Automobilky v USA ve velkém přecházejí na konektor Tesly. Důvod je prostý
Zatímco v Evropě používá většina elektromobilů konektor CCS-2, v zámoří se ujal konektor NACS, který původně používala především Tesla. Počet uživatelů se však brzy výrazně rozroste.
S nástupem elektromobility se objevily problémy, které jsme dříve řešit nemuseli. Zatímco s autem vybaveným běžným spalovacím motorem stačilo zajet k jakékoliv čerpací stanici a vesele natankovat to správné palivo, u elektromobilů jsme si museli začít dávat pozor na použití toho správného konektoru. Dodnes se přitom ve světě objevují různé typy.
V Evropě jsme si zvykli především na konektor Combined Charging System (CCS-2), se kterým jsou většinou dováženy i vozy ze zámoří. V Japonsku se popularitě těšil konektor CHAdeMO, se kterým se dodnes můžeme setkat i na našich nabíjecích stanicích. Severní Americe pak dominuje především konektor North American Charging Standard (NACS), který propaguje Tesla.
Mimochodem elektromobily Tesla oficiálně dovážené do Evropy bývají osazeny zde populárním konektorem CCS, zatímco ikonické nabíjecí stanice Supercharger začaly kromě konektoru NACS nabízet i konektor CCS. Směřování Evropy se tedy zdá být jasné, v zámoří se ovšem odehrává zajímavá změna.
Kromě konektoru NACS se totiž v USA objevují i vozy s jinými nabíjecími konektory, včetně CCS-1 a CCS-2. Problém je však v tom, že zřejmě největší nabíjecí infrastrukturu během svého silného nástupu v USA vybudovala právě Tesla. Ta má navíc dobrou pověst co se správy a údržby nabíjecích stojanů týče. S nabíjecími kabely NACS se navíc výrazně snáz manipuluje.
V USA tak v posledních týdnech dochází k poměrně výraznému zemětřesení, kdy stále větší počet automobilek ohlašuje plánovaný přechod na konektor NACS. Jako první přechod od CCS-1 na NACS ohlásila automobilka Ford, která chce na nový konektor plně přejít kolem roku 2025. I aktuální modely by však brzy mohly začít získávat adaptér k využití nové nabíjecí sítě.
K výměně stávajících konektorů na svých elektrických modelech se pak nedlouho po Fordu rozhodla i společnost General Motors, pod kterou patří několik známých amerických značek. První americkou trojici pak uzavřela společnost Rivian, která rovněž plánuje instalovat nový konektor na své vozy kolem roku 2025, využívat Superchargery by však mělo být možné díky redukci již během roku 2024.
Přechod na standard NACS však není otázkou pouze amerických automobilek. Úmysl osadit modely určené pro severoamerický trh konektory NACS totiž oznámily i společnosti Volvo a Polestar, spadající pod čínský gigant Geely. Zatím ale není jisté, jak se k volbě konektoru postaví jejich mateřská společnost, která by mohla chtít do USA i s jinými značkami.
V červenci podobný úmysl oznámily hned dvě významné globální značky. První byl Mercedes-Benz, který plánuje osadit všechny elektromobily dovážené na severoamerický trh konektorem NACS do roku 2025, dobíjení ze Superchargerů však bude možné již od roku 2024. Podobný úmysl má i Nissan, který od roku 2024 vybaví vozy adaptérem pro nabíjení ze Superchargeru.
Jako zatím poslední se k přechodu na konektor NACS přihlásila automobilka Honda, která rovněž plánuje dovážet vozy s novým konektorem na severoamerické trhy během roku 2025. Sluší se však dodat, že Honda společně s BMW, GM, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz a Stellantis pracují na vytvoření nové sítě rychlonabíječek v USA. Je tedy otázkou, jaké budou nabízet konektory.
Objevují se navíc spekulace, že o možném přechodu na nabíjecí konektor NACS aktuálně jednají i značky Hyundai, Kia, Volkswagen a zřejmě i Stellantis. Nelze se přitom divit – pokud by se z NACS stal hlavní dobíjecí konektor v USA, bude následovat další rozšiřování této infrastruktury. Žádný z výrobců elektromobilů přitom nechce zůstat stranou, odkázán na horší či hůře dostupnou nabíjecí infrastrukturu.