Nová Dacia Bigster je na světě! Prozkoumali jsme ji naživo dopodrobna
Nová největší dacia v nabídce odhalila svá tajemství v Berlíně, kde jsme se dozvěděli o detailech plynového i hybridního pohonu i pár prvenstvích nejen v nabídce rumunské značky.
Je tomu víc než tři roky, co Dacia odhalila koncept Bigster. Původně jsme mysleli, že jde o nástupce dusteru, ten se však odhalil ve třetí generaci s trochu menšími rozměry. Bigster byl předzvěstí vstupu automobilky do segmentu C-SUV – a k tomu vstupu dochází právě teď.
Svým designem je konceptu docela blízko – zůstaly kontury nárazníků i třeba zadních světel, byť samozřejmě je vůz posunutý do sériového stavu z hlediska praktičnosti i výrobních nákladů. Ty snižuje např. použití „malé“ platformy CMF-B, třebaže bigster rozhodně malý není – měří 457 cm na délku, 171 cm na výšku, 181 cm na šířku a jeho rozvor má velkorysých 270 cm.

Z vnějšího designu kromě toho, co je vidět na fotografiích a videu, stojí za zmínku oplastování nárazníků a blatníků. Je vyrobené z materiálu Starkle, který je vynálezem Dacie a už se objevil na dusteru. Jde u něj samozřejmě o udržitelnost; je z pětiny tvořen recyklovaným polypropylenem a na voze je v surovém, nelakovaném stavu. Proto není vizuálně homogenní.
Nová Dacia Bigster se hrstce novinářů ukázala s několikadenním předstihem v Berlíně, a to ve verzích Journey a Extreme. Ta první posloužila ke stáhnutí plachty a ukázala novou modrou barvu Indigo, která je specialitkou pro bigster, a také 19“ litá kola, kterými se zase vyznačuje tato vrcholná výbava. Extreme zase zaujme detaily v barvě bronzu na různých místech karoserie, mimo jiného.
LEDkové osvětlení na obou koncích auta je standardem a představená auta mají i klasické přední mlhovky, umístěné v nárazníku dost vysoko a v rozích, takže věříme, že budou v náročných podmínkách hezky užitečné. Vzadu je bohužel jen po jedné couvačce a mlhovce dole v nárazníku. A zajímá-li vás, kde má bigster brzdová světla, je to ve špičkách svítícího „véčka“.
„S novým Bigsterem se nám podařilo zachovat věrnost záměrům, které byly vyjádřeny konceptem. Bigster je vrcholným vyjádřením všech hodnot značky Dacia a nyní se stává její vlajkovou lodí,“ nechal se slyšet David Durand, ředitel designu automobilky.
Konečně, líbí se mi, že si bigster zachoval maskované kliky zadních dveří. Myslím si ale, že by mu lakování plastů na B- a C-sloupcích vizuálně hodně prospělo. Jenže jsme u Dacie, která na auto nenamontuje věc, která není opravdu potřeba. Vítaným dodatkem jsou však střešní ližiny, které chvilka práce se šroubovákem změní v příčníky.
Elektrické víko kufru? U Dacie poprvé
Udržitelnost a střídmost jsou tématy i dál, takže automobilka přestala ve všech svých modelech přestala používat kůži či chrom a omezuje použití papíru. Zjednodušování a zlevňování měly vliv také na techniku elektrického otvírání pátých dveří. Jen pravá vzpěra je motorizovaná, vpravo je to normální plynová vzpěra, která pomáhá nést hmotnost vrat.
Zavazadelník je s objemem 667 litrů naměřených metodou VDA, tedy skládáním standardizovaných cihliček, podle automobilky největší ve své třídě. Ve skutečnosti však jeho velikost a použitelnost dost závisí na tom, jakou zvolíte motorizaci. Hybridní provedení má kufr menší o 1,4kWh trakční baterii, u verze s pohonem na LPG je pod podlahou toroidní nádrž na plyn. Jen ryze benzínová provedení tady mohou standardně mít rezervní kolo.
Interiér bigsteru se podle automobilky soustředí na tři věci, které jsou v segmentu C-SUV důležité – prostor, ergonomii a pohodlí. Co do prostornosti opravdu není moc co vytýkat, vzpřímená palubní deska poskytuje dostatek místa kolenům řidiče a všechno je hezky po ruce.
Ve vyšších výbavových provedeních obsahuje dva 10,1“ displeje, jeden pro přístrojový štít a druhý coby centrální displej infotainmentu. Levnější verze mají přístrojový štít sedmipalcový, ale vždy to je displej v designu, kterým se pochlubil už nový duster. A stále tu je možnost upevnit držák na smartphone vedle displeje. O patro níž si všimněte fyzických ovladačů dvouzónové klimatizace.
Chlazená schránka i elektrická sedadla
K dalším prvenstvím u značky Dacia patří vysoká konzole středového tunelu, která nabídne držáky nápojů, bezdrátovou nabíječku mobilů a chlazenou schránku pod loketní opěrkou. To samozřejmě není základní výbava – verze konzole jsou celkem tři – a také nejde o ledničku; prostor je chlazen „jen“ vzduchem z klimatizace.
Bigster jakožto první krok Dacie do segmentu C-SUV musí lákat zákazníky taky na výbavu. Proto může mít částečně elektricky ovládané přední sedačky i prosklenou střechu, jejíž část se elektricky otvírá. Také ale nabízí akustické čelní sklo a tlustší okna bočních dveří, stejně jako lepší odhlučnění motoru. Jak to ale funguje v reálném světě, zjistíme, až dostaneme příležitost se s bigsterem projet.
Díky 2,7 metru dlouhému rozvoru náprav jsou pozoruhodně prostorná i zadní sedadla. S výškou 184 cm se vejdu „za sebe“ ještě se slušnou rezervou před koleny i nad hlavou, a to i ve verzi s obřím střešním oknem, sahajícím až nad zadní sedadla. I zde mají cestující k dispozici výdechy ventilace, porty USB-C k nabíjení a úchyt YouClip, na který je možné zacvaknout držák nápojů, držák telefonu nebo třeba svítilnu.
Zadní lavice nabízí i loketní opěrku, byť jde o středovou část opěradla, která po sklopení otevře díru do zavazadelníku. Nabízí však také držáky na smartphone – byť velmi mělké a řidič bude muset jet opatrně, aby mobil neletěl do kouta – a sloty pro odložení kelímku z mcdrivu.
„Při navrhování interiéru jsme dbali na to, abychom respektovali jednu z hlavních předností nového bigsteru: jeho výjimečnou prostornost. Proto jsme se snažili zachovat jednoduchost a geometrické linie, které kopírují linie exteriéru, a zároveň nabídnout kvalitu, kterou zákazníci v segmentu C-SUV očekávají,“ komentuje novinku dále Durand.
První mild-hybrid na LPG vůbec
Technika pod kapotou je do značné míry shodná s dusterem, ale jedna motorizace je přesto nová – plynové ECO-G 140. Je to totiž světově první kombinace 48V mild-hybridní techniky s pohonem na LPG. Jeho základem je 1,2l přeplňovaný tříválec a zásoba paliva je celkem 99 litrů – 50 l benzínu a 40 l propan-butanu.
Motor je zajímavý tím, že má turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. Díky tomu dosahuje až 140 koní (103 kW) výkonu – na benzin. Při pohonu na LPG je maximum 130 koní (96 kW), díky čemuž má vůz průměrně o desetinu nižší emise CO2 a o 90 % nižší emise pevných částic než ekvivalentní nehybridní zážehový motor. Když řidič žádá plný výkon, vůz musí přepnout na benzin, ale většinu času jezdí na plyn, a tak je úspora emisí – i peněz, stojí-li LPG polovinu toho, co benzin – významná.
Zmiňme také, že 0,8kWh baterie je umístěná pod sedadlem spolujezdce, že díky zásobě paliva 99 litrů je dojezd na obě nádrže až 1.450 km a že tato verze utáhne až 1,5 tuny těžký přívěs.
Dvojice motorizací TCe nabídne 140 koní ve spojení se 48V mild-hybridem, anebo 130 koní, zvolíte-li pohon 4×4. Nejde jen o rozdílné naladění elektroniky, stočtyřicetikoňová verze má již zmíněné turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, které je navíc větší a pochází z Renaultu Austral. Pro TCe 140 je už známá i normovaná spotřeba paliva – 5,6 l/100 km.
Slabší, 130k verze dvanáctistovky má také 48V mild-hybrid a je převzatá z dusteru, což znamená i pohon všech kol, který zadní nápravu připojuje elektronicky ovládanou vícelamelovou spojkou. Není však možné ji kombinovat s dvouspojkovou převodovkou, bude k mání jen s manuálem.
Kromě asistenta pro sjíždění kopců má několik jízdních režimů, od automatického přes sněhový, pro bláto a písek až po Lock, který simuluje uzávěrku středového diferenciálu pro těžší terén. Režim Eco optimalizuje klimatizaci, výkon vozu i rozdělení točivého momentu tak, aby dosáhl co nejnižší spotřeby paliva.
Konečně, Hybrid 155 je verzí, která nabízí největší motor – čtyřválec o 107 koních (79 kW), kombinovaný s 50k (37kW) elektromotorem. Nejde o nic jiného, než techniku E-Tech značky Renault, „jen“ je systém oproti tomu v dusteru či joggeru výkonnější o 15 koní (11 kW) a silnější o 20 Nm. Spotřebovávat má 4,9 l/100 km.
Elektromotor tu čerpá energii z 1,2kWh akumulátoru a systém je navržený tak, aby se dalo 80 % jízdy ve městě provést na elektřinu. Ve srovnání s ostatními, slabšími hybridy Dacie nabídne bigster i větší tažnou sílu, což je vidět v nejvyšší hmotnosti přívěsu zhruba jedné tuny, o dva a půl metráku víc než dřív.
Na trhu za půl roku
Zajímavostí může být také to, že podle automobilky je hybridní bigster o 150 kg lehčí, než je průměr hybridních aut v segmentu C-SUV. Kompletní technická data však automobilka zatím nezveřejnila, přeci jen se má bigster začít prodávat až zjara příštího roku.
Pochlubila se však strukturou výbav. Ty budou čtyři a základní Essential nabídne 17“ litá kola, pevné střešní ližiny, infotainment Media Display se zrcadlením smartphonu, manuální klimatizaci či couvací senzory a kameru, samozřejmě navíc k povinné elektronické výbavě, dané evropskou směrnicí GSR2.
Druhá verze Expression přidává dvouzónovou automatickou klimatizaci, elektrickou parkovací brzdu, elektricky sklopná zrcátka, zadní opěradla sklopná i z kufru v poměru 40/20/40 nebo dešťový senzor.
Varianta Extreme, vrchol pro více „outdoorově“ zaměřené zákazníky, přidává 18“ litá kola, střešní ližiny proměnitelné v příčníky, měděné detaily zvenčí i zevnitř, prosklenou střechu, bezklíčový přístup, infotainment Media Nav Live s vestavěnou navigací, audiosystém Arkamys 3D, 10,1“ přístrojový štít nebo asistenta pro sjíždění prudkých kopců.
A konečně, elegantní verze Journey přidává k výbavě Expression 18“ kola s možností připlatit za „devatenáctky“, černé lakování střechy, bezklíčový přístup, elektrické páté dveře, Media Nav Live, audiosystém Arkamys 3D, 10,1“ přístrojový štít, adaptivní tempomat a bezdrátovou nabíječku smartphonů.