Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Grand Cherokee 5,7 V8 – Náčelník Ševelící hemisféra

Aleš Jungmann
Diskuze (145)
Veliký osmiválec pod kapotou velikého Jeepu – jakou má reálnou spotřebu a jak Velký Čerokéz vlastně jezdí?

Téměř pětimetrový Grand Cherokee jsme testovali již na začátku roku 2011 a to s moderním celohliníkovým benzinovým šestiválcem Pentastar pod kapotou. Nyní je v motorovém prostoru o poznání těžší váha, typický Američan 5,7 V8 Hemi.

Oproti Pentastaru přibyla nejen hmotnost, ale také zhruba 70 koní výkonu a 173 Nm točivého momentu. To není málo, ačkoliv z více jak dvoulitrového nárůstu objemu asi jde vydolovat i poněkud více koňských sil. Na straně druhé však stojí pověstná životnost těchto motorů, která se ve srovnání s moderními, sofistikovanými přeplňovanými jednotkami počítá na několikanásobek.

Uvnitř vládne pohoda

Jako v obýváku se cítí ten, kdo usedne na přední sedadla Jeepu Grand Cherokee. Ve srovnání s prémiovými konkurenty je interiér poněkud strohý a méně vypiplaný, co však jednoznačně hraje do karet Jeepu je kvalita zpracování. Nikde nic nevrže, tlačítka jsou velká, systém ovládání jednoduchý, a tak na pohled lacinější plasty Jeepu velmi rychle odpustíte.

Trochu nám ze začátku vadilo malé boční vedení sedadel, jakmile jsme ale pochopili, že sportovat se s Grandem nebude, přestalo to hrát roli. Co naopak roli hraje je krátká délka zadního sedáku, který mohl být klidně o několik centimetrů delší. I tak ale díky vysoké výšce nad podlahou podepírá stehna poměrně dobře, vepředu je situace o poznání (konkrétně o 7 cm) veselejší.

suv jeep testy suv jeep testy Místa je na všech pěti sedadlech dostatek, jediný zádrhel čeká v zavazadlovém prostoru. Abyste mohli využít jeho ložnou plochu o rozměrech 100 x 105 centimetrů, musíte náklad vyzvednout nad práh do výšky 84 cm.

Chytré řešení představuje vložený koberec v kufru s pogumovaným plátnem, které při nakládání či vykládání zavazadel přehodíte přes zadní nárazník (podobně chrání lak vozu při práci v servisech) a nemusíte se tak bát šrámů. Pak zbývá už jen přinutit vašeho psa, aby do té veliké výšky vyskočil.

Vrcholná výbava Overland, jediná dostupná k osmiválci, nabízí (kromě pohonu Quadra-Drive II, o kterém ještě bude řeč) vzduchové odpružení Quadra-Lift, interiér s dřevěnými doplňky nebo přední (velmi účinně) odvětrávaná a vyhřívaná sedadla čalouněná kůží Nappa, kterou najdeme také na přístrojové desce a výplních dveří.

Elektromotorky ovládají například výškové nastavení vyhřívaného volantu s pamětí, loketní opěrku i víko zavazadlového prostoru.

Overland jezdí na dvacetipalcových kolech a k dispozici máme i sportovní nastavení podvozku a zesílené brzdy. Výbava zahrnuje snad vše potřebné, její podrobný rozpis najdete na konci testu. Stranou naštěstí nestojí ani bezpečnostní výbava, airbagy se nešetřilo a kromě moderních asistentů varujících před vozidly v mrtvých úhlech nebo zmírňujících následky kolizí nabízí Jeep i klasické ESP nebo ERM, tedy systém omezení převrácení vozidla. Vítáme i zástavbu aktivních opěrek hlav a předpínačů bezpečnostních pásů vpředu.

Terén i město

Než se pustíme do popisu systémů pohonu, terénních zážitků a podrobnějších technických dat, zůstaňme ještě chvíli ve městě. Tam se totiž našinec s Grand Cherokee bude pohybovat možná nejčastěji, přeci jen na práci v lese máme jiné (levnější a lehčí) offroady a prérie aby v Česku pohledal.

První co vás na voze bezesporu zaujme, jsou rozměry. Karoserie 4822 mm dlouhá, 1943 mm široká a 1781 mm vysoká připomíná zejména přední částí provedení z let 1999-2004. Aerodynamika je ovšem oproti předchůdci propracovanější, součinitel odporu vzduchu má hodnotu 0,37 přičemž tolik typická mohutná maska chladiče se svislými žebry byla samozřejmě zachována.

suv jeep testy suv jeep testy

Výhled z vozu je do všech stran dobrý, ve směru šikmo vpřed sice situaci stěžuje masivní sloupek, ale tak to bývá u všech velkých automobilů. Při couvání pomáhá kamera.

Příjemný je poměrně malý průměr otáčení (na velké SUV) 11,6 metru. Ano, nevypadá to jako kdovíjak nízká hodnota, v praxi se však s Grandem vytočíte i tam, kde byste to nečekali. Příčná parkovací místa nalajnovaná na 2,25 metru jsou oříškem, pokud se vám nechce z vozu vystupovat stylem Cirkus Berousek, budete většinou parkovat někde opodál a ne mezi ostatními. Velká zrcátka dávají řidiči velmi dobrý přehled o dění za vozem, mezi nimi naměříme úctyhodných 2.154 milimetrů.

Jízda s Grandem Cherokee je velmi plavná ale zároveň ne tak komfortní, jak by člověk čekal. Sportovní naladění podvozku vám dá pocítit téměř všechny nerovnosti; jízda na vzduchovém polštáři by asi měla vypadat trochu jinak. Ne že by vás Jeep kopal na každém kanálu do ledvin, to určitě ne, ale čekali jsme o něco větší nadřazenost nad výmoly.

V zatáčce se auto naklání, nedotáčivost přichází poměrně rychle a v komfortně naladěném řízení toho o předních kolech víte akorát tolik, že jsou kulatá. Na druhou stranu do řízení neputují absolutně žádné rušivé rázy a ani vyjeté koleje se s vámi o fešný tříramenný volant nepřetahují.

Brzdy nezklamaly ale ani výrazně nepotěšily, prostě tam tak nějak jsou a dokáží vůz zastavit v adekvátní vzdálenosti vzhledem k jeho hmotnosti. Na to, že se ceník chlubí Výkonnější brzdovou soustavou Performance tedy žádná sláva.

suv jeep testy suv jeep testy

Dva současné systémy pohonu všech čtyř kol u Grand Cherokee (v závislosti na výbavě či motorizacích) nesou označení Quadra-Trac II a Quadra-Drive II. Quadra-Trac II se zapíná při prokluzu kol a je schopen přenést všechen točivý moment na nápravu s optimální trakcí, Quadra-Drive II u dnes testovaného vozu má navíc hydraulicky ovládaný, elektronicky řízený diferenciál se zvýšenou svorností na zadní nápravě (ELSD).

Vzduchové odpružení Quadra-Lift je nabízeno pouze ve špičkové výbavě Overland. Umožňuje nastavit světlou výšku od 204,5 mm při parkování až do 269,5 mm. Na obrázcích můžete vidět, že rozdíl je to opravdu znatelný. Nejvyšší poloha samozřejmě přijde vhod v těžkém terénu. Poloh je celkem pět a volí se buď samočinně (například ve vyšších rychlostech se výška sníží do „aerodynamické polohy“, která je o něco nižší než běžná silniční výška), nebo tlačítky.

Elektronický systém Selec-Terrain přizpůsobí nastavení motoru, převodovky, podvozku, kontroly trakce a ESC podle aktuálního povrchu. Má rovněž celkem pět režimů: automatický, sportovní, Sand/Mud (písek/bahno), Snow (sníh) a Rock (skála, tedy tvrdý kamenný podklad).

Nájezdové úhly ukazují, že ač je Grand Cherokee spíše pohodlný rodinný dostavník, terénu se nezalekne. Přední nájezdový úhel má hodnotu 35 stupňů, zadní 29 a přechodový 25 stupňů. Na testovacím offroad polygonu jsme si před časem mohli na vlastní kůži vyzkoušet, že Jeep Grand Cherokee zvládne i podstatně více než rozbahněnou polní cestu z našich fotek.

Zkrátka a dobře, Grand Cherokee projel celý polygon v italském Baloccu stejně s přehledem jako to před ním zvládl Wrangler, byť bylo znát, že podvozek je už konstruován s větším ohledem na silniční výkony a v terénu proto musíte občas vytrpět větší zhoupnutí nebo hlasitou ránu do podvozku při propružení.

suv jeep testy suv jeep testy

Motor

Podnadpis se spíš hodí opravit na strojovna, protože to co je uloženo pod kapotou testovaného Jeepu zdaleka zastiňuje drtivou většinu pohonných jednotek, na které můžete na našich silnicích narazit.

Legendární následník atmosférických vidlicových osmiválců Hemi o objemu 5,7 litru s výkonem 259 kW (352 k) při 5200 min-1 a s točivým momentem 520 Nm při 4200 min-1 je sice konstrukčně starší než evropské pohonné jednotky (mj. rozvod OHV), disponuje však variabilním časováním ventilů VVT a palivo šetří možnost vypínání až poloviny válců.

To, že šetříte, můžete vidět i na multifunkčním displeji mezi budíky, kde se rozsvítí nápis ECO. Nezaznamenali jsme nikterak velký pokles spotřeby v ECO režimu, úspora je v reálu v řádů desetinek litru, systém zapínání a vypínání válců však pracuje bezproblémově a není třeba se jej bát. Pokud se soustředíte, je možné vypnutí a zapnutí pocítit (objeví se jemné vibrace) na vlastní kůži, při běžné jízdě však systém vnímáte pouze jednou za čas, to když chcete prudce akcelerovat a motor zrovna běží na čtyři válce. Tehdy je malá prodleva opravdu cítit.

suv jeep testy suv jeep testy Agregát je svým založením takový velký dobrák, vysoké otáčky mu příliš nesvědčí, zato si spokojeně pobrumlává kolem dvou tisíc otáček, kde nabízí i dostatek síly pro běžnou jízdu.

Z jednoho kraje Prahy na druhý jsme v dopravní špičce přejeli za 19 l/100 km, o den později a v noci však Jeep zvládl stejnou trasu za 11,5 l/100 km. Běžná městská spotřeba leží někde kolem šestnácti litrů Naturalu na 100 kilometrů, pokud však nespěcháte, motor nevytáčíte (klidně lze celou cestu absolvovat bez vytočení nad 2.500 otáček) a jen v klidu splynete s proudem, budete spotřebou opravdu potěšeni.

Sametový osmiválec má vskutku nádherný zvuk v celém spektru otáček, škoda že do dobře odhlučněné kabiny neproniká více libých tónů. Takové to klasické bublání bohužel z výfuků vychází jen velice decentně, což je škoda.

Na sportování si ale vyberte jiného koně, těchto osm válců je přísně konzervativních. Ve spojení s pětistupňovým automatem totiž motor vyniká především hladkostí svého projevu. Snad jakoby elektronika nechtěla vylít horkou kávu z kelímku, odloženém vpravo od voliče automatické převodovky.

Samozřejmě, když je třeba vyrazit kupředu, obrovitý Hemi zavyje, převodovka poslušně (avšak vysloveně rozvážně) podřadí a kolos vážící 2,5 tuny začne zrychlovat. Z 0 na 100 mu to dle oficiálních údajů trvá 8,7 sekundy, tedy žádný sprinter ale sympatický svižník.

Automat je zkrátka dokonale americký – při předjíždění musíte plyn zarazit do podlahy, aby elektronika pochopila váš záměr a podřadila, při rozjíždění to chce trochu citu, aby Grand Cherokee nevyrazil vpřed zbytečně ostře (nechceme přece rozlít onu kávu) a když pustíte plyn, jede Jeep kupředu s jen velmi pomalu klesající rychlostí. A to je také recept na nízkou spotřebu – nechte kolos jet na volnoběh a jen ho občas popožeňte. Zdá se to být poměrně krkolomné, ale po městě lze takto doplachtit i na dohled deseti litrům benzinu. Ohromná kinetická energie pracuje taky jednou pro vás, pokud se umíte šetrně rozjet. Řadit si mimochodem samozřejmě můžete sami, pod volantem ale žádná pádla nehledejte – jen byste si zvýšili hlasitost rádia (vpravo) či přeladili stanici (vlevo). Řadí se pohybem páky doleva a doprava.

suv jeep testy suv jeep testy Na velikém (385 mm) volantu se silným věncem zapínáme tempomat při reálné rychlosti 100 km/h a po chvíli nevěříme svým očím – opravdu je možné, aby takový drobek s atmosférickým osmiválcem, který není posledním výkřikem techniky, jel za 9,2 litru Naturalu? Možnost větru do zad eliminujeme cestou v opačném směru, to naměříme téměř identických 9,4 litru. Konečných průměrných 9,3 litru jsme opravdu nečekali. Motor si v tu chvíli brumlá těsně pod 1.700 min-1, což mu evidentně jde k pleti. Zrychlení na 130 km/h zvýšilo otáčky zhruba na 2.100 min-1, spotřeba i díky veliké čelní ploše poskočila na 13,6 litru. Jak vidíte, žádná velká Čerokézská Cesta slz vašich financí směrem k pokladnám čerpacích stanic se nekoná.

Chcete ho?

K Jeepu Grand Cherokee musíte přistupovat poněkud odlišně než ke klasickým velkým SUV. Jeho filozofie je totiž jasná – pohoda, komfort, klid. Audi Q7 či BMW X5 hrají na úplně jinou strunu...ba co víc, vlastně na úplně jiný nástroj. Důraz na výkony, špičkový interiér či nejnovější techniku je draze zaplacen vysokou pořizovací cenou. To Jeep je i s dlouhatánským seznamem výbavy stále relativně dostupný, sází na léty prověřenou techniku, kvalitní a účelný interiér či na vlastnosti v terénu a svou drsnou image. Takový svérázný pohodář.

Navíc utáhne až 3,5 tuny, což kvitují zejména majitelé koní, lodí a obytných přívěsů. Osmiválec se k vozu velmi pěkně hodí, rozum však nakonec stejně většinu zákazníků dovede do náruče vznětového šestiválce. Přitom spotřeba motoru V8 není zdaleka tak hrůzostrašná, jak se traduje. I po našem testu si tráva okolo silnic dál radostně bují.

Plusy:

  • Schopnosti mimo vozovku
  • Prostornost
  • Vysoce kultivovaný motor
  • Cena a výbava

Minusy

  • Nevhodně umístěné tlačítko zavírání pátých dveří
  • Nižší komfort odpružení
  • Krátký zadní sedák
  • Líný automat
První cena vozu 1.079.900,- (3,6 V6 (210 kW), Laredo)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.589.900,- (5,7 V8 (259 kW), Overland)
Základní cena testovaného vozu 1.589.900,- (5,7 V8 (259 kW), Overland)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.628.300,- (5,7 V8 (259 kW), Overland)
Aleš Jungmann
Diskuze (145)
Jeep Grand Cherokee 5,7 V8
Cena základní sestavy 1 589 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag vícestupňový u řidiče a spolujezdce, airbagy boční hlavové (vícestupňové) ve všech řadách (SABIC), airbagy v předních sedadlech, automatická duální klimatizace s filtrací vzduchu, automatická převodovka se systémem Range Select, automatické spínání předních světlomětů (světelný senzor), automatické tlumení zpětného zrcátka řidiče s mikrofonem, bezpečnostní alarm DeLuxe, Bi-Xenon HID světlomety (SmartBeam) s tlakovými ostřikovači a automatickým nastavením, blokování prokluzu všech 4 kol - 4Wheel Traction Control, centrální zamykání, čtecí bodové LED osvětlení pro první a druhou řadu sedadel, dekor interiéru - Sicilian Elm Woodgran (dekor světlého dřeva), dekor interiéru pravého dřeva - Medim Olive Ash Burl, dělitelná sedadla ve druhé řadě 60/40, denní svícení, duální chromovaný výfuk pro 5,7L HEMI, duální odkládací schránka u spolujezdce se zámkem, elektrické otevírání pátých dveří zavazadlového prostoru (ovladač), elektricky nastavitelný volant všemi směry, elektricky ovládaná okna v obou řadách, elektricky ovládané střešní okno Dual Pane CommandView, ESC, ERM - Electronic Roll Mitigation - systém omezující převrácení vozidla, brzdový asistent, EVIC - informační centrum vozidla v přístrojové desce, Hill Descent Control - řízené sjíždění svahu, Hill Start Assist - asistent pro rozjezd do kopce, chromovaná boční dekor lišta, chromované kliky dveří, chromované nákladové lišty v podlaze zavazadlového prostoru, chromované úchyty v zavazadlovém prostoru (4), integorvaná příruční LED svítilna s dobíjením v zavazadlovém prostoru, Keyless Entry and Go - pasivní otevírání vozidla a bezklíčové startování, koberce s logem Jeep, kolenní airbag u řidiče, kožené čalounění Premium Napa s bočním vedením, kryt zavazadlového prostoru kuřácká výbava - popelník se zapalovačem, kůží obložený panel přístrojové desky/ dveří a středové konsole, kůží potažená řadicí páka, kůží potažený volant s kombinací dřeva s ovládáním audia a informačního systému EVIC, LED osvětlení interiéru, mlhová světla, obložení dveřních panelů Luxury, odjímací střešní anténa, odkládací kapsy v předních sedadlech, osvětení ve dveřích, osvětlení držáků napojů mezi předními sedadly, osvětlení stínidel řidiče a spolujezdce, otevírání víka nádrže z panelu přístrojové desky, ParkSense - parkovací asistent předního a zadního nárazníku, ParkView™ - zpětná parkovací kamera, plnohodnotná rezerva, pneumatiky 265/50 R20 3-Season Performance, přístrojový panel a dveře v Soft Touch obložení, Quadra Drive II - systém 4WD s difirenciálem ELSD, QuadraLift™ Air Suspension - výškově nastavitelný podvozek, Quadra-Trac II (R) - atktivní pohon s dvoustupňovou mezinápravovou převodovkou, Rádio/Audio AM/FM/CD/DVD/MP3/WMA Media Center - dotyková LCD obrazovka, GPS navigační systém, reproduktor 9x + subwoofer 506W / Matrix Surround, sedadla nastavitelná 4 směry v bederní oblasti, sedadlo řidiče a spolujezdce nastavitelné 8mi směry, sedadlo řidiče horizontálně sklopné, sedadlo řidiče nastavitelné 8mi směry / spolujezdce 6ti směry, sedadlo řidiče s pamětí / rádio / venkovní zrcátka, Selec-TerrainTM - systém volby jízdních podmínek, senzor automatického spínání stěračů, síť zavazadlového prostoru, sledování tlaku pneumatik / displej monitoring každého kola, sportovní odpružení, středová konsole s dvojitým odkládacím prostorem, stříbrné prahové dekor lišty, stříbrné střešní podélníky / příprava na střešní nosiče, tempomat, tmavá zadní okna s UV filtrem, tónovaná skla oken, Trailer Sway Control - systém stabilizace přívěsu, UConnect Phone handsfree s konektorem UCI 1.0 pro iPod (interface), ukazatel venkovní teploty, venkovní zrcátka - el. sklopná, vyhřívaná, asférická, automaticky tlumená, ventilace sedadla řidiče a spolujezdce, vyhřívaná sedadla ve druhé řadě, vyhřívané sedalo řidiče a spolujezdce, vyhřívaný volant, výklopné sklo okna zadních dveří / dálkové ovládané, výkonnější brzdová soustava Performance , výstup 12V 2x - přední sedadla a zavazadlový prostor, 20" x 8" leštěné stříbrné disky kol z lehkých slitin. Kč
Cena testované sestavy 1 628 300 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+18.000,- Kč), audio-video systém pro druhou řadu sedadel (ruší dvojité střešní okno) (+20.400,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 2
Zdvihový objem (ccm): 5654
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 259 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 520 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 21.1 / 10 / 14.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 782 / 1554
Objem nádrže (l): 93
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2426 / 523
Rozměr pneu: 265/50 R20
Jeep Grand Cherokee 5,7 V8
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4822
b) šířka (mm): 1943
c) výška (mm): 1781
d) rozvor (mm): 2915
e) rozchod vpředu (mm): 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1634
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Barrichello
12. 12. 2011 10:01
Re: Etalon
njn, čo bolo bolo
Avatar - Barrichello
12. 12. 2011 10:00
Re: Tomu se říká POKROK
:-)
No já myslím že zrychlení je plně dostačující, zejména u us verzí
Avatar - Vencos
11. 12. 2011 21:43
Re: Tomu se říká POKROK
ono bude stčit torchu víc šlápnout na plyn. Papírový zrychlení je tak možná na internetový poměřování šulinů,jinak na prd
Avatar - Vencos
11. 12. 2011 21:42
Re: Tomu se říká POKROK
To měřila Evropská Unie >:-[]
Avatar - Vencos
11. 12. 2011 21:37
Re: toyota land cruiser
No,ale ono je LCčko docela drahý,ne? Stojí o 28 táců víc než Sequoia... Jo,ale Seqoiu si tu nekoupíš,ani 4Runner, Highlander, nic. Zbejvá ti jen ta německá holota. A možná ještě Patrol jestli jse ještě dělá,ale to je trošku jinačí auto