Nabídka motorů nového kombíku střední třídy bude prozatím čítat tři zážehové a tři vznětové jednotky.
Napjatě očekávaná nová generace BMW řady 3 v provedení Touring je konečně tady. Tento kombík střední třídy jsme očekávali již na jaře, na ženevském autosalonu, světu se ale nakonec představuje až nyní. Vyrostlo a chce lákat nejen na variabilitu, ale také na sportovní charakter.
Design samozřejmě navazuje na dříve představený sedan. Příď tak tvoří velké ledvinky masky chladiče, nízké zdvojené světlomety (standardně full-LED) či vyboulený nárazník, zdůrazňující sportovní postoj. Boky vozu s charakteristickým Hofmeisterovým záhybem (pro BMW typické protisměrné zakončení bočních oken u C-sloupku) plynule přecházejí do zádi, kde dále zdůrazňuje dynamiku vozu výrazný střešní spoiler, LED zadní světla se ztmavenou horní částí a dvojité koncovky výfuku pro všechny modely. Optimalizovaná aerodynamika snížila koeficient odporu vzduchu až na cx=0,27 (u verze 320d).
Oproti předchůdci se auto natáhlo o 76 mm na výsledných 4.709 mm, je také o 16 mm širší a o osm milimetrů vyšší. Rozvor se natáhl o 41 mm na 2.851 mm, což spolu s rozšířením rozchodu kol má pomáhat jízdním vlastnostem.
BMW 3 Touring – srovnání rozměrů nové generace s předchůdcem | ||
Model | BMW 3 Touring (G21) | BMW 3 Touring (F31) |
Délka (mm) | 4709 | 4633 |
Šířka (mm) | 1827 | 1811 |
Výška (mm) | 1440 | 1429 |
Rozvor (mm) | 2851 | 2810 |
Objem kufru (l) | 500/1510 | 495/1500 |
Také interiér už dobře známe ze sedanu, to znamená nový multifunkční volant nebo horizontálně orientovanou palubní desku. Sedačky jsou nové, mají poskytovat více komfortu na dlouhých cestách. BMW slibuje též více prostoru, ať už v oblasti ramen pro cestující vpředu, tak více prostoru na hlavu i kolena pro pasažéry vzadu. Na zadní lavici lze dokonce umístit tři autosedačky, jen dvě z nich však lze připevnit systémem Isofix.
Přístup do zavazadelníku zajišťuje standardně dodávané elektricky ovládané víko. Nechybí tu ani funkce otevření pouze zadního okna, které je mimochodem o 20 mm širší než u minulé generace, pro možnost nakládání rozměrnějších zavazadel. Samotný zavazadelník nabízí v základní konfiguraci 500 litrů objemu, o pět více než u předchůdce. BMW navíc slibuje nižší nákladovou hranu (616 mm nad zemí) a snížený schod mezi podlahou kufru a nakládací hranou. Po sklopení zadních sedaček v poměru 40:20:40 pak vznikne prostor velký až 1.510 litrů.
Volitelně je možné opěradla zadních sedadel sklápět přímo ze zavazadlového prostoru stiskem tlačítka. Praktickým detailem je i fakt, že kryt zavazadlového prostoru a síťovanou přepážku je možné přepravovat ve speciálně navržených prostorech pod podlahou. Novinkou jsou pak příplatkové protiskluzové kolejnice integrované do podlahy.
Nabídka motorů bude minimálně zpočátku čítat tři zážehové a dvě vznětové jednotky, všechny splňující normu Euro 6d-TEMP. První skupina zahrnuje čtyřválce 320i (135 kW) a 330i (190 kW), které doplňuje vrcholný šestiválec M340i xDrive (275 kW). Naftové jednotky reprezentuje šestiválcové 330d xDrive (195 kW) a dvojice čtyřválcových modelů 318d (110 kW) a 320d (140 kW).
Čtyřválcové vznětové agregáty jsou standardně spojeny se šestistupňovou manuální převodovkou, volitelně s osmistupňovým automatem, který je standardem u ostatních variant. Pohon všech je standardem u nejvýkonnějších zážehových a vznětových modelů a je volitelně dostupný také pro provedení 330i. V roce 2020 nabídku doplní plug-in hybridní provedení, které v u trojkového kombíku bude k dispozici vůbec poprvé.
Nové BMW 3 Touring – technická data nabízených variant | |||||
Verze | 330i | 330i xDrive | 320d | 320d xDrive | 330d xDrive |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1998 | 1995 | 1995 | 2993 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 190/5000-6500 | 190/5000-6500 | 140/4000 | 140/4000 | 195/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 400/1550-4400 | 400/1550-4400 | 400/1750-2500 | 400/1750-2500 | 580/1750-2750 |
Převodovka | 8A | 8A | 6M (8A) | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 229 (230) | 225 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,9 | 5,8 | 7,5 (7,1) | 7,4 | 5,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,0 | 6,3 | 4,6 (4,4) | 4,6 | 5,4 |
Při vývoji se stejně jako u sedanu myslelo na zajištění skvělých jízdních vlastností. Tomu pomáhá nejen o 25 % zvýšená celková tuhost karoserie, ale také nízké těžiště nebo rozložení hmotnosti v poměru 50:50 mezi obě nápravy. Standardem jsou pak tlumiče s proměnnou charakteristikou podle zdvihu. Kombík je navíc o 10 kg lehčí než předchůdce, a to navzdory větším rozměrům, zvýšené tuhosti, více standardní výbavy a optimalizovanému odhlučnění.
Jak už to tak dnes bývá, myslelo se také na jízdní asistenty. Mezi standardní výbavu patří ukazatel rychlostních limitů a zákazů předjíždění, upozornění na nežádoucí opuštění jízdního pruhu, varování před čelní srážkou a funkce varování před srážkou s chodcem s brzdnou funkcí, která rozpozná také cyklistu. Z příplatkových prvků spíše než ty obligátní (adaptivní tempomat s funkcí stop & go) zmiňme spíše asistent jízdy v pruzích včetně podpory v úzkých prostorech, který spolupracuje s řidičem a pomáhá udržet vozidlo i v zúžených pruzích, nebo třeba couvací asistent, který usnadňuje práci při couvání na vzdálenost až 50 metrů tím, že dokáže s vozidlem vycouvat ve stejné trajektorii, v níž přijelo.
Nové BMW 3 Touring bude poprvé veřejně představeno 25. – 27. června 2019 v rámci akce BMW Group #NEXTGen v mnichovském sídle společnosti BMW, kde bude debutovat též nová řada 1 a sportovní model M8. Pro zákazníky v Evropě, Japonsku, Jižní Koreji, Tchaj-wanu, Hongkongu, Austrálii a na Novém Zélandu se bude vyrábět ve výrobním závodě v Mnichově. Uvedení na trh začne 28. září 2019.