Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M5: Empětka popáté. Oficiálně (velká galerie)

Aleš Dragoun
Diskuze (53)
Zatímco série 5 mnichovské automobilky se vyrábí v šesté generaci, špičková ostrá M5 čítá o jednu méně.

Včetně té představované. Její historie začala v roce 1984 řadou E28, nyní je na světě aktuální na základě F10. Na dubnový koncept můžete rovnou zapomenout, fotografie ukazují produkční verzi. Auto na nich má dvacetipalcová kola s pěti dvojitými paprsky a modrou barvu Monte Carlo Blue. Standardem jsou ovšem devatenáctky v totožném designu. Studie měla obdobná, akorát černá v kontrastu se stříbrným lakem karoserie. Vizuální změny abyste jinak hledali lupou. Zůstaly rozšířené blatníky se žábry na bocích, ve kterých jsou umístěny blikače, mohutné vstupy vzduchu v předním nárazníku, čtveřice koncovek výfuku vzadu i decentní spoiler na víku zavazadlového prostoru. M5 je stále pětimístným čtyřdveřovým sedanem, který svůj výkonový potenciál skrývá...

Dvoustupňový doping

Spekulace ohledně pohonné jednotky jsou u konce a data jsou konečně oficiální. Nová M5 má pod kapotou místo atmosférického vidlicového desetiválce turbodmychadlem twin-scroll přeplňovaný osmiválec, rovněž do V. Díky dvoustupňovému dopingu, přímému vstřikování a variabilnímu řízení ventilů Valvetronic dává z objemu 4395 cm3 největší výkon 412 kW (560 k)/6000-7000 min-1. Na zadní nápravu je přenášeno maximálních 680 Nm, které jsou k dispozici v rozmezí 1500-5750 min-1, a to pomocí sedmistupňové dvouspojkové převodovky M DCT s elektronikou Drivelogic. Je vybavena systémem Launch Control a asistentem při jízdě nízkými rychlostmi, parkovací mód se aktivuje automaticky. Samozřejmostí je ovládání pádly pod volantem. Pouze pro severoamerické trhy by měl být určen šestistupňový manuál. Pro srovnání, generace E60 dávala z pěti litrů bez turba 373 kW (507 k)/7750 min-1 a 520 Nm/6100 min-1.

Oproti běžným pětkám bylo u novinky upraveno zavěšení, respektive kinematika náprav. Tlumiče jsou řízené elektronicky (DDC – Dynamic Damper Control), kontrola stability DSC má sportovní režim M Dynamic. Větší brzdy jsou vyrobeny z lehkých materiálů. K ovladatelnosti přispívá i elektronický samosvorný diferenciál (Active M Differential) na zadní nápravě, který umožňuje proměnné rozdělení hnací síly mezi obě kola v rozmezí od 0 do 100 %. Řada parametrů je nastavitelná například tlačítky na volantu, řidič může změnit i informace zobrazované na head-up displeji.

Sportovně luxusní

Interiér je sportovně luxusní, jak se sluší a patří. Volant i středová konzola jsou potaženy černou kůží, s ní kontrastuje bílá Merino na sportovních sedadlech a celek doplňují hliníkové prvky. Sloupek řízení je nastavitelný dvouose a pochopitelně elektricky, komfort na palubě zvyšuje také čtyřzónová klimatizace. Nad bezpečností bdí adaptivní xenonové výbojky s vysokou svítivostí, Night Vision s rozpoznáváním chodců, či systém hlídající přejetí jízdního pruhu. Posádka má přístup na internet včetně sociálních sítí, může připojit své telefony a externí hudební zařízení, vhod přijdou také informace o dopravě. Příplatkové prvky zahrnují kromě jiného bezklíčkový vstup, ještě lepší multifunkční sedadla, dálkové ovládání víka zavazadlového prostoru, prosklenou střechu a tažné zařízení.

Patřičné jízdní výkony jsou díky výkonové hmotnosti 3,3 kg/k zaručeny. Z klidu na stovku nová M5 sprintuje za 4,4 s, tedy o 0,3 s rychleji než předchůdce. Na dvojnásobek se dostanete během 13 s a po německých dálnicích budete moci uhánět až 305 km/h. Byť jen s M Driver's Package, tedy mimo jiné s deaktivovaným omezovačem. V základu je maximální rychlost tradičně limitována 250 km/h. Spotřeba paliva u vozu této kategorie zajímá asi málokoho, přesto automobilka uvádí kombinovanou 9,9 l/100 km. Té bylo dosaženo i díky aplikaci úsporného balíčku EfficientDynamics včetně funkce Auto Start-Stop a systému rekuperace brzdné energie.

V Zeleném pekle

Zájemci ztenčí svá bankovní konta minimálně o 100 tisíc eur (přes 2,4 milionu korun), ceník bude ještě upřesněn. Již teď je ovšem jasné místo oficiální premiéry. Nebude jím žádný autosalon, ale M Festival na Nürburgringu. A datum? 23. června.

Aleš Dragoun
Diskuze (53)
23. 6. 2011 20:04
Re: Ten titulek se mi nezdá....je to přece 4. M5...
Možná píšu trochu s křížkem po funuse, ale vážně by bylo dobré si coby fanda BMW trochu doplnit vzdělání, nemyslíte? :-) Nerad se chlubím cizím peřím, takže posílám odkaz na vlastní článek o historii M5: [odkaz]
Avatar - Parda71 (BMWfans)
22. 6. 2011 19:34
Re: Ten titulek se mi nezdá....je to přece 4. M5...
Míro, fakt mám pravdu!
[odkaz]
Pokud nevěříš wikině, tak koukni jinde, ale M5 E28 byla první emkový model vůbec! (když nepočítám ultimativní M1)
19. 6. 2011 13:02
Re: Ptám se proč?
Podle mě jsou dva druhy řidičů nadšenců. Ti, kteří chtějí jezdit rychle, a ti, kteří si chtějí užít jízdu a možná se něco i naučit. Ti první preferují automaty, ti druzí manuály.

Pro mě osobně ideální auto na víkendové projížďky nemá ABS, ESP, nic, žádné pomocníky. Můj mozek je jediná výpočetní jednotka vedle řídící jednotky motoru. Rozhodně by mělo vážit pod tunu a mít hnaná zadní kola. S takovým autem člověk může jezdit klidně 10 let a pořád se má co učit. Musíš se naučit správně dávat meziplyny, jednoduché, dvojité, jinak nemůžeš řadit v zatáčkách. Musíš skutečně řídit; uděláš chybu a letíš ze silnice. Musíš se naučit správně dávkovat plyn i brzdu, pracovat s hmotou vozu, využívat setrvačnosti v tvůj prospěch.

Jízda bez veškerých pomocníků je náročnější - fyzicky, psychicky i technicky. Proto mě tak baví. Nejdu za adrenalinem, ale za posunutím mých schopností.

Automat v M5? Proč ne, stejně je to jen dálniční expres.
19. 6. 2011 12:43
Re: Manuál
Už u předchozí generace si vynutili uvedení manuálu pro M5 a M6 právě zákazníci v USA. USA je dlouhodobě pro BMW důležitější trh než EU. Možná že se po pár letech dočkáme a začne se prodávat i tady. A vždy se dá domluvit kusová verze.

Jen taková hypotéza... Je možné, že v EU si kupují tohle auto víc pozéři, kterým automat vyhovuje. V USA si pozér koupí pořádné americké svaly, takže Mka zůstanou nadšencům. A pak je tu ta realita, že 5er je zkrátka moc velká a těžká. Kdo chce skutečné svezení u BMW, koupí 1 M, která má manuál i samosvor.
Avatar - Vencos
18. 6. 2011 16:46
Re: Manuál
Ještě mě tak napadá, jestli v tom všem nehraje roli zase CAFE. S manuálem to bude mít o píď nižší spotřebu (možná,možná ne?) a každá setinka v siktátorských Státech dobrá