Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Camp Jeep 2019: S americkou klasikou v srdci Dolomit

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Během minulého víkendu se v italském horském městečku San Martino di Castrozza, ležícím v samém srdci Dolomit, uskutečnil již 6. ročník evropské akce Camp Jeep. A pořadatelé si pro účastníky připravili velice zajímavý program.

Evropská tradice setkání vlastníků a příznivců SUV značky Jeep se zrodila již v roce 2000, kdy se ve Francii uskutečnila první akce „Euro Jeep Camp.“ Ten se dočkal celkem osmi ročníků, přičemž ten poslední se uskutečnil roku 2008 v Německu a zúčastnilo se ho 1600 lidí z 23 zemí, kteří si s sebou přivezli okolo 660 automobilů.

Nová tradice

Akce se vrátila na scénu v roce 2014, tentokrát už ale pod označením Camp Jeep, a jejím pořadatelem se stal ve stejném roce založený fanklub Jeep JOG (Jeep Owners Group). Ten je označován za „jediný“ oficiální fanklub, vede ho přímo zastoupení značky Jeep a v současnosti je přítomen ve 24 zemích regionu EMEA (Europe, Middle East and Africa), kde má okolo 100.000 členů.

Členem oficiálního fanklubu JOG se člověk stává například zakoupením automobilu značky Jeep, nebo přihlášením na webových stránkách klubu JOG. Existují však různé typy členství, které mají odpovídat různým potřebám a preferencím nových členů. Cílem jednotného oficiálního klubu by však mělo být sjednotit americké a evropské fanoušky značky.

Na první Camp Jeep pod vedením JOG, konaný v roce 2014 v Itálii, dorazilo okolo 300 účastníků s 300 vozy. Od té doby se akce koná pravidelně a počet účastníků i automobilů neustále roste. Navíc se přidává i stále zajímavější program. Od jízd v různě náročném terénu, přes sportovní aktivity, grilování, výstavy, živou hudbu - až po prezentace nových modelů.

Premiéry pro nadšence

Minulý rok si tak návštěvníci Camp Jeep v rakouském Spielbergu mohli vychutnat evropskou premiéru nového Jeepu Wrangler a letos jsme se dočkali evropské premiéry pick-upu Jeep Gladiator. Kromě Gladiatoru však automobilka přivezla i zcela nový Jeep Wrangler 41, na jehož úpravě se podíleli odborníci z Moparu.

Ti připravili 200 unikátních doplňků, díky kterým je možné připravit Wrangler na ještě těžší terén, nebo mu jen dopřát unikátnější vzhled. Všechny doplňky jsou navíc homologovány a tak může i upravený Wrangler 41 stále bez obav na silnice. Úpravy nabízí například zvýšení podvozku o 5,08 cm, šnorchl, ochranné rámy prahů, odolnější koberečky a bohatou škálu designových drobností, jako je černé víčko palivové nádrže, polepy s různými grafikami, atd.

Výlet do přírody

Pro nás však byla nejzajímavější zhruba dvacítka Jeepů, včetně několika Wranglerů, v různých konfiguracích, které automobilka připravila pro demonstraci jejich schopností v  terénu. Za tím účelem organizátoři postavili malý offroad park a připravili i dvě speciální tratě v přírodě, které však byly umístěny pár kilometrů pod městem San Martino di Castrozza. To je totiž chráněnou oblastí UNESCO.

První trať byla určená „civilnějším“ modelům Jeep s označením Trailhawk a také Wrangleru Sahara, standardně obutému na silničních pneumatikách, za jehož volant jsme usedli. A silničním pneumatikám odpovídala i náročnost trasy, která byla skutečně nízká. Jediným doporučením našich průvodců bylo aktivovat pohon všech kol, na většině cesty jsme si však říkali, že na tohle by stačila snad i dvoukolka. Trasa vedla převážně po blátivých lesních cestách, občas po štěrku a část dokonce i na asfaltu.

Terénní dovednosti Wrangleru Sahara na silničních pneumatikách jsme si tak nakonec vyzkoušeli alespoň v offroadovém parku. Ten byl postaven z desítek kmenů stromů, které v této oblasti minulý rok vyvrátila větrná smršť a automobilka Jeep je v rámci svého příspěvku k ekologii pomohla odstranit. Trať nabízela možnost vyzkoušet si křížení náprav, jízdu s výrazným bočním náklonem, zdolávání prudkého stoupání i jízdu po náročném povrchu z klád. A i když s průjezdem trati pomáhali zkušení instruktoři, přesto jsme se stali svědky zapadnutí našich italských kolegů, které nakonec musel zachraňovat Wrangler instruktorů s kurtou.

Redukce, plyn a držet směr

Podstatně zábavnější však byla lesní trasa určená pro Wrangler Rubicon. Ten je totiž již v základu vybaven poctivými terénními pneumatikami s hlubokým vzorkem, bez kterých bychom byli nejspíš pěkně namydlení. Trasa totiž vedla do prudkého kopce, po rozbahněné cestě, přes kořeny a místy i balvany. Wrangler se zařazenou redukcí se však s cestou rval hlava nehlava a nerozhodilo ho dokonce ani couvání v některých těsných zatáčkách, které jsme v pětidvéřovém Wrangleru zkrátka neměli šanci projet na první pokus.

Pokud jsme ale nemuseli couvat, pořád jsme drželi nohu na plynu a bez rozmyslu se drali dál a výš. Až po zdolání nejhoršího úseku nám došlo, že jsme ani nevyužili možnost uzamknout přední a zadní diferenciál. Wrangleru zkrátka stačily jen dobré pneumatiky, zařazená redukce, trocha té řidičské tvrdohlavosti a udržování správného směru. Kombinace světlé výšky 255 mm, skvělých nájezdových úhlů 36,4 °vpředu / 30,8 ° vzadu a výkonu 270 koní z 2.0 litrového benzínového čtyřválce se postarala o zbytek.

Video se připravuje ...

Zpátky do kempu

Vraťme se ale ještě na chvíli do samotného kempu, který se nacházel kousek pod konečnou stanicí nejnižšího vleku lyžařského střediska Ski San Martino Rolle. Účastníky kempu zde vítala stylová dřevěná brána, která byla vstupem do ráje každého příznivce minulosti i budoucnosti značky. Kromě Jeepu Wrangler 41 a Gladiator zde totiž byly vystaveny i historické kousky, včetně první generace Jeepu Gladiator, prvního Jeepu Renegade, Jeepu CJ-5 „Super Jeep“ nebo Jeepu Cherokee Chief. Zkrátka nádherný výlet do minulosti.

Díky masivnímu použití dřeva, které pocházela z vývratů a polomů v okolí, navíc celý kemp působil nádherně autenticky. Pro zajímavost: zástupci Jeepu se během prezentace Gladiatoru pochlubili, že k vytvoření kempu využili 250 tun dřeva z polomů v okolních lesích. Jeho odstraněním přitom přispěli k rychlejšímu procesu obnovy poškozených lesů.

Akce Camp Jeep se konala od 12. do 14. července 2019 a třídenní vstupenka vyšla řidiče s Jeepem na 75 euro. Členové Jeep Owners Group (JOG) platili 50 euro a hosté bez auta 20 euro. Ubytování si však návštěvníci museli zařídit sami. Bližší informace o akcích Camp Jeep naleznete na webu českého zastoupení Jeep.

My jsme si mohli místo konání Camp Jeep prohlédnout pár dnů před jejím začátkem, ještě před odjezdem jsme však viděli několik kamionů, které začínaly přivážet vozy účastníků. Podle tiskové zprávy nakonec na akci dorazilo okolo 1500 účastníků, kteří si s sebou přivezli 700 automobilů. Účastníci přitom nepocházeli pouze z Evropy, ale také z Afriky a někteří dorazili dokonce až z Japonska.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme