Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW slaví 10 milionů trojkových sedanů

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 10. 9. 2015 • 19:07
61
3
Zobrazit náhledy (61)
BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3 BMW řada 3
Z bran továrny v Mnichově vyjel sedan série 3 s kulatým pořadovým číslem začínajícím desítkou. Celkově ale vzniklo trojek už přes čtrnáct milionů.

Úspěšný příběh se začal psát na počátku 70. let minulého věku, kdy se u BMW pustili do vývoje nástupce řady 02, původně vlastně dvoudveřové varianty Neue Klasse. Nyní mají o důvod více k oslavě, protože řada 3 první generace E21 měla premiéru v červenci 1975, po pěti letech vývoje.

Trojka F30 momentálně vzniká ve čtyřech závodech na celém světě, také v německém Řezně (Regensburg), tradičně v jihoafrickém Rosslynu a čínskou poptávku má na starosti továrna v Tiexi. Jubilejní exemplář se ovšem zrodil v mateřském závodě v bavorském Mnichově, který byl tím úplně prvním, kde se začala řada 3 před čtyřmi dekádami vyrábět a dosud jej neopustila. V současnosti odtud vyjíždí pět stovek aut denně a jejím ředitelem je Hermann Bohrer. Samozřejmě, v souvislosti s vývojem a zvětšováním „bavoráků“ střední třídy se musela léty modernizovat a také přizpůsobovat požadavkům klientely a hlavně legislativy.

Vozem s kulatým číslem 10.000.000 se stala verze 320d v tmavě modré barvě, kterou najdeme v katalogu pod označením Imperial Blue. Pohání ji dvoulitrový turbodiesel se 140 kW a 400 N.m. Z klidu na stovku akceleruje během 7,3 s a jede až 235 km/h. Výkony jistě úctyhodné, nicméně dříve tolik proklamovaných sportovních jízdních vlastností v poslední době trochu ubývá ve prospěch komfortu...

Oněch výše vzpomínaných 10 milionů kusů je souhrnným číslem, tedy ze všech dosavadních šesti generací. Automobilka ovšem neuvedla, které karosářské verze do celkového počtu zahrnuje. Čtyřdveřové sedany samozřejmě, ale nezapomínejme, že „jedenadvacítka“ se vyráběla pouze jako tudor, hrstku polokabrioletů od Baura pomiňme. Nástupce E30 také debutoval jako dvoudveřový tříprostorový vůz, praktičtější varianta se začala prodávat teprve po roce, na podzim 1983. Skalní fanoušci mluví vždy zásadně navíc o kupé, jenže to pravé se silně skloněným zadním oknem poznala až řada E36 v sezóně 1992. Vzhledem k tomu, že sedany tvoří zhruba 70 % celkové produkce, věřme, že obsahují i karoserie s jediným párem dveří.

O tom, že trojka je prodejně nejúspěšnějším BMW všech dob, pochybovat netřeba. Přitom chybělo málo a nenarodil by se už ani předchůdce včetně Neue Klasse, vždyť na přelomu 50. a 60. let byla automobilka velmi blízko bankrotu...

Související články

Témata
Avatar - Ozzman
11. 9. 2015 11:50
Re: tak
Jo to je jasný a počkej jak se budeš valet smíchy az to 330d z acek za 133tisic budeš servídovat. To bude zábavy :-)
10. 9. 2015 20:15
tak
Já si nemůžu pomoct. Když jedu v nějakym starším modelu, co si koupí kámoš v autobazaru a v nějakym novym, co maj bohatší kámoši, tak ty starší jsou zábavnější!!! 330d v áčkách za 133000. si možná taky pořídim..
10. 9. 2015 16:11
Díky za fajn článek!
Tak takto si představuju skutečně zasvěcený a přesně formulovaný odborný článek, vč. vysvětlení rozdílu mezi termínem "tudor" a kupé! :-)
Články odjinud