Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2013: Nejprodávanějším novým autem je Octavia

Aleš Dragoun
Diskuze (53)
Domácímu trhu s novými auty vévodí škodovky ve všech sledovaných kategoriích, ve kterých jsou zastoupeny. Došlo však k několika překvapením.

Květnový trh si polepšil ve srovnání s totožným měsícem pouze v minivozech, nižší střední třídě a MPV. Okřídlený šíp dominuje svým segmentům, byť například Roomster má letos zdatného konkurenta v ix20 od Hyundaie. Ford Mondeo a Dacia Duster se pak usilovně snaží dobýt své ztracené pozice. Yaris v Top 5 malých vozů vídáme zřídkakdy, pro drahé Mini o kategorii níže to však první účast mezi nejlepšími rozhodně není.

Minivozy

Miniauta mají od začátku roku 2012 nového krále – Škodu Citigo. Letos zcela vládne a nebylo tomu jinak ani v květnu. Vždyť bratislavský diblík si vybírá více než polovina klientů - a o takovém podílu se mohlo třeba Fiatu Panda v dobách jeho největší slávy jen zdát. Slovenští prckové vyjma Seatu jsou na vrcholu a sekundují jim pouze ti kolínští. Letitá trojčátka, která procházejí průběžnými modernizacemi, zastupují v první pětce Citroën C1 a Toyota Aygo. Německo-britské Mini je letos velmi úspěšné i vzhledem k tomu, za jaké peníze se prodává. Čtyřkolky Countryman a Paceman do těchto počtů nezahrnujeme, ostatní verze ano. Vyšplhaly se o 150 %, zatímco VW up! hlásí o 111 % více a Citigo má +109 %. Nejmenší segment se pomalu probouzí z letargie.

Třída minivozů
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20131-5/20135/20131-5/2013
1.Škoda CITIGO344134253,3%50,5%
2.Citroën C1482367,4%8,9%
3.Volkswagen UP381945,9%7,3%
4.Toyota AYGO371255,7%4,7%
5.MINI30924,6%3,5%
--14966923,1%25,2%
--6462658100,0%100,0%

Malé vozy

Malá auta již dávno nejsou nejoblíbenější třídou v Čechách a na Moravě. Navíc se potýkají s razantními úbytky v obou sledovaných kategoriích (roční i měsíční), pohoršily si svorně o skoro 30 %. Vedoucí Fabia aktuálně přesáhla hranici 1.150 přírůstků, což je spíše vyšší číslo, ve slabších obdobích mívá i hluboko pod tisícovku. Ford Fiesta, Hyundai i20 a Volkswagen Polo vídáme mezi nejlepšími poměrně běžně, Toyota Yaris je ale výjimkou. Momentálně je čtvrtá, což znamená hodně slušný úspěch. Aby ne, vždyť v březnu 2012 bylo zaregistrováno jen 82 aut této značky, vystřelila vzhůru tedy o skoro 150 %. O Fabie takový zájem není, ta naopak spadla o 27 %. Od začátku roku si jich klienti koupili dokonce o 2.200, tedy třetinu méně.

Třída malých vozů
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20131-5/20135/20131-5/2013
1.Škoda FABIA1168448036,9%32,6%
2.Ford FIESTA440133113,9%9,7%
3.Hyundai i20344157710,9%11,5%
4.Toyota YARIS2045796,4%4,2%
5.Volkswagen POLO16410045,2%7,3%
--846479226,7%34,8%
--316613763100,0%100,0%

Nižší střední třída

Nižší střední třída zůstává suverénně nejpopulárnější kategorií na českém trhu, květnový odbyt dosáhl 4.810 aut, celkový pak 22,7 tisíce. Měsíčně je na tom dokonce lépe než loni, získala 6,5 %, roční čísla jsou jen o 210 jednotek nižší, než za totožné období letopočtu 2012. Lídrem zůstává Octavia, i když se čtyřicetiprocentními propady rozhodně moc chlubit nemůže. Na druhém místě se asi nadobro usídlil Rapid. Mezi dva středoevropské Jihokorejce se vklínil tradičně Golf. Pozitivní cifry najdeme u i30 (květnových +6 %), respektive u evropského bestselleru z Německa (+27,5 % za pět měsíců). Pozice Golfu vzhledem k Octavii je hodně zajímavá, protože generační obměnou prošli oba blízcí koncernoví příbuzní. Byť golfík zatím pouze částečnou. Také druhá generace oblíbené škodovky se stále doprodává, jenže, -4.440 registrací (v součtu s novinkou) vypadá hrozivě.

Nižší střední třída
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20131-5/20135/20131-5/2013
1.Škoda OCTAVIA1223608125,4%26,8%
2.Škoda RAPID709270614,7%11,9%
3.Hyundai i3037117627,7%7,8%
4.Volkswagen GOLF29520286,1%8,9%
5.Kia CEE´D27612315,7%5,4%
--1936891640,2%39,2%
--481022724100,0%100,0%

Střední třída

Pro fanoušky modrého oválu máme dobré zprávy, dosluhující třetí Mondeo se vrátilo na stupně vítězů. Ty jsou tedy ve starých kolejích: vyhrál Superb před Passatem, velký ford je bronzový. Zbytek patří letos úspěšnému trojkovému BMW a i40 od Hyundaie. Právě vůz s modrobílým logem a se stylizovaným H se slušně zvedly. „Bavor“ má o 143 % více, hyundai vyskočil o 82 %. I Mondeo vykazuje poloviční navýšení. Celkově vede největší škodovka před soupeřem se dvěma véčky ve znaku, ostatní nestíhají. Vždyť oběma patří dohromady více než 50 % trhu, okřídlenému šípu 30 %, Passatu takřka 23 %. Jihokorejec vykazuje od ledna dvojnásobek prodejů. Třída si decentně pohoršila, v květnu o osm, celoročně o třináct procent.

Střední třída
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20131-5/20135/20131-5/2013
1.Škoda SUPERB380154033,1%30,1%
2.Volkswagen PASSAT234117120,4%22,9%
3.Ford MONDEO12031810,4%6,2%
4.BMW 3683295,9%6,4%
5.Hyundai i40513784,4%7,4%
--296137725,8%26,9%
--11495113100,0%100,0%

Vyšší střední

Vyšší střední třída setrvává ve stojatých vodách ovládaných BMW, Audi a Mercedesem, jejich suverenitu narušuje pouze švédské Volvo s trojicí řad 70 a 80 (v květnu čtvrté). Trojcípá hvězda má v aktuální Top 5 dva modely, E a CLS. Vítězství však uzmula pětková řada bavorské automobilky, která dále razantně uniká Audi A6. Rozdíl mezi nimi se od úvodu letopočtu 2013 zvedl již na padesátku exemplářů (300 versus 250). Situace segmentu není nijak růžová, vždyť jen E-Klasse se zvedla ve srovnání s loňským květnem o necelých 15 %. Ostatní spadli, nejvíce A6 (-44,6 %, ze 65 aut). Od začátku roku v porovnání s tím minulým ztratil stěžejní model z Ingolstadtu již 108 registrací. Celkové poklesy všech zástupců dohromady o 27, respektive 24 % také o lecčems vypovídají.

Vyšší střední třída
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20131-5/20135/20131-5/2013
1.BMW 55030026,3%31,1%
2.Audi A63625018,9%25,9%
3.Mercedes-Benz E3210216,8%10,6%
4.Volvo S80/V70/XC702311812,1%12,2%
5.Mercedes-Benz CLS 12586,3%6,0%
--3713819,5%14,3%
--190966100,0%100,0%

Luxusní vozy

V luxusní třídě se neudálo nic, co by stálo za řeč. Hraje se stále stejná písnička. Vítězné sedmičkové BMW si připsalo stylových sedm přírůstků a bodovaly jen čtyři modely. Sedmá řada koneckonců vede i celkově od začátku roku před Audi A8 a Lexusem LS. Propady segmentu jsou také výrazné: měsíční si pohoršil o 40 %, roční ztráta je více než třicetiprocentní. Velký vzestup letos zaznamenal pouze Lexus, od ledna do května 2012 našel tři zákazníky, letos už třináct. Bohatí Češi nemění své miláčky tak často...

Luxusní třída
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20131-5/20135/20131-5/2013
1.BMW 773446,7%38,6%
2.Audi A862240,0%25,0%
3.Jaguar XJ136,7%3,4%
3.Lexus LS1136,7%14,8%
--0160,0%18,2%
--1588100,0%100,0%

Terénní vozy

Terénním autům dominují ta menší. Suverénního Yetiho Hyundai ix35 ohrozit nedokáže, za nimi se ale pořadí většinou přelévá. Potěšil Duster, který se po dlouhé době objevil mezi první pětkou, je čtvrtý za Kiou Sportage. Mezi nejlepší se vešel ještě kříženec tygra a leguána, jak vykládá Volkswagen název svého malého SUV. Tradiční účastník Nissan Qashqai zde tudíž tentokrát chybí. Z velkých teréňáků bylo nejúspěšnější BMW X6, které je mezi všemi až na hranici první dvacítky. Pickupy našly svého favorita v Toyotě Hilux. Terénní třída si pohoršila oproti loňsku o 2,3 %, respektive 12 % od ledna.

Třída terénních vozů
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20131-5/20135/20131-5/2013
1.Škoda YETI342135615,6%13,1%
2.Hyundai ix351928898,7%8,6%
3.Kia SPORTAGE1706977,7%6,7%
4.Dacia DUSTER1545667,0%5,5%
5.Volkswagen TIGUAN1457026,6%6,8%
--1192613254,3%59,3%
--219510342100,0%100,0%

MPV

Roomster má zdatného přemožitele v nošovické ix20, ale květnovému pořadí všech MPV vládne právě on. V celoročním pořadí však na Hyundai nemá ani po započtení užitkových verzí. Extravagantní okřídlený šíp je již v letech. Bronz patří Fordu B-Max, kterému se v Čechách daří, čtvrté a páté místo okupují Citroëny Picasso, menší C3 a větší C4. Ten se tak stal neoblíbenějším minivanem střední velikosti. C3 zase v porovnání s pátým měsícem 2012 vystřelila vzhůru o skoro 188 %, loni se jich prodalo jen 33. MPV jsou v plusu, za květen o 6,3 %, celoročně alespoň o 0,4 %.

Třída MPV
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20131-5/20135/20131-5/2013
1.Škoda ROOMSTER345135118,8%17,1%
2.Hyundai ix20308153916,8%19,4%
3.Ford B-MAX1585888,6%7,4%
4.Citroën C3 PICASSO952915,2%3,7%
5.Citroën C4 PICASSO893664,9%4,6%
--836377845,7%47,7%
--18317913100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (53)
14. 6. 2013 20:08
Re: To se dalo čekat...
Jestli sis toho nevšiml, tak auta v ČR vyrábí i Hyundai a PSA s Toyotou a vyrobí jich v Česku víc, než ta vlastní Mladá Boleslav. Němcům nemusíme být vděčni (to je přesně ten poněkud jednodušší pohled...), pomáhá to nám, ale mají z toho hlavně i oni. Rozdíl je v tom, že ty zbylé dvě fabriky jsou pouze montovny a centrály mají "jinde", tudíž profit z průměrného zaměstnance VW AG ve Škodovce je o dost větší, než u zaměstnanců TPCA nebo Nošovic. Nějak jsem si nevšiml, že by tady kdokoliv tvrdil, že máme být vděčni Němcům, Japonskům nebo Korejcům...asi si myslíš, že pokud bychom sekali černobílé obrazovky a tísíce tun ingotů, bylo by to lepší. A nebo jsme taky s velkou pompou mohli vyrábět ve změnšené fabrice v Mladé Boleslavi něco jako Logan, Sandero a Duster pro Renault. Pak by ale škodovka rozhodně přes dvacet tisíc lidí nezaměstnávala.

Jinak jsem byl tuhle nucen říct pár nepěkných slov jednomu Čechovi, který při jednání svoji dost slabou němčinou při jednaní používal slovo Tschechai a myslel si, jak je "světovej". Čuměl na mně jako vůl, zatímco Němci věděli, o co jde - sami používali výrazy buď Tschechische Republik nebo Tschechien. Píšu ti to proto, že nesnáším u nikoho, když používá hanlivá nebo zkomolená označení jakéhokoliv národa, takže ty germance si příště odpusť - vizitku si tím dáváš sám, stejně jako ten referentík, z kterýho pak ti Němci měli jenom legraci......
14. 6. 2013 19:50
Re: To se dalo čekat...
Znovu opakuji, v Evropě minimálně Němci jsou na tom stejně, ne-li z tvého pohledu - hůř. Nejde jenom o počet vyrobených aut, množství dílů, ale také o vše, co s tím souvisí. Automobilový průmysl v Německu nejsou jenom osobní auta, ale taky dost slušná porce všeho dalšího, včetně náklaďáků, autobusů a speciálních vozidel. Podobná situace je třeba v Japonsku a Jižní Koreji. V Evropě jsou země, kde se těch aut nedělá taky málo, ale nemají domácí značku - Belgie, Polsko, Maďarsko a jsou zde skutečně jenom výrobní závody. Výhoda škodovky je, že dneska už prakticky třetinu produkce vyrábí ve svých montážních závodech (vesměs společných s VW), ale ten základ počínaje vývojem je tady. U běžné automotive to tak není, jen málo výrobců v Čechách tady má i vývoj - příkladem budiž třeba Kostal u Zdic. Ten ho sem přesunul část (toho vývoje) dokonce z Německa.
14. 6. 2013 19:42
Re: To se dalo čekat...
Ještě lepší je neumět po sobě ani přečíst vlastní text a následně mu rozumět -. takže znova - nejdřív veledílo z 13.6.2013 čas 17:27 a následně ( na základě reakce Jirkz.12545 téhož dne ve 20:49) reakce ze dneška v 6:50.

No jo, on už ten nick leccos naznačuje. Pak se vlastně jeden ani nediví.
14. 6. 2013 19:27
Re: To se dalo čekat...
:yes: Ano, taky tady občas kroutím hlavou nad tím jak mám být vděčný germancům za to že koupili škodovku která nás všechny živí. Pravda je však jinde.
Re: To se dalo čekat...
Úsměvný je spíš to,jak si smíchal dvě odlišný věci dohromady.Líp si to přečti. ;-)