Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2011: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (38)
Německá nadvláda ve vyšší střední třídě trvá. Nejúspěšnější automobilkou, která nepochází od našich západních sousedů, je Volvo.

Celý trh meziročně mírně získal, a to 5,3 %. Loni bylo nově zaregistrováno 227 vozů vyšší střední třídy, letos 239, tedy o 12 více. Do přehledu byly znovu započteny korektury loňských počtů BMW řady 5.

Mnichovské sedany a kombi skončily na 71 přírůstcích a patří jim tedy další triumf. Druhou příčku okupuje nové Audi A6 včetně Avantu a Allroadu, které se prodávají ještě v předchozím provedení. Na lídra ztratilo jen 10 registrací, má jich tedy 61. Mercedes-Benz třídy E si jich připsal o 19 méně (42), náleží mu tím pádem třetí příčka. Ingolstadtský sportback A7 je čtvrtý s 29 auty. Velká Volva řad 70 a 80 se musela spokojit s posledním místem v Top 5 za 15 kusů, nejprodávanější z nich bylo terénní kombi XC70 (9), sedany S80 se s kombi V70 rozešly smírně po třech exemplářích.

S květnem 2010 je srovnatelná pouhá šestice zástupců této kategorie, z toho čtyři z nich v první pětce, neboť Audi A7 se před rokem ještě nenabízelo. Lídr BMW 5 si polepšil o 39,2 %. Loni našlo své majitele 51 aut, korektury jej připravily o 28 exemplářů ve prospěch menší série 3. Letos bylo zájemců o 20 více, i toto nízké číslo mu zcela dostačuje k titulu Skokan roku. Počty Audi A6 se mírně zvýšily (o 10 registrací, respektive 19,6 %). Mercedes E má o drastických 52,3 % méně (-46 kusů), tento výsledek mu zároveň přinesl nelichotivou nálepku propadáku. No a řady švédského vyzyvatele německých konkurentů prořídly o 31,8 %, čili 7 aut.

V tomto přehledu nám chybí perlička Mercedes-Benz CLS s mohutným nárůstem o 150 %. Jenže šplhounem se extravagantní trojcípá hvězda nestala, protože se zvedla z dvou na pět vozů. Jaguar XF nijak nevybočuje, letos jej zvolilo pět zákazníků místo loňských šesti (-16,7 %).

Objem českého trhu v segmentu vyšší střední třídy se oproti totožnému období uplynulého roku zvýšil, a to o 265 vozů, tedy z 823 na 1.088. V procentním vyjádření tento údaj představuje nárůst o 32,2 %.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v květnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20111-5/20115/20111-5/2011
1.BMW 57135029,7%32,2%
2.Audi A6/ALLROAD6118225,5%16,7%
3.Mercedes-Benz E4217817,6%16,4%
4.Audi A72912212,1%11,2%
5.Volvo S80/V70/XC70151526,3%14,0%
6.Renault LATITUDE8313,3%2,8%
7.Jaguar XF5172,1%1,6%
7.Mercedes-Benz CLS5362,1%3,3%
9.Infiniti M260,8%0,6%
10.Saab 9-5190,4%0,8%
-Ostatní modely050,0%0,5%
-CELKEM2391088100,0%100,0%

V žebříčku od ledna pokračuje ve své letošní suverenitě řada 5 z Mnichova. Vévodí mu zatím s rovnými 350 kusy a podílem 32,2 %. Na druhé místo vyskočilo ze čtvrtého Audi A6 (182, 16,7 %), Mercedes-Benz E zůstal s minimálním rozdílem třetí (178, 16,4 %). S á-šestkou si prohodilo místo Volvo 70/80 (152, 14 %). Audi A7 ztrácí dalších 30 kusů, zatím dosáhlo na 122 a 11,2 %.

Tristní situaci zbytku světa dokládá ten fakt, že na něj vyjma šestého Mercedesu CLS připadá jen něco málo přes 6 %. Francii zastupuje pouze Renault Latitude, který koneckonců v zemi galského kohouta ani nevzniká, ale díky nízkým cenám se mu relativně daří. Od ledna do května si jej vybralo 31 Čechů (pro srovnání: CLS má na kontě 36 aut). Nových Jaguarů XF jezdí sedmnáct, značky Saab, Infiniti, Chrysler, Honda a Lexus nepřekročily desetikusovou hranici.

V meziročním srovnání si vedoucí pětková série pochopitelně polepšila, navíc hodně, o 170 vozů (+94,4 %). Její navýšení sice kleslo pod stoprocentní hranici, ale i tak je její výsledek slušný. Za roztočenou vrtulí následuje bohužel ztráta v podání Audi A6: -42 kusů a -18,8 %. Třída E se také neprodává tak dobře, je v rovněž záporných číslech, má o 68 registrací méně (-27,6 %). Volva 70 a 80 vykazují naštěstí pozitivních +25,6 %, mají o 31 kusů více.

Tento přehled skončeme několika perličkami: trojciferné nárůsty mají kromě BMW 5 ještě Jaguar XF, Mercedes-Benz CLS a Saab 9-5, ten vyletěl dokonce na +800 %.

Vznětových BMW 5 si zákazníci v květnu odvezli celkem 68. To dává 95,8 % z celkového počtu, písmeno i na zádi měla trojice aut. Audi A6 s přeplňovaným vznětovým motorem si postavilo do garáže 59 nových majitelů, což je ještě vyšších 96,7 %. Zážehový agregát se nacházel v útrobách dvou exemplářů včetně jednoho Allroadu. Mercedes-Benz E vykazuje 40 CDI (95,2 %), zbylé dva náleží do zážehové kategorie. Sportback A7 z Ingolstadtu má poměr 4:25 ve prospěch TDI, což znamená z Top 5 nejméně: 86,2 %. Velká osobní Volva mají na kontě 14 kusů s turbodiesely, tedy 93,3 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (38)
Avatar - ManInBlack
22. 6. 2011 17:23
Re: SAAB +800%
jj, 9-5 na to má. Obzvlášť na kombík jsou lidi natěšený. Ale všechno závisí na běžící výrobě samozřejmě.
22. 6. 2011 14:02
Re: ???
Vaše srovnání s 24 hodinami Le Mans je hodně přitažené za vlasy, promiňte.
22. 6. 2011 13:44
Re: ???
pravda, ale kto si ma pamatat, co bolo pod clankom pred mesiacom? ;-) Moj nazor je, ze by bolo lepsie mat pod clankom galeriu viacerych automobilov z poradia, nie len jedneho. Rad si tam kuknem ako BMW, tak Audi ci Renault...
Umiestnovat tam vzdy len jeden model a v tak velkej galerii mi pride zvlastne. To je ako keby pod clankom k preteku v LeMans bola galeria druheho/tretieho v poradi a o prvom nic. Audi nezobrazime, lebo vyhrali v 2010, 2009, 2008...atd, tak aby to bolo zaujimave, pridame tento rok len fotky trebars Mercedesu ;-/ Uznajte, ze to by asi nebolo OK.
No a predaj vozidiel je tiez nieco ako preteky na dlhu trat vyhodnocovane raz mesacne/kvartalne. Preto vitazstvo, ci aspon slusne umiestnenie, je pre kazdeho nieco na co moze byt hrdy.... napr aj taky skokan ako Latitude by si zasluzil fotku.
22. 6. 2011 12:43
Re: A7
Ani bych na změnu názoru netlačil ;-)

525d je výbornej kompromis a M-B ani Audi na něj nemají řádnou odpověď. E250CDI je rachotář, jinak jede pěkně a po zkušenostech s tramvajozním projevem motoru s Multitronicem není co řešit. I ve smyslu FWD ;-) .

Jediný, kdo může nabídnout adekvátní samet je základní XF a to jen do srpna, nebo skladovky, pak základní 3,0d končí ;-)
22. 6. 2011 10:43
Re: ???
Já se nechci o těch úpravách příliš rozepisovat, protože se týkají loňských čísel a nikoli letošních - a popisuji aktuální výsledky. Jen na to upozorňuji, přijde mi to fér. Loni totiž pětka vítězila dosti přesvědčivě - a nakonec přišly v říjnu korektury a bylo po vedení.

Fotogalerie BMW 5 byla pod dubnovým článkem - [odkaz] V březnu jste tam měl nové CLS [odkaz] V únoru byla znovu pětka: [odkaz] a v lednu jabysmet: [odkaz] Doufám, že už chápete, proč je pod tímto článkem galerie Audi A6 - aby se pořád neopakovalo pětkové BMW.