Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2011: Nejprodávanější terénní vozy a SUV

Aleš Dragoun
Diskuze (68)
Žebříčky dvou kategorií terénních aut na českém trhu se stabilizovaly, pouze v pickupech není situace tak jednoznačná.

Mitsubishi ASX na dostřel Top 5 malých

Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2010 vzrostly o 34,6 %, z 1.229 na 1.654 kusů (+425).

Pozice nejlepších malých SUV zůstávají neměnné, jen občas se setkáme s prohozením některé příčky. Škoda Yeti získala další prvenství za vysokých 412 exemplářů. Druhý Duster na ni ztratil opravdu hodně (má 179 přírůstků). Titul nejúspěšnějšího importovaného modelu v tomto segmentu, ale i mezi všemi teréňáky bez rozdílu vah mu samozřejmě zůstává. Třetí místo obsadil Hyundai ix35 se 149 registracemi, čtvrtá skončila Kia Sportage (122). Oproti únoru a březnu si tak prohodila umístění s Tiguanem, ten ovšem zaostal o jediný kus (121). Nejzajímavější věc se tak udála níže, Mitsubishi ASX vystoupalo až na šesté místo díky 71 novým exemplářům.

V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní pouze čtyři soupeři, Duster se před rokem ještě nenabízel. Yeti má letos o 86 registrací více (+26,4 %). Prodej ix35 již dosáhl relevantních hodnot (+60,2 %). Loni našlo v současnosti nejmenší SUV se značkou Hyundai 93 majitelů.

Sportage vykazuje mnohem mohutnější nárůst než její koncernový sourozenec. Počty kií totiž stouply o 351,9 % (+95 kusů z 27). Zdaleka to ale není nejvíce. Volkswagen Tiguan má naopak -36,3 %, loni se prodalo vysokých 190 vozů.

Titul Skokana roku by si Sportage zasloužila, jenže díky generační výměně zaznamenala největší procentní nárůst řada X3 od BMW (+383,3 %). Ta totiž vyskočila ze 6 na 29 registrací. O perličku se jedná v případě Land Roveru Freelander (+800 %, z 1 na 9). Z globálního hlediska je ovšem bezvýznamný, i když jej v pětadvacítce najdeme. Trojciferné navýšení má na kontě ještě Hyundai Santa Fe (+127,3 %, +14 aut z 11).

Největší meziroční propad naopak zaznamenal Chevrolet Captiva (-90 %), jeho počty klesly z 10 na pouhý jeden vůz. v Top 25 kvůli modelové obměně chybí. To samé platí u Peugeotu 4007 (-80 %, z 5 na 1). Japonsko-francouzské SUV však nástupce, či modernizovaný model rozhodně nevyhlíží. Ze zveřejňovaného žebříčku je nejhorší Suzuki Grand Vitara (-56,7 %, z 30 na 13). Zájem není ani o dvojče 4007 s dvojitým šípem, tedy Citroën C-Crosser. Čeští zákazníci se ovšem odvracejí i od Kie Sorento, boduje hlavně menší Sportage.

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 41,3 %, ze 4.727 na 6.680 vozů (+1.953).

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období4/20111-4/20114/20111-4/2011
1.Škoda YETI412141424,9%21,2%
2.Dacia DUSTER17995310,8%14,3%
3.Hyundai ix351496459,0%9,7%
4.Kia SPORTAGE1225097,4%7,6%
5.Volkswagen TIGUAN1215937,3%8,9%
6. Mitsubishi ASX712174,3%3,2%
7. Volvo XC60682104,1%3,1%
8. Honda CR-V642713,9%4,1%
9.Nissan QASHQAI622493,7%3,7%
10. BMW X1551903,3%2,8%
11. Subaru FORESTER401282,4%1,9%
12. Audi Q5351402,1%2,1%
12. Toyota RAV4351502,1%2,2%
14. Mitsubishi OUTLANDER33912,0%1,4%
15. BMW X3291341,8%2,0%
16.Ford KUGA281461,7%2,2%
17. Hyundai SANTA FE251111,5%1,7%
18. Mazda CX-722951,3%1,4%
19. Mercedes-Benz GLK20621,2%0,9%
20. Kia SORENTO181031,1%1,5%
21. Suzuki GRAND VITARA13430,8%0,6%
22. Lada NIVA10350,6%0,5%
23.Land Rover FREELANDER9230,5%0,3%
24. Citroën C-CROSSER8280,5%0,4%
25. Nissan X-TRAIL5290,3%0,4%
25. Renault KOLEOS5370,3%0,6%
-Ostatní modely16741,0%1,1%
-CELKEM16546680100,0%100,0%

Pořadí po první třetině roku vévodí pochopitelně Yeti (1.414 registrací, podíl 21,2 %). Druhý je Duster, jemuž zůstala tisícovka kusů zatím zapovězena (953, 14,3 %), jako druhý a poslední má ale dvouciferný podíl. Hyundai ix35 je bronzový (645, 9,7 %), následuje VW Tiguan (593, 8,9 %) a na páté příčce najdeme Kiu Sportage (509, 7,6 %). První pětka je tedy stejná jako minule. prozatímním ročním žebříčku. Šestá Honda CR-V ztrácí už 238 aut, připsala si jich na konto jen 271.

Yeti má ve srovnání s prvními čtyřmi měsíci roku 2010 stále pozitivní nárůst, který se navíc zvýšil z minulých 4,3 na 9,9 % % (+127 kusů). Duster ještě vynecháme, Hyundai ix35 ale již ne. Jeho navýšení spadlo na 266,5 %, což je porovnatelné (+469 vozů).Tiguan se oproti loňsku zlepšil o 24,8 % (má o 118 exemplářů více), jeho kladné hodnoty se ale snižují. Kia Sportage je v nich také a navíc mnohem vyšších: (+266,2 %, +370 aut, před rokem 139). Hyundai ix35 je tedy plně srovnatelný právě s ní. Nejvíce ze všech má ovšem Freelander (+666,7 %, z 3 na 23).

U Škody Yeti činily vznětové motory v dubnu 65,5 % registrací (270 kusů). Dacia Duster má pouze 39,1 % a 70 přírůstků. Není divu, turbodiesely značně znevýhodňuje jejich vysoká cena. Hyundai ix35 dosáhl procentuálně takřka úrovně Yetiho: 65,1 % (za 97 aut). Většinou ovšem mívá mnohem více. Kia Sportage skončila s podobným výsledkem: 63,1 %. Agregáty spalující naftu tedy poháněly 77 aut. Tiguan měl tento podíl tentokrát nejvyšších 72,7 % za 88 vozů.

Velká SUV a offroady: Volkswagen uniká, BMW mu nestačí ani se dvěma modely

Trh největších SUV a offroadů meziročně v dubnu ztratil 4,8 %, pohoršil si z 272 na 259 registrací (-13).

Pomyslné zlato v kategorii mastodontů do lehčího, či těžšího terénu putuje znovu do Wolfsburgu, možná i tak trochu do slovenské Bratislavy, kde se VW Touareg vyrábí. Zasloužilo se o něj 52 nových majitelů. Úspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla opět X5, pro kterou se rozhodlo 29 zákazníků, mezi ní a Volkswagenem tedy zeje značná propast. Na stříbrné příčce navíc nebyla sama, musela se o ni podělit s Volvem XC90. Audi Q7 je čtvrté (23), druhý bavorák X6 s 19 kusy Top 5 atypicky uzavírá.

V meziročním srovnání vykazuje Touareg +246,7 %, loni měl na kontě 15 aut. Registrace oblíbenějšího ze dvou bavorských konkurentů jsou naopak horší o více než polovinu (-52,7 %, z 61). V tomto trendu naštěstí nepokračuje XC90 (o 16 %, respektive 4 exempláře více). Ostatní dva nejúspěšnější modely ovšem již minusy mají. Počty Audi Q7 klesly o dva vozy, což v jeho případě představuje -8 %. BMW X6 vykazuje větší číslo: -24 % (o 6 kusů méně).

Držitelem prestižního titulu Skokan roku by měl být zvolen Touareg, protože vykazuje ze všech aut s trojcifernými nárůsty asi nejrelevantnější porovnání. Zbylé modely totiž dosáhly maximálně desítky celkových kusů za měsíc, takže se nelze divit +900 % u Range Roveru Sport, respektive +700 % u Mercedesu G. Porsche Cayenne už má jen +200 %. Opačné nelichotivé prvenství náleží poněkud překvapivě Toyotě Land Cruiser (-76,2 %, z 21 na 5 vozů). Značné ztráty utrpěl i Lexus RX (-72,7 %, z 11 na 3), ten ani v aktuální patnáctce nenajdeme.

Český trh v této kategorii se oproti čtyřem úvodním měsícům minulého roku nachází stále v kladných číslech. Získal 1,2 %, vykazuje 1.046 exemplářů místo 1.033, polepšil si tedy o 13 aut.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období4/20111-4/20114/20111-4/2011
1. Volkswagen TOUAREG5215620,1%14,9%
2. BMW X52911311,2%10,8%
2. Volvo XC90299411,2%9,0%
4. Audi Q723928,9%8,8%
5. BMW X619907,3%8,6%
6. Mercedes-Benz ML18746,9%7,1%
7. Hyundai ix5513785,0%7,5%
8. Range Rover SPORT10253,9%2,4%
9. Mercedes-Benz G8193,1%1,8%
9. Mercedes-Benz GL8483,1%4,6%
11.Land Rover DISCOVERY7312,7%3,0%
11. Nissan PATHFINDER7222,7%2,1%
13.Mitsubishi PAJERO6192,3%1,8%
13. Porsche CAYENNE6342,3%3,3%
15.Infiniti FX5121,9%1,1%
15. Toyota LAND CRUISER5491,9%4,7%
-Ostatní modely14905,4%8,6%
-CELKEM2591046100,0%100,0%

V celkovém pořadí uniká Volkswagen Touareg konkurenci (156 kusů, podíl 14,9 %). Nejbližším pronásledovatelem je modrobílá vrtule s písmenem X a číslem 5, jenž jich má 113 (podíl 10,8 %). Volvo XC90 se opět dere nahoru z pátého na třetí místo (94, 9,0 %). Audi Q7 zůstává čtvrté (92, 8,8 %). Pokud se ptáte, kde je BMW X6, sportovnější SUV z mnichovské stáje si vyměnilo místo s Volvem a je páté (90, 8,6 %). Hyundai ix55 ztrácí na nejlepší minimálně tucet vozů (78), Mercedes ML jich má 74. Zbytek už postrádá jakýkoli nárok, protože nepřekročil padesátku.

Touareg si oproti loňsku polepšil o 116 aut (ze 40, tedy +290 %). Počty BMW X5 naopak spadly o 32,3 % (ze 167 -54 kusů). Ostatní soupeři jsou na tom podobně. Volvo hlásí o 16,8 % a 19 vozů méně, Audi Q7 vykazuje snížení registrací o 10,7 %, respektive 11. X6 se zhoršila dokonce o 38 exemplářů (-29,7 %).

Podíly turbodieselů byly v dubnu u Volkswagenu Touareg, Volva XC90, Audi Q7 a překvapivě také BMW X6 stoprocentní. Zbývá nám tedy druhý bavorák X5, který měl skóre 1:28 ve prospěch naftových agregátů (96,6 %).

V pickupech vavříny pro Mitsubishi L200

Ve třídě pracantů do těžkého terénu nezvítězila ani Toyota Hilux, ani Volkswagen Amarok. Prvenství patří třem diamantům řady L200 s 38 exempláři, výše jmenovaní konkurenti se ovšem seřadili s velkou ztrátou za ním (Hilux 12, Amarok 10). Ostatní zástupci nepřekročili pětikusovou hranici, Fordy Ranger a Mazdy BT navíc nenašly byť jediného zákazníka.

Nesmíme ovšem zapomenout, že podstatnou část registrací zde tvoří dodávky fleetovým zákazníkům, pro soukromé účely si terénní pickup kupuje málokdo. I tak se tento malý segment probírá z letargie, oproti dubnu 2010 si polepšil o 30 kusů (+78,9 %), celoročně pak již o 84 % (121 aut), prodalo se jich celkem 265 místo 144 loňských.

Co zemětřesení v žebříčku udělalo s tím od ledna? Celkové vedení patří nadále Hiluxu (95, 35,8 %) před Mitsubishi L200 (66, 24,9 %) a Amarokem (47, 17,7 %). Ranger zůstal na čtvrtém místě, i když nebodoval (21, 7,9 %) a posledním modelem s více než desítkou aut na kontě je Nissan Navara (17, 6,4 %).

Neúspěch automobilky s emblémem vycházejícího slunce je zarážející, vždyť se dvěma příbuznými modely okupuje necelých 10 procent trhu. A to je ještě SDA dělí, takže kromě Navary ve dvou třídách (do 3 a 3,5 t) najdeme v oficiálních statistikách ještě Nissany NP300 a Double-Cab.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v dubnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období4/20111-4/20114/20111-4/2011
1.Mitsubishi L200386655,9%24,9%
2.Toyota HILUX129517,6%35,8%
3.Volkswagen AMAROK104714,7%17,7%
4.Isuzu D-MAX445,9%1,5%
5.Nissan NAVARA2172,9%6,4%
6.Gonow GA200131,5%1,1%
6.Nissan NP300 PICKUP191,5%3,4%
-Ostatní modely0240,0%9,1%
-CELKEM68265100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (68)
Avatar - Guttalax
1. 6. 2011 16:16
Re: SUV BAJKY
Kdo je chudý ,tak si koupí Dustera. Kdo je bohatý ten si koupí dva! :yes:
1. 6. 2011 13:35
Re: SUV BAJKY
no ta Brunhilde přece....
Avatar - Katikakus
1. 6. 2011 12:08
Re: SUV BAJKY
Jo, babi je skvela!
Avatar - white label
1. 6. 2011 11:00
Re: SUV BAJKY
Tu reklamu s babičkou fakt žeru, viděl jsem ji snad stokrát a stejně se na ni po čase vždycky rád podívám. Zkus si to třeba zastavit na těch samoforech a dobře si prohlídní ty dva týpky v kšiltovkách v tom vytuzeném Civicu - fakt dokonalé!

P.S. A na začátku i na konci v nenápadném záběru Golf VI, takže relativně nová reklama...
Avatar - white label
1. 6. 2011 10:52
Re: SUV BAJKY
Kde měla "startování" ta holka, nebo ta R32? ;-)