BMW X5: Německo-americké SUV má na kontě milion
Toto číslo představuje součet obou generací, jak první E53 z let 1999-2006, tak i současné E70, která byla na začátku letošního roku modernizována. Když se před jedenácti lety X5 objevila, jednalo se o první SUV značky. Sama automobilka ovšem stále trvá na zařazení do samostatné kategorie SAV (Sports Activity Vehicle).
Ta ještě přesněji napovídá, k čemu je vozidlo určeno. Ač má stálý elektronicky řízený pohon čtyř kol xDrive, jeho doménou jsou silnice a maximálně lehký terén. Točivý moment je rozdělován mezi oběma nápravami v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách a povrchu. Pětidveřový bavorák ovšem může nabídnout až sedm míst k sezení, luxus a moderní bezpečnostní výbavu, kterou kupci od této značky jaksi očekávají.
X5 získala několik ocenění. Například v roce 2007 zvítězila druhá generace v anketě německého časopisu Auto motor und sport a odnesla si cenu za svůj design. Asociace J.D. Power jí přiřkla Gold Award, neboť severoameričtí zákazníci byli s automobily velmi spokojeni. Ostatně trh USA byl vždy primární a také proto se tam automobil vyrábí.
Ovšem nejen klienti, ale i různé instituce udělují vavříny. Například americký Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), v jeho volbě hrály samozřejmě největší roli výsledky nárazových zkoušek. Abychom nezůstávali jen za mořem, bavorská automobilka vévodí statistikám spolehlivosti německého autoklubu ADAC. Terénní vozy jsou zcela v její režii, menší X3 doplňuje právě X5.
Ta se v nejnovější verzi pro modelový rok 2010 může pochlubit i nízkou spotřebou. Verze X5 xDrive30d, která má pod kapotou řadový šestiválec s výkonem 180 kW (245 k), totiž spálí v kombinaci jen 7,4 l nafty na každých 100 km jízdy. Jedná se samozřejmě o normovaný údaj měřený v laboratorních podmínkách, ale i tak je výsledek vzhledem k velikosti automobilu zajímavý.
X5 tedy byla první vlaštovkou v kategorii SUV mnichovského výrobce, jak už bylo vzpomenuto v úvodu. Postupně ji doplnily menší modely X3 a X1 a také Sports Activity Coupé X6. X3 se ještě letos dočká o něco většího nástupce, neboť kompaktní X1 ji tak říkajíc dorostla. I novinka se bude vyrábět ve Spojených Státech.
Její větší bratříček se ze stejného závodu exportuje do více než 120 zemí světa, to samé platí i o mladší a sportovnější X6. Mimochodem, oba modely ovládají kategorii velkých terénních aut a SUV na malém českém trhu.
Jubilejní exemplář řady X5 vyjel z bran továrny ve Spartanburgu 8. května 2010. Jednalo se o provedení xDrive35i ve výroční edici, černou safírovou metalízu doplňovala uvnitř hnědá kůže Nevada. Vůz je určen pro čínského zákazníka.