Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Borgward Hansa 2400 (1952–1958) byl poválečný soupeř Mercedesu. Přečtěte si jeho příběh

Pětimístný sedan Borgward Hansa 2400 se splývavou zádí měl čtyřdveřovou samonosnou karoserii z ocelového plechu.
Borgward Hansa 2400 měl osobitou příď s hlavními i pomocnými světlomety zapuštěnými do předních blatníků.
Verze se splývavou zádí byla aerodynamická se součinitelem odporu vzduchu 0,363.
Vůz měl nezávislé zavěšení předních kol s dvojitými trojúhelníkovými rameny. Přední náprava i zadní kyvadlová náprava byly odpruženy vinutými pružinami.
17 Fotogalerie
Diskuze (0)

Čtyřdveřové modely Hansa 2400 s pohonem zadních kol řadovým šestiválcem vyráběla automobilka Borgward v Brémách. Model se splývavou zádí se vyráběl do roku 1955 a modely Pullman se stupňovitou zádí v letech 1953 až 1958.

Německou automobilku Borgward založil v Brémách Carl Friedrich Wilhelm Borgward (1890–1963). Na začátku dvacátých let minulého století vyráběl Borgward chladiče pro automobilku Hansa-Lloyd Werke a v roce 1924 začal vyrábět motorové tříkolové dodávky Blitzkarren a užitkové tříkolky Goliath. V roce 1928 se jméno jeho firmy změnilo na Goliath-Werke Borgward & Co GmbH. Od roku 1934 vyráběl čtyřmístná vozítka Hansa 400/500 poháněná dvoutaktním motorem. Po nich následovaly čtyřválcová Hansa 1100 a šestiválcová Hansa 1700.

V roce 1936 koupil Borgward pozemek ve čtvrti Bremen-Sebaldsbrück a postavil zde několik továrních hal. Spojil se s několika dalšími brémskými obchodníky a vznikla tak společnost Hansa-Lloyd-Goliath Werke AG. Na automobilové výstavě, konané v roce 1937 v Berlíně, představil Borgward šestiválcový model Hansa 2000, později prodávaný jako Borgward 2000 a 2300. V roce 1939 se stal Carl Borgward členem NSDAP a jeho továrny vyráběly nákladní vozy pro potřeby Wehrmachtu. Po skončení druhé světové války byl Carl Borgward Američany uvězněn a strávil dva a půl roku za mřížemi.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

První německý automobil poválečné konstrukce přivezl Borgward na ženevský autosalon v roce 1949. Borgward Hansa 1500 měl pontonovou dvoudveřovou a později i čtyřdveřovou karoserii a pohon řadovým čtyřválcem s objemem 1,5 litru. Od května 1952 se začal vyrábět silnější model Borgward Hansa 1800.  

Na 34. mezinárodní automobilové výstavě (IAA), konané v roce 1951 ve Frankfurtu nad Mohanem, představil Borgward nástupce se splývavou zádí, nazvaný Hansa 1800. Jeho sériová výroba začala v říjnu 1952 jako Hansa 2400, neboť k pohonu zadních kol byl zvolen řadový šestiválec s objemem 2,4 litru. Na autosalonu IAA 1953 ve Frankfurtu nad Mohanem se objevilo provedení s prodlouženým rozvorem a se stupňovitou zádí, nazvané Borgward Hansa 2400 Pullman.

Borgward Hansa 2400 Schrägheck

Sedan Borgward Hansa 2400 se splývavou zádí (foto) měl čtyřdveřovou samonosnou karoserii z ocelového plechu s vnitřním prostorem umožňujícím převážet pět osob. Varianta se splývavou zádí byla líbivá a aerodynamicky příznivá se součinitelem odporu vzduchu 0,363 (pro srovnání: Borgward Isabella měl tento součinitel 0,442). Borgward Hansa 2400 Schrägheck měl rozvor náprav 2.620 mm, byl dlouhý 4.460 mm, široký 1.780 mm a vysoký 1.540 mm. Rozchod kol měl vpředu 1.360 a vzadu 1.420 mm. Všechny dveře měly závěsy vzadu, takže se otevíraly proti směru jízdy. To mohlo být při nedovření dveří za jízdy nebezpečné (říkalo se jim sebevražedné dveře). Hansa 2400 měla osobitou příď s hlavními i pomocnými světlomety zapuštěnými do předních blatníků. Široké přední masce s vodorovným mřížováním dominovalo velké logo firmy ve tvaru kosočtverce. Lišta procházející středem motorové kapoty byla vpředu zakončena stylizovaným písmenem B.  

Pětimístný sedan Borgward Hansa 2400 se splývavou zádí měl čtyřdveřovou samonosnou karoserii z ocelového plechu.Pětimístný sedan Borgward Hansa 2400 se splývavou zádí měl čtyřdveřovou samonosnou karoserii z ocelového plechu. | Zdroj: WheelsAge.org

Kufr byl přístupný zadním víkem otevíraným nahoru. Náhradní kolo bylo umístěno pod kufrem a bylo přístupné po vyklopení části zadního nárazníku. Vůz měl vpředu a vzadu lavicová sedadla a uprostřed přístrojové desky „klavírová“ tlačítka ke startování, osvětlení atd. Topení bylo možné regulovat samostatně pro obě strany vozu.

Borgward Hansa 2400 poháněl řadový šestiválec (foto) s rozvodem OHV, objemem 2.337 cm3 (vrtání/zdvih: 78/81,5 mm), kompresním poměrem 6,9:1 a nejvyšším výkonem 82 k (60 kW) při 4.500 min-1. Točivý moment měl vrchol 162 Nm při 2.400 otáčkách. Kapalinou chlazený motor byl umístěn nad přední nápravou a spojka se ovládala hydraulicky. Sedan Borgward Hansa 2400 Schrägheck měl pohotovostní hmotnost 1.400 kg, dosahoval rychlost 150 km/h a v průměru spotřeboval kolem 10 l benzinu na 100 km. Vůz měl nezávislé zavěšení předních kol s dvojitými trojúhelníkovými rameny. Přední náprava i zadní kyvadlová náprava byly odpruženy vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. 

Hansu 2400 poháněl řadový šestiválec s objemem 2 337 cm3 a nejvyšším výkonem 82 (později 100) koní.Hansu 2400 poháněl řadový šestiválec s objemem 2 337 cm3 a nejvyšším výkonem 82 (později 100) koní. | Zdroj: classicandsportscar

Původně třístupňová manuální převodovka byla v březnu 1953 nahrazena čtyřstupňovou s řazením pod volantem. Borgward také nabízel třírychlostní automat s měničem momentu. Tato automatická převodovka vyvinutá Borgwardem byla v provozu náchylná k častým poruchám, což mohlo být jedním z důvodů, proč měla Hansa 2400 slabé prodejní výsledky. V roce 1955 byla výroba verze se splývavou zádí ukončena. Prodalo se 743 kusů s cenou od 12.950 západoněmeckých marek (DM).   

Borgward Hansa 2400 Pullman  

V roce 1953 se souběžně s modely se splývavou zádí (Schrägheck) začalo vyrábět provedení Hansa 2400 Pullman se stupňovitou zádí (foto). Pullman měl celou příď a přední okno identické se Schrägheckem a také přední dveře se závěsy vzadu byly stejné, zatímco zadní dveře se otevíraly nově po směru jízdy. Pod zvětšeným zadním oknem se nacházel zavazadlový prostor přístupný po zvednutí víka, které sahalo až k nárazníku. Pullman měl rozvor prodloužený o 200 mm na 2.820 mm a úměrně tomu narostla délka na 4.660 mm. Ostatní rozměry zůstaly stejné.

V roce 1953 se souběžně s modely se splývavou zádí začalo vyrábět provedení Hansa 2400 Pullman se stupňovitou zádí.V roce 1953 se souběžně s modely se splývavou zádí začalo vyrábět provedení Hansa 2400 Pullman se stupňovitou zádí. | Zdroj: WheelsAge.org

Řadový šestiválec s objemem 2.337 cm3 měl zpočátku stejný výkon jako u verze se splývavou zádí, ale v roce 1955 byl díky zvýšení komprese na 8,1 výkon zvýšen na 100 koní (73,6 kW). Přes zvýšení hmotnosti na 1.540 kg vzrostla maximální rychlost na 155 km/h. Od března 1957 byl objem šestiválce snížen na 2.240 cm3, na výkonu se to ale nijak neprojevilo. Bubnové brzdy na všech kolech se ovládaly hydraulicky, od roku 1955 s posilovačem. Ruční brzda se ovládala mechanicky jen na zadní kola.

Na přání byl Pullman k dispozici s přepážkou mezi řidičem a cestujícími vzadu. V rámci modernizace byl Pullman v roce 1955 prodloužen na 4.810 mm a na zadních blatnících se objevily zvětšené sdružené svítilny ve tvaru bumerangu (foto). Náhradní kolo bylo, stejně jako u verze se splývavou zádí, umístěno pod kufrem a bylo přístupné po vyklopení části zadního nárazníku.

Náhradní kolo bylo, stejně jako u verze se splývavou zádí, umístěno pod kufrem a bylo přístupné po vyklopení střední části zadního nárazníku.Náhradní kolo bylo, stejně jako u verze se splývavou zádí, umístěno pod kufrem a bylo přístupné po vyklopení střední části zadního nárazníku. | Zdroj: Wikipedia

Výroba modelu Borgward Hansa 2400 skončila v roce 1958. Modelů obou verzí bylo celkem vyrobeno 1.388 kusů. Nástupcem se stal v roce 1959 „velký Borgward“ P 100 se stejným šestiválcovým motorem a délkou 4.715 mm. Byl to první německý vůz se vzduchovým odpružením.

Začít diskuzi