Český autotrh na vzestupu: analýza prvního čtvrtletí roku
Vracíme se k pravidelným ohlédnutím za vývojem na automobilovém trhu v České republice. První čtvrtletí roku naznačuje, že letošní rok by mohl být z hlediska odbytu lepší než ten předešlý. Během prvních tří měsíců roku totiž bylo prodáno a nově zaregistrováno celkem 38.013 osobních a lehkých užitkových automobilů. To je více než v jednotlivých letech 2004 i 2005.
V samotném březnu bylo nově zaregistrováno 15.277 nových automobilů, což je meziroční nárůst o více než 10 %. Z grafu vývoje podílu lehkých užitkových automobilů na českém trhu je zřejmé, že analýza výsledků registrací pouze osobních automobilů by nepodala správný obraz toho co se na trhu děje. Za poslední dva až tři roky se podíl LUV zvýšil až ke 30 procentům. První měsíce letošního roku se opakoval stejný úkaz jako v letech minulých - podíl LUV stagnuje nebo mírně klesá, aby se v dalších měsících roku vydal zase vzhůru.
Nejúspěšnější značkou třetího měsíce byla Škoda, následovaná Volkswagenem. O třetí místo svedl boj Ford s Renaultem, na pátém místě je pak korejský Hyundai.
Pořadí prvních registrací dle značek, březen 2006, OA + LUV | |||||
poř. | značka | OA+LUV 2006 | OA+LUV 2005 | rozdíl meziročně [ks] | rozdíl meziročně [%] |
1. | Škoda | 5371 | 5102 | 269 | 5,3% |
2. | Volkswagen | 1233 | 874 | 359 | 41,1% |
3. | Ford | 1065 | 911 | 153 | 16,8% |
4. | Renault | 1051 | 1059 | -8 | -0,8% |
5. | Hyundai | 773 | 542 | 231 | 42,6% |
6. | Citroën | 764 | 557 | 207 | 37,2% |
7. | Peugeot | 730 | 736 | -6 | -0,8% |
8. | Opel | 493 | 587 | -94 | -16,4% |
9. | Toyota | 439 | 459 | -20 | -4,4% |
10. | Fiat | 363 | 312 | 51 | 16,3% |
11. | Mercedes-Benz | 313 | 235 | 78 | 33,2% |
12. | Kia | 294 | 268 | 26 | 9,7% |
13. | Seat | 254 | 240 | 14 | 5,8% |
14. | Honda | 252 | 172 | 80 | 46,5% |
15. | Chevrolet | 215 | 196 | 19 | 9,7% |
16. | Audi | 203 | 188 | 15 | 8,0% |
17. | Suzuki | 203 | 120 | 83 | 69,2% |
18. | Mazda | 186 | 166 | 20 | 12,0% |
19. | BMW | 173 | 154 | 19 | 12,3% |
20. | Dacia | 169 | 298 | -129 | -43,3% |
21. | Nissan | 165 | 245 | -80 | -32,7% |
22. | Volvo | 108 | 113 | -5 | -4,4% |
23. | Mitsubishi | 81 | 45 | 36 | 80,0% |
24. | Subaru | 67 | 69 | -2 | -2,9% |
25. | Land Rover | 42 | 33 | 9 | 27,3% |
26. | Alfa Romeo | 21 | 40 | -19 | -47,5% |
27. | Lada | 21 | 27 | -6 | -22,2% |
28. | Jeep | 17 | 8 | 9 | 112,5% |
29. | Chrysler | 16 | 13 | 3 | 23,1% |
30. | Ssangyong | 13 | 5 | 8 | 160,0% |
31. | Lexus | 12 | 2 | 10 | 500,0% |
32. | Porsche | 11 | 8 | 3 | 37,5% |
- | Celkem - Jiné značky | 159 | 42 | 117 | 278,6% |
- | Celkem trh | 15277 | 13827 | -1450 | 10,5 % |
Druhá tabulka zachycuje tříměsíční registrace OA+LUV na českém trhu. Dominantní pozici domácí výrobce vylepšil v prvním čtvrtletí zvýšením prodeje o necelých 5 procent, druhý Volkswagen, třetí Ford a dále pak Hyundai a Citroën zaznamenali zvýšení odbytu v řádu desítek procent. Pokles se týkal zejména Renaultu, Opelu a Peugeotu.
Mezi malými značkami se objevuje Cadillac s 59 prodanými vozy a Ssangyong 31 ks.
Pořadí prvních registrací dle značek, leden-březen 2006, OA + LUV | |||||||
poř. | značka | OA+LUV 2006 | OA+LUV 2005 | rozdíl meziročně [ks] | rozdíl meziročně [%] | podíl LUV 06 [%] | podíl LUV 05 [%] |
1. | Škoda | 14016 | 13378 | 637 | 4,8% | 18,6% | 4,2% |
2. | Volkswagen | 3431 | 2409 | 1022 | 42,4% | 41,8% | 42,1% |
3. | Ford | 2550 | 2191 | 359 | 16,4% | 47,3% | 45,5% |
4. | Renault | 2459 | 2738 | -279 | -10,2% | 22,9% | 22,5% |
5. | Hyundai | 1977 | 1246 | 731 | 58,7% | 18,9% | 15,7% |
6. | Citroën | 1766 | 1261 | 505 | 39,9% | 39,6% | 35,3% |
7. | Peugeot | 1683 | 1938 | -255 | -13,2% | 33,0% | 30,4% |
8. | Toyota | 1078 | 972 | 106 | 10,9% | 16,7% | 15,1% |
9. | Opel | 1008 | 1535 | -527 | -34,3% | 29,5% | 26,1% |
10. | Fiat | 833 | 873 | -40 | -4,6% | 31,9% | 36,5% |
11. | Mercedes-Benz | 779 | 589 | 190 | 32,3% | 59,3% | 54,8% |
12. | Kia | 735 | 567 | 168 | 29,6% | 23,4% | 37,9% |
13. | Seat | 611 | 601 | 10 | 1,7% | 20,8% | 14,8% |
14. | Honda | 562 | 375 | 187 | 49,9% | 18,3% | 9,3% |
15. | Suzuki | 532 | 260 | 272 | 104,6% | 18,2% | 20,0% |
16. | Audi | 520 | 504 | 16 | 3,2% | 29,2% | 13,3% |
17. | BMW | 440 | 371 | 69 | 18,6% | 36,8% | 34,5% |
18. | Mazda | 431 | 434 | -3 | -0,7% | 21,1% | 21,2% |
19. | Chevrolet | 425 | 450 | -25 | -5,6% | 0,2% | 0,0% |
20. | Nissan | 422 | 517 | -95 | -18,4% | 51,9% | 43,1% |
21. | Dacia | 342 | 561 | -219 | -39,0% | 1,5% | 2,0% |
22. | Volvo | 266 | 275 | -9 | -3,3% | 54,9% | 51,3% |
23. | Mitsubishi | 226 | 109 | 117 | 107,3% | 24,8% | 20,2% |
24. | Subaru | 159 | 159 | 0 | 0,0% | 46,5% | 47,8% |
25. | Land Rover | 115 | 73 | 42 | 57,5% | 82,6% | 87,7% |
26. | Alfa Romeo | 66 | 102 | -36 | -35,3% | 0,0% | 0,0% |
27. | Cadillac | 59 | 1 | 58 | 5800 % | 0 % | 0 % |
28. | Lada | 43 | 41 | 2 | 4,9% | 20,9% | 9,8% |
29. | Lexus | 37 | 8 | 29 | 362,5% | 8,1% | 37,5% |
30. | Jeep | 33 | 23 | 10 | 43,5% | 48,5% | 8,7% |
31. | Ssangyong | 31 | 17 | 14 | 82,4% | 48,4% | 58,8% |
32. | Chrysler | 29 | 36 | -7 | -19,4% | 10,3% | 11,1% |
33. | Porsche | 25 | 24 | 1 | 4,2% | 52,0% | 54,2% |
34. | Jaguar | 11 | 10 | 1 | 10,0% | 9,1% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 372 | 219 | 149 | 68,0% | 58,3% | 67,1% |
- | Celkem | 38013 | 34867 | 3142 | 9,0% | 27,6% | 21,3% |
Nejmenší vozy jsou vedeny stále Pandou, která se nedávno začala prodávat v dalších provedeních s pohonem všech kol, podíl Pand s terénními ambicemi na českém trhu činí více než 7 %. Kdybychom sečetli výsledky Ayga, 107 a C1, byla by kolínská auta na druhém místě s 217 vozy letos zaregistrovanými vozy.
Třída mini, OA + LUV | |||
poř. | model | 3/2006 | 1-3/2006 |
1. | Fiat PANDA | 111 | 218 |
2. | Chevrolet SPARK | 93 | 206 |
3. | Hyundai ATOS | 89 | 216 |
4. | Kia PICANTO | 88 | 264 |
5. | Opel AGILA | 55 | 103 |
6. | Peugeot 107 | 38 | 117 |
7. | Citroën C1 | 29 | 61 |
8. | Ford KA | 22 | 37 |
9. | Fiat SEICENTO | 17 | 38 |
10. | Renault TWINGO | 16 | 30 |
11. | Toyota AYGO | 13 | 39 |
12. | Smart | 2 | 3 |
Mezi malými vozy vede stále Fabia, následovaná bessellery franouzských výrobců. Objem prodeje největší korejské značky z velké části zajišťuje malý Getz, který nedávno prošel omlazovací kúrou.
Malé vozy, OA + LUV | |||
poř. | model | 3/2006 | 1-3/2006 |
1. | Škoda FABIA | 3240 | 8623 |
2. | Renault THALIA | 335 | 697 |
3. | Peugeot 206 | 262 | 625 |
4. | Hyundai GETZ | 253 | 615 |
5. | Volkswagen POLO | 217 | 589 |
6. | Renault CLIO | 199 | 414 |
7. | Toyota YARIS | 180 | 506 |
8. | Ford FIESTA | 172 | 392 |
9. | Citroën C3 | 135 | 327 |
10. | Ford FUSION | 113 | 242 |
11. | Opel CORSA | 89 | 134 |
12. | Fiat PUNTO | 87 | 166 |
Měsíční i čtvrtletní výsledky v Golk-klasse ukazují trvající nadvládu domácí značky, ale také účinnou kampaň Fordu, který je nejprodávanějším dováženým vozem nižší střední třídy. Do prodejních čísel Astry promlouvají starší modely Astra Classic II.
Nižší střední třída, OA + LUV | |||
poř. | model | 3/2006 | 1-3/2006 |
1. | Škoda OCTAVIA | 1857 | 4740 |
2. | Ford FOCUS | 221 | 593 |
3. | Opel ASTRA | 220 | 405 |
4. | Volkswagen GOLF | 214 | 530 |
5. | Renault MEGANE | 210 | 577 |
6. | Hyundai ACCENT | 181 | 461 |
7. | Dacia Logan | 169 | 337 |
8. | Peugeot 307 | 155 | 327 |
9. | Citroën C4 | 152 | 297 |
10. | Toyota COROLLA | 125 | 228 |
11. | Honda CIVIC | 97 | 224 |
12. | Fiat STILO | 52 | 135 |
Také střední třída si žije svým poklidným životem, když v první desítce není snad žádné překvapení. Zarážející je nezájem zákazníků o novou Alfu Romeo 159, které se letos na českém trhu prodalo jen 13 kusů.
Střední třída, OA + LUV | |||
poř. | model | 3/2006 | 1-3/2006 |
1. | Volkswagen PASSAT | 318 | 885 |
2. | Ford MONDEO | 133 | 394 |
3. | Peugeot 407 | 85 | 139 |
4. | Mazda 6 | 56 | 124 |
5. | Audi A4 | 50 | 135 |
6. | BMW 3 | 47 | 120 |
7. | Renault LAGUNA | 41 | 115 |
8. | Citroën C5 | 37 | 84 |
9. | Opel VECTRA | 37 | 93 |
10. | Volvo V 50 | 33 | 60 |
11. | Toyota AVENSIS | 26 | 88 |
12. | Subaru LEGACY | 22 | 52 |
Prodejními čísly ve vyšší střední třídě by mohl zymíchat snad jen nový Allroad Quattro, v českých podmínkách má vedoucí úlohu pořád domácí Škoda Superb.
Vyšší střední třída, OA + LUV | |||
poř. | model | 3/2006 | 1-3/2006 |
1. | Škoda SUPERB | 201 | 444 |
2. | Audi A6 | 71 | 221 |
3. | BMW 5 | 43 | 105 |
4. | Mercedes-Benz E | 31 | 75 |
5. | Volvo 70 | 19 | 48 |
6. | Chrysler LX | 7 | 12 |
7. | Hyundai GRANDEUR | 6 | 13 |
8. | Peugeot 607 | 5 | 28 |
9. | Volvo 80 | 4 | 8 |
10. | Alfa Romeo 166 | 1 | 2 |
11. | Citroën C6 | 1 | 3 |
Mercedes-Benz ovládne letos třídu nejdražších vozů na českém trhu. Ve dvoumiliónové třídě již nyní vedou řady S a CLS, rozbíhá se prodej řady R a její terénní obraz - řada G - příjde na trh ve druhém pololetí roku.
Luxusní třída, OA + LUV | |||
poř. | model | 3/2006 | 1-3/2006 |
1. | Mercedes-Benz S | 17 | 45 |
2. | Mercedes-Benz CLS | 11 | 26 |
3. | Audi A8 | 7 | 19 |
4. | Mercedes-Benz R | 5 | 13 |
5. | BMW 7 | 2 | 12 |
6. | Jaguar XJ | 1 | 1 |
7. | Volkswagen PHAETON | 1 | 5 |
8. | Lexus LS | 0 | 1 |
Obdivuhodná nadvláda korejských SUV sice již není tak okatá, ale mohou za to nové modely tradičních dostupných vozů do lehkého terénu: Toyota RAV4, Suzuki Grand Vitara, ale také Mercedes ML. Na českých silnicích bylo již v prvním čtvrtletí zaregistrováno 27 kusů Audi Q7.
Terénní vozy, OA + LUV | |||
poř. | model | 3/2006 | 1-3/2006 |
1. | Hyundai TUCSON | 85 | 241 |
2. | Suzuki GRAND VITARA | 72 | 184 |
3. | Toyota RAV4 | 49 | 55 |
4. | Hyundai SANTAFE | 48 | 157 |
5. | Honda CR-V | 43 | 135 |
6. | Kia SPORTAGE | 42 | 111 |
7. | Mercedes-Benz ML | 39 | 113 |
8. | Kia SORENTO | 27 | 74 |
9. | Volvo XC90 | 26 | 98 |
10. | BMW X 3 | 25 | 73 |
11. | Nissan X-TRAIL | 25 | 66 |
12. | Audi Q7 | 21 | 27 |
13. | Volkswagen TOUAREG | 21 | 80 |
Stopadesátitisícové slevy na Xsaru Picasso určily vítěze ve třídě MPV. Prvním větším vozem mezi středními velkoprostorovými modely je Volkswagen Multivan. Nejbližší měsíce by mohly přinést obrat ve prospěch větších MPV díky příchodu nového Fordu Galaxy a S-MAX, se zajímavými cenami.
Třída MPV, OA + LUV | |||
poř. | model | 3/2006 | 1-3/2006 |
1. | Citroën XSARA PICASSO | 79 | 185 |
2. | Mazda 5 | 45 | 110 |
3. | Ford Focus C MAX | 40 | 89 |
4. | Volkswagen TOURAN | 35 | 110 |
5. | Renault MEGANE SCENIC | 30 | 87 |
6. | Volkswagen MULTIVAN | 27 | 84 |
7. | Opel ZAFIRA | 25 | 102 |
8. | Nissan ALMERA TINO | 24 | 39 |
9. | Opel MERIVA | 24 | 52 |
10. | Toyota COROLLA VERSO | 19 | 73 |
Mezi sportovními vozy se projevil příchod nového kupé Peugeot 407 (10 ks za první tři měsíce), nejprodávanější Alfou Romeo na českém trhu zůstává GT (14 ks). Zákazníci odebrali i 10 Peugeotů 307 CC, 7 BMW řady 6 a čtyři Mazdy MX-5. S českou registrační značkou jezdí od prvního čtvrtletí letošního roku také 9 nových Bentleyů, 1 Aston Martin, 5 Maserati, 4 Ferrari a 2 Lamborghini.