Český trh v červenci 2011: Kia Picanto ovládla segment mini
V sedmém měsíci letošního roku bylo v segmentu mini zaregistrováno pouze 288 nových aut. Oproti červenci 2010 je tento výsledek znovu výrazně horší, a to o 35,7 % (-160 jednotek). Loni našlo nové majitele 448 exemplářů.
Tento značný úbytek má za následek také zemětřesení v žebříčku. První místo mezi městskými přibližovadly podruhé za sebou náleží Picantu. Nejmenší zástupce značky Kia si tentokrát připsal na konto ale jen 57 kusů. Nepřipadají pouze na novinku, první generace se stále doprodává. Celkem 38 registrací pro kolínský Peugeot 107 mu přiřklo stříbrnou příčku. Jihokorejská jiskřička okupuje tu bronzovou s pouhými 28 přírůstky. A musí se o ni navíc rozdělit - s Mini!
U něj se zastavme trochu déle. Pochopitelně, umístění je pro britsko-německou stylovku úspěchem. V oficiálních statistikách SDA ji ale najdete mezi malými a sportovními vozy. Jistě, rozvor by této třídě odpovídal, ale nikoliv celková délka vozu včetně provedení Clubman. Zatímco hatchback má těsně přes 3,7 m a patří tedy na horní hranici minisegmentu, kombi nedosahuje ani 4 m - a to je na malé auto dnes trochu málo.
Jistě, cenově je Mini úplně někde jinde, ale ani tento argument neospravedlňuje jeho zařazení výše. Počet nových vozů za červenec odpovídá součtu všech verzí z obou vzpomínaných kategorií. Crossover Countryman bohužel v tabulkách Sdružení dovozců automobilů nenajdeme, ty znají pouze Mini One a Mini Cooper.
Třída mini, registrace na českém trhu v červenci 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2011 | 1-7/2011 | 7/2011 | 1-7/2011 |
1. | Kia PICANTO | 57 | 308 | 19,8% | 13,5% |
2. | Peugeot 107 | 38 | 222 | 13,2% | 9,7% |
3. | Chevrolet SPARK | 28 | 261 | 9,7% | 11,4% |
3. | Mini | 28 | 107 | 9,7% | 4,7% |
5. | Citroën C1 | 27 | 180 | 9,4% | 7,9% |
6. | Suzuki Splash | 23 | 178 | 8,0% | 7,8% |
7. | Fiat PANDA | 18 | 447 | 6,3% | 19,6% |
8. | Toyota AYGO | 17 | 99 | 5,9% | 4,3% |
9. | Ford Ka | 14 | 32 | 4,9% | 1,4% |
10. | Hyundai i10 | 12 | 88 | 4,2% | 3,9% |
11. | Fiat 500 | 8 | 59 | 2,8% | 2,6% |
11. | Suzuki ALTO | 8 | 112 | 2,8% | 4,9% |
13. | Renault TWINGO | 7 | 93 | 2,4% | 4,1% |
14. | Citroën C-Zero | 1 | 10 | 0,3% | 0,4% |
14. | Peugeot Ion | 1 | 12 | 0,3% | 0,5% |
14. | Smart FORTWO | 1 | 55 | 0,3% | 2,4% |
- | Ostatní modely | 0 | 22 | 0,0% | 1,0% |
- | CELKEM | 288 | 2285 | 100,0% | 100,0% |
Ale pojďme zpět do Top 5. Páté místo náleží druhému kolíněti, konkrétně Citroënu C1 (27).
Panda je až sedmá s pouhými 18 kusy, čeká se na novou generaci, jejíž oficiální podobu ještě neznáme. Překvapivým výsledkem, ovšem v pozitivním slova smyslu, je deváté pořadí pro Ford Ka, jehož řady se rozšířily o nezvykle vysokých čtrnáct aut.
V porovnání s loňským červencem si Picanto polepšilo (+32,4 %), před rokem se prodalo 43 kusů (meziročně +14). Také Peugeot 107 se chlubí navýšením: o 10 aut, tedy o 35,7 %. Spark se letos propadl o 48,1 %, ztratil 26 registrací. Mini si vybralo o 16 zákazníků více, v jeho případě to znamená vysokých +133,3 %. Na titul Skokana roku to ale nestačí. Počty Citroënu C1 klesly o 37,2 %. V červenci 2010 bylo nově přihlášeno do provozu v České republice 43 vozů, po dvanácti měsících jich tedy kolínské mini s dvojitým šípem ve znaku ztratilo 16.
Šplhounem podle maximálního navýšení je již vzpomínaný Ford Ka (+366,7 %, z tří na 14). Tento výsledek považujme za relevantní. Následuje Toyota Aygo (+240 %, 17 novotou vonících exemplářů místo pěti). Suzuki Alto, které se před rokem začalo prodávat, vynecháme, protože se v žebříčku objevily první tři vozy. Pak je již zmíněné Mini a tím máme trojciferné nárůsty za sebou.
Mezi propadáky je jedničkou Fiat Panda (-82,9 %, ze 105 na 18). Stabilní formu si udržují Hyundai i10 (-73,3 %, 12 místo 45) a pětistovka od Fiatu, jenž ztratila 21 registrací. Letos je na tom tudíž o 72,4 % hůře. Slabý měsíc má za sebou také Suzuki Splash. To sice skončilo těsně pod první pětkou, ale vykazuje -65,2 %, propadlo se ze 66 na 23 aut.
Celý trh od začátku roku 2011 pochopitelně klesl, a to o 1.246 jednotek. Procentní pád je na dramatické hodnotě -35,3 %. Místo loňských 3.531 se prodalo jen 2.285 miniaut.
V celkovém pořadí od ledna vede i nadále Panda se 447 registracemi, její podíl ve třídě ovšem klesl na 19,6 %. Druhé je Picanto (308, 13,5 %), kterému své umístění musel Spark přepustit již minulý měsíc. Zůstává tak třetí (261, 11,4 %). Následují dva francouzští Středočeši: čtvrtý Peugeot 107 (222, 9,7 %) a pátý jeho sourozenec Citroën C1 (180, 7,9 %). Splash je tedy stále mimo, ale na mrňouse s emblémem šípovitého ozubení ztrácí pouhá dvě auta. Suzuki Alto a Mini se sice dostaly přes stovku, na své soupeře ale značně ztrácejí.
Ve srovnání s minulým rokem si úspěšnější ze dvou italsko-polských mini zatím pohoršilo o 54,5 %, (-535 registrací). Počty Kie Picanto jsou v plusu, stouply o 12 %. Rozhodlo se pro ni 275 Čechů (+33), nová generace má tedy předpokládaný pozitivní vliv. Třetí Spark je na tom skoro stejně špatně jako Panda (-53,4 %). Letos se korejských chevroletů prodalo o 299 méně než loni. Peugeot 107 získal 15,6 % a 30 vozů). Jeho bráška s označením C1 si vede i nadále mnohem hůře (-57, -24,1 %).
Miniautem, které vystřelilo nejvíce nahoru, je Ford Ka (+255,6 %, z 9 na 32). Pochopitelně mu pomohl silný červenec. Suzuki Alto jsme také v tomto případě vynechali, v tuto chvíli má navýšení přes 3.600 %, které není relevantní. Naopak nejhorší je i-desítka s pádem těsně přes 80 %, mnoho do této hodnoty nezbývá ani Fiatu 500. Poté jsou na řadě Panda se Sparkem.
Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje čtveřice (podíl 14,3 %) a jediný Fiat Panda (mizivých 5,6 %). Nikdo jiný si žádný další vůz v uplynulém měsíci do této statistiky nepřipsal.
Mezi elektromobily se o prvenství rozdělil Citroën C-Zero s Peugeotem Ion. Obě dvojčata (vlastně trojčata (Mitsubishi i-MiEV u nás zatím nekoupíte) jsou součástí fleetových dodávek dodavatelům elektrické energie, byť C-Zero si koupil už jeden soukromník http://www.auto.cz/citroen-c-zero-koupil-prvni-privatni-zakaznik-majitel-vodni-elektrarny-60237.