Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW ActiveHybrid X6: V8 + 2 elektromotory = první německý full-hybrid

Ondřej Láník
Diskuze (26)
Zatímco mezi luxusními limuzínami BMW svým mild-hybridem jen horko těžko dotahuje náskok japonského Lexusu LS 600h, v kategorii SUV je pozice Lexusu RX 450h o poznání méně jistá.

Oba vozy - BMW ActiveHybrid 7 a BMW ActiveHybrid X6 - byly sice představeny současně během dneška a z názvu by se mohlo zdát, že jsou si blízké, ve skutečnosti jsou ale technicky odlišné.

BMW ActiveHybrid X6 je na rozdíl od BMW ActiveHybrid 7 full-hybrid, první svého druhu, jaký BMW přivede na trh. Základem je opět přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,4 Turbo se 300 kW mezi 5500 a 6400 min-1 a 600 Nm mezi 1750 a 4500 min-1, který nemá konvenční startér, alternátor ani hnací řemen pro pohon kompresoru klimatizace nebo hydraulického čerpadla posilovače řízení, ale naopak přibyly změny na systému chlazení samotného motoru. Nízkoteplotní okruh, používaný pro chlazení turbodmychadly stlačeného vzduchu, chladí také výkonovou elektroniku.

Spalovací motor je spojen se sedmistupňovou hybridní převodovkou a dvěma elektromotory. Dvourežimová aktivní převodovka pracující jako ECVT (electric continuously variable transmission) disponuje režimem uzpůsobeným pro rozjezd a pomalou jízdu a druhým dálničním režimem pro rychlou jízdu.

Při rozjezdu pracuje pouze jeden z elektromotorů. Jakmile se automobil rozjede a řidič přišlápne pedál plynu, zapojí se druhý elektromotor, který nastartuje spalovací motor a dále funguje jako generátor elektrické energie. BMW ActiveHybrid X6 je full-hybrid a tak zvládá jízdu pouze na elektromotor. Nejvyšší rychlost na čistě elektrický pohon je 60 km/h, kapacita akumulátorů vystačí při nižších rychlostech nejvýše na dráhu dlouhou 2,5 km.

Při jízdě konstantní vyšší rychlostí zajišťuje většinu hnací síly spalovací motor a jeden z elektromotorů pracuje jako generátor.

Mechanická vazba v rámci dvourežimové aktivní převodovky je zajištěna třemi planetovými soukolími. Dva režimy elektromotorů jsou doplněny a rozšířeny sedmi pevně nastavenými převodovými stupni.

Elektromotory, podporující spalovací motor v činnosti v celém jeho otáčkovém pásmu, mají výkon 63 kW a 67 kW, točivý moment vrcholí hodnotou 260 Nm a 280 Nm. Vzájemné interakce hnacích jednotek řídí řídicí jednotka. Výkon celého hybridního systému činí 357 kW, točivý moment 780 Nm. BMW ActiveHybrid X6 je tak nejsilnější hybridní SUV i nejsilnější full-hybrid, překonávající v absolutních hodnotách i hybridní vozy značky Lexus. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá jen 5,6 s, nejvyšší rychlost činí 250 km/h a kombinovaná spotřeba dosahuje 9,9 l/100 km.

Doporučujeme
BMW ActiveHybrid 7: Silný, ale jen mild

Akumulátorová sada NiMH článků je umístěna u zadní nápravy, má kapacitu 2,4 kWh a maximální výkon 57 kW. Optimální teplotu silně se zahřívajících komponent reguluje dvouokruhový systém chlazení. Chladicí médium v kapalinovém okruhu je chlazeno ve výměníku s okolním vzduchem a případně i chlazením z klimatizace, podle aktuálních provozních podmínek.

Ve voze jsou dva elektrické okruhy, vysokonapěťový a nízkonapěťový (12 V). Propojení obou okruhů zajišťuje měnič.

Trakční elektromotory mohou pracovat také v generátorovém režimu. Vítanou funkcí je elektrické brzdění o výkonu až 50 kW s rekuperací energie. Elektromotory dokáží brzdit vozidlo se zpomalením až 3 m/s2 , což šetří jak palivo (energie se uloží v akumulátorech a následně použije pro akceleraci), tak klasický brzdový systém. Pro zajištění funkce podtlakového posilovače brzd i když není spalovací motor déle v činnosti bylo ve voze instalováno podtlakové čerpadlo. Součinnost mechanického a elektrického brzdění je elektronicky řízena.

BMW ActiveHybrid X6 vs. BMW X6 xDrive50i
ModelActiveHybrid X6xDrive50i
Motor4,4 turbo+2 el.m.4,4 turbo
Zdvihový objem [cm3]43954395
Válce/ventily8/48/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]357/-300/5500-6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]780/-600/1800-4500
Max. rychlost [km/h]250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,65,4
Komb. spotřeba [l/100 km]9,912,8
Pohotovostní hmotnost [kg]24502190

Ondřej Láník
Diskuze (26)
16. 8. 2009 15:38
Re: Omyl v desetileti
Modernejšie ako Li-ion aku sú Li-pol(lithium polymer), ale tie sú dosť náročné na údržbu.
15. 8. 2009 12:14
X6 VS RX450h
Pochybuji že kdy budou tyto auto stát proti sobě jako přímí konkurenti ale když je tady proti sobě stavít.....
Mám každodenní zkušenost s RX400h u kterého se udává max elektro rychlost 50Km/hod. Není to pravda, umí jezdit i při 70Km/hod čistě na elektřinu a u RX450h to bude taky výš než udávají (45Km/hod). Jen mi nepříjde logické jak je možné že když BMW chce postavit lepší hybrid než má lexus, proč mu nedají dojezd aspoň stejný jako lexus, který ho má 5Km při rychlosti 50Km/hod ( reálně změřeno ). Že-by malé baterky v kufru? Akcelerace je jasná, velký motor udělá z toho auta stihačku, jen aby bylo co do té stihačky lít. Za 10 litrů s tím určitě nikdo jezdit nebude. Mám s 4,4 litrovým motorem z nové X5 zkušenost že se pod 15 litrů nedostane ani s větrem v zádech, kolik to bude u to hybridu?
15. 8. 2009 11:52
Re: Progres
Pochybuju. Lexus RX400h má 200Kw/400Nm a gumy "pouze" 235/55/R18, což jsou hodně úzké kola na to, že to auto má reálně naměřené zrychlení za 7,5s. BMW X5 Bi4.4 jezdí na kolech o šířce minimálně 320 mm ( nevím další rozměry ) ale je to o 40% víc než RX400h, pochybuju že je tam problém s přenosem síly na vozovku. Navíc bude mít tato X6 pohotovostní hmotnost +500Kg nad Lexusem takže to taky něco přitlačí k zemi.
Avatar - MAP2009
15. 8. 2009 00:12
Re: Omyl v desetileti
Já myslím že si v to mautě nikdy nejel. Jak už jsem psal několikrát, je to revoluce. Zapomeň na nějakou váhu 2500kg. Žádnou při jízdě necítíš. Já osobně jsem s tím autem projížděl zatáčky o 20-30 km rychleji než se svým 530D s M paketem. Auto lépe drželo, méně se naklánělo. Chce se to s tím svézt a né soudit jen podle vzhledu a toho co kdo napovídá. ale pozor, nikomu netvrdím ( a novináři t orádi a nesmyslně porovnávají ) že se jedná o sporťák. Srovnávat to s 911turbo, audi R8 a podobně je nejen nelogické ale je to holý nesmysl. BMW trvdí že je to sportovní SUV ( nebo SAV ) chceteli ale ne že je to sporťák. A ještě ohledně té smysluplnosti. Vše co má kupce je smysluplné. Myslím že tyhle věci řeší jen lidé kteří na to prostě nemají.
Avatar - iudex
14. 8. 2009 15:44
Re: Progres
Neviem, ci sa dá s Tebou úplne súhlasit. Výhoda elektromotora je, ze krútiaci moment más k dispozícii hned, nie az pri trebárs 4000 ot. Teda elektromotory by mali pomoct práve pri tom pevnom starte z nuly, kedy ich pomoc je ovela výraznejsia ako pri uz vytocenom spalovacom motore.