Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2013: Nejprodávanější z nižší střední třídy

Český trh v dubnu 2013: Nejprodávanější z nižší střední třídy

Český trh v dubnu 2013: Nejprodávanější z nižší střední třídy Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (54)
První pětka se stabilizovala nejen v malých vozech, ale i o kategorii výše. Nižší střední si navíc oproti loňskému dubnu polepšila. Nový Seat Leon se octl na konci první desítky.

Trh v této kategorii za čtvrtý měsíc roku 2013 stoupl o pěkných 13,5 %. Loni bylo zaregistrováno 4.813 vozů nižší střední třídy, letos 5.464 (+651).

Dubnový žebříček nejlepších je stejný jako březnový i únorový. Zvítězila tedy znovu jasně Octavia. Tentokrát si připsala vyšších 1.775 kusů, což znamená podíl 32,5 %. Její kolega s okřídleným šípem, menší Rapid, obsadil díky 574 přírůstkům a 10,5 % počtvrté za sebou stříbrnou příčku. Golf je třetí, dostal se na výrazných 519 vozů, ale dvouciferné číslo mu zůstalo zapovězeno, má „jen“ 9,5 %. Na Rapid však příliš neztratil. Hyundai i30 obsadil s 441 novými auty (8,1 %) čtvrté místo. Do Top 5 je ještě vešlo jeho dvojče Kia Cee'd s 283 registracemi (5,2 %). Zlepšil se Peugeot 308 do Top 10 se vrátil Focus a na jejím chvostu najdeme Seat Leon. S novou generací se španělské automobilce začíná dařit.

Ve srovnání se čtvrtým měsícem roku 2012 Octavia spadla o 242 jednotek a 12 %. Golf je na tom úplně opačně, má +42,6 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli 364 „golfíků“, aktuálně o 155 více. Duo středoevropských Jihokorejců ale bohužel žádný postup nevykazuje. Hyundai i30 klesl o 8,1 % (-39 aut ze 480). Registrace Cee'du jsou o 11,6 %, respektive 37 vozů menší. Rapid jsme vynechali, před rokem ještě v pořadí chyběl.

Suverénně nejlepším z meziročních procentních šplhounů byl v dubnu Seat Leon s +1.210 % (z pouhých 10 registrací na 131). Tady pomohla výměna generací - a to ještě čekáme na třídveřový SC a kombi ST... Citroën DS4 si polepšil o 650 % (+26 ze čtyř) a dvojčata Impreza/XV od Subaru hlásí +162,5 % (z osmi na 21). Z trojciferných nárůstů je to vše, zmiňme však ještě celkově šestý Peugeot 308, který má +90,7 %. Kusovým skokanům dominuje pro změnu Volkswagen Golf před Leonem (+121), třetí „třistaosmička“ vykazuje +97 kusů ze 107).

Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první třicítky Dacia Logan (-56,8 %, -63 aut). Mimochodem, v nižší střední třídě je momentálně celkem 48 (!) různých modelů. Následují Hyundai Elantra s -56,1 % a Renault Fluence s -55,9 %. Čtyřicetiprocentní a větší ztráty najdeme ještě u BMW 1 a Mazdy 3. Těm absolutním, tedy kusovým vévodí Octavia před Fluencem (-81) a Loganem (-63). Sedan od Dacie už se nabízí v nové generaci, kombi MCV zatím ne. Prodej užitkových verzí zcela ustal.

Český trh v nižší střední třídě za první třetinu letošního roku oproti stejnému období letopočtu 2012 klesl, ale už pouze o 2,7 %. Počet nových aut se snížil z 18.418 na 17.915 (meziročně -503).

Celkově vede od ledna nejprodávanější model v České republice vůbec: Octavia s 5.578 kusy a podílem 31,1 %. Druhý je menší liftback Rapid, který to dotáhl už na téměř dvě tisícovky vozů (1.997, 11,1 %). Třetí příčku drží Volkswagen Golf (1.733, 9,7 %). Čtvrté místo náleží v Nošovicích vyráběné i30 s logem jihokorejského Hyundaie (1.391, 7,8 %). Pátá Kia Cee'd už má pod 1.000 exemplářů (hlásí jich celkem 955, respektive 5,3 %).

V meziročním srovnání vedoucí Octavia ztratila divokých 2.920 jednotek, ale procentní ztráta už není tak drsná: 34,3 %. Minule byla ještě přes 40 %. Ani to však není pro domácí automobilku nic lichotivého, uvidíme, co na to nová generace. Golf, který má střídání stráží za sebou nedávno (byť pouze u hlavních variant), je na tom naopak lépe: vykazuje +40,6 %, respektive rovných +500 aut. Hyundai i30 je od března ve ztrátě (aktuálně -10,1 %). Má na kontě o 157 vozů méně než před rokem. Kia za stejné období roku 2012 prodala o 84 Cee'dů více (letos -8,1 %). Na porovnání Rapidu si musíme ještě počkat.

Průběžná celoroční trojciferná procentní navýšení kombinují důležité modely s těmi méně významnými. Vede Audi A3 (+440,7 %), za ním už je Seat Leon (+359,3 %), třetí místo obsadil Citroën DS4 (+264 %), dále následuje Honda Civic (+102,7 %). Meziročním kusovým šplhounem je výše zmíněný Golf. Audi A3 se zlepšilo o 238 kusů (z 54 na 292), Seat Leon zvolilo 271 zákazníků místo 59 (+212). Honda Civic má navýšení o 114 aut, Citroën DS4 vyskočil o 66 exemplářů.

Z propadáků nás bude zajímat hlavně Hyundai Elantra (-54,9 %, 71 kusů místo 156). Za ním jsou BMW řady 1 (-50,6 %, -84) a Renault Mégane (-39,6 %, -328 vozů). Třicetiprocentní hranici překročily ještě Focus, Fluence, Octavia, VW Jetta, Logan a Mazda 3. Modely „pod čarou“ nezmiňujeme, nemá to příliš smysl. V absolutních počtech „loserů“ náleží první pozice Octavii, jejíž čísla jsme již vzpomenuli, stejně jako ta v případě druhého Méganu. Bronzovým v této smutné statistice vyhlašujeme Ford Focus (-280 aut, respektive -36,7 %), čtvrtý je Hyundai i30. Fluence ztratil 148 aut (34,7 %), Logan pak 141, respektive 33,7 %.

Mezi nejprodávanějšími vozy se vznětovými motory je neohrožené v čele stálice Škoda Octavia. Má na kontě tentokrát celkem 1.397 kusů (78,7 % z celkových registrací). Druhý je v tomto přehledu Golf (188). 36,2 % je hodně, většinou se pohybuje kolem čtvrtiny, případně pod ní. Pomyslný bronz patří Rapidu s 87 exempláři, avšak slabým podílem 15,2 %. Těsně pod stupni vítězů se nachází Hyundai i30, vykazuje 75 dieselových aut a podobných 17 %. Nejlepší pětku uzavírá Peugeot 308 s 66 HDi, pro něj to znamená docela neúspěch (32,4 %).

LPG spalují dvě nové Octavie, jinak nikdo jiný. Logan MCV bodoval tentokrát pouze mezi bioethanolem poháněnými novými auty, a to sedmi kusy. Není však sám, prodalo se i jedno Volvo C30 na E85. V „elektrické“ kategorii si přírůstky připsal poprvé Nissan, a to trojici Leafů. Hybridní Auris HSD zvolilo celkem dvanáct Čechů, Hondu Insight a Lexus CT si vybral vždy jeden jediný.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2013
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období4/20131-4/20134/20131-4/2013
1.Škoda OCTAVIA1775557832,5%31,1%
2.Škoda RAPID574199710,5%11,1%
3.Volkswagen GOLF51917339,5%9,7%
4.Hyundai i3044113918,1%7,8%
5.Kia CEE´D2839555,2%5,3%
6.Peugeot 3082045733,7%3,2%
7.Ford FOCUS1674833,1%2,7%
8.Suzuki SX41464942,7%2,8%
9.Renault MEGANE1405002,6%2,8%
10.Seat LEON1312712,4%1,5%
11.Opel ASTRA1114562,0%2,5%
12.Citroën C4973641,8%2,0%
13.Toyota AURIS953041,7%1,7%
14.Audi A3922921,7%1,6%
15.Honda CIVIC902251,6%1,3%
16.Peugeot 301823191,5%1,8%
17.Chevrolet CRUZE712041,3%1,1%
18.Renault FLUENCE642781,2%1,6%
19.Dacia LOGAN482770,9%1,5%
20.Citroën C-ELYSÉE422060,8%1,1%
21.Seat TOLEDO331340,6%0,7%
22.Citroën DS430910,5%0,5%
23.Mazda 328920,5%0,5%
24.Mercedes-Benz A241030,4%0,6%
24.Volvo V4024760,4%0,4%
26.BMW 123820,4%0,5%
27.Subaru IMPREZA21720,4%0,4%
28.Hyundai ELANTRA18710,3%0,4%
29.Volkswagen BEETLE17630,3%0,4%
30.Mercedes-Benz CLA13150,2%0,1%
30.Volkswagen JETTA13410,2%0,2%
-Ostatní modely481750,9%1,0%
-CELKEM546417915100,0%100,0%

Vstoupit do diskuze (54)