Automobilky budou platit obrovské pokuty za překročení emisních limitů
Šéf skupiny Renault varuje před vysokými pokutami za nedodržení flotilových emisních, které od roku 2025 klesnou o 19 procent. Bez výrazně vyšších prodejů elektromobilů je totiž automobilky nemají šanci splnit.
Evropská unie si pod sebou dlouhodobě řeže větev. Množstvím regulací a nařízení, z nichž velká část je již předem nerealizovatelná, oslabuje místní ekonomiku a staví firmy do pozice, kdy raději přesunout svůj byznys do Spojených států s volnější legislativou a nižšími cenami energií.
Dalším hřebíčkem do rakve mohou být flotilové emise, které ve srovnání s letoškem následující rok plošně klesnou o 19 %. Pro každého výrobce se s ohledem na jeho portfolio vypočítávají individuální hodnoty flotilových emisí oxidu uhličitého, přičemž za každý překročený gram automobilky platí 95 eur (asi 2380 Kč), jež se násobí počtem registrovaných vozů v daném roce.
Podle Luca de Mea, šéfa skupiny Renault, do níž spadá také Dacia, hrozí, že při současných prodejích elektromobilů evropské značky na pokutách zaplatí až 15 miliard eur neboli 376 miliard korun. Případně budou muset snížit produkci aut o nezanedbatelných 2,5 milionu exemplářů.
Tempo registrací elektrických aut je přitom podle de Mea, který je též prezidentem Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), pouze poloviční než by bylo zapotřebí. Zatímco se stále ještě skloňuje rok 2035 jako konec prodeje nových aut se spalovacími motory (už dnes nereálný termín), pro automobilky budou náročné už následující roky.

Z relevantních výrobců má k splnění svých limitů nejblíže Toyota, která těží z velkého podílu hybridů. Geely (Volvo, Polestar, Smart a další) je už za vodou. Tesly s nulovými emisemi se snížení netýká. Na opačné straně stojí Ford s Volkswagenem, kteří budou zřejmě nejvíce biti.