Český trh v dubnu 2013: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy
Trh největších SUV a offroadů meziročně v dubnu získal, konkrétně 9,2 %. Polepšil si z 271 na 296 aut (+25). Blýská se na lepší časy?
Na prvním místě měsíčního žebříčku najdeme Mercedes-Benz ML, a to díky 47 exemplářům a podílu 15,9 %. Stříbrný je další zástupce stuttgartského výrobce, třída GL (39, 13,2 %). Trojcípá hvězda tak pořadí zcela opanovala. Volkswagen Touareg se musí spokojit s bronzem (37, 12,5 %), doby jeho vlády jsou pryč. BMW X6 patří až čtvrtá příčka (24, 8,1 %). Do širší Top 5 se ještě vešly dva modely: Audi Q7 a BMW X5, oba s 22 přírůstky, respektive 7,4 %.
V meziročním srovnání se čtvrtým měsícem letopočtu 2012 vykazuje ML nejmenší možný zisk 2,2 %, loni měl na kontě 46 aut. Třída GL si polepšila mnohem výrazněji, o 32 kusů ze 7 loňských (+457,1 %). Registrace Touaregu jsou naopak horší o 9 (-19,6 %). BMW X6 hlásí pro změnu zisk 84,6 %. V případě sportovnějšího modrobílého SUV to představuje +11 exemplářů. U Q7 najdeme negativní 4 jednotky (-15,4 %), X5 spadla o jedinou, nebo chcete-li 4,3 %.
Titul meziměsíčního procentního šplhouna mezi první dvacítkou získal jasně a bezkonkurenčně Mercedes GL. Legendární třída G je druhá, zvedla se o rovných 200 %, konkrétně však jen z jediné na tři registrace. Jeep Wrangler se vyšplhal z osmi na 17 aut (+112,5 %) a Land Rover Defender má dvojnásobek (dva místo jednoho). Přírůstky britského klasika spadají pouze do kategorie užitkových aut. Absolutním postupům dominuje znovu GL před X6 a Wranglerem (+9).
Opačné nelichotivé prvenství putuje do Jižní Koreje, získal jej výprodejový Hyundai ix55 se ztrátou 71,4 %. Jeho registrace se propadly o pět, ze sedmi na dvě. V ceníku dovozce však již chybí, produkce byla ukončena. Druhý je Infiniti FX (-40 %, -2 z 5) a třetí Mitsubishi Pajero, které se poroučelo dolů o třetinu (-2 ze 6). V kusových ztrátách je v čele úplně jiný vůz: Volkswagen Touareg před ix55, Audi Q7 a Porsche Cayenne (-4, -26,7 %). V pádech se tedy žádné velké drama neodehrálo.
Český trh v této kategorii se oproti úvodní třetině minulého roku ještě pořád nachází v záporných číslech. Ztratil 4,5 %, vykazuje 1.053 exemplářů na rozdíl od 1.103. Pohoršil si tak o 50 aut.
V čele celkového pořadí od ledna je třída M od Mercedesu díky 138 registracím (podíl 13,1 %). Nejbližším soupeřům se vzdaluje. Touareg se vrátil na stříbro, ztrácí však již 21 vozů (117 přírůstků, 11,1 %). Bronzové BMW X6 má o dalších sedm exemplářů méně (110, 10,4 %), boj mezi ním a Volkswagenem však dosud zdaleka není rozhodnut. Na čtvrtém místě už je minule pátý Mercedes-Benz GL (93, 8,8 %), Top 5 tedy uzavírá Audi Q7 (81, 7,7 %).
Nejúspěšnější Mercedes z velkých teréňáků si oproti loňsku pohoršil, a to o 4,2 %, ze 144 o šest kusů. Počty Touaregu klesly docela výrazně, o 22 % (-33 aut ze 150). BMW X6 je naopak v kladných hodnotách a propad do opačných u něj rozhodně nezhrozí. Získalo již 41 vozů, respektive 59,4 %. GL se vyšplhalo vzhůru dokonce o 151,4 %, respektive 56 registrací. I Q7 se drží stále v černých číslech alespoň o dva exempláře (+2,5 %).
V meziročním srovnání skokanů vede Range Rover, má o 185,7 %, respektive 26 vozů více (ze 14). Čtvrtá generace u klientů zjevně zabrala. Jeho značkový kolega Land Rover Discovery se zlepšil o 173,3 % (stejných +26, ale z 15 loňských), třetí je v této statistice GL. Převzalo vládu i co se týče počtových skoků, stříbrný stupínek okupuje BMW X6. Trojka patří společně novému „Range“ a „Discu“.
A poklesy? Zde kraluje finišující Hyundai ix55 (-72,1 %) před Mercedesem G (-56,3 %) a Infiniti FX (-47,4 %). V absolutních jednotkách, tedy kusech spadlo nejvíce BMW X5 (-41, respektive 36,9 %). Druhé místo obsadil Volkswagen Touareg, třetí je pak v nelichotivé statistice ix55 (-31), ale vzhledem ke konci jeho kariéry není divu. Zmiňme ještě alespoň čtvrté Volvo XC90, které má -25 vozů, tedy také žádný zázrak (jinak -32,5 %).
Nejprodávanějším turbodieselem se v dubnu stal Mercedes třídy M (41 kusů a podíl 87,2 %). „Klapající“ Touaregy TDI si postavilo do garáží 37 majitelů, tedy všichni. Velkých „medvědů“ GL se zkratkou CDI na zádi bylo 29 (74,4 %). BMW X6 pak vykazuje 24 naftových agregátů pod kapotami nových přírůstků, stejně jako u VW se jedná o stoprocentní záležitost. Pátí jsou společně Audi Q7 a mnichovská X5. Těch si se vznětovým motorem domácí klienti koupili shodně 21, což značí totožných 95,5 %. Hybridní Lexusy RX se prodaly čtyři, jiný alternativní pohon v současných statistikách SDA nehledejme.
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 4/2013 | 1-4/2013 | 4/2013 | 1-4/2013 | |
1. | Mercedes-Benz ML | 47 | 138 | 15,9% | 13,1% |
2. | Mercedes-Benz GL | 39 | 93 | 13,2% | 8,8% |
3. | Volkswagen TOUAREG | 37 | 117 | 12,5% | 11,1% |
4. | BMW X6 | 24 | 110 | 8,1% | 10,4% |
5. | Audi Q7 | 22 | 81 | 7,4% | 7,7% |
5. | BMW X5 | 22 | 70 | 7,4% | 6,6% |
7. | Jeep WRANGLER | 17 | 35 | 5,7% | 3,3% |
8. | Toyota LAND CRUISER | 14 | 54 | 4,7% | 5,1% |
9. | Jeep GRAND CHEROKEE | 11 | 62 | 3,7% | 5,9% |
9. | Porsche CAYENNE | 11 | 33 | 3,7% | 3,1% |
9. | Volvo XC90 | 11 | 52 | 3,7% | 4,9% |
12. | Land Rover DISCOVERY | 10 | 41 | 3,4% | 3,9% |
13. | RANGE ROVER | 7 | 40 | 2,4% | 3,8% |
14. | RANGE ROVER SPORT | 6 | 29 | 2,0% | 2,8% |
15. | Lexus RX | 4 | 14 | 1,4% | 1,3% |
15. | Mitsubishi PAJERO | 4 | 22 | 1,4% | 2,1% |
17. | Infiniti FX | 3 | 13 | 1,0% | 1,2% |
17. | Mercedes-Benz G | 3 | 7 | 1,0% | 0,7% |
19. | Hyundai ix55 | 2 | 12 | 0,7% | 1,1% |
19. | Land Rover DEFENDER | 2 | 9 | 0,7% | 0,9% |
Ostatní modely | - | 0 | 21 | 0,0% | 2,0% |
CELKEM | - | 296 | 1053 | 100,0% | 100,0% |
Terénní pickupy
Okrajové terénní pickupy našly v dubnu 2013 34 zájemců, což představuje ve srovnání s loňskem naprosto stejný výsledek! Už tehdy se začala projevovat určitá recese.
Nejvíce se aktuálně prodalo Hiluxů, celkem 19, Toyotě tak náleží podíl takřka 56 %. Před druhým Amarokem od Volkswagenu (7, 20,6 %) získala náskok celé dvanáctky registrací. Na Ford Ranger (6, 17,6 %) zbyl znovu až poslední stupínek vítězů. Čtvrté je Mitsubishi L200 (2 kusy, respektive 5,9 %). A to je vše, v žebříčku není už nikdo jiný. Měsíčním šplhounem v obou sledovaných kategoriích je lídr Hilux (+46,2 %, +6), propadák představuje L200 (-66,7 %, -4 kusy).
V porovnání s dubnem 2012 se trh nachází v minusu, vykazuje 34,5 % ztráty (148 místo 226 „náklaďáků“, tedy -78).
Od ledna mu vévodí Hilux, koupilo si jej skoro 46 % všech zákazníků, konkrétně 69. Za ním je v Hannoveru vyráběný Volkswagenem Amarok (33 aut, necelých 23 %), Němec letos na Japonce nemá. Přes desítku se přehouply ještě L200 (19, zhruba 13 %) a Ford Ranger (18, 12 %). Nissany NP300/Navara hlásí 6 kusů. Čínský Gonow a Isuzu D-Max jsou jen do počtu.
Oproti minulému roku si polepšil jen Hilux má o 25,5 % více, zatímco Ford Ranger naopak o 28 % méně. L 200 se svými -29,6 % také rozhodně chlubit nemůže. Nissany, které si v dubnu nic nepřipsaly. jsou na tom ale ještě hůře (-62,5 %). U Volkswagenu si díky -68 % v případě Amaroku mnout ruce nemohou už vůbec, je také kusovým propadákem (-70). Skokana hledejme pochopitelně pouze u Toyoty (+14).
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v dubnu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 4/2013 | 1-4/2013 | 4/2013 | 1-4/2013 | |
1. | Toyota HILUX | 19 | 69 | 55,9% | 46,6% |
2. | Volkswagen AMAROK | 7 | 33 | 20,6% | 22,3% |
3. | Ford RANGER | 6 | 18 | 17,6% | 12,2% |
4. | Mitsubishi L200 | 2 | 19 | 5,9% | 12,8% |
Ostatní modely | - | 0 | 9 | 0,0% | 6,1% |
CELKEM | - | 34 | 148 | 100,0% | 100,0% |