korun. Osobně bych si však vystačil bez příplatkového digitálního přístrojového štítu s 12,3“ displejem (+7.100,-), výchozí kombinace analogových budíků s barevným displejem palubního počítače podle mého názoru vypadá ve výsledku lépe. Byť samotnému virtuálnímu kokpitu není vlastně co vytknout, rozlišení je detailní, zvolená grafika přehledná, takže z hlediska funkčnosti je vše v pořádku.
To vlastně platí i pro inovovaný multimediální systém, jehož ovládání je přehledné, reakce na povel rychlé a vysoko usazená obrazovka s úhlopříčkou 10,1“ na vrchu středového panelu pěkně na očích. Jenže přesto si nemůžu pomoci a mám za to, že nahrazení klasických ovladačů na středovém tunelu dotykovým ovládáním na obrazovce je krokem zpět. Dosavadní řešení bylo zkrátka intuitivnější a při jízdě snazší na ovládání. Už jen proto, že do pravé části displeje už se musíte trochu nepříjemně natahovat.
Za volantem se pak sedí ideálně nízko, sportovní S sedadla parádně obejmou tělo a ideálně podrží v zatáčkách. Dvě výtky bych tu přesto měl, pro řidiče vyšších postav (já mám 185 cm) nejsou ideální integrované opěrky hlavy, které jsou zkrátka příliš nízké. Masážní funkce pak nenabízí tolik režimů jako konkurence a i samotná práce systému není oproti jiným vozům tak precizní. Masáž by zkrátka mohla být intenzivnější.
Co se týče místa vzadu, s ohledem na siluetu karoserie je samozřejmě nutné počítat s jistým kompromisem. Ve Sportbacku se tu sedí poměrně nízko, což poněkud ztěžuje výstup a nástup, samotný prostor je ale dostatečný. S výškou 185 centimetrů tu pořád mám dostatečnou rezervu jak před koleny, tak nad hlavou. Silná sportovní sedadla nicméně omezují prostor více než ty výchozí v běžné A5 Sportback. Díky slušnému prosklení se tu každopádně necítím tak stísněně.
Se zavazadelníkem je pak spjat fakt, že S5 Sportback se stalo mildhybridem. Do prostoru původně vyhrazenému rezervnímu kolu byla umístěna lithium-iontová baterie pohonného ústrojí, což ve výsledku udávaný objem snížilo z 465 litrů na 430 litrů, což není žádný zázrak. Na druhou stranu je to paradoxně o 10 litrů více než v technicky spřízněném kombíku S4 Avant, od něhož byste asi čekali větší objem.
Motor, jízdní vlastnosti
Vznětová V6? A proč ne...
Právě pohonné ústrojí je nejzásadnější změnou modernizované S5 Sportback. Je totiž součástí nové strategie čtyř kruhů, kdy se na evropských trzích stává z řady S řada automobilů se silným vznětovým motorem pod kapotou. Pohonný systém modernizovaného Audi S5 Sportback je tudíž totožný jako v dříve testovaném kombi S4 Avant po faceliftu. To znamená motor 3.0 TDI pod kapotou s dvojitým přeplňováním – klasické výfukové turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) pracující až s plnicím tlakem 2,4 baru doplňuje ještě elektrický poháněné dmychadlo (EAV) pro rychlejší nástup točivého momentu. Výsledkem je výkon 255 kW a točivý moment rovných 700 N.m.
Hlavně tu ale nechybí nejmodernější technika pro snížení spotřeby a emisí. S5 Sportback je tudíž mildhybridem, který zvládá jet setrvačností se zcela vypnutým spalovacím motorem, a to až po dobu 40 sekund, případně při zpomalování pod 22 km/h. Pro tyto účely je třílitr spárován s 48 V elektrickou sítí s generátorem s funkcí spouštěče (BAS) a lithium-iontovou baterií o kapacitě 10 Ah (0,5 kWh), do níž je ukládána energie získaná rekuperací při brzdění.
Nafta podle leckoho z vás možná patří do kamen, jenže mně v S5 Sportback vůbec neuráží. Ba naopak, Sportback je odjakživa primárně gran turismem a v tomto směru dokáže naftový motor projevit své silné vlastnosti. Na dlouhé přejezdy se zkrátka naftový motor bude vždy hodit více než benzinový, už jen kvůli nižší spotřebě.
Ta se z dlouhodobého hlediska navzdory pravidelnému svižnějšímu ježdění vešla do devíti litrů, což je hodnota, kterou byste s benzinovým šestiválcem jen tak nedosáhli. Na dálnici si pak auto při dodržování tuzemských rychlostních limitů řekne o 6,5 l/100 km, ve městě si vystačí s nějakými 8,5 l/100 km. Jízda po okreskách pak znamenala buď 7,5 l/100 km při pohodovém tempu, nebo třináct litrů při ostřejším stylu jízdy.
Mluvit v případě zástupce řady S zprvu o spotřebě se může zdát jako rouhání, jenže právě snaha o snížení normované i reálné spotřeby je hlavním důvodem přezbrojování ingolstadtských „eSek“ na naftu. Vždyť jinde ve světě, kde flotilové emise nehrají takovou roli, S5 nadále spaluje benzin. Jenže motor stojí za to i z hlediska své síly.
Jak už to tak bývá, těsně nad volnoběhem se toho moc nedočkáte, od 1500 otáček se ale začne sbírat k životu, aby největší zátah poskytl kolem 2000 otáček. A elán začne ztrácet až v nějakých 4500 otáčkách, kdy už se hodí přeřadit. Agregát má přitom milý brumlavý tón, naftový rykot uslyšíte leda zastudena, nebo když se S5 rozhodnete si poslechnout zvenku.
Třílitr by si nicméně zasloužil lepší spárování s osmistupňovým automatem. Už u S4 Avant jsem měl k jeho chování výhrady, což se potvrdilo také v S5. Převodovka s hydrodynamickým měničem mnohdy váhá se změnou převodu, což ve výsledku kazí elán motoru, jak ho drží v nízkých otáčkách, v nichž moc síly neposkytne. Jindy se zase zdálo, jakoby automat nevěděl, jaký stupeň právě zvolit. Alespoň, že ten manuální režim zaslouží pochvalu. V takovém případě osmikvalt rychle reaguje na pokyn páčkou pod volantem. Samotná změna převodu je pak naprosto hladká.
Naprostá jistota
Jízdní chování pak zůstává neměnné, ať už mluvíme o srovnání s technicky spřízněným Audi S4 Avant, nebo s dosavadní benzinovou variantou. S5 Sportback je i po faceliftu neochvějně jistým automobilem, který na okresce dosáhne neskutečné rychlosti. Co v oblouku auto dokáže, je opravdu neskutečné, jiný popis než klišovitá „jízda jako po kolejích“ mě zkrátka nenapadá. Totální účinnosti vedle samotného pohonu všech kol nebo vyspělého podvozku s pětiprvkovým zavěšením vpředu i vzadu pomáhá v tomto případě také sportovní diferenciál pro zadní nápravu (za příplatek 38.600 Kč). Ani ten každopádně zcela nepotlačí lehounkou nedotáčivost, která se na naprostém limitu přece jen projeví.
Adaptivní tlumiče zase zajišťují dokonalé tlumení nerovností na různých typech povrchu. Počítejte ale s tím, že komfortní nastavení už je pro tento druh automobilu přece jen moc. S5 Sportback se rázem zdá až nepříjemně houpavá. Pro každodenní soužití se ale leckomu takový režim zalíbí, navíc v kombinaci se skvělým odhlučněním to dokazuje, kterak je S5 Sportback dokonalým univerzálem. Snad jen ostřejší brzdy oceníte spíše při sportovnější jízdě, než při popojíždění v kolonách.
A5 kupé v ceně S5 Sportback
Kromě modelu S5 Sportback se ovšem v naší redakční garáži zabydlelo i bílé kupé A5 s označením 40 TFSI, což by mělo znamenat vůbec nejdostupnější kupé v nabídce. Jenže nenechme se zmást. Základní Audi A5 kupé 40 TFSI sice skutečně lze pořídit již od 1.153.900 Kč, což je mimochodem stejná částka, jakou zaplatíte i za zcela základní A5 Sportback. Jenže nikoliv v tomto případě.
Testovaný vůz byl totiž modelem z řady A5 kupé S line, což vyšroubovalo jeho základní cenu na 1.226.900 Kč. Tím to ale stále nekončí. Seznam příplatkové výbavy byl totiž tak dlouhý, že se nakonec cena vozu vyšplhala až na 1.862.900 Kč. Tahle bílá základní Audi A5 je tak dokonce o 4.300 Kč dražší, než na kolik by přišla podstatně zajímavější S5 Sportback v základu.
Naše A5 se sice snažila vykompenzovat nižší výkon fantastickou přehlídkou estetické i technologické výbavy, ovšem ve srovnání se základní S5 Sportback by po ní navzdory naprosto úchvatnému vzhledu nejspíš sáhl jen málokdo. Pokud bychom ji ovšem osekali o veškerou fešáckou výbavu, jako jsou například adaptivní LED Matrix světlomety (+45.300 Kč), 19“ příplatková kola (+30.600 Kč) a různé interiérové parádičky za stovky tisíc, zbyl by nám stále poměrně pěkně vypadající a především slušně fungující základ.
Přeplňovaný dvoulitrový benzínový čtyřválec 2.0 TFSI o výkonu 140 kW (190 k) s maximálním točivým momentem 320 N.m v rozmezí 1450 až 4200 ot/min sice nemá charakteru na rozdávání, rozhodně ale není bezzubý a zhruba 1530 kilogramů vážícímu vozu dokáže udělit obstojnou dynamiku. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládá kupé 40 TFSI za 7,3 sekundy a zrychlovat přestane až při dosažení 241 km/h.
Výkon sice putuje přes sedmistupňový dvouspojkový automat pouze na přední nápravu, jenže pokud toužíte po jednom z nejelegantnějších dvoudveřových vozů na trhu a řadíte se ke klidnějším řidičům, pak nejspíš nebudete potřebovat víc. Díky skvěle odladěnému podvozku si totiž auto nechá líbit i překvapivě ostřejší zacházení na okreskách, které se i s příplatkovým podvozkem a na velkých kolech obešlo bez sníženého komfortu nebo výraznějších rázů do karoserie.
Hned po městském centru, kde kupé doslova zářilo a přitahovalo spousty pohledů, se ovšem základní A5 cítila nejlépe na dálnici, kde s lehkostí hltala kilometry. Při tachometrových 130 km/h přitom motor točil jen okolo 2000 ot/min a navzdory bezrámové konstrukci dveří do interiéru nepronikaly žádné výraznější ruchy. Třešničkou na dortu je pak i u S5 zmiňovaná skvělá sportovní pozice za volantem.
Horší to ovšem bylo s místem na zadních sedadlech, kde jsem při svých 183 cm bojoval s místem nad hlavou i pro kolena. Jenže to u podobného kupé, ještě k tomu s příplatkovou panoramatickou střechou, pravděpodobně nikoho nepřekvapí. Pokud ovšem preferujete formu nad praktičností, nepotřebujete čistit levý pruh na německé dálnici a nevadí vám trochu méně výrazný jízdní projev, pak nelze základní motorizaci nic moc vyčítat. Jen pozor na ty příplatky, ať neskončíte jako v tomto srovnání.
Závěr
Závěr
Psal jsem to již v testu Audi S4 Avant, kombíku se stejným naftovým třílitrem, jakmile se naladíte na to, že Audi S5 není vyloženě sporťák, ale spíše gran turismo, a smíříte se s tím, že řada S teď značí silný naftový motor pod kapotou, dává tahle varianta smysl. Pro dálniční přelety je naprosto ideální a i ty rychlé průjezdy na okreskách také zvládá hravě. A že nezní tak dobře jako benzinové 3.0 TFSI? Tak neváhejte a objednejte si rovnou RS 5 Sportback, to pak dostanete 2.9 TFSI V6 s 331 kW, které schopnosti auta posune ještě o nějaký kus dále.
Benzin mi zkrátka v S5 nechyběl, možná i kvůli tomu, že už dřívější zážehová varianta nebyla charakterní bestie bavící za každou cenu, ale spíše univerzál zvládající rychlou jízdu za každých podmínek. Ocenil bych však schopnější spárování s osmistupňovým automatem, uvnitř mi pak vzhledem k výšce vadily nízké integrované opěrky hlavy a změna ovládání infotainmentu. Stávající řešení ovladačů na středovém tunelu bylo v praxi zkrátka lepší než dotykový displej.
Počítejte pak s tím, že se u S5 platí i za drobnosti, a tak ceníková částka 1.864.900 korun je opravdu jen základ, který při brouzdáním konfigurátorem jistě dále naroste. Ostatně testovaný kousek přišel na více než 2,67 milionu...
Špatnou volbou pak ve výsledku není ani základní A5 s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem 40 TFSI. Charakteru možná nemá na rozdávání, není ale bezzubý a vozu pořád dokáže udělit obstojnou dynamiku. Pokud jste klidnější řidič a chcete elegantní kupé, bude vám toto provedení plně vyhovovat. Nejlépe se sice cítí na dálnici, kde s lehkostí hltá kilometry, ostudu ale neudělá ani na okreskách.
Nejlevnější verze modelu | 1.153.900 Kč (A5 Sportback 40 TFSI/140 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.864.900 Kč (S5 Sportback TDI/255 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.864.900 Kč (S5 Sportback TDI/255 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.672.700 Kč (S5 Sportback TDI/255 kW) |
Plusy
- Povedený nadčasový design
- Luxusní interiér
- Nadále komfortní podvozek
- Jisté jízdní vlastnosti
Minusy
- Vysoká pořizovací cena
- Nízké hlavové opěrky předních sedadel
- Spárování motoru a automatem umí konkurence lépe