Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M3 E36: Připomeňte si slavného šestiválcového sportovce z devadesátek

Aleš Dragoun
Diskuze (22)

BMW řady 3 v generaci E36 samozřejmě nemohlo opomenout na vrcholnou verzi M3. Dorazila dva roky po představení E36, hned ve třech karosářských verzích.

V říjnu roku 1992 mohli opravdoví srdcaři a fanoušci značky začít skákat radostí. V oblacích dýmu z pneumatik vyrazila na svou životní pouť nová M3. Automobilový svět byl oslněn, pršely jen samé superlativy. Mnichovští inženýři dokázali naservírovat opravdu chutný koncentrát nejšpičkovější techniky. Třílitrový řadový šestiválec 2,99 l/210 kW (286 k) totiž stanovil nová pravidla, čtyřválce z E30 odvál čas.

Nejen litrovým výkonem přesahujícím 70 kW, ale hlavně dostatkem síly v širokém spektru otáček, opět mu nechyběl VANOS. To vše bylo zabaleno do veskrze civilní karoserie a jen zasvěcení při zahlédnutí svébytného předního nárazníku se třemi vstupy vzduchu včetně velkého lichoběžníkového ve zpětném zrcátku pochopili, že to nejlepší, co mohou udělat, je poskytnout dostatek místa pro předjetí. Oproti v bocích široké M3 E30 vypadala přesto nástupkyně opravdu hodně civilně.

Kromě tradiční dvoudveřové podoby, ať už s pevnou, či sexy plátěnou střechou existovalo i čtyřdveřové provedení. Tmavě zelená limitka GT se ale v prosinci 1994 začala nabízet jen v podobě kupé. Ta měla celých 295 koní, tedy správně normovaně 217 kW, dvojitý zadní spoiler, v kokpitu obklady z uhlíkových kompozitů a do června 1995 jich vzniklo celých 356 kusů.

Emko s větším srdcem  

Motor S50 počínaje říjnem 1995 těsně překročil hranici 3,2 l a jeho výkon narostl na impozantních 236 kW (321 k). Dostal totiž plynule variabilní časování sacích a výfukových ventilů bi-VANOS. Tyto vozy se také jako první chlubily bílými kryty směrovek místo oranžových. Znovu zaskočily svět a dál neohroženě vládly rychlým konkurentům ve střední třídě, vždyť z klidu na stovku vystřelily během 5,5 sekundy! Pětistupňovou přímo řazenou převodovku nahradila šestistupňová, sekvenční SMG debutovala v sezóně 1996. Toto sportovní ústrojí přeneslo techniku řazení ze závodních okruhů do sériových aut.

Kromě vzpomínané GT existovala řada limitovaných edic. Patnáct Australanů si mohlo koupit sérii R (1994), Američané odlehčenou Lightweight ještě s třílitrem (1995), pro Brity byly určeny Evo Imola Individual a GT Individual (1998), obě padesátikusové, dále pak Special Edition (50 kupé a 25 kabrioletů). Anniversary Edition (1999) zase dostali Australané, opět padesátku kupé, ale sedmdesát kabrioletů. Je zajímavé, že všem specifikacím pro USA zůstal výkon kvůli emisím zredukovaný na 179 kW (240 koní).

Kompaktní prototyp  

M3 Compact zůstal jen v jediném červeném prototypu. Mohl se klidně stát vstupní branou do divize M. Plánovalo se také snížení výkonu šestiválce 3,2 l, ale hlavní prioritou byla nízká hmotnost a špičková ovladatelnost. Nadupaný třídveřový hatchback vážil pouze 1,3 tuny, jeho hmotnost klesla oproti sériovým sourozencům s dvoudveřovou uzavřenou karoserií o nějakých 160 kg. Dokonce jej mohli vybraní motorističtí novináři, převážně ti němečtí v roce 1996 otestovat. Nešetřili chválou, silné auto bylo skutečně nekompromisní. Proč jsme se ostrého Compactu nedočkali? Zřejmě stopka z nejvyšších míst... Unikátní kousek byl určen pro výroční soutěž německého časopisu Auto Motor und Sport. Nyní je však již několik let opět majetkem továrny.

Na okruzích  

Závodních variant E36 existovalo nepočítaně, trojky této řady jezdily všude možně: okruhy včetně tehdy oblíbené třídy Superturismo, vrchy, sporadicky soutěže a kupé M3 GTR i ve sportovních vozech, kláních gétéček včetně amerického mistrovství IMSA a vrchů. Odlišný výklad pravidel DTM znamenal to, že se Bavoři s již hotovými auty z tohoto mistrovství stáhli, provozovali je soukromníci. Továrna vyrazila do ADAC GT Cupu. 1,3 tuny těžké speciály neměly díky 239 kW (325 k) z třílitrového šestiválce příliš mnoho konkurence. Venezuelan Johnny Cecotto a Dán Kris Nissen si se soupeři dělali, co chtěli a první jmenovaný měl na konci sezóny 1993 bodů ze všech nejvíce. Jenže, technické předpisy se změnily i zde, což znamenalo konec v podstatě oficiální účasti automobilky...

Sedany a kupé krotších verzí 318i/is a 320i jezdily národní šampionáty cestovních vozů a Světový pohár. Joachim Winkelhock vyhrál celkově v roce 1993 prestižní BTCC na Ostrovech a německé mistrovství STW 1995, Cecotto byl ve dvoulitrovém seriálu u našich západních sousedů nejúspěšnější v sezónách 1994 a 1998. K homologaci stačilo vyrobit 2,5 tisíce kusů silniční 318is Class II, tisícovka jich zůstala doma. Nárazníky a dvojité zadní křídlo zdědily po M3 GT, ale jednalo se pochopitelně o sedany.

Vytrvalci  

Bavoráky zvítězily pětkrát za sebou ve čtyřiadvacetihodinovce ve Spa (1994-1998). Jména nejúspěšnějších jezdců? Roberto Ravaglia, Thierry Tassin, Alexander Burgstaller, Joachim Winkelhock, Steve Soper, Peter Kox, Jörg Müller, Didier de Radigues, Marc Duez, Éric Hélary, Alain Cudini, Eric van de Poele. Samé osobnosti ze závodů nejen cesťáků, Duez je střídal s rallye a de Radigues přesedlal na čtyři kola z jedné stopy, v sezóně 1982 se stal vicemistrem světa silničních třistapadesátek!

Čtyřiadvacetihodinovku na Nürburgringu v roce 1998 však vyhrála čtveřice Marc Duez/Hans-Joachim Stuck/Andreas Bovensiepen/Christian Menzel na 320d Schnitzerova týmu. Ano, pod kapotou vrčel naftový motor a piloti se radovali z celkového triumfu hlavně díky jeho nízké spotřebě... V letech 1996 a 1997 tu mimochodem vyhrála s M3 E36 Sabine Reck, k rodnému příjmení Schmitz se vrátila až po rozvodu.

„Královna Severní smyčky“ je sice místní rodačkou z Adenau a zná na trati každý kámen, každopádně žádná jiná žena do té doby den a noc trvající vytrvalostní okruhový závod neovládla. Trať v plné délce kombinuje přetěžkou Nordschleife s moderní GP-Strecke V devadesátém osmém se Sabine stala dokonce mistryní celého seriálu VLN Endurance, který se koná jen zde.

Aleš Dragoun
Diskuze (22)

Doporučujeme

Avatar - palix
8. 6. 2020 09:41
Re: Re: Z toho auta
Som si vedomý, že to nebude jednoduché. Tie autá už často skončili u "n-tého" majiteľa, ktorý sa o to už veľmi nestará = auto je v biednom stave. Stačí, že to ide s minimálnymi nákladmi - keď sa pokazí, často je už nerentabilné to opravovať. Vždy sa ale nájdu pekné kúsky (=vyššia cena).
Teraz kúpil známy BMW 5 (E34) r.v. 1993 - to auto má nie extrémnu výbavu, je v stave, v akom je, ale je na ňom vidieť, že to auto bolo robené "na veky" :). Je zaujímavé vidieť, akú slabú výbavu malo to auto a aké bolo drahé ako nové :). Na druhej strane sa tam "nemalo čo pokaziť" - lepšie povedané = nebolo tam toľko vecí v porovnaní s dneškom, ktoré by sa pokazili.
Samozrejme sa dajú kúpiť také BMW aj po prvom majiteľovi vo veľmi dobrom stave... tie ale niečo stoja.
Avatar - white label
7. 6. 2020 22:40
Re: Z toho auta
Souhlas.
Za mě pořadí e46, e30, e92.
Avatar - simon_sez
7. 6. 2020 14:31
Re: Re: Z toho auta
To nebude také jednoduché, už teraz je problém nájsť peknú e46... Taka 330Ci by sa mi tiež páčila :yes:
Avatar - fOE
7. 6. 2020 12:08
Re: Z toho auta
Dobra otazka. Kdyz to zuzim na M3, tak jsou za me top E30, E46 a E92. Jsou za me hodne, hodne blizko a tezko se mi vybira jedno jedine. E46 pomohlo ze m3 nedostala FL kukuc, a zustala postavena na predFL po celou produkci. U e92 bych to videl naopak, tam by podle me FL predku pomohl (nastesti dostaly FL alespon zadni lampy). E30 je proste klasika, a souhlas s tebou ze tvar karoserie ala 2 dverovy sedan ji svedcila (to mi prislo super i na 1M coupe, ktera tomu byla rel. blizko).
Ad e46, s fl omladla, ale tvar svetel byl za me lepsi predfl. U sedanu/touru je to na debatu, u coupe predFL vzdy a vsude. Jinak to "zestarnuti" predFL sedanu jde podld md hodne na vrub toho ze vetsina tehle prvni produkce byla jeste kdyz nebyl Mpaket 1 ani Mpaket 2. Vetsina je proste stock, a to vadi.
7. 6. 2020 06:49
Marc Duez
Pro mě člověk, který mi v dětství ve svém BMW BASTOS visel nad postelí. Před dvěma lety mě pak za polárním kruhem učil jezdit na hřebech v klasických rallye verzích Porsche 911. ;-)
Ta lehkost a bravurnost pohybů volantem, tanec po pedálech.... :yes: