Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X5 M - Splašený panelák

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 19. 8. 2011 • 22:22
70
27
Zobrazit náhledy (70)
BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5
Je naprosto k ničemu. Velký, užraný, nadopovaný behemoth, kterého musí každý fanda lehkých a agilních sporťáků nenávidět. Jenže pak se povozíte...

Auta jako je tohle modré SUV dokonale rozdělují fanoušky BMW. Jedni považují zakomponování obludek X5 a X6 do programu divize M málem za svatokrádež, jiní s tím při pohledech na prodejní čísla potichu souhlasí a ti třetí jsou nadšení, protože se svezli.

Taky jsem se na přemotorované monstrum s hmotností dost přes dvě tuny díval skrz prsty, vždyť to přeci musí být úplně k ničemu – leda na honění ega na dálnici. Jenže ukázalo se, že ono to tak špatné rozhodně není.

Vypadá neohrabaně...

Interiér je velmi útulný, kromě čtyř kouzelných „M“ a příplatkového koženého obložení s karbonovou strukturou byste však na první pohled 555 koní pod kapotou nehádali.

Sedadla na pohled nenabízejí moc velké boční vedení, ale nádherně do nich zapadnete a v zatáčkách tělo přeci jen nějak podrží; zejména v oblasti ramen to ale je horší. Vím, říkáte si, že s tímhle kolosem stejně nikdo rychle po okreskách jezdit nebude, nedělejte ale unáhlené závěry a počkejte na konec testu.

S čím si BMW mohlo ještě trošičku pohrát jsou pedály, přeci jen u auta za víc než tři miliony bych už možná čekal něco jako kovovou soustavu pedálů například z broušeného hliníku a ne tmavý, unylý plast.

Jinak je to stará dobrá X5, byť v top výbavě – oproti X6 má tohle auto velkou výhodu co se týče praktičnosti zavazadelníku a místa nad hlavou na zadních místech. Tak jako tak, vyjet z těsné podzemní garáže a nepoškodit (určitě nechutně drahá) dvacetipalcová litá kola chce cit. Mimochodem, v redakční garáži si X5 M rychle zjednala respekt, vystresované Smartíky a Velostery se třásly někde za sloupem a jediný, kdo trochu narušoval bezprecedentní nadvládu mohutného BMW byl ještě mohutnější osmiválcový Grand Cherokee. Ale jak se nastartovalo, nemohl se s X5 M poměřovat nikdo.

suv bmw testy suv bmw testy
 

Pod kapotou je totiž něco jako menší bratříček atomové bomby – osmiválcový, dvěma Twin Scroll turbodmychadly plněný motor o objemu 4,4 litru. Ten je vám schopen nabídnout famózních 555 koní a 680 Nm točivého momentu, což mimochodem znamená litrový výkon 126 koní. Turba jsou i s katalyzátory umístěna mezi oběma řadami válců, zajímavostí je propletenec výfukových svodů - celý systém je tvořen čtveřicí zcela oddělených výfukových větví, jež samostatně míří k dvoukomorovým turbodmychadlům Twin Scroll. Vždy dva z těchto samostatných výfukových svodů se spojí až těsně před vstupem k turbíně. Tím je zajištěn stálý tok výfukových plynů bez pulzů, který udržuje vysoký tlak v turbodmychadlech, a tím zajišťuje rychlé reakce motoru. V každém ze čtyř samostatných výfukových svodů se spojují dva svody různých spalovacích prostorů, které navzájem mají opačný takt zapalování.

Toto spojení je prý pro osmiválcový motor ideální, ale klidně vám to přeložím i do češtiny: Auto jede jako splašené bez ohledu na to, v jakých jste otáčkách nebo jakou jedete rychlostí. Zamáčkne vás do sedačky kdykoliv si vzpomenete a na předjíždění vám stačí i sebemenší škvírka v protisměru. Ztělesněná síla.

suv bmw testy suv bmw testy
 

Nepodceňuj divizi M!

Sice jsem si pomocí rozhraní iDrive nastavil vše potřebné (motor do stavu „Power“ atd.), malé tlačítko s M v kroužku mě první den nějakým záhadným způsobem unikalo. Teprve po jeho zmáčknutí ale X5 M opravdu ožívá, dostává brutální jiskru do svého krví podlitého oka a dostane se vám hluboko pod kůži.

Klapka ve výfuku v tu chvíli přivolá nefalšovanou bouři. Po ubrání plynu slyšíte zlověstné hromobití, jakoby někde za kopcem trénoval celý dělostřelecký pluk. A co vám budu vyprávět, je to děsně návykové. Vůbec, zvuk motoru a výfuku se tak nádherně doplňují, že je někdy až škoda že sedíte vevnitř.

Dole je zvuk brumlavý a hluboký, jak ale ručička otáček stoupá vzhůru začíná se ke slovu čím dál tím více hlásit zvonivý baryton téměř čtvercového osmiválce, až konečně od šesti tisíc výše rozehraje koncert, ve srovnání se kterým je vystoupení Rammsteinu nudná záležitost.

Šestistupňový automat s pádly pod volantem si v manuálním režimu nechá líbit i vytočení do omezovače bez přeřazení, poslouchá na slovo, velmi rychle řadí a je s motorem skvěle sladěný. Hodně dobrou vychytávkou je sportovní režim head-up displeje, který ukazuje otáčky, zařazený převodový stupeň a trochu menšími číslíčky rychlost.

suv bmw testy suv bmw testy
 

U auta těžkého 2,4 tuny schopného vystřelit na stovku za 4,7 sekundy jsou brzdy naprosto klíčové. Tady není místo pro kompromisy a u BMW to dobře vědí. Vpředu jsou kotouče o průměru 395 mm, vzadu pak destičky drtí kotouče o velikosti 285 mm. Brzdy se skvěle dávkují, mají bleskurychlý nástup, a když na ně dupnete opravdu silně, bez okolků vás pověsí do pásů. Kam se ty metráky poděly?

Však se auto má o co opřít, vpředu mají dvacetipalcové pneumatiky rozměr 275/40, vzadu už je pak guma s velkým G: 315/35. Tahle čísla mimo jiné znamenají naprosto bezkonkurenční grip na suchu. Auto se skoro nenaklání a i když ve volantu není mnoho podrobností cítit, mám pocit jistoty.

Tuhý sportovní podvozek si nenechává nerovnosti terénu pro sebe, kam volantem ukážu, tam se jede. Při focení projíždím pořád dokola známou zatáčku a to v rychlostech, ve kterých mi před pár dny 535i už ztrácelo půdu pod nohama. Je to až nepochopitelné, kolik má tahle obluda adheze.

Když auto v zatáčce popoženu plynem, odměnou je lehounké smýknutí zadku a malý powerslide. Během testu nám výrazněji nesprchlo, na vodě to ale už tak bezstarostné rozhodně nebude.

Hlavně si nezapomeňte vypnout stabilizaci (nebo alespoň přepnout do mezipolohy MDM), protože jinak vám elektronika žádné hrátky nedovolí. Ba co víc, na suchu občas při větším prokluzu kol na nerovnostech ubere výkon a vy tak místo bleskového vystřelení vpřed jen zíráte na blikající oranžový symbol autíčka v problémech a čekáte, až vám počítače výkon vrátí.

Veliké překvapení mě ale čekalo na okreskách! Vzal jsem X5 M na rozmlácené středočeské silničky a čekal, že po pár kilometrech hodí do ringu bílý ručník. Nestalo se. Podvozek s aktivními tlumiči i stabilizátory překvapivě nerezignoval, snažil se nerovnosti žehlit co to šlo a odskakování kol omezit na naprosté minimum. A to i v zatáčce, takže magický grip se nikam neztratil a auto pořád poctivě drželo zvolenou stopu nezávisle na rychlosti či stavu a povaze vozovky.

suv bmw testy suv bmw testy
 

Přes tlustý, měkký volant sice, jak bylo řečeno, příliš informací neproudí, na SUV je jich ale i přesto docela dost, navíc sedačka vám v tomhle směru o chování auta také ledacos prozradí. Motor od tří tisíc nahoru tahá jako nadopovaný valach a díky skvělým brzdám tak můžete po okresce pádit trestuhodně rychle. Nechtělo se mi tomu věřit, ale pohled na tachometr nelhal – já opravdu známé úseky doslova prolétl zhruba stejnou rychlostí, jako s STi. V techničtějších pasážích je BMW sice logicky o něco pozadu, na rovince to však s typickým hromobitím dokáže nandat skoro všemu na čtyřech kolech.

Panenko skákavá, ono to funguje!

V M3 jedete rychle, sakra rychle a jízdu si užíváte. V X5 M jedete rychle, sakra hrozně moc rychle, jízdu si sice užíváte o chlup míň, avšak máte pocit vládce sluneční soustavy. Hledáte-li zábavné auto na víkendy, ať se propadnu do západního Německa, jestli vám nedoporučím M3. Pokud však z nějakého důvodu pošilháváte po nějakém megarychlém, zábavném SUV a máte dostatek financí, je X5 M rozhodně správnou volbou.

suv bmw testy suv bmw testy
 

První cena vozu1.438.750,- Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací2.680.000,- Kč (BMW X5 M, 408 kW)
Základní cena testovaného vozu2.680.000,- Kč (BMW X5 M, 408 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků3.224.075,- Kč (BMW X5 M, 408 kW)

Plusy

  • Výkonný a vysoce kultivovaný motor
  • Supersportovní jízdní dynamika
  • Jízdní vlastnosti
  • Zvuk
  • Přiměřený vnitřní prostor
  • Pohodlná sedadla
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Obtížné nastupování přes silné prahy
  • Obtížnější manévrovatelnost
  • Nepoužitelnost mimo zpevněný povrch
  • Vysoká spotřeba

Témata
BMW X5 M
Cena základní sestavy 2 680 000 Kč
Výbava základní sestavy Protiblokovací systém brzd (ABS), včetně asistenta brzdění (BA) a řízení brzd při zatáčení (CBC), dynamické řízení stability (DSC), včetně sport. režimu (MDM), airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, indikátor "Runflat" – pasivní monitoring všech 4 kol se světelným indikátorem, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrovaná ochrana proti bočnímu nárazu, bezpečnostní pásy s automatickým navíjením, pyrotechnickými pásovými napínači a omezovači napínací síly, zadní s 3-bodovými pásy pro všechna místa, elektrická parkovací brzda ovládaná tlačítkem na centrální konzole, metalíza, BMW Individual Shadow line, pneumatické odpružení zadní nápravy se samočinnou regulací světlé výšky, Adaptive Drive (el. nastavení tuhosti tlumičů a aktivní stabilizátory), přední a zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním a senzorem opotřebení brzdových destiček, posilovač řízení s proměnným převodem řízení, dvojitá chromovaná kruhová koncovka o průměru 80 mm, viditelná, umístěná vlevo i vpravo, M sportovní automatická 6ti stupňová převodovka Steptronic, M specifické režimy, M řadicí pádla na volantu, parkovací asistent (PDC), M Servotronic, M Drive kontrolní systémy (nastavení tuhosti tlumičů, posilovače řízení, DSC, výkonu motoru a Head-Up displeje prostřednictvím submenu M Drive v hlavním menu iDrive), možnost aktivace všech nastavení tlačítkem M Drive na volantu, kruhové koncovky výfuku z nerezavějící oceli, viditelné, 1 na každé straně, filtr pevných částic, "Dynamic Performance Control", aktivní rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy, zobrazení na přístrojové desce, M specifické nastavení, "xDrive" – permanentní pohon všech kol s plně variabilním rozložením trakce mezi přední a zadní nápravu, automatická brzda diferenciálu, dvoustupňová brzdová světla, mlhová světla, přední sklopná loketní opěrka na středové konzole s odkládacím prostorem, podlahové rohože, varovný trojúhelník a lékárnička, zadní sedadla, bi-xenonové světlomety, světelný paket – rozšířené osvětlení interiéru a madel dveří, vnější manuálně výškově nastavitelné a odnímatelné opěrky hlavy, centrální integrovaná a výškově optimalizovaná opěrka hlavy, sklopitelná centrální loketní opěrka s 2 integrovanými držáky nápojů, upevňovací systém dětské sedačky ISOFIX, 2x na vnější straně zadních sedadel, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 40:60, částečně elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, M kožený volant včetně M řadicích pádel a M Drive tlačítka, výškově a podélně manuálně nastavitelný volant, 2-zónová automatická klimatizace, termoizolační, zeleně zabarvená skla a vrstvené čelní sklo, el. nastavitelná sedadla včetně paměti, vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, M sedadla řidiče a spolujezdce, kolenní opěrka na centrální konzole pro řidiče a spolujezdce, odkládací prostory v centrální konzole, v předních a zadních dveřích, odpadkový koš vzadu vpravo, vyhřívaná, elektricky nastavitelná vnější zpětná M zrcátka, černé provedení spodní části, "Car-/Key-Memory" – paměťová funkce v klíči, elektrické ovládání předních a zadních oken s možností uzamknutí ovládání, elektricky výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, ochranou proti přivření a funkcí pro otevření /zavření všech oken najednou, dvoudílné dveře zavazadlového prostoru se samostatně otvíratelnou vrchní částí, vyhřívané trysky ostřikovačů, M hliníková opěrka nohy pro řidiče, tlačítko Start/Stop pro automatické startování a vypínání motoru, 12V zásuvky v zavazadlovém prostoru, zadní části centrální konzoly a odkládací schránce vpředu, HiFi systém, 12 reproduktorů, 4 upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, připojení AUX-In ve středové konzole, ukazatel venkovní teploty, palubní počítač, 6.5" barevný kontrolní displej, 8 programovatelných tlačítek systému "iDrive", BMW Basic Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, 20" M kola z lehké slitiny "V-spoke 299 M" Kč
Cena testované sestavy 3 224 075 Kč
Výbava testované sestavy Prvky obložení interiéru v černé kůži s karbonovou strukturou (14.875,- Kč), HUD displej (35.050,-Kč), aktivní ventilace předních sedadel (29.750,-Kč), navigační systém Professional (63.275,-Kč), USB-Audio-interface (7.575,-Kč), funkce plynulého dovření dveří "Soft-Close" (16.125,- Kč), 20" M kola z lehké slitiny "Double-spoke 300 M" (17.650,- Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 408 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 680 / 1500 - 5650
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 275
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 19.3 / 10.8 / 13.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 620 / 1750
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2455 / 600
Rozměr pneu: 275/40 R20, 315/35 R20
BMW X5 M
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4851
b) šířka (mm): 1994
c) výška (mm): 1764
d) rozvor (mm): 2933
e) rozchod vpředu (mm): 1660
f) rozchod vzadu (mm): 1672
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 510
výška opěradla vzadu (mm): 630
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
22. 8. 2011 00:33
Re: A spotřeba??
V testech M5 i M3 se spotřeba řešila. Dokonce i emise CO2. Říkat tomuhle autu speciál je dost odvážné, do terénu se nehodí, na silnici se najde spousta rychlejších a schopnějších aut. Mě by opravdu zajímalo, kolik u pumpy člověk zaplatí za to, že sedí vysoko a všem říká hej.. mám ho fakt malýho.
Avatar - positivemind
21. 8. 2011 13:01
Re: A spotřeba??
GCh je obyčejné auto, u X5 50i by určitě spotřebu také popsali. Jenže tohle je speciál, asi jako Cherokee SRT8. A u speciálů se o spotřebě nemluví, to je drzost.
21. 8. 2011 09:59
A spotřeba??
V testu Grand Cherokee jste spotřebu rozepsali hned na dva odstavce, u BMW ani slovo? To je to vážně tak zlý? >:-[]
Avatar - boost.
20. 8. 2011 22:21
Re: A autor se v nem i svez? TLACI NA VEJCE!!!
Osmistupňový jsou ZF 8HP70, tahle bude možná taky od ZF.
Avatar - gld
20. 8. 2011 21:49
Re: dobře napsáno
a predstav si, stále to bude vrchol techniky

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku