Český trh v červenci 2020: Pád pokračuje, velký skok ale hlásí Peugeot a Mercedes-Benz
Registrace nových automobilů sice nadále pokračují v poklesu, v červenci se ale našly značky, jejichž prodeje výrazně rostly. Růst vedle Peugeotu a Mercedesu hlásí také třeba Škoda.
Na českém trhu bylo v červenci 2020 registrováno 19.770 automobilů, o 9,4 procenta méně než před rokem. Jedná se o druhý nejlepší měsíc letošního roku, zároveň však meziroční pokles oproti červnu opět vzrostl. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Jestliže v červnu bylo registrováno 20.771 aut, tedy v letošním roce zatím vůbec nejvíce, a meziroční pokles činil 5,2 %, v červenci se situace v meziročním srovnání opět zhoršila. Situace tak po koronavirové krizi nadále zůstává dost nejistá.
Našly se však automobilky, kterým minulý měsíc v meziročním srovnání výrazně vzrostl počet registrovaných vozů. Peugeot si meziročně polepšil o 39,6 %, což ho s výslednými 1.233 vozy vyneslo na čtvrtou příčku mezi značkami. Před rokem byl přitom až sedmý. Ještě výrazněji rostl celkově osmý Mercedes-Benz, 752 registrovaných aut bylo o 47,5 % více než před rokem. Slušný výsledek je i 20% nárůst patnáctého Audi.
Nárůst hlásí také domácí Škoda. Výsledných 7.640 registrací byl více než šestiprocentní nárůst proti loňskému roku, což znamenalo 38,64% podíl na trhu. Naopak druhý Hyundai tentokrát hlásí nejhorší pád z top 3 značek, 1.373 registrací bylo o 43,8 % méně než před rokem. Stále se však drží před Volkswagenem (1.289 registrací, -22,4 %).
Naopak dále se pořadím propadá Ford, 620 registrací bylo o čtvrtinu méně než loni v červenci, což tentokrát znamenalo až desátou příčku. Silné propady zažily také Citroën (-41,5 %), Suzuki (-53 %) nebo Mazda (-55,9 %). To Honda si naopak pohoršila „jen“ o 4,9 %, díky čemuž zakončuje top 20. Mimo nejlepší dvacítku je mimochodem Fiat, se 104 registracemi obsadil 22. příčku.
Český trh – registrace nových aut v červenci 2020 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 7/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 7640 | +6,3 | 38,64 |
2. | Hyundai | 1373 | -43,8 | 6,94 |
3. | Volkswagen | 1289 | -22,4 | 6,52 |
4. | Peugeot | 1233 | +39,6 | 6,24 |
5. | Dacia | 1130 | -14,2 | 5,72 |
6. | Toyota | 865 | -9,0 | 4,38 |
7. | Kia | 835 | -6,1 | 4,22 |
8. | Mercedes-Benz | 752 | +47,5 | 3,8 |
9. | Renault | 674 | -2,2 | 3,41 |
10. | Ford | 620 | -25,0 | 3,14 |
11. | BMW | 494 | -6,8 | 2,5 |
12. | Citroën | 391 | -41,5 | 1,98 |
13. | Opel | 283 | -22,0 | 1,43 |
14. | Seat | 256 | -55,7 | 1,29 |
15. | Audi | 252 | +20,0 | 1,27 |
16. | Suzuki | 220 | -53,0 | 1,11 |
17. | Volvo | 193 | -3,0 | 0,98 |
18. | Mitsubishi | 160 | -7,0 | 0,81 |
19. | Mazda | 151 | -55,9 | 0,76 |
20. | Honda | 141 | -4,8 | 0,71 |
- | CELKEM | 19.770 | -9,4 | - |
Výsledky za prvních sedm měsíců roku pak dokazují, kterak jsou prodeje nových aut ovlivněny koronavirem. Výsledných 114.799 registrovaných aut je totiž o 23,6 % méně než před rokem. V top 20 je kvůli tomu jediná značka, která si meziročně polepšila. Je jí Mercedes-Benz, jehož 4.058 registrovaných aut je o 2,2 % více než před rokem.
Mimo top 20 pak zaslouží pozornost nárůst Tesly (z 56 na 264 registrací), SsangYongu (z 32 na 173) nebo Porsche (z 206 na 226). V prvním případě pomohlo otevření českého zastoupení amerického specialisty na elektromobily. V druhém se ukazuje, že návrat korejské značky do Česka se zatím daří. A třetí případ je důkaz, že luxusní výrobci bývají krizemi postiženi méně než ti mainstreamoví.
Český trh – registrace nových aut v období leden-červenec 2020 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace v 1-7/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 44191 | -13,8 | 38,49 |
2. | Hyundai | 9372 | -14,8 | 8,16 |
3. | Volkswagen | 8954 | -28,1 | 7,8 |
4. | Dacia | 5852 | -43,4 | 5,1 |
5. | Toyota | 5045 | -12,3 | 4,39 |
6. | Peugeot | 4797 | -32,6 | 4,18 |
7. | Kia | 4722 | -17,9 | 4,11 |
8. | Mercedes-Benz | 4058 | +2,2 | 3,53 |
9. | Renault | 3992 | -36,1 | 3,48 |
10. | Ford | 2914 | -46,5 | 2,54 |
11. | BMW | 2864 | -12,4 | 2,49 |
12. | Citroën | 2475 | -37,8 | 2,16 |
13. | Seat | 2385 | -37,7 | 2,08 |
14. | Opel | 1811 | -41,2 | 1,58 |
15. | Suzuki | 1380 | -46,7 | 1,2 |
16. | Audi | 1277 | -17,2 | 1,11 |
17. | Mitsubishi | 1141 | -17,6 | 0,99 |
18. | Volvo | 1120 | -19,3 | 0,98 |
19. | Mazda | 947 | -58,5 | 0,82 |
20. | Honda | 768 | -36,2 | 0,67 |
- | CELKEM | 114799 | -23,6 | - |
A jak to v červenci vypadalo z hlediska pořadí modelů? První dvě příčky se nemění, Škoda Octavia a Fabia jsou zkrátka stálice. Zatímco však Octavia rostla o 17,1 % i díky příchodu nové generace, stárnoucí Fabia se propadla o 10,7 %.
Třetí je tentokrát Superb, který meziročně vyskočil o neskutečných 120 %. Jeho loňské výsledky totiž byly ovlivněny čekáním na příchod faceliftu. Nejlepší zástupcem zahraniční značky je jako již tradičně v Nošovicích vyráběný Hyundai i30, za červenec celkově šestý. Devátý „pravověrný cizinec“ je pak Peugeot 2008. S 439 registracemi skončil devátý, s meziročním skokem o 106 %. Zdá se, že o jeho aktuální druhou generaci je zájem.
Český trh – registrace nových modelů v červenci 2020 podle značek | ||||
Poř. | Model | Registrace 7/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 1894 | +17,1 | 9,58 |
2. | Škoda Fabia | 1552 | -10,7 | 7,85 |
3. | Škoda Superb | 964 | +120,1 | 4,88 |
4. | Škoda Karoq | 915 | -4,0 | 4,63 |
5. | Škoda Scala | 913 | +4,4 | 4,62 |
6. | Hyundai i30 | 665 | -3,9 | 3,36 |
7. | Škoda Kodiaq | 664 | -4,9 | 3,31 |
8. | Škoda Kamiq | 635 | +1145 | 3,21 |
9. | Peugeot 2008 | 439 | +106,1 | 2,21 |
10. | Kia Ceed | 351 | -15,8 | 1,78 |
11. | Dacia Duster | 348 | -38,8 | 1,76 |
12. | Hyundai Tucson | 337 | +23,9 | 1,7 |
13. | Dacia Dokker | 298 | -3,8 | 1,51 |
14. | Renault Clio | 261 | +119,3 | 1,32 |
15. | Dacia Sandero | 252 | +20,0 | 1,27 |
16. | Toyota Yaris | 248 | +61,0 | 1,25 |
17. | Peugeot 208 | 235 | +150,0 | 1,19 |
18. | Volkswagen Golf | 206 | -40,3 | 1,04 |
19. | Peugeot Rifter | 204 | +39,7 | 1,03 |
20. | Volkswagen Tiguan | 186 | -45,0 | 0,94 |
- | CELKEM | 19.770 | -9,4 | - |