Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2013: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy

Aleš Dragoun
Diskuze (32)
Vlády mezi většími SUV se ujala trojcípá hvězda. Prvních šest míst patří německým automobilkám.

Trh největších SUV a offroadů meziročně v dubnu získal, konkrétně 9,2 %. Polepšil si z 271 na 296 aut (+25). Blýská se na lepší časy?

Na prvním místě měsíčního žebříčku najdeme Mercedes-Benz ML, a to díky 47 exemplářům a podílu 15,9 %. Stříbrný je další zástupce stuttgartského výrobce, třída GL (39, 13,2 %). Trojcípá hvězda tak pořadí zcela opanovala. Volkswagen Touareg se musí spokojit s bronzem (37, 12,5 %), doby jeho vlády jsou pryč. BMW X6 patří až čtvrtá příčka (24, 8,1 %). Do širší Top 5 se ještě vešly dva modely: Audi Q7 a BMW X5, oba s 22 přírůstky, respektive 7,4 %.

V meziročním srovnání se čtvrtým měsícem letopočtu 2012 vykazuje ML nejmenší možný zisk 2,2 %, loni měl na kontě 46 aut. Třída GL si polepšila mnohem výrazněji, o 32 kusů ze 7 loňských (+457,1 %). Registrace Touaregu jsou naopak horší o 9 (-19,6 %). BMW X6 hlásí pro změnu zisk 84,6 %. V případě sportovnějšího modrobílého SUV to představuje +11 exemplářů. U Q7 najdeme negativní 4 jednotky (-15,4 %), X5 spadla o jedinou, nebo chcete-li 4,3 %.

Titul meziměsíčního procentního šplhouna mezi první dvacítkou získal jasně a bezkonkurenčně Mercedes GL. Legendární třída G je druhá, zvedla se o rovných 200 %, konkrétně však jen z jediné na tři registrace. Jeep Wrangler se vyšplhal z osmi na 17 aut (+112,5 %) a Land Rover Defender má dvojnásobek (dva místo jednoho). Přírůstky britského klasika spadají pouze do kategorie užitkových aut. Absolutním postupům dominuje znovu GL před X6 a Wranglerem (+9).

Opačné nelichotivé prvenství putuje do Jižní Koreje, získal jej výprodejový Hyundai ix55 se ztrátou 71,4 %. Jeho registrace se propadly o pět, ze sedmi na dvě. V ceníku dovozce však již chybí, produkce byla ukončena. Druhý je Infiniti FX (-40 %, -2 z 5) a třetí Mitsubishi Pajero, které se poroučelo dolů o třetinu (-2 ze 6). V kusových ztrátách je v čele úplně jiný vůz: Volkswagen Touareg před ix55, Audi Q7 a Porsche Cayenne (-4, -26,7 %). V pádech se tedy žádné velké drama neodehrálo.

Český trh v této kategorii se oproti úvodní třetině minulého roku ještě pořád nachází v záporných číslech. Ztratil 4,5 %, vykazuje 1.053 exemplářů na rozdíl od 1.103. Pohoršil si tak o 50 aut.

V čele celkového pořadí od ledna je třída M od Mercedesu díky 138 registracím (podíl 13,1 %). Nejbližším soupeřům se vzdaluje. Touareg se vrátil na stříbro, ztrácí však již 21 vozů (117 přírůstků, 11,1 %). Bronzové BMW X6 má o dalších sedm exemplářů méně (110, 10,4 %), boj mezi ním a Volkswagenem však dosud zdaleka není rozhodnut. Na čtvrtém místě už je minule pátý Mercedes-Benz GL (93, 8,8 %), Top 5 tedy uzavírá Audi Q7 (81, 7,7 %).

Nejúspěšnější Mercedes z velkých teréňáků si oproti loňsku pohoršil, a to o 4,2 %, ze 144 o šest kusů. Počty Touaregu klesly docela výrazně, o 22 % (-33 aut ze 150). BMW X6 je naopak v kladných hodnotách a propad do opačných u něj rozhodně nezhrozí. Získalo již 41 vozů, respektive 59,4 %. GL se vyšplhalo vzhůru dokonce o 151,4 %, respektive 56 registrací. I Q7 se drží stále v černých číslech alespoň o dva exempláře (+2,5 %).

V meziročním srovnání skokanů vede Range Rover, má o 185,7 %, respektive 26 vozů více (ze 14). Čtvrtá generace u klientů zjevně zabrala. Jeho značkový kolega Land Rover Discovery se zlepšil o 173,3 % (stejných +26, ale z 15 loňských), třetí je v této statistice GL. Převzalo vládu i co se týče počtových skoků, stříbrný stupínek okupuje BMW X6. Trojka patří společně novému „Range“ a „Discu“.

A poklesy? Zde kraluje finišující Hyundai ix55 (-72,1 %) před Mercedesem G (-56,3 %) a Infiniti FX (-47,4 %). V absolutních jednotkách, tedy kusech spadlo nejvíce BMW X5 (-41, respektive 36,9 %). Druhé místo obsadil Volkswagen Touareg, třetí je pak v nelichotivé statistice ix55 (-31), ale vzhledem ke konci jeho kariéry není divu. Zmiňme ještě alespoň čtvrté Volvo XC90, které má -25 vozů, tedy také žádný zázrak (jinak -32,5 %).

Nejprodávanějším turbodieselem se v dubnu stal Mercedes třídy M (41 kusů a podíl 87,2 %). „Klapající“ Touaregy TDI si postavilo do garáží 37 majitelů, tedy všichni. Velkých „medvědů“ GL se zkratkou CDI na zádi bylo 29 (74,4 %). BMW X6 pak vykazuje 24 naftových agregátů pod kapotami nových přírůstků, stejně jako u VW se jedná o stoprocentní záležitost. Pátí jsou společně Audi Q7 a mnichovská X5. Těch si se vznětovým motorem domácí klienti koupili shodně 21, což značí totožných 95,5 %. Hybridní Lexusy RX se prodaly čtyři, jiný alternativní pohon v současných statistikách SDA nehledejme.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2013
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 4/2013 1-4/2013 4/2013 1-4/2013
1. Mercedes-Benz ML 47 138 15,9% 13,1%
2. Mercedes-Benz GL 39 93 13,2% 8,8%
3. Volkswagen TOUAREG 37 117 12,5% 11,1%
4. BMW X6 24 110 8,1% 10,4%
5. Audi Q7 22 81 7,4% 7,7%
5. BMW X5 22 70 7,4% 6,6%
7. Jeep WRANGLER 17 35 5,7% 3,3%
8. Toyota LAND CRUISER 14 54 4,7% 5,1%
9. Jeep GRAND CHEROKEE 11 62 3,7% 5,9%
9. Porsche CAYENNE 11 33 3,7% 3,1%
9. Volvo XC90 11 52 3,7% 4,9%
12. Land Rover DISCOVERY 10 41 3,4% 3,9%
13. RANGE ROVER 7 40 2,4% 3,8%
14. RANGE ROVER SPORT 6 29 2,0% 2,8%
15. Lexus RX 4 14 1,4% 1,3%
15. Mitsubishi PAJERO 4 22 1,4% 2,1%
17. Infiniti FX 3 13 1,0% 1,2%
17. Mercedes-Benz G 3 7 1,0% 0,7%
19. Hyundai ix55 2 12 0,7% 1,1%
19. Land Rover DEFENDER 2 9 0,7% 0,9%
Ostatní modely - 0 21 0,0% 2,0%
CELKEM - 296 1053 100,0% 100,0%

Terénní pickupy

Okrajové terénní pickupy našly v dubnu 2013 34 zájemců, což představuje ve srovnání s loňskem naprosto stejný výsledek! Už tehdy se začala projevovat určitá recese.

Nejvíce se aktuálně prodalo Hiluxů, celkem 19, Toyotě tak náleží podíl takřka 56 %. Před druhým Amarokem od Volkswagenu (7, 20,6 %) získala náskok celé dvanáctky registrací. Na Ford Ranger (6, 17,6 %) zbyl znovu až poslední stupínek vítězů. Čtvrté je Mitsubishi L200 (2 kusy, respektive 5,9 %). A to je vše, v žebříčku není už nikdo jiný. Měsíčním šplhounem v obou sledovaných kategoriích je lídr Hilux (+46,2 %, +6), propadák představuje L200 (-66,7 %, -4 kusy).

V porovnání s dubnem 2012 se trh nachází v minusu, vykazuje 34,5 % ztráty (148 místo 226 „náklaďáků“, tedy -78).

Od ledna mu vévodí Hilux, koupilo si jej skoro 46 % všech zákazníků, konkrétně 69. Za ním je v Hannoveru vyráběný Volkswagenem Amarok (33 aut, necelých 23 %), Němec letos na Japonce nemá. Přes desítku se přehouply ještě L200 (19, zhruba 13 %) a Ford Ranger (18, 12 %). Nissany NP300/Navara hlásí 6 kusů. Čínský Gonow a Isuzu D-Max jsou jen do počtu.

Oproti minulému roku si polepšil jen Hilux má o 25,5 % více, zatímco Ford Ranger naopak o 28 % méně. L 200 se svými -29,6 % také rozhodně chlubit nemůže. Nissany, které si v dubnu nic nepřipsaly. jsou na tom ale ještě hůře (-62,5 %). U Volkswagenu si díky -68 % v případě Amaroku mnout ruce nemohou už vůbec, je také kusovým propadákem (-70). Skokana hledejme pochopitelně pouze u Toyoty (+14).

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v dubnu 2013
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 4/2013 1-4/2013 4/2013 1-4/2013
1. Toyota HILUX 19 69 55,9% 46,6%
2. Volkswagen AMAROK 7 33 20,6% 22,3%
3. Ford RANGER 6 18 17,6% 12,2%
4. Mitsubishi L200 2 19 5,9% 12,8%
Ostatní modely - 0 9 0,0% 6,1%
CELKEM - 34 148 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (32)
Avatar - peter_ko
28. 5. 2013 23:36
Re: odkedy je defender velky terenny voz?
tomu debkovi ťažko vysvetlíš že rovnaké autá (Rapid/Toledo) nemôžu byť radené do rôznych tried...
28. 5. 2013 17:31
Re: 10 benzínů v GL.
3X benzín, 8X nafta, viz [odkaz]
28. 5. 2013 17:29
Re: odkedy je defender velky terenny voz?
Zajisté ;-)
28. 5. 2013 17:29
Re: Ovšem v této třídě...
Já jsem napsal, že nejprodávanější automaticky neznamená nejlepší, ovšem u většiny vozů značky Škoda to platí ;-)
Avatar - Johny.Rico
28. 5. 2013 16:55
10 benzínů v GL.
Za to u mě mají lidi teda mega poklonu, neb narvat do takového tanku benzín, to chce odvahu. Nicméně, viděl jsem už 2x GL 63 AMG... jaj, to je záležitost! Vždy v bílé barvě, vždy "nahoře" na Václaváku.

Zajímal by mě počet benzínů v Cayenne...