BMW 3 Compact
Nejdříve se podívejme na nový design Compactu. Ten sice opticky navazuje na poslední generaci řady 3, ale shodný karosářský díl snad není ani jeden... Zejména pozměněný výraz předních i zadních světlometů celý vůz opticky odlehčuje. Compact tak působí podstatně mladistvějším dojmem. Proti předchozí generaci nový Compact významně povyrostl a to o 15 mm na výšku (na 1408 mm), na šířku dokonce o 53 mm (na 1751 mm) a také na délku o 52 mm (na 4262 mm).
Interiér novinky byl samozřejmě také modernizován. Největší změny jsou ve využití nových elektronických systémů. Z těch nejzajímavějších je to například klíč s osobní pamětí, na kterém je možné předprogramovat některé funkce jako je nastavení sedadla, rádia, klimatizace, atd. Dalšími novinkami jsou i 9ti palcový displej se zobrazením 16: 9, dva typy navigačních systémů, ale také systémy automatického spouštění a regulace stěračů a kontroly tlaku v pneumatikách.
Praktickým vylepšením interiéru je větší počet úložných schránek a zejména zvláštní odkládací místo na drobnější předměty v zavazadlovém prostoru. Zavazadlový prostor se navíc může pochlubit zvětšením proti předchozímu modelu o 70 litrů na nynějších 310 litrů. Po sklopení zadních sedadel lze dosáhnout prostoru dokonce až 1100 litrů. Tyto údaje však u kompaktních vozů nebývají až tak důležité, takže se raději podívejme na to nejzajímavější, co BMW 3 Compact přináší. A tím je bezesporu nový motor 1,8/85 kW.
Zákazníci kupující BMW 3 Compact budou mít zpočátku výběr jen ze dvou motorů. Model s označením 316ti však bude osazen pozoruhodným čtyřválcovým motorem o obsahu 1,8 litru. Tento motor dosahuje nejvyššího výkonu 85 kW (115 k) při 5500 ot/min a maximálního točivého momentu 175 Nm při 3750 ot/min. Jeho zajímavostí je kromě již známého systému Vanos (variabilní časování ventilů) i nový systém přívodu vzduchu do motoru nazvaný Valvetronic. Jde o velmi významnou konstrukční změnu, která je v sériovém automobilu použita poprvé na světě. Tento nový systém by se svým významem dal přirovnat k nahrazení karburátorů přímým vstřikováním paliva. Systém Valvetronic totiž plynule řídí zdvih sacích ventilů, čímž plně nahrazuje dosud používanou škrtící klapku, která v principu není ideální. Částečně otevřená škrtící klapka totiž vytváří značné turbulence přicházejícího vzduchu a špatně promíchané palivo se vzduchem není následně plně využito. Nový systém je schopen lépe reagovat na potřebu přívodu vzduchu, což má mnoho výhod. Jednou z těchto výhod je více než 10 % úspory paliva v celém rozsahu otáček, což je prakticky stejný efekt jako při použití přímého vstřikování. BMW 316ti Compact se tak pyšní kombinovanou spotřebou pouze 6,9 l/100 km, což je o 0,7 l/100 km méně než bylo u předchozí generace. Nižší spotřeba však není na úkor výkonu. Právě naopak a to je další výhoda. Nový motor dosahuje o 8 kW více než předchozí verze a nový BMW 316ti Compact tak dokáže jet rychlostí přes 200 km/h. Dalšími výhodami je i lepší odezva na plynový pedál, hladší chod motoru a tím zmenšení vibrací a samozřejmě i nižší produkce výfukových plynů.
Model s druhým motorem ponese označení 325ti a bude poháněn známým šestiválcem se zdvihovým objemem 2,5 litru. Tento motor dosahuje výkonu 141 kW (192 k) při 6000 ot/min a maximálního točivého momentu 245 Nm při 3500 ot/min. U obou motorů bude na výběr mezi pětistupňovou manuální nebo pětistupňovou automatickou převodovkou se systémem Steptronic. Později nabídku pohonných jednotek rozšíří další motory včetně vznětových.
O co nejvyšší bezpečnost se v novém Compactu starají systémy ABS s rozdělovačem brzdné síly, systém jízdní stability ASC+T, protiprokluzový systém DSC (u modelu 316ti za příplatek), dále může být vůz vybaven až osmi airbagy a bi-xenonovými světlomety.
BMW 3 Compact si se svým zajímavým vzhledem, moderními motory, sportovním nastavením podvozku a tradičním pohonem zadních kol jistě své příznivce najde. V prodeji by se měl objevit v červnu tohoto roku.