Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 3 Compact

Jiří Štacha
Kategorie třídveřových kompaktů je oblíbená zejména pro svůj zajímavý vzhled a sportovní charakter. V této kategorii má svého zástupce i mnichovská automobilka BMW. První kompaktní BMW řady 3 bylo představeno v roce 1994 a dostalo název Compact. Na...

Nejdříve se podívejme na nový design Compactu. Ten sice opticky navazuje na poslední generaci řady 3, ale shodný karosářský díl snad není ani jeden... Zejména pozměněný výraz předních i zadních světlometů celý vůz opticky odlehčuje. Compact tak působí podstatně mladistvějším dojmem. Proti předchozí generaci nový Compact významně povyrostl a to o 15 mm na výšku (na 1408 mm), na šířku dokonce o 53 mm (na 1751 mm) a také na délku o 52 mm (na 4262 mm).

Interiér novinky byl samozřejmě také modernizován. Největší změny jsou ve využití nových elektronických systémů. Z těch nejzajímavějších je to například klíč s osobní pamětí, na kterém je možné předprogramovat některé funkce jako je nastavení sedadla, rádia, klimatizace, atd. Dalšími novinkami jsou i 9ti palcový displej se zobrazením 16: 9, dva typy navigačních systémů, ale také systémy automatického spouštění a regulace stěračů a kontroly tlaku v pneumatikách.

Praktickým vylepšením interiéru je větší počet úložných schránek a zejména zvláštní odkládací místo na drobnější předměty v zavazadlovém prostoru. Zavazadlový prostor se navíc může pochlubit zvětšením proti předchozímu modelu o 70 litrů na nynějších 310 litrů. Po sklopení zadních sedadel lze dosáhnout prostoru dokonce až 1100 litrů. Tyto údaje však u kompaktních vozů nebývají až tak důležité, takže se raději podívejme na to nejzajímavější, co BMW 3 Compact přináší. A tím je bezesporu nový motor 1,8/85 kW.

Zákazníci kupující BMW 3 Compact budou mít zpočátku výběr jen ze dvou motorů. Model s označením 316ti však bude osazen pozoruhodným čtyřválcovým motorem o obsahu 1,8 litru. Tento motor dosahuje nejvyššího výkonu 85 kW (115 k) při 5500 ot/min a maximálního točivého momentu 175 Nm při 3750 ot/min. Jeho zajímavostí je kromě již známého systému Vanos (variabilní časování ventilů) i nový systém přívodu vzduchu do motoru nazvaný Valvetronic. Jde o velmi významnou konstrukční změnu, která je v sériovém automobilu použita poprvé na světě. Tento nový systém by se svým významem dal přirovnat k nahrazení karburátorů přímým vstřikováním paliva. Systém Valvetronic totiž plynule řídí zdvih sacích ventilů, čímž plně nahrazuje dosud používanou škrtící klapku, která v principu není ideální. Částečně otevřená škrtící klapka totiž vytváří značné turbulence přicházejícího vzduchu a špatně promíchané palivo se vzduchem není následně plně využito. Nový systém je schopen lépe reagovat na potřebu přívodu vzduchu, což má mnoho výhod. Jednou z těchto výhod je více než 10 % úspory paliva v celém rozsahu otáček, což je prakticky stejný efekt jako při použití přímého vstřikování. BMW 316ti Compact se tak pyšní kombinovanou spotřebou pouze 6,9 l/100 km, což je o 0,7 l/100 km méně než bylo u předchozí generace. Nižší spotřeba však není na úkor výkonu. Právě naopak a to je další výhoda. Nový motor dosahuje o 8 kW více než předchozí verze a nový BMW 316ti Compact tak dokáže jet rychlostí přes 200 km/h. Dalšími výhodami je i lepší odezva na plynový pedál, hladší chod motoru a tím zmenšení vibrací a samozřejmě i nižší produkce výfukových plynů.

Model s druhým motorem ponese označení 325ti a bude poháněn známým šestiválcem se zdvihovým objemem 2,5 litru. Tento motor dosahuje výkonu 141 kW (192 k) při 6000 ot/min a maximálního točivého momentu 245 Nm při 3500 ot/min. U obou motorů bude na výběr mezi pětistupňovou manuální nebo pětistupňovou automatickou převodovkou se systémem Steptronic. Později nabídku pohonných jednotek rozšíří další motory včetně vznětových.

O co nejvyšší bezpečnost se v novém Compactu starají systémy ABS s rozdělovačem brzdné síly, systém jízdní stability ASC+T, protiprokluzový systém DSC (u modelu 316ti za příplatek), dále může být vůz vybaven až osmi airbagy a bi-xenonovými světlomety.

BMW 3 Compact si se svým zajímavým vzhledem, moderními motory, sportovním nastavením podvozku a tradičním pohonem zadních kol jistě své příznivce najde. V prodeji by se měl objevit v červnu tohoto roku.

Jiří Štacha