Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 525d xDrive Touring – M efekt

29. 3. 2013
39
111
Zobrazit náhledy (39)
BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5 BMW řada 5
Varování: toto auto vypadá jako BMW, uvnitř se cítíte jako v BMW a dokonce se prodává za ceny jako BMW. Jezdí ale úplně jinak.

Na stránkách Auto.cz najdete celkem už jedenáct testů současné generace BMW řady 5 – šest sedanů, dvě kombi a tři Gran Turisma. Pestrá sbírka pokrývá téměř celou paletu motorů: od nejslabšího čtyřválce 520d, přes benzinový šestiválec 535i, až po lehce sportovní M550d. V portfoliu BMW je ale co pár měsíců něco nového, a tak jsme k testování přizvali kombi 525d xDrive Touring, nejslabší a nejlevnější kombi řady 5 s pohonem všech kol.

Kombi s M paketem jsme ještě netestovali, ale jeho vzhled asi nikoho nepřekvapí. Agresivní nárazníky Pětce sluší, k nim se přidávají perfektní sportovně tvarovaná sedadla, hliníkový dekor, sportovní volant, černý strop a okenní lišty Shadow Line. A teď to hlavní – M paket dostanete společně s navigací (od letoška má vylepšenou grafiku) a Bluetooth ke každému BMW řady 5 Touring zdarma. Akce se jmenuje Joy a v ceníkových cenách představuje úsporu 204 tisíc korun.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni
 

Motor

Pod kapotou modelu 525d už rok a půl pracuje dvojitě přeplňovaný čtyřválec. Dvoulitr o výkonu 160 kW na podzim 2011 vytěsnil stejnojmenný šestiválec. Maximum točivého momentu 450 Newtonmetrů zůstalo při výměně zachováno, víc dokáže z podobného motoru dostat jen Mercedes. Jeho 2,2litrový 250 CDI má 500 N.m, ovšem BMW kontruje výrazně širším pásmem otáček s nejvyšší hodnotou.

Na papíru to vypadá dobře, nápad vyměnit dva válce za dvě různě velká turba místo jediného dokonce zní velmi logicky. A ono to i ve skutečnosti funguje – když chcete oněch 450 Newtonmetrů, budou tam, protože 525d opravdu zrychlí na stovku za něco málo přes sedm sekund a rozjede se na tachometrových 230 km/h. Jenže problémem je částečná zátěž.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni
 

Docela by mě zajímalo, jak si tento motor rozumí s řadou 5, když nemusí spolupracovat s automatem a pohonem všech kol. V takovém 125d s manuální převodovkou byl totiž naprosto suverénní, těžko byste hledali ostřejší a živější dieselový hatchback. Ale přidejte schopnému motoru pět metráků navíc a donuťte ho roztáčet všechna kola, pak má občas plné ruce práce.

Jak bylo zmíněno výše, výkonu má motor dost. Někdy se ale musí pořádně snažit, třeba při pružném zrychlování do kopce, o jízdě vysokými rychlostmi nemluvě. Motoru zkrátka chybí rychlá odezva a Newtonmetry při menší zátěži, aby dokázal i na půl plynu předvést velké věci. V tomto se přímo nabízí paralela s Opelem Insignia BiTurbo.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni
 

Čtyřválec se čtyřkolkou by ale mohl přesvědčit spotřebou. A opravdu – při dálničních 130 km/h si vystačí v průměru s obdivuhodnými 6,5 l/100 km. To je přesně o půl litru méně než u 530d xDrive. Ve srovnání s ním se ale vedle nižšího výkonu musíte připravit na méně kultivovaný projev motoru. Vibrace sice do interiéru nepustí a zvuk je slušně utlumený, ale frekvence, které dvoulitr vydává, nejsou dvakrát příjemné. Však v BMW jsou si toho velmi dobře vědomi, protože pro reálný svět ve všech ohledech lepší šestiválec 530d stojí o nezanedbatelných 125 tisíc více.

Podvozek a jízda

Motor si každý může vybrat podle svých představ a finančních možností, problémem je ale naladění podvozku. Ačkoliv je testovaný vůz vybaven M paketem, nemá (a jako xDrive ani nemůže mít) snížený a přitvrzený M sportovní podvozek. Přesto na zimních pneumatikách Runflat o průměru 18 palců BMW zakopává o díry a spáry. To není moc dobrá vizitka, takové Audi A6 nebo Jaguar XF umí i bez adaptivního podvozku tlumit podstatně lépe.

Při běžném použití proto podvozek příliš nenadchne. Do formy se dostane až při ostřejší jízdě, ale jen za předpokladu, že jedete po kvalitnějším asfaltu – jako má běžná německá okreska. Tlumiče jsou tuhé při stlačení, takže nepustí karoserii do výrazných náklonů, zároveň se ale snadno roztahují, aby držely kola v kontaktu s vozovkou. Najeďte ale na větší nerovnost, kterých je skoro každá česká silnice plná, a těžké kolo s runflatem stejně odskočí.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni
 

Systém xDrive navíc znamená dodatečné zatížení přední nápravy a výsledkem jsou neustálé drobné náznaky nedotáčivosti. Čistota průjezdu tím sice netrpí, čitelnost chování podvozku ale ano. Zkrátka 4x4 je u konkurence naladěná podvozkově líp – dohnala standardy BMW, zatímco mnichovští u řady 5 nepochopitelně polevili. Audi i Mercedes mají výrazně vypilovanější jízdní projev, s podstatně větší dávkou komfortu a lepší ovladatelností na různých druzích povrchu. Ale nejspíš je to jen pláč na špatném hrobě. Kdo chce nějaký ten požitek z jízdy, ten nad xDrive stejně nikdy přemýšlet nebude a zvolí ryzí zadokolku.

Závěr

Jestli se vám nelíbí, jak funguje 525d xDrive a vůbec se těžko smiřujete s existencí takových BMW, máte jedinečnou šanci. Do pětkové řady se dá stále objednat atmosférický třílitr, model 530i se může pochlubit 200 kW a dokonce se prodává s manuální převodovkou. Kdo si ho koupí, ten dá automobilce jasně najevo, že o auta postavená podle tradic starých dobrých BMW ještě někdo stojí. Naopak koho zajímá hlavně nádherný design, jistota v podobě pohonu všech kol a nízká spotřeba paliva, toho 525d xDrive nezklame.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni
 

První cena vozu1.037.500 Kč (520i/135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.187.500 Kč (525d/160 kW)
Základní cena testovaného vozu1.382.500 Kč (525d xDrive Touring/160 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.488.075 Kč (525d xDrive Touring/160 kW)

Plusy

  • Objektivně silný motor, s dostatkem výkonu při plné zátěži
  • Rychlá, ale současně komfortní automatická převodovka
  • Prostorný interiér, pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Strmé a přesné řízení
  • Výrazně levnější než šestiválec 530d

Minusy

  • Zvuk a vibrace studeného motoru při volnoběhu
  • Podvozek špatně tlumí příčné nerovnosti a má rezervy v ovladatelnosti
  • Vyšší cena a vysoké příplatky za některé běžné prvky výbavy
  • Pod předními sedadly není místo pro nárty cestujících vzadu
  • Pro xDrive se M paket dodává výhradně bez sportovního podvozku

Foto: Petr Homolka

Témata
BMW 525d xDrive Touring
Cena základní sestavy 1 382 500 Kč
Cena testované sestavy 1 488 075 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1955
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 160 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 228
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.9 / 5.4
Emise CO2: 143
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1670
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1895 / 640
Rozměr pneu: 245/45 R18
BMW 525d xDrive Touring
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4907
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2968
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1626
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 630
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

PĚTKA NA PĚTKU?
bafunak
| 24. 1. 2014
U manuálu určitě. Však ho máš taky pro požitek a potěšení z jízdy. Automat ty rozdíly částečně stírá. Ale zase má mnohé jiné přednosti a svým způsobem dokáže potěšení z jízdy také přinést.
Bla bla runflaty
bafunak
| 24. 1. 2014
Sdílím názor Alpiny. Jako mnohaletý Stuttgartský taxikář jsem nejednou "píchnul". Hřebík, šroub apod. Únik byl tak pomalý, že sotva pozorovatelný. Stříkl jsem do pneu těsnící pěnu a jezdil tak dlouho, než jsem si udělal čas nechat pneu opravit.
Avatar - Inferius
525d
Inferius
| 2. 4. 2013
Věc názoru......
Podvozek
Ted
| 2. 4. 2013
az budou bezne mercedesy zvladat zatacet jako bezna BMW, tak je mozne srovnavat...
vzdy je neco za neco.
Kde je pravda?
Ted
| 2. 4. 2013
chces se prijet podivat ?? :-)