Český trh v dubnu 2011: Nejprodávanější terénní vozy a SUV
Mitsubishi ASX na dostřel Top 5 malých
Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2010 vzrostly o 34,6 %, z 1.229 na 1.654 kusů (+425).
Pozice nejlepších malých SUV zůstávají neměnné, jen občas se setkáme s prohozením některé příčky. Škoda Yeti získala další prvenství za vysokých 412 exemplářů. Druhý Duster na ni ztratil opravdu hodně (má 179 přírůstků). Titul nejúspěšnějšího importovaného modelu v tomto segmentu, ale i mezi všemi teréňáky bez rozdílu vah mu samozřejmě zůstává. Třetí místo obsadil Hyundai ix35 se 149 registracemi, čtvrtá skončila Kia Sportage (122). Oproti únoru a březnu si tak prohodila umístění s Tiguanem, ten ovšem zaostal o jediný kus (121). Nejzajímavější věc se tak udála níže, Mitsubishi ASX vystoupalo až na šesté místo díky 71 novým exemplářům.
V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní pouze čtyři soupeři, Duster se před rokem ještě nenabízel. Yeti má letos o 86 registrací více (+26,4 %). Prodej ix35 již dosáhl relevantních hodnot (+60,2 %). Loni našlo v současnosti nejmenší SUV se značkou Hyundai 93 majitelů.
Sportage vykazuje mnohem mohutnější nárůst než její koncernový sourozenec. Počty kií totiž stouply o 351,9 % (+95 kusů z 27). Zdaleka to ale není nejvíce. Volkswagen Tiguan má naopak -36,3 %, loni se prodalo vysokých 190 vozů.
Titul Skokana roku by si Sportage zasloužila, jenže díky generační výměně zaznamenala největší procentní nárůst řada X3 od BMW (+383,3 %). Ta totiž vyskočila ze 6 na 29 registrací. O perličku se jedná v případě Land Roveru Freelander (+800 %, z 1 na 9). Z globálního hlediska je ovšem bezvýznamný, i když jej v pětadvacítce najdeme. Trojciferné navýšení má na kontě ještě Hyundai Santa Fe (+127,3 %, +14 aut z 11).
Největší meziroční propad naopak zaznamenal Chevrolet Captiva (-90 %), jeho počty klesly z 10 na pouhý jeden vůz. v Top 25 kvůli modelové obměně chybí. To samé platí u Peugeotu 4007 (-80 %, z 5 na 1). Japonsko-francouzské SUV však nástupce, či modernizovaný model rozhodně nevyhlíží. Ze zveřejňovaného žebříčku je nejhorší Suzuki Grand Vitara (-56,7 %, z 30 na 13). Zájem není ani o dvojče 4007 s dvojitým šípem, tedy Citroën C-Crosser. Čeští zákazníci se ovšem odvracejí i od Kie Sorento, boduje hlavně menší Sportage.
Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 41,3 %, ze 4.727 na 6.680 vozů (+1.953).
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2011 | 1-4/2011 | 4/2011 | 1-4/2011 |
1. | Škoda YETI | 412 | 1414 | 24,9% | 21,2% |
2. | Dacia DUSTER | 179 | 953 | 10,8% | 14,3% |
3. | Hyundai ix35 | 149 | 645 | 9,0% | 9,7% |
4. | Kia SPORTAGE | 122 | 509 | 7,4% | 7,6% |
5. | Volkswagen TIGUAN | 121 | 593 | 7,3% | 8,9% |
6. | Mitsubishi ASX | 71 | 217 | 4,3% | 3,2% |
7. | Volvo XC60 | 68 | 210 | 4,1% | 3,1% |
8. | Honda CR-V | 64 | 271 | 3,9% | 4,1% |
9. | Nissan QASHQAI | 62 | 249 | 3,7% | 3,7% |
10. | BMW X1 | 55 | 190 | 3,3% | 2,8% |
11. | Subaru FORESTER | 40 | 128 | 2,4% | 1,9% |
12. | Audi Q5 | 35 | 140 | 2,1% | 2,1% |
12. | Toyota RAV4 | 35 | 150 | 2,1% | 2,2% |
14. | Mitsubishi OUTLANDER | 33 | 91 | 2,0% | 1,4% |
15. | BMW X3 | 29 | 134 | 1,8% | 2,0% |
16. | Ford KUGA | 28 | 146 | 1,7% | 2,2% |
17. | Hyundai SANTA FE | 25 | 111 | 1,5% | 1,7% |
18. | Mazda CX-7 | 22 | 95 | 1,3% | 1,4% |
19. | Mercedes-Benz GLK | 20 | 62 | 1,2% | 0,9% |
20. | Kia SORENTO | 18 | 103 | 1,1% | 1,5% |
21. | Suzuki GRAND VITARA | 13 | 43 | 0,8% | 0,6% |
22. | Lada NIVA | 10 | 35 | 0,6% | 0,5% |
23. | Land Rover FREELANDER | 9 | 23 | 0,5% | 0,3% |
24. | Citroën C-CROSSER | 8 | 28 | 0,5% | 0,4% |
25. | Nissan X-TRAIL | 5 | 29 | 0,3% | 0,4% |
25. | Renault KOLEOS | 5 | 37 | 0,3% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 16 | 74 | 1,0% | 1,1% |
- | CELKEM | 1654 | 6680 | 100,0% | 100,0% |
Pořadí po první třetině roku vévodí pochopitelně Yeti (1.414 registrací, podíl 21,2 %). Druhý je Duster, jemuž zůstala tisícovka kusů zatím zapovězena (953, 14,3 %), jako druhý a poslední má ale dvouciferný podíl. Hyundai ix35 je bronzový (645, 9,7 %), následuje VW Tiguan (593, 8,9 %) a na páté příčce najdeme Kiu Sportage (509, 7,6 %). První pětka je tedy stejná jako minule. prozatímním ročním žebříčku. Šestá Honda CR-V ztrácí už 238 aut, připsala si jich na konto jen 271.
Yeti má ve srovnání s prvními čtyřmi měsíci roku 2010 stále pozitivní nárůst, který se navíc zvýšil z minulých 4,3 na 9,9 % % (+127 kusů). Duster ještě vynecháme, Hyundai ix35 ale již ne. Jeho navýšení spadlo na 266,5 %, což je porovnatelné (+469 vozů).Tiguan se oproti loňsku zlepšil o 24,8 % (má o 118 exemplářů více), jeho kladné hodnoty se ale snižují. Kia Sportage je v nich také a navíc mnohem vyšších: (+266,2 %, +370 aut, před rokem 139). Hyundai ix35 je tedy plně srovnatelný právě s ní. Nejvíce ze všech má ovšem Freelander (+666,7 %, z 3 na 23).
U Škody Yeti činily vznětové motory v dubnu 65,5 % registrací (270 kusů). Dacia Duster má pouze 39,1 % a 70 přírůstků. Není divu, turbodiesely značně znevýhodňuje jejich vysoká cena. Hyundai ix35 dosáhl procentuálně takřka úrovně Yetiho: 65,1 % (za 97 aut). Většinou ovšem mívá mnohem více. Kia Sportage skončila s podobným výsledkem: 63,1 %. Agregáty spalující naftu tedy poháněly 77 aut. Tiguan měl tento podíl tentokrát nejvyšších 72,7 % za 88 vozů.
Velká SUV a offroady: Volkswagen uniká, BMW mu nestačí ani se dvěma modely
Trh největších SUV a offroadů meziročně v dubnu ztratil 4,8 %, pohoršil si z 272 na 259 registrací (-13).
Pomyslné zlato v kategorii mastodontů do lehčího, či těžšího terénu putuje znovu do Wolfsburgu, možná i tak trochu do slovenské Bratislavy, kde se VW Touareg vyrábí. Zasloužilo se o něj 52 nových majitelů. Úspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla opět X5, pro kterou se rozhodlo 29 zákazníků, mezi ní a Volkswagenem tedy zeje značná propast. Na stříbrné příčce navíc nebyla sama, musela se o ni podělit s Volvem XC90. Audi Q7 je čtvrté (23), druhý bavorák X6 s 19 kusy Top 5 atypicky uzavírá.
V meziročním srovnání vykazuje Touareg +246,7 %, loni měl na kontě 15 aut. Registrace oblíbenějšího ze dvou bavorských konkurentů jsou naopak horší o více než polovinu (-52,7 %, z 61). V tomto trendu naštěstí nepokračuje XC90 (o 16 %, respektive 4 exempláře více). Ostatní dva nejúspěšnější modely ovšem již minusy mají. Počty Audi Q7 klesly o dva vozy, což v jeho případě představuje -8 %. BMW X6 vykazuje větší číslo: -24 % (o 6 kusů méně).
Držitelem prestižního titulu Skokan roku by měl být zvolen Touareg, protože vykazuje ze všech aut s trojcifernými nárůsty asi nejrelevantnější porovnání. Zbylé modely totiž dosáhly maximálně desítky celkových kusů za měsíc, takže se nelze divit +900 % u Range Roveru Sport, respektive +700 % u Mercedesu G. Porsche Cayenne už má jen +200 %. Opačné nelichotivé prvenství náleží poněkud překvapivě Toyotě Land Cruiser (-76,2 %, z 21 na 5 vozů). Značné ztráty utrpěl i Lexus RX (-72,7 %, z 11 na 3), ten ani v aktuální patnáctce nenajdeme.
Český trh v této kategorii se oproti čtyřem úvodním měsícům minulého roku nachází stále v kladných číslech. Získal 1,2 %, vykazuje 1.046 exemplářů místo 1.033, polepšil si tedy o 13 aut.
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2011 | 1-4/2011 | 4/2011 | 1-4/2011 |
1. | Volkswagen TOUAREG | 52 | 156 | 20,1% | 14,9% |
2. | BMW X5 | 29 | 113 | 11,2% | 10,8% |
2. | Volvo XC90 | 29 | 94 | 11,2% | 9,0% |
4. | Audi Q7 | 23 | 92 | 8,9% | 8,8% |
5. | BMW X6 | 19 | 90 | 7,3% | 8,6% |
6. | Mercedes-Benz ML | 18 | 74 | 6,9% | 7,1% |
7. | Hyundai ix55 | 13 | 78 | 5,0% | 7,5% |
8. | Range Rover SPORT | 10 | 25 | 3,9% | 2,4% |
9. | Mercedes-Benz G | 8 | 19 | 3,1% | 1,8% |
9. | Mercedes-Benz GL | 8 | 48 | 3,1% | 4,6% |
11. | Land Rover DISCOVERY | 7 | 31 | 2,7% | 3,0% |
11. | Nissan PATHFINDER | 7 | 22 | 2,7% | 2,1% |
13. | Mitsubishi PAJERO | 6 | 19 | 2,3% | 1,8% |
13. | Porsche CAYENNE | 6 | 34 | 2,3% | 3,3% |
15. | Infiniti FX | 5 | 12 | 1,9% | 1,1% |
15. | Toyota LAND CRUISER | 5 | 49 | 1,9% | 4,7% |
- | Ostatní modely | 14 | 90 | 5,4% | 8,6% |
- | CELKEM | 259 | 1046 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí uniká Volkswagen Touareg konkurenci (156 kusů, podíl 14,9 %). Nejbližším pronásledovatelem je modrobílá vrtule s písmenem X a číslem 5, jenž jich má 113 (podíl 10,8 %). Volvo XC90 se opět dere nahoru z pátého na třetí místo (94, 9,0 %). Audi Q7 zůstává čtvrté (92, 8,8 %). Pokud se ptáte, kde je BMW X6, sportovnější SUV z mnichovské stáje si vyměnilo místo s Volvem a je páté (90, 8,6 %). Hyundai ix55 ztrácí na nejlepší minimálně tucet vozů (78), Mercedes ML jich má 74. Zbytek už postrádá jakýkoli nárok, protože nepřekročil padesátku.
Touareg si oproti loňsku polepšil o 116 aut (ze 40, tedy +290 %). Počty BMW X5 naopak spadly o 32,3 % (ze 167 -54 kusů). Ostatní soupeři jsou na tom podobně. Volvo hlásí o 16,8 % a 19 vozů méně, Audi Q7 vykazuje snížení registrací o 10,7 %, respektive 11. X6 se zhoršila dokonce o 38 exemplářů (-29,7 %).
Podíly turbodieselů byly v dubnu u Volkswagenu Touareg, Volva XC90, Audi Q7 a překvapivě také BMW X6 stoprocentní. Zbývá nám tedy druhý bavorák X5, který měl skóre 1:28 ve prospěch naftových agregátů (96,6 %).
V pickupech vavříny pro Mitsubishi L200
Ve třídě pracantů do těžkého terénu nezvítězila ani Toyota Hilux, ani Volkswagen Amarok. Prvenství patří třem diamantům řady L200 s 38 exempláři, výše jmenovaní konkurenti se ovšem seřadili s velkou ztrátou za ním (Hilux 12, Amarok 10). Ostatní zástupci nepřekročili pětikusovou hranici, Fordy Ranger a Mazdy BT navíc nenašly byť jediného zákazníka.
Nesmíme ovšem zapomenout, že podstatnou část registrací zde tvoří dodávky fleetovým zákazníkům, pro soukromé účely si terénní pickup kupuje málokdo. I tak se tento malý segment probírá z letargie, oproti dubnu 2010 si polepšil o 30 kusů (+78,9 %), celoročně pak již o 84 % (121 aut), prodalo se jich celkem 265 místo 144 loňských.
Co zemětřesení v žebříčku udělalo s tím od ledna? Celkové vedení patří nadále Hiluxu (95, 35,8 %) před Mitsubishi L200 (66, 24,9 %) a Amarokem (47, 17,7 %). Ranger zůstal na čtvrtém místě, i když nebodoval (21, 7,9 %) a posledním modelem s více než desítkou aut na kontě je Nissan Navara (17, 6,4 %).
Neúspěch automobilky s emblémem vycházejícího slunce je zarážející, vždyť se dvěma příbuznými modely okupuje necelých 10 procent trhu. A to je ještě SDA dělí, takže kromě Navary ve dvou třídách (do 3 a 3,5 t) najdeme v oficiálních statistikách ještě Nissany NP300 a Double-Cab.
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v dubnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2011 | 1-4/2011 | 4/2011 | 1-4/2011 |
1. | Mitsubishi L200 | 38 | 66 | 55,9% | 24,9% |
2. | Toyota HILUX | 12 | 95 | 17,6% | 35,8% |
3. | Volkswagen AMAROK | 10 | 47 | 14,7% | 17,7% |
4. | Isuzu D-MAX | 4 | 4 | 5,9% | 1,5% |
5. | Nissan NAVARA | 2 | 17 | 2,9% | 6,4% |
6. | Gonow GA200 | 1 | 3 | 1,5% | 1,1% |
6. | Nissan NP300 PICKUP | 1 | 9 | 1,5% | 3,4% |
- | Ostatní modely | 0 | 24 | 0,0% | 9,1% |
- | CELKEM | 68 | 265 | 100,0% | 100,0% |