Budeme platit ekopoplatek i za novější auta? Uvažuje se o tom
Noví majitelé starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by v budoucnu mohli zaplatit ekologický poplatek při první registraci vozu 10.000 korun, respektive 5000 Kč.
V současnosti poplatky platí pro auta neplnící buď žádnou normu nebo maximálně Euro 2. Změnit nastavení poplatků chce ve Sněmovně navrhnout Svaz obchodu a cestovního ruchu, které si od opatření slibuje regulaci importu a provozu starých neekologických aut. Jeho zástupci to uvedli na dnešním semináři.
Majitelé vozů při první registraci nebo přeregistraci v současnosti platí 10.000 Kč za vůz neplnící žádnou normu, 5000 Kč za auto plnící Euro 1 a 3000 za Euro 2. Od roku 2009 bylo na emisních poplatcích vybráno 3,7 miliardy korun. Vybrané peníze například podpořily program Zelená úsporám na nové kotle.
"V minulosti již zavedené opatření v podobě emisních poplatků na nejstarší vozy vedlo k radikálnímu snížení jejich dovozu. Kupující jednoduše začali preferovat koupi novějších a čistších vozů. Stát může v této politice jednoduše pokračovat," uvedl prezident SOČR Tomáš Prouza.
Vedle dopadu na ekologii by rozšířené poplatky přinesly minimálně 600 milionů Kč ročně za registraci dovezených aut a další 2,1 miliardy Kč za první přeregistraci aut již jezdících v ČR.
Zvažovaná úprava by mohla být součástí návrhu novely zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností, která nyní čeká na projednání vládou. Návrh by vedle nových poplatků za Euro 3 a Euro 4 zvýšil platbu za Euro 0 na 25.000 Kč, Euro 1 na 20.000 Kč a Euro 2 na 15.000 korun.
Emisní normy s označením Euro existují od roku 1992. Jsou závazné ve všech zemích Evropské unie a udávají, jaké maximální množství škodlivin může být obsaženo ve výfukových plynech. Normy sledují a regulují množství oxidu uhelnatého, uhlovodíků, oxidů dusíku a pevných částic na ujetý kilometr.