Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M340d xDrive Touring – Co víc si přát?

Ondřej Mára
Diskuze (304)

Během pár týdnů, nanejvýš snad jen měsíců, nás čeká premiéra prvního ostrého kombíku BMW M3. Co když ale toužíte po výkonném trojkovém kombíku, který vás nesežere?

Design, interiér


Odpověď na tuto otázku představila automobilka BMW v únoru minulého roku, kdy odhalila nový model M340d xDrive, včetně praktičtějšího modelu s označením Touring. Sportovní naftový kombík tak v nabídce doplnil vrcholný benzínový kombík M340i Touring, dostupný již od představení trojkového kombíku nové generace, který si mimochodem vyzkoušel kolega David - a na jeho poznatky se budete moci těšit již tuto neděli. My se ale pojďme vrátit k novějšímu nafťáku, který automobilka představovala se slovy „spojení hospodárnosti a sportovní dokonalosti“.

Design

Začněme ale tradičně od designu exteriéru, který M340d sdílí se svým starším zážehovým sourozencem. Oba svižnější modely dostaly řadu specifických M prvků, které vozu propůjčují výraznější vzhled, optimalizují aerodynamiku a současně pomáhají zlepšit přívod vzduchu k chlazení vybraných komponent.

V praxi to tedy znamená specificky tvarované nárazníky, nástavce prahů i decentní spoiler na pátých dveřích. Unikátní je také výplň masky chladiče, mimochodem ledvinky zde mají stále rozumnou velikost a působí elegantně, a jedinečné by měly být i (bohužel falešné) koncovky výuku s lichoběžníkovými tvary.

Exkluzivitu přiostřených modelů dále podtrhují detaily v podobě leskle černých okenních lišt a šedě lakované kryty zrcátek. Šedá barva také zdobí výplň masky chladiče a její rámeček, koncovky výfuku, přední nasávací otvory a značení modelu. Náš testovací kousek byl lakován elegantní metalízou Mahagoni II z nabídky laků Individual (+135.475 Kč), zatímco z podběhů decentně zářily standardně 18“ M kola z lehkých slitin, obutá do zimních pneumatik Pirelli s rozměrem 225/45 R18 vpředu a 225/40 R18 vzadu.

Specifická výbava M Performance modelů tak jen podtrhuje eleganci trojkových kombíků, které se po designové stránce jednoduše povedly. Ta dlouhá kapota, elegantní silueta, lehce agresivní a přitom stále elegantní příď (s rozumně velkými ledvinkami), stylově tvarované zadní i přední svítilny, navíc v našem případě s extrémně výkonnou technologií BMW Laser… Je toho zkrátka hodně, čím dokáže moderní trojkový kombík oslovit už na první pohled.

BMW M340d xDrive Touring BMW M340d xDrive Touring

Elegance, prostornost i praktičnost

Pozitivní dojmy pokračují i po usednutí za standardní M kožený volant s multifunkčními tlačítky (včetně tlačítka pro výhřev volantu, +6.768 Kč) a pádly řazení, za nímž je standardně umístěn 12,3“ digitální přístrojový štít. Na středu palubní desky by měl být standardně menší 8,8“ infotainment BMW Live Cockpit Plus, u testovaného vozu je však příplatkový infotainment BMW Live Cockpit Professional s úhlopříčkou 12,3 palce (součást paketu ConnectedDrive Plus, +12.194 Kč), operačním systémem BMW OS 7.0, bohatými možnostmi konektivity a praktickým ovladačem iDrive, díky němuž prakticky není nutné využívat dotykovou funkci displeje.

Osobně jsem BMW vděčný za skvělou ergonomii, na kterou se strašně snadno a rychle zvyká. Standardně třízónová automatická klimatizace se ovládá prostřednictvím jednoduchého a přehledného panelu, který zahrnuje i ovládání vyhřívaných sedadel. Kolem voliče automatické převodovky najdeme kromě voliče iDrive ještě volič jízdních režimů, tlačítko pro kontrolu trakce a tlačítka systémů pro snazší parkování.

Za pozornost stojí spíš praktický úložný prostor před voličem převodovky, včetně bezdrátové nabíječky telefonu a držáků nápojů, který lze jednoduše schovat pod výklopný kryt s hliníkovým dekorem. Další úložné prostory pak najdeme pod loketní opěrkou a v poměrně prostorných kapsách dveří.

Přední sedadla jsou standardně elektricky ovládaná, sportovně tvarovaná (včetně prodloužitelných sedáků a možnosti upravit si bočnice) a čalouněna specifickou M kombinací materiálů Sensatec a Alcantary s kontrastním prošíváním. V našem případě však byla sedadla čalouněna hnědou kůží (BMW Individual, +70.460 Kč). Posledními specifickými drobnostmi jsou pak M pedály, M koberečky, hliníkové obložení interiéru a nechybí ani antracitové čalounění stropu BMW Individual.

Výbava je tedy bohatá a interiér vypadá na první pohled skvěle. Mnohem důležitější je ale skutečnost, že skvěle také funguje. Za volantem trojkového kombíku máte jednoduše pocit, že je všechno na svém místě, všechny důležité ovládací prvky máte na dosah ruky, výhled z vozu je skvělý, volba materiálů i jejich zpracování je příkladné. Opravdu mě zkrátka nenapadá snad nic, na co bych si měl stěžovat. A totéž platí i pro prostornost interiéru.

BMW M340d xDrive Touring BMW M340d xDrive Touring

Vpředu i vzadu je totiž prostoru víc než dost. Při své výšce 183 centimetrů a komfortním nastavení předního sedadla jsem si mohl pohodlně sednout i sám za sebe, přičemž mi stále zbýval dostatek prostoru nad hlavou i před koleny. Při troše snahy se přitom vzadu celkem snadno zmáčknou i tři cestující, pohodlnější však bude cestovat maximálně ve čtyřech. Pak totiž i zadní pasažéři budou moci využít praktickou loketní opěrku s držákem nápojů a dvojici USB-C portů pro nabíjení své elektroniky.

Zavazadelník, v našem případě s elektricky ovládaným víkem, opět potěší možností vyklopit pouze zadní sklo, což je skvělá vychytávka mnichovských kombíků. Zavazadelník přitom nabízí standardní objem 500 litrů, jednoduché tvary a praktické dvojité dno pro uložení drobností. Po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40, což je možné provést i z prostoru zavazadelníku, pak vznikne téměř rovná ložná plocha a objem vzroste na 1510 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Neúnavný tahoun

Pobyt na palubě BMW M340d je tedy příjemný, ještě příjemnější je však sedět za volantem a užívat si jeho fantastické pohonné ústrojí. Tohle se totiž BMW opět náramně povedlo.

Začněme klasicky od motoru, tedy třílitrového řadového šestiválce, který se může pochlubit skvělým charakterem i spotřebou. Hlava ventilů i kliková skříň jsou vyrobeny z hliníku, stěny válců jsou pak kvůli snižování tření pokryté nastříkanou vrstvou oceli a zesílený ventilový rozvod by měl optimalizovat reakce motoru a snižovat spotřebu.

Motor je vybaven dvoustupňovým přeplňováním M TwinPower Turbo s chlazením stlačeného vzduchu a variabilní geometrií rozváděcích lopatek u vysokotlaké i nízkotlaké turbíny, což by mělo společně se zdokonalením ložisek minimalizovat tření a zlepšovat ostré reakce motoru. Systém přímého vstřikování paliva common-rail s piezo vstřikovači pak pracuje s nejvyšším tlakem až 2500 barů.

Stejně jako nedávno testované BMW 630d GT je přitom i M340d ve skutečnosti mild-hybridem. Vznětový šestiválec je totiž vybaven 48V startér-generátorem s téměř okamžitě dostupným nejvyšším výkonem 8 kW (11 k), který pomáhá s akcelerací, zlepšuje činnost systému stop-start, umožňuje jízdu setrvačností při vypnutém motoru (pouze v režimech Eco Pro a Comfort) a celkově tak přispívá k decentnímu zlepšení dynamiky a především snižování spotřeby paliva. Jeho zásahů, včetně schopnosti zcela vypnout motor, si přitom během normální jízdy téměř nemáte šanci všimnout – tedy alespoň pokud neustále nehypnotizujete přístrojový štít.

BMW M340d xDrive Touring BMW M340d xDrive Touring

Každopádně zpátky ke spalovacímu motoru, který nabídne systémový výkon 250 kW (340 k), dostupný při 4400 otáčkách, zatímco působivý točivý moment 700 N.m nastupuje již od 1750 otáček za minutu. Výkon putuje přes osmistupňový automat Steptronic Sport nejnovější generace na pohon všech kol xDrive se samosvorným M sportovním diferenciálem a samozřejmě nesmí chybět funkce Launch Control. Navzdory pohotovostní hmotnosti okolo 1950 kilogramů se tak tenhle svižný kombík dokáže dostat z 0 na 100 km/h během 4,8 sekundy a jeho maximální rychlost je omezena na 250 km/h.

To jsou víc než působivé parametry, ještě působivější je však pohled na ukazatel spotřeby. Automobilkou udávaného kombinovaného průměru 5,4 až 5,8 l/100 jsem sice nedosáhl, jenže i při svižné jízdě jsem se většinu času pohyboval někde okolo sedmi osmi litrů, což považuji za víc než slušný výsledek. Vlastně si ani nepamatuji, že bych se přes tuto hranici dostal. Naopak při poklidné jízdě nebyl problém dostat se i pod sedm. Jenže proč s tímhle autem jezdit hospodárně, když doslova vybízí k troše toho zlobení.

Motor a převodovka totiž neustále předvádí naprosto příkladnou spolupráci, která snad ani nemá slabin. Motor nádherně reaguje na povely plynového pedálu, převodovka řadí naprosto plynule a hlavně je neustále připravená splnit vám každé přání. Souhra motoru a převodovky je tak rychlá a intuitivní, že po většinu času nejspíš ani nebudete potřebovat pádla pod volantem. Auto dělá jednoduše maximum, aby vám stále nabídlo svých 700 N.m točivého momentu. A taková porce už člověka dokáže zatlačit do sedačky. M340d nemá problém ani s pružnou akcelerací, převodovka si jednoduše a naprosto plynule podřadí, jak uzná za vhodné, a motor opět předvede svůj mohutný zátah. Je to zkrátka strašně návykové.

Celé to divadlo navíc dokresluje sportovní výfuk, opět s podpisem divize M. Sportovní výfuk dokáže nabídnout celkem zajímavou zvukovou kulisu, kterou v kabině samozřejmě dokresluje elektronika. Jenže když motor vytočíte, ještě k tomu ve sportovním režimu, zní auto až překvapivě dobře. Kromě toho je ale výfukový systém samozřejmě vybaven i systémem pro čištění výfukových plynů, tvořený filtrem pevných částic, oxidačním katalyzátorem, zádržným katalyzátorem NOx a systémem katalytické redukce (SCR) se vstřikováním AdBlue.

Komfortně i sportovně

Model M340d je standardně vybaven sportovním řízením s variabilním převodem a M Sportovním podvozkem, který se chlubí snížením o 10 mm, specifickou M elastokinematikou a tlumiči s progresivní charakteristikou v závislosti na zdvihu. Přední tlumiče jsou navíc vybaveny hydraulickými dorazy. Testovaný vůz však dostal příplatkový Adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči, které by se měly neustále přizpůsobovat stylu jízdy a stavu vozovky. Charakteristiky komprese a odskoku jsou přitom upravovány nezávisle na sobě, což by mělo umožnit ideální nastavení pro každou situaci.

Zjednodušeně řečeno se nemusíte bát, že by vás tenhle podvozek vyklepával na každém kilometru. V komfortním režimu působí příjemně poddajně, přesto je stále jistý. Po navolení sportovního režimu ale celé auto příjemně ztuhne a dojem sportovnosti se ještě umocní. Ani při přejezdu nerovností nebo propadlého kanálu se ale nemusíte bát výrazného mlácení nebo jiných pazvuků.

A pak tady máme pohon všech kol xDrive, který rozděluje sílu mezi přední a zadní nápravu pomocí elektronicky řízené vícelamelové spojky v rozvodové skříni. Systém preferuje pohon zadní nápravy, díky inteligentní technice však dokáže během zlomku sekundy zapojit i přední pohon.

Specialitou modelu M340d je však zadní M sportovní diferenciál, který díky elektronicky řízené svornosti omezuje rozdíl otáček mezi zadními koly. V praxi se dočkáte lepší trakce v momentech, kdy má například část vozovky nižší adhezi (ať už kvůli sněhu, vodě, blátu, atd.). Při sportovní jízdě by měl zadní samosvorný diferenciál přispět k lepší agilitě a dynamice, jenže v praxi si bude většina z nás spíše užívat hravost zadní nápravy, která se umí v zatáčkách krásně sklouznout. Na první pohled rodinný kombík tak dokáže nabídnout moře nedospělé zábavy – a stačí jen mokrá silnice a trocha snahy.

BMW M340d xDrive Touring BMW M340d xDrive Touring

S krocením 340 koní standardně pomáhají čtyřpístkové přední brzdy s pevnými třmeny, které se zakusují do 348 mm kotoučů, zatímco vzadu jsou jednopístkové plovoucí třmeny a kotouče s průměrem 345 mm. Třmeny jsou přitom modře lakované a nechybí ani klasický znak M. Nástup brzd je přitom naprosto adekvátní výkonu motoru i charakteristice celého vozu, pro sedan M340d však BMW nabízí ještě zvětšené kotouče.

Závěr


Závěr

Pojďme si to tedy shrnout. BMW M340d skvěle vypadá, má skvělý interiér, nabízí dostatek prostoru a naprosto fantastické pohonné ústrojí. Třílitrový šestiválec s výkonem 340 koní vám neustále dává najevo svou sílu díky 700 N.m točivého momentu, což je porce, která vás spolehlivě vtáhne do sedačky při zrychlení z místa i za jízdy.

Adaptivní M sportovní podvozek v kombinaci s pohonem všech kol a M sportovním diferenciálem nabízí při běžné jízdě solidní oporu pro svižnější jízdu i za zhoršených podmínek, zkušenější řidiči si s ním však budou moci užít i trochu té nezřízené zábavy, jako za starých časů. Adaptivní podvozek přitom není zbytečně prkenný a celkem schopně se mu daří předcházet zbytečnému mlácení. Jízda s tímhle autem tak není utrpením ani na horších silnicích.

A pak tady máme spotřebu, která je opravdu působivá. M340d Touring je pohodlným a praktickým vozem, který nabízí výkon 340 koní, zrychlení na 100 km/h pod pět sekund a přitom se jeho spotřeba pohybuje v rozmezí nejvýš sedmi až osmi litrů nafty na 100 kilometrů. A to i při svižnějších přesunech. Kolik dalších aut s podobnými parametry znáte?

Skoro se chce říct, že to je naprosto dokonalá kombinace. Co víc by mohl člověk od auta na každodenní využití chtít? Osobně mě napadá snad jen jedna věc – dostupnější cena. Zatímco klasický trojkový Touring začíná od 884.000 Kč a Touring s motorizací 330d od 1.287.000 Kč, motorizace M340d xDrive startuje na 1.703.000 Kč. A pokud se rozhodnete pro lepší výbavu, rázem jsme na docela jiných číslech.

Kdo ale touží po skutečně zábavném a praktickém svezení, a preferuje značku BMW, ten si tuhle investici nejspíš snadno obhájí. M340d je totiž opravdu skvělý vůz, který vám bude dělat radost při cestě do práce, rozvážení dětí do školy, cestě na rodinnou dovolenou i na vaší oblíbené okresce. A to ani nemluvím o zastávkách u čerpacích stanic.

Nejlevnější verze modelu 884.000 Kč (BMW 318i Touring, 115 kW)
Základ s testovaným motorem 1.287.000 Kč (BMW 330d Touring, 210 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.703.000 Kč (BMW M340d xDrive Touring, 250 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.327.149 Kč (BMW M340d xDrive Touring, 250 kW)

Plusy

  • Design
  • Materiály a kvalita zpracování
  • Prostornost
  • Výkon a jeho nástup
  • Jistota i zábava za volantem
  • Spotřeba
  • Podvozek

Minusy

  • Vyšší cenovka  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (304)

Doporučujeme

BMW M340d xDrive Touring
Cena základní sestavy 1 703 000 Kč
Výbava základní sestavy M sportovní brzdy včetně třmenů v modré barvě, M Sportovní diferenciál, M Sportovní kožený volant, M aerodynamický paket, BMW Individual černé vysoce lesklé lišty oken,BMW Individual čalounění stropu v barvě Antracitu Ukazatel tlaku v pneumatikách, Variabilní sportovní řízení, BMW Individual podélné střešní nosníky, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickým tlumením, Sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, elektrické nastavení sedadla pro řidiče s pamětí, Odkládací paket, Hliníkové obložení interiéru, Ambientní osvětlení, Deaktivace airbagu spolujezdce, Sklopné opěrky hlav vzadu. Kč
Cena testované sestavy 2 327 149 Kč
Výbava testované sestavy Vyhřívání volantu (6.786 Kč), Adaptivní M podvozek (16.250 Kč), Paket zavazadlový prostor (10.842 Kč), Harman Kardon Surround Sound Systém (24.388 Kč), Paket Business class (34.190 Kč), Paket ConnectedDrive Plus (12.194 Kč), Paket Innovation (147.680 Kč), Driving Assistant Plus (25.246 Kč), Parking Assistant Plus (25.740 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 250 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 4.7 / 5.7
Emise CO2: 150
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1510
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1955 / 535
Rozměr pneu: 225/45 R18, 255/40 R18
BMW M340d xDrive Touring
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4713
b) šířka (mm): 1827
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2851
e) rozchod vpředu (mm): 1579
f) rozchod vzadu (mm): 1569
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 925 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 825
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 935
k) šířka vpředu (mm): 1455
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
17. 1. 2021 12:56
Re: Hmmm....
F30 má príšerne málo miesta. Keď som si spravil pohodlie so svojimi 193cm, vzadu sa dalo dať tak vajíčko... ani dieťa nemá kam dať nohy. Celé zle. To auto je pri mojej výške pre 2 ľudí. Vzadu len nákup.
To teraz v Superbe (firemná politika, nie osobné rozhodnutie) je to iný svet.. jasné, BMW bolo úplne iné jazdenie, ale s rodinou bola F30 utrpenie - to je holý fakt.
A táto nová 3 je podľa mňa designovo cisty pruser... ale cinanom sa paci, takze asi je vsetko ok.
9. 1. 2021 12:45
Re: Pro WL
Klidně. :-!
Avatar - white label
8. 1. 2021 14:09
Re: Pro WL
Pokud chceš být až tak přesný, tak příště klidně napiš 47 a půl, ...ale na jednu stranu bazíruješ na půl roce, přičemž ti nevadí, že v prosinci 2020 napíšeš, že je ti 48 a v lednu 2021, že je ti 47.
Systém xD rozhodně není primárně systémem do terénu, ale jak sám potvrzuješ, stále se vyvíjí k podstatně lepšímu...
A ostře vytočit kola při snaze o vyjetí na hlubším sněhu je řidičský nesmysl vždycky, včetně offroadu.
8. 1. 2021 09:10
Re: Pro WL
Díky za reakci - takže muzu se ještě zeptat kolik váží mild hybrid M340i? Řekl bych, ze rozdíl mezi ní a tradiční 330i RWD bude těch 400 kg, čemuž se tady ostrileni borci tak smáli :yes:
Edit: až budu někdy v Praze mohli bychom se domluvit do zkušebny a zajímal by me rozdíl v měření mezi mým a tvým autem, poplatky hradim.
Jinak k namitce vys, ze mám starší motor a ze novější min zere - měl jsem jednu z prvních F30 335i a jezdila za 8,5 litru... takže v tom to nebude.
edit: M440i xdrive cabrio - hmotnost 1965 kg - bez mild hybridu zdá se? se dá pořád objednat - asi se jim nechtělo dávat na trh středně velké kabrio o hmotnosti Touaregu...
8. 1. 2021 09:07
Re: Pro WL
Ad mildhybrid 340i.
Do léta se vyráběl bez mildu, v MY21 už je s ním. Takže jediná cesta jak dnes dostat ještě bez mildu, je nějaká starší skladovka.

Ad výkon, jen věcná. Já reprodukoval to, co mi naměřili a mám na papíře. Nevymyslel jsem si to.