Cadillac představil speciál pro kategorii LMDh, na trať vyrazí v roce 2023
Nově vzniklé kategorie LMH a LMDh se velmi rychle plní zajímavými vozy. Nyní představil svůj závodní prototyp Cadillac.
Cadillac Project GTP Hypercar patří do kategorie LMDh (Le Mans Daytona h), která spadá pod světový šampionát FIA WEC a kanadsko-americký šampionát IMSA. Ve FIA WEC bude kategorie LMDh bojovat také s vozy kategorie LMH. To znamená, že na Cadillac čeká skutečně obří konkurence, jaká nemá v moderní éře motorsportu obdoby.
Ve formuli 1 máte nyní 10 týmů, ale pouze 3 dodavatele motorů (Ferrari, Mercedes, Renault) - s odřenýma ušima můžeme započítat také Red Bull Powertrains, nebo-li přebrandovanou Hondu. V rallyeovém šampionátu WRC se musíme spokojit se třemi značkami - Toyota, Hyundai a Ford. Nutno dodat, že za přítomnost Fordu ve WRC můžeme vděčit zejména týmu M-Sport, který do chodu týmu s minimální podporou továrny vkládá již několik neuvěřitelné množství úsilí.

Ještě horší byla situace v šampionátu vytrvalostních závodů WEC, kde posledních několik let bojuje automobilka Toyota v podstatě sama se sebou. S příchodem nových kategorií LMH a LMDh se však toto mění. V kategorii LMH se objeví například Toyota, Peugeot, Glickenhaus a Ferrari. V kategorii LMDh, jejíž součástí je Cadillac, se může těšit na Audi, BMW, Porsche nebo Lamborghini. Mnoho dalších značek svoji účast zvažuje, nebo ji ještě oficiálně nepotvrdilo. To už je solidní sešlost!
Teď ale pojďme ke Cadillacu Project GTP Hypercar. Je sympatické, že design prototypu odkazuje na designový jazyk značky. Nedivte se tedy, pokud vám tento hypercar bude připomínat některý z modelů Cadillac. Lidé, kteří na tomto projektu pracují, však zmiňují, že před prvním vyjetím na trať prodělá prototyp několik podstatných změn.
Co se měnit nebude, je motor pod kapotou. Cadillac zatím neprozradil detailní technickou specifikaci vozu, nicméně odtajnil, že jejich hypercar bude pohánět zcela nový 5,5litrový motor DOHC V8. Když zcela nový, tak zcela nový. Na dotaz místních novinářů, zda má tento motor nějakou podobnost s motorem ze současné Corvetty, odpověděla šéfka sportovní divize GM Laura Klauser vyhýbavě: “Motor je zcela nový”.
Klauser následně vysvětlila, proč Cadillac vyvíjí pro vůz kategorie LMDh nový motor. “Chtěli jsme se ujistit, že jsme přinesli to nejlepší řešení z motorové části v kombinaci se specifickým podvozkem. Když se podíváte na konkurenci, chcete přinést ten nejsilnější balíček,” řekla Klauser.
Předpisy pro techniku vozů LMDh jsou poměrně flexibilní. Systémový výkon vozu nesmí přesáhnout 500 kW (680 k), samotný speciál musí vážit minimálně 1.030 kilogramů a cena podvozku (bez motoru) nesmí přesáhnout 1.000.000 euro (24,7 milionů korun). U motoru není cenový limit stanoven.
Na vývoji a celkové konstrukci Project GTP Hypercar se podílí Cadillac Design, Cadillac Racing a Dallara. Poprvé na trať se v rámci testování dostane speciál ještě v tomto roce. Premiérovým závodem by měl být závod 24h of Daytona 2023, který se koná pravidelně na přelomu ledna a února.