Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M Performance: Diesel se třemi turby už známe, ale jak vypadá?

David Bureš
Diskuze (24)
Turbodiesel přeplňovaný třemi turbodmychadly zatím použijí čtyři modely BMW, ve všech bude motor naladěn na 280 kW.

BMW zveřejnilo první fotografie svého třílitrového vznětového šestiválce přeplňovaného třemi turbodmychadly. Ten se objeví pod kapotou modelů M550d xDrive (sedan i Touring), X5 M50d a X6 M50d, ve všech případech bude kombinován s pohonem všech kol.

Agregát o objemu 2993 cm3 je naladěn na 280 kW (381 k) při 4000-4400 min-1, vrchol točivého momentu 740 Nm je dostupný při 2000-3000 min-1. Maximum otáček je u nového trojitě přeplňovaného šestiválce omezeno na 5400 min-1.

Motor bude ve zmíněných modelech kombinován s osmistupňovým automatem a systémem pohonu všech kol xDrive. Spotřebu paliva pomůže snížit funkce Auto Start-Stop a mód Eco Pro.

Technika přeplňovaní motoru s interním označením N57 D30 vychází z koncepce TwinPower Turbo. První motor osazený trojicí turbodmychadel na rozdíl od dosavadních dieselových šestiválců kombinuje dvě menší vysokotlaká a jedno větší nízkotlaké turbo. Celá soustava je kompaktní a je navržená tak, aby dodávala plynulý plnící tlak.

První malé turbo se roztáčí ihned nad volnoběhem. Díky kompaktním rozměrům a variabilní geometrii lopatek má malou setrvačnost a tomu odpovídá rychlá odezva. Velké turbo se připojuje v 1500 min-1. Součinnost jednoho malého a jednoho velkého turbodmychadla se stará o dosažení maxima točivého momentu 740 Nm od 2000 min-1.

Třetí turbo se dostane do akce jen výjimečně. Nachází se v samostatném kanálu výfukových svodů, který se otevírá podtlakově ovládanou klapkou. Tento kanál obchází první (malé) a míří přímo na druhé (velké) turbo. Třetí turbodmychadlo je opět malé a vybavené variabilní geometrií lopatek.

Klapka se otevírá při výrazném stisknutí plynového pedálu v otáčkách nad 2700 min-1. Kompaktní konstrukce a stavitelné lopatky opět přispívají k nízké setrvačnosti a tedy rychlému a hladkému připojení turba.

Celý systém funguje v těchto chvílích paralelně – nestejně velká dvojice pokračuje v dodávce stlačeného vzduchu do sání, avšak s rostoucími otáčkami už nedokáže využít všechnu energii výfukových plynů, protože první turbo dosáhlo maximálního přetlaku. Proto malému turbu pomáhá třetí turbodmychadlo, které dodává další porce stlačeného vzduchu.

David Bureš
Diskuze (24)
26. 3. 2012 14:43
VYCHUTNEJTE SI TEN ZVUK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[odkaz]
26. 3. 2012 14:37
Re: chcelo by to 4 turba
A slysel jsi nekdy nejake video z YOU tube z dieselove Audiny le MANS ?
To je utrpeni...i ten blbej komunistickej Zetor Crystal ma sportovnejsi zvuk jak tohle. Prirovnal bych to ke zvuku dieselmotoru v ponorce z druhe svetove , ve ktere se prave potkaly ventily.
Vykon tam mozna je, ale ten rozsah otacek a kultura chodu je donebevolajici ohravnost.
Avatar - Ada je zase tady
25. 3. 2012 17:25
Re: zvracel bych...
Budoucnost se jmenuje diesel s palivem CNG.
25. 3. 2012 15:35
hlavně bacha na řetěz, kluci!
nebo na řemen? >:D >:D
25. 3. 2012 15:34
hlavně bacha na řetěz, kluci! nebo na řemen?
;-) ;-)