Český trh v dubnu 2013: Nejprodávanější z nižší střední třídy

Trh v této kategorii za čtvrtý měsíc roku 2013 stoupl o pěkných 13,5 %. Loni bylo zaregistrováno 4.813 vozů nižší střední třídy, letos 5.464 (+651).
Dubnový žebříček nejlepších je stejný jako březnový i únorový. Zvítězila tedy znovu jasně Octavia. Tentokrát si připsala vyšších 1.775 kusů, což znamená podíl 32,5 %. Její kolega s okřídleným šípem, menší Rapid, obsadil díky 574 přírůstkům a 10,5 % počtvrté za sebou stříbrnou příčku. Golf je třetí, dostal se na výrazných 519 vozů, ale dvouciferné číslo mu zůstalo zapovězeno, má „jen“ 9,5 %. Na Rapid však příliš neztratil. Hyundai i30 obsadil s 441 novými auty (8,1 %) čtvrté místo. Do Top 5 je ještě vešlo jeho dvojče Kia Cee'd s 283 registracemi (5,2 %). Zlepšil se Peugeot 308 do Top 10 se vrátil Focus a na jejím chvostu najdeme Seat Leon. S novou generací se španělské automobilce začíná dařit.
Ve srovnání se čtvrtým měsícem roku 2012 Octavia spadla o 242 jednotek a 12 %. Golf je na tom úplně opačně, má +42,6 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli 364 „golfíků“, aktuálně o 155 více. Duo středoevropských Jihokorejců ale bohužel žádný postup nevykazuje. Hyundai i30 klesl o 8,1 % (-39 aut ze 480). Registrace Cee'du jsou o 11,6 %, respektive 37 vozů menší. Rapid jsme vynechali, před rokem ještě v pořadí chyběl.
Suverénně nejlepším z meziročních procentních šplhounů byl v dubnu Seat Leon s +1.210 % (z pouhých 10 registrací na 131). Tady pomohla výměna generací - a to ještě čekáme na třídveřový SC a kombi ST... Citroën DS4 si polepšil o 650 % (+26 ze čtyř) a dvojčata Impreza/XV od Subaru hlásí +162,5 % (z osmi na 21). Z trojciferných nárůstů je to vše, zmiňme však ještě celkově šestý Peugeot 308, který má +90,7 %. Kusovým skokanům dominuje pro změnu Volkswagen Golf před Leonem (+121), třetí „třistaosmička“ vykazuje +97 kusů ze 107).
Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první třicítky Dacia Logan (-56,8 %, -63 aut). Mimochodem, v nižší střední třídě je momentálně celkem 48 (!) různých modelů. Následují Hyundai Elantra s -56,1 % a Renault Fluence s -55,9 %. Čtyřicetiprocentní a větší ztráty najdeme ještě u BMW 1 a Mazdy 3. Těm absolutním, tedy kusovým vévodí Octavia před Fluencem (-81) a Loganem (-63). Sedan od Dacie už se nabízí v nové generaci, kombi MCV zatím ne. Prodej užitkových verzí zcela ustal.
Český trh v nižší střední třídě za první třetinu letošního roku oproti stejnému období letopočtu 2012 klesl, ale už pouze o 2,7 %. Počet nových aut se snížil z 18.418 na 17.915 (meziročně -503).
Celkově vede od ledna nejprodávanější model v České republice vůbec: Octavia s 5.578 kusy a podílem 31,1 %. Druhý je menší liftback Rapid, který to dotáhl už na téměř dvě tisícovky vozů (1.997, 11,1 %). Třetí příčku drží Volkswagen Golf (1.733, 9,7 %). Čtvrté místo náleží v Nošovicích vyráběné i30 s logem jihokorejského Hyundaie (1.391, 7,8 %). Pátá Kia Cee'd už má pod 1.000 exemplářů (hlásí jich celkem 955, respektive 5,3 %).
V meziročním srovnání vedoucí Octavia ztratila divokých 2.920 jednotek, ale procentní ztráta už není tak drsná: 34,3 %. Minule byla ještě přes 40 %. Ani to však není pro domácí automobilku nic lichotivého, uvidíme, co na to nová generace. Golf, který má střídání stráží za sebou nedávno (byť pouze u hlavních variant), je na tom naopak lépe: vykazuje +40,6 %, respektive rovných +500 aut. Hyundai i30 je od března ve ztrátě (aktuálně -10,1 %). Má na kontě o 157 vozů méně než před rokem. Kia za stejné období roku 2012 prodala o 84 Cee'dů více (letos -8,1 %). Na porovnání Rapidu si musíme ještě počkat.
Průběžná celoroční trojciferná procentní navýšení kombinují důležité modely s těmi méně významnými. Vede Audi A3 (+440,7 %), za ním už je Seat Leon (+359,3 %), třetí místo obsadil Citroën DS4 (+264 %), dále následuje Honda Civic (+102,7 %). Meziročním kusovým šplhounem je výše zmíněný Golf. Audi A3 se zlepšilo o 238 kusů (z 54 na 292), Seat Leon zvolilo 271 zákazníků místo 59 (+212). Honda Civic má navýšení o 114 aut, Citroën DS4 vyskočil o 66 exemplářů.
Z propadáků nás bude zajímat hlavně Hyundai Elantra (-54,9 %, 71 kusů místo 156). Za ním jsou BMW řady 1 (-50,6 %, -84) a Renault Mégane (-39,6 %, -328 vozů). Třicetiprocentní hranici překročily ještě Focus, Fluence, Octavia, VW Jetta, Logan a Mazda 3. Modely „pod čarou“ nezmiňujeme, nemá to příliš smysl. V absolutních počtech „loserů“ náleží první pozice Octavii, jejíž čísla jsme již vzpomenuli, stejně jako ta v případě druhého Méganu. Bronzovým v této smutné statistice vyhlašujeme Ford Focus (-280 aut, respektive -36,7 %), čtvrtý je Hyundai i30. Fluence ztratil 148 aut (34,7 %), Logan pak 141, respektive 33,7 %.
Mezi nejprodávanějšími vozy se vznětovými motory je neohrožené v čele stálice Škoda Octavia. Má na kontě tentokrát celkem 1.397 kusů (78,7 % z celkových registrací). Druhý je v tomto přehledu Golf (188). 36,2 % je hodně, většinou se pohybuje kolem čtvrtiny, případně pod ní. Pomyslný bronz patří Rapidu s 87 exempláři, avšak slabým podílem 15,2 %. Těsně pod stupni vítězů se nachází Hyundai i30, vykazuje 75 dieselových aut a podobných 17 %. Nejlepší pětku uzavírá Peugeot 308 s 66 HDi, pro něj to znamená docela neúspěch (32,4 %).
LPG spalují dvě nové Octavie, jinak nikdo jiný. Logan MCV bodoval tentokrát pouze mezi bioethanolem poháněnými novými auty, a to sedmi kusy. Není však sám, prodalo se i jedno Volvo C30 na E85. V „elektrické“ kategorii si přírůstky připsal poprvé Nissan, a to trojici Leafů. Hybridní Auris HSD zvolilo celkem dvanáct Čechů, Hondu Insight a Lexus CT si vybral vždy jeden jediný.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2013 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2013 | 1-4/2013 | 4/2013 | 1-4/2013 |
1. | Škoda OCTAVIA | 1775 | 5578 | 32,5% | 31,1% |
2. | Škoda RAPID | 574 | 1997 | 10,5% | 11,1% |
3. | Volkswagen GOLF | 519 | 1733 | 9,5% | 9,7% |
4. | Hyundai i30 | 441 | 1391 | 8,1% | 7,8% |
5. | Kia CEE´D | 283 | 955 | 5,2% | 5,3% |
6. | Peugeot 308 | 204 | 573 | 3,7% | 3,2% |
7. | Ford FOCUS | 167 | 483 | 3,1% | 2,7% |
8. | Suzuki SX4 | 146 | 494 | 2,7% | 2,8% |
9. | Renault MEGANE | 140 | 500 | 2,6% | 2,8% |
10. | Seat LEON | 131 | 271 | 2,4% | 1,5% |
11. | Opel ASTRA | 111 | 456 | 2,0% | 2,5% |
12. | Citroën C4 | 97 | 364 | 1,8% | 2,0% |
13. | Toyota AURIS | 95 | 304 | 1,7% | 1,7% |
14. | Audi A3 | 92 | 292 | 1,7% | 1,6% |
15. | Honda CIVIC | 90 | 225 | 1,6% | 1,3% |
16. | Peugeot 301 | 82 | 319 | 1,5% | 1,8% |
17. | Chevrolet CRUZE | 71 | 204 | 1,3% | 1,1% |
18. | Renault FLUENCE | 64 | 278 | 1,2% | 1,6% |
19. | Dacia LOGAN | 48 | 277 | 0,9% | 1,5% |
20. | Citroën C-ELYSÉE | 42 | 206 | 0,8% | 1,1% |
21. | Seat TOLEDO | 33 | 134 | 0,6% | 0,7% |
22. | Citroën DS4 | 30 | 91 | 0,5% | 0,5% |
23. | Mazda 3 | 28 | 92 | 0,5% | 0,5% |
24. | Mercedes-Benz A | 24 | 103 | 0,4% | 0,6% |
24. | Volvo V40 | 24 | 76 | 0,4% | 0,4% |
26. | BMW 1 | 23 | 82 | 0,4% | 0,5% |
27. | Subaru IMPREZA | 21 | 72 | 0,4% | 0,4% |
28. | Hyundai ELANTRA | 18 | 71 | 0,3% | 0,4% |
29. | Volkswagen BEETLE | 17 | 63 | 0,3% | 0,4% |
30. | Mercedes-Benz CLA | 13 | 15 | 0,2% | 0,1% |
30. | Volkswagen JETTA | 13 | 41 | 0,2% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 48 | 175 | 0,9% | 1,0% |
- | CELKEM | 5464 | 17915 | 100,0% | 100,0% |