Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilky v USA ve velkém přecházejí na konektor Tesly. Důvod je prostý

Ondřej Mára
Diskuze (16)

Zatímco v Evropě používá většina elektromobilů konektor CCS-2, v zámoří se ujal konektor NACS, který původně používala především Tesla. Počet uživatelů se však brzy výrazně rozroste.

S nástupem elektromobility se objevily problémy, které jsme dříve řešit nemuseli. Zatímco s autem vybaveným běžným spalovacím motorem stačilo zajet k jakékoliv čerpací stanici a vesele natankovat to správné palivo, u elektromobilů jsme si museli začít dávat pozor na použití toho správného konektoru. Dodnes se přitom ve světě objevují různé typy.

V Evropě jsme si zvykli především na konektor Combined Charging System (CCS-2), se kterým jsou většinou dováženy i vozy ze zámoří. V Japonsku se popularitě těšil konektor CHAdeMO, se kterým se dodnes můžeme setkat i na našich nabíjecích stanicích. Severní Americe pak dominuje především konektor North American Charging Standard (NACS), který propaguje Tesla.

Odemknout video

Mimochodem elektromobily Tesla oficiálně dovážené do Evropy bývají osazeny zde populárním konektorem CCS, zatímco ikonické nabíjecí stanice Supercharger začaly kromě konektoru NACS nabízet i konektor CCS. Směřování Evropy se tedy zdá být jasné, v zámoří se ovšem odehrává zajímavá změna.

Kromě konektoru NACS se totiž v USA objevují i vozy s jinými nabíjecími konektory, včetně CCS-1 a CCS-2. Problém je však v tom, že zřejmě největší nabíjecí infrastrukturu během svého silného nástupu v USA vybudovala právě Tesla. Ta má navíc dobrou pověst co se správy a údržby nabíjecích stojanů týče. S nabíjecími kabely NACS se navíc výrazně snáz manipuluje.

V USA tak v posledních týdnech dochází k poměrně výraznému zemětřesení, kdy stále větší počet automobilek ohlašuje plánovaný přechod na konektor NACS. Jako první přechod od CCS-1 na NACS ohlásila automobilka Ford, která chce na nový konektor plně přejít kolem roku 2025. I aktuální modely by však brzy mohly začít získávat adaptér k využití nové nabíjecí sítě.

K výměně stávajících konektorů na svých elektrických modelech se pak nedlouho po Fordu rozhodla i společnost General Motors, pod kterou patří několik známých amerických značek. První americkou trojici pak uzavřela společnost Rivian, která rovněž plánuje instalovat nový konektor na své vozy kolem roku 2025, využívat Superchargery by však mělo být možné díky redukci již během roku 2024.

Přechod na standard NACS však není otázkou pouze amerických automobilek. Úmysl osadit modely určené pro severoamerický trh konektory NACS totiž oznámily i společnosti Volvo a Polestar, spadající pod čínský gigant Geely. Zatím ale není jisté, jak se k volbě konektoru postaví jejich mateřská společnost, která by mohla chtít do USA i s jinými značkami.

V červenci podobný úmysl oznámily hned dvě významné globální značky. První byl Mercedes-Benz, který plánuje osadit všechny elektromobily dovážené na severoamerický trh konektorem NACS do roku 2025, dobíjení ze Superchargerů však bude možné již od roku 2024. Podobný úmysl má i Nissan, který od roku 2024 vybaví vozy adaptérem pro nabíjení ze Superchargeru.

Jako zatím poslední se k přechodu na konektor NACS přihlásila automobilka Honda, která rovněž plánuje dovážet vozy s novým konektorem na severoamerické trhy během roku 2025. Sluší se však dodat, že Honda společně s BMW, GM, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz a Stellantis pracují na vytvoření nové sítě rychlonabíječek v USA. Je tedy otázkou, jaké budou nabízet konektory.

Objevují se navíc spekulace, že o možném přechodu na nabíjecí konektor NACS aktuálně jednají i značky Hyundai, Kia, Volkswagen a zřejmě i Stellantis. Nelze se přitom divit – pokud by se z NACS stal hlavní dobíjecí konektor v USA, bude následovat další rozšiřování této infrastruktury. Žádný z výrobců elektromobilů přitom nechce zůstat stranou, odkázán na horší či hůře dostupnou nabíjecí infrastrukturu.

Ondřej Mára
Diskuze (16)

Doporučujeme

Avatar - kuk
18. 9. 2023 14:22
Důvod je prostý, autodinosauři jsou v hajzlu. :)))
Zabedněným autodinosaurům hoří půda pod nohama a teprve teď si uvědomili že elektromobil bez vychytaný hustý bezstarostný nabíjecí sítě supernabíječek, která vás nebuzeruje se spouštěním a placením je k ničemu. Je to tak, elektroauto je jen půlka řešení, druhá půlka je výše zmiňovaná síť nabíječek. Ale na to dinosauři zvysoka sr@li. Teď je to dohnalo. Je to banda neschopnejch lůzrů který všechno řešej na poslední chvíli nebo teprve když už to hoří. Hlavně že jejich manažeři berou ohromný prachy za to aby předpovídali budoucnost a starali se o prosperitu firmy, aby díky špatnejm diletantskejm rozhodnutím neskončila v krachu. Dinosauři pochopili že bez dobrý sítě nabíječek se jejich auta nechytaj a krachnou. Šéfovi Fordu to docvaklo když musel svejm vlastním dětem vysvětlovat že nemůžou nabíjet na dobře umístěnejch nabíječkách Tesly a že musejí zajet o pár bloků jinam na horší nabíječky.
Jak se správně předpovědělo, z Tesly časem bude hlavně dodavatel energie, pronajímatel flotily robotaxíků a roboaut a dodavatel autonomního softwéru pro ostatní značky.
13. 9. 2023 08:58
Re: NACS
Neřeším NACS vs CCS1, tam je vše ve prospěch NACS. Jinak i CCS1/2 zvládne 1000V.
Avatar - skejpa
13. 9. 2023 07:49
Re: NACS
Hlavne NACS tam proti CCS1 ma jen vyhody. Je to kompaktnejsi a diky absenci trojfaze v US tomu pro tamejsi trh ani nic nechybi. Udajne to bude umet i 1000V, takze v US je to jasna volba. Trh je tam s tim rozsirenej. K tomu CCS1 je hnusnej macatej konektor, takze se ho amici radi zbavujou.
Naopak CCS2 umi trojfazi, takze v EU je to jasna volba jak pise DonVito.
12. 9. 2023 22:19
Re: NACS
Ano, NACS je taková "z nouze ctnost". Je to hezký, kompaktní, ale pro nás (rozuměj všude, kde používáme 3 fáze) nepoužitelné.
Jinak Typ2 je konstruován pro AC i DC. A první Tesly to tak měly, než pak Tesla přijmula CCS2 za svůj (s příchodem modelu 3, kdy už bylo jasné, že CCS2 je EU standard a nic jiného už tady nebude). V USA to bylo obráceně, tam byl první NACS (díky Teslám), pak přišlo CCS1, ale jak Tesly naprosto dominují US trhu, tak NACS jasně v jejich autech převažuje.
12. 9. 2023 22:13
Re: Vazena redakce
Není ani tak fousatej, jakože hlavně nesouvisející, neboť článek povídá o NACS konektoru, který měly americké Tesly od prvopočátku a Typ2 v USA vůbec nemají (není důvod, když používají 1f a ne 3f).
Prostě redaktor dostal zadání něco napsat a frknul tam první fotku Tesláckýho konektoru, který mu našel Google, aniž by věděl, co na fotce vlastně je.