BMW M Performance: Diesel se třemi turby už známe, ale jak vypadá?
BMW zveřejnilo první fotografie svého třílitrového vznětového šestiválce přeplňovaného třemi turbodmychadly. Ten se objeví pod kapotou modelů M550d xDrive (sedan i Touring), X5 M50d a X6 M50d, ve všech případech bude kombinován s pohonem všech kol.
Agregát o objemu 2993 cm3 je naladěn na 280 kW (381 k) při 4000-4400 min-1, vrchol točivého momentu 740 Nm je dostupný při 2000-3000 min-1. Maximum otáček je u nového trojitě přeplňovaného šestiválce omezeno na 5400 min-1.
Motor bude ve zmíněných modelech kombinován s osmistupňovým automatem a systémem pohonu všech kol xDrive. Spotřebu paliva pomůže snížit funkce Auto Start-Stop a mód Eco Pro.
Technika přeplňovaní motoru s interním označením N57 D30 vychází z koncepce TwinPower Turbo. První motor osazený trojicí turbodmychadel na rozdíl od dosavadních dieselových šestiválců kombinuje dvě menší vysokotlaká a jedno větší nízkotlaké turbo. Celá soustava je kompaktní a je navržená tak, aby dodávala plynulý plnící tlak.
První malé turbo se roztáčí ihned nad volnoběhem. Díky kompaktním rozměrům a variabilní geometrii lopatek má malou setrvačnost a tomu odpovídá rychlá odezva. Velké turbo se připojuje v 1500 min-1. Součinnost jednoho malého a jednoho velkého turbodmychadla se stará o dosažení maxima točivého momentu 740 Nm od 2000 min-1.
Třetí turbo se dostane do akce jen výjimečně. Nachází se v samostatném kanálu výfukových svodů, který se otevírá podtlakově ovládanou klapkou. Tento kanál obchází první (malé) a míří přímo na druhé (velké) turbo. Třetí turbodmychadlo je opět malé a vybavené variabilní geometrií lopatek.
Klapka se otevírá při výrazném stisknutí plynového pedálu v otáčkách nad 2700 min-1. Kompaktní konstrukce a stavitelné lopatky opět přispívají k nízké setrvačnosti a tedy rychlému a hladkému připojení turba.
Celý systém funguje v těchto chvílích paralelně – nestejně velká dvojice pokračuje v dodávce stlačeného vzduchu do sání, avšak s rostoucími otáčkami už nedokáže využít všechnu energii výfukových plynů, protože první turbo dosáhlo maximálního přetlaku. Proto malému turbu pomáhá třetí turbodmychadlo, které dodává další porce stlačeného vzduchu.