BMW 525d xDrive – Klamný cíl

BMW 525d xDrive – Klamný cíl

 
 

I když mělo BMW 525d v aktuální generaci roli nejslabšího šestiválce, po dvou letech je vše jinak.

Od premiéry aktuální pětkové řady uplynuly teprve 2 roky, ale za tu dobu se už stačila obměnit velká část motorové nabídky. Kdo se ještě nedávno považoval za znalce v oboru „motory z Mnichova“, ten dnes musí hodně tápat. Atmosférické motory prakticky zmizely, šestiválců ubylo, čtyřválců naopak výrazně přibylo, a to nejsme zdaleka na konci cesty…

Zmenšovat, zmenšovat, zmenšovat – heslo motorářů, na které slyší všichni manažeři zodpovědní za snižování flotilových průměrů spotřeb, se v posledních letech naplno uplatňuje i u BMW. Nejnovějším počinem je v tomto směru nový naftový čtyřválec, který od podzimu 2011 nahradil přiškrcený šestiválec v modelu 525d. Aby byla specifikace pro českého zájemce blíže ideálu, zaškrtli u BMW položku pohon všech kol a celek okořenili M paketem. Před námi tak stojí čtyřválcové BMW s cenou půldruhého milionu korun.

obrázek [600 x 221]

Ambiciózní čtyřválec, který nahrazuje dosavadní klasické šestiválcové řešení, je pokračováním dvojitě přeplňovaných motorů 23d. Malé turbodmychadlo má proměnné nastavení rozvaděcích lopatek, které reguluje nástup motoru v nízkých otáčkách. Později se připojuje také plnicí tlak většího turbodmychadla. Celé to funguje plynule, bez náznaku slabých míst v celém otáčkovém spektru.

BMW není jedinou značkou, která se pustila do podobných čtyřválcových experimentů v luxusních modelech. Vždyť s konkurenčním výkonným čtyřválcem Mercedesu máme bohaté zkušenosti ve třídě ES. Jeho 150 kW a 500 Nm zvládá BMW překonat pouze částečně. Tabulka technických dat slibuje 160 kW, tedy více než umí nabídnout Mercedes i původní přiškrcený řadový šestiválec.

Točivý moment nového čtyřválce z Mnichova šplhá ke 450 Nm v pásmu 1500 až 2500 min-1, zatímco ve Stuttgartu dostali z 2,1litru 500 Nm mezi 1600 a 1800 min-1. Působivé je porovnání s momentovým maximem původního šestiválce: 450 Nm bylo k dispozici jen mezi 1750 a 2500 min-1.

Tolik teorie. Praxe začíná podobně jako u čtyřválcových Mercedesů poněkud prozaicky. Zvuk studeného motoru se tlumicí materiály snaží maskovat seč můžou, ale čtyři válce jsou jednoduše menší počet než šest, a tak při volnoběhu není o zdroji mohutné síly pochyb. Dokonce i vibrace pronikají k posádce o něco víc, než byste od ne právě levného sedanu vyšší střední třídy čekali. V porovnání s Mercedesem je motor v BMW přeci jen o něco lépe utlumen.

obrázek [300 x 310] Abychom obavy o osud ambiciózní motorizace rozptýlili hned na začátku, jsou to vše jen první dojmy, které se s prvními stovkami metrů rychle mění. Dvojitě přeplňovaný dvoulitr nastupuje plynule a důrazně už těsně nad volnoběhem, skvělým parťákem mu je špičkový osmistupňový automat, který z relativně úzkého pásma momentového maxima umí vytěžit naprosto vše. Řazení probíhá velmi rychle, manévry v kolonách a při pojížďkách ve městě jsou tak komfortní, jak se od prémiového sedanu očekává. Zaznamenali jsme ale taky váhání automatu při podřazování v režimu kick-down. Zejména pokud máte zvolen režim Comfort, hledání správného rychlostního stupně chvíli trvá.

Mimo město se 4,9 m dlouhý sedan cítí jako ryba ve vodě. Negativa čtyřválce jsou ta tam! Je nadprůměrně silný, auto je ale proti šestiválci o 70 kg lehčí. Motor bez odříkání točí i víc než 5000 min-1, ale na rozdíl od většiny konkurentů se ochotně podílí na sportovním naturelu nejen těsně nad volnoběhem, ale i mezi 4000 a 5000 min-1.

obrázek [600 x 286]

Pohon všech kol, ale zejména špičkové naladění podvozku dávají rychle zapomenout na přerostlé rozměry i pohotovostní hmotnost přes 1700 kg. Toto auto se řídí snadno a příjemně, navzdory sportovnímu podvozku a 18palcovým kolům posádka netrpí nepohodlím ani na méně kvalitní silnici.

Spotřeba, kvůli které se celá operace změny motorické identity odehrála, se drží při zemi. Dlouhodobý průměr se sice při využívání dynamiky přehoupne přes 9 l/100 km, ale tempomatový průměr 130 km/h se projeví odběrem 6,8 l/100 km, stovka pak 5,5 l/100 km. Obě hodnoty jsou nižší než v případě nedávno testovaného Mercedesu E 250 CDI 4 Matic v provedení kombi, ale překvapivě blízké šestiválci v kombi BMW 530d xDrive.

Kde jsou tedy ony úspory? Tou nejpodstatnější je nakonec cena čtyřválce, momentálně nižší asi o 130 tisíc Kč, ve srovnání s šestiválcem.

obrázek [600 x 320]

TEST BMW 530d Touring – Rodinný (proto)typ

TEST BMW 535d xDrive GT – Pětkový remix

První cena vozu1.000.000,- Kč (520i 135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.267.500,- Kč (525d xDrive 160 kW)
Základní cena testovaného vozu1.267.500,- Kč (525d xDrive 160 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.460.400,- Kč (525d xDrive 160 kW)

Plusy

  • Silný motor, který funguje v nízkých i vysokých otáčkách
  • Rychlá, ale současně komfortní automatická převodovka
  • Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Výborné jízdní vlastnosti a pocit obratnosti
  • Strmé a přesné řízení

Minusy

  • Zvuk a vibrace studeného motoru při volnoběhu
  • Středový tunel příliš těsně obepíná řidiče
  • Vyšší cena a vysoké příplatky za některé běžné prvky výbavy
  • Pod předními sedadly není místo pro nárty cestujících vzadu
  • Nepřehledná karoserie, velké mrtvé vzdálenosti vpředu i vzadu
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 525d xDrive

Cena v základní výbavě: 1 267 500 Kč Cena v testované výbavě: 1 460 400 Kč

Základní výbava:BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, aktivní opěrky hlavy vpředu, dynamická kontrola stability (DSC), včetně asistenta tažného zařízení, ABS a brzdového asistenta, airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, varovný trojúhelník a lékárnička, 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 236" 8 J x 17 / pneumatiky 225/55 R17, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední brzdové kotouče odvětrávané, zavěšení přední nápravy – dvojitá příčná ramena, zavěšení zadní nápravy – víceprvková náprava Integral-V, parkovací brzda s funkcí "Automatic hold", Servotronic, rekuperace kinetické energie, tempomat s brzdnou funkcí, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", mlhová světla, dynamická brzdová světla, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, standardní sedadla řidiče a spolujezdce, elektrické nastavení výšky sedáku a sklonu opěradla, manuální nastavení podélné polohy sedáku, sklonu sedáku a výšky opěrky hlavy, tříramenný multifunkční kožený volant, manuálně výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, 2zónová automatická klimatizace, loketní opěrka vpředu a vzadu, integrovaná do obložení dveří, asferická, elektricky nastavitelná, vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná, tlačítko centrálního zamykání, ovladač iDrive na středové konzole, 7 tlačítek pro přímou volbu (RADIO, CD, TEL, MAP, MENU, OPTION, BACK), nástupní osvětlení vpředu, elektronický imobilizér, elektricky ovládaná okna, držáky nápojů vpředu (2x) a vzadu (2x), osvětlení interiéru, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, startování motoru bez použití klíče, vyhřívané trysky ostřikovačů, sada nářadí, odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, sluneční clony s držákem lístků, osvětlené make-up zrcátko, připojení AUX-In, rádio BMW Professional, palubní počítač, indikátor servisního intervalu, 8 programovatelných tlačítek pro oblíbené funkce, stereo systém se šesti reproduktory: 2 středové v obložení předních dveří, 2 středové za zadními sedadly, 2 centrální basové pod sedadly řidiče a spolujezdce, integrovaný manuál, automatická převodovka, funkce Auto Start Stop, pneumatiky Runflat.

Výbava testovaného vozu:M Sportovní paket (+124.800,-Kč) - obsahuje čalounění sedadel Alcantara Anthracite, 18" M kola z lehké slitiny "Double-spoke 350 M", s kombinovanými pneumatikami, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, hliníkové prvky obložení interiéru v provedení "Aluminium Hexagon", M Sportovní kožený volant, M Aerodynamický paket, BMW Individual "High-gloss Shadow Line", BMW Individual čalounění stropu v barvě antracitu, mlhová světla, prahové lišty s označením M, M opěrka levé nohy, koncovka výfuku v provedení "Dark Chrome", Advantage paket (68.100,-Kč) obsahuje následující příplatkvou výbavu: vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním, vak na lyže, průchozí nakládací systém, vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, ostřikovače světlometů, přední a zadní parkovací asistent (PDC), bi-xenonové světlomety, 2zónová automatická klimatizace s rozšířenými funkcemi, aj.

Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 
Technické údaje
Motor BMW 525d xDrive
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 160 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 234
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4.8 / 5.3
Emise CO2:140
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1720 / 600
Rozměr pneu:245/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4899
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1464
d) rozvor (mm): 2968
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1626
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 68
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení BMW 525d xDrive
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,42
 

Přidat názorDiskuse: BMW 525d xDrive – Klamný cíl







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

 



Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy! Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy!

Vypadá to jako úplná hračka, ale i maskování vývojového…

BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu

V závěru výroby současné generace BMW řady 5 přichází…

 



 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Včera

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl zbraně hromadného ničení

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl…

Australští policisté zatkli muže ze Sydney, kterého viní z domlouvání obchodů pro Severní Koreu, včetně prodeje…

 

iSport.cz

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že můžeme hrát s kýmkoliv

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že…

Dobrá práce! Kapitán Martin Erat dovedl reprezentaci ke třem výhrám a potvrdil, že právě on je tím správným…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…