Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2011: Nejprodávanější velké terénní vozy a SUV

Aleš Dragoun
Diskuze (191)
Volkswagen a BMW stále dominují třídě velkých terénních aut. Top 5 ovšem nezůstala bez velkého překvapení.

Trh největších SUV a offroadů meziročně v listopadu ztratil (-18 %), pohoršil si z 295 na 242 registrací (-53).

Touareg získal další měsíční prvenství, velké SUV od Volkswagenu si do svých garáží postavilo celkem 37 zákazníků. Objednané BMW X6 obdrželo 22 nových klientů, což mu stačilo na druhé místo. Jeho stájový kolega X5 trůní na bronzové příčce s 19 auty, není tam ovšem sám. Tentokrát pomyslnou medaili získaly rovněž Jeep Grand Cherokee a Land Rover Discovery. V obou případech se jedná o velká překvapení. Vozy, které obsazují první pětku obvykle, máme až za ní (ML, XC90, Q7). S nezájmem zákazníků se potýká Hyundai ix55, který je až na konci zveřejňované patnáctky!

V meziročním srovnání vykazuje Touareg mírný nárůst o 12,5 %, loni měl na kontě 24 aut. Počty obou bavoráků se propadly, navíc o podobná čísla. X6 ztratila 12 vozů, což v jejím případě představuje -35,3 %. O totožný počet si pohoršila i X5, u ní to ale znamená vyšších -38,7 %. Sportovnějších Mnichovanů bylo totiž loni 34, kdežto druhé generace X5 31. Následují dva razantní skoky. Registrace Grand Cherokee vylétly o 375 % (ze 4 o 15), Discovery má +280 % (o 14 aut více, tedy z pěti).

V aktuální patnáctce najdeme ještě jeden trojciferný nárůst (Mitsubishi Pajero), ale vzhledem k tomu, že je až jedenácté a jeho aktuální počet nepřekročil desítku, jedná se stále o kusovou záležitost. Ztrát mezi nejlepšími je sice dost, ale nejsou tak hluboké. Hyundai ix55 spadl o dvě třetiny, Volvo XC90 o polovinu a pád Mercedesu M přesahuje 40 %.

Český trh v této kategorii se oproti takřka kompletnímu minulému roku nachází pochopitelně stále v záporných číslech. Zatímco ještě například v srpnu měl poměrně optimistických -3 %, o čtvrtletí později vykazuje -8,7 %. Místo 2.817 registrací jich v současné tabulce najdeme jen 2.377 (-269 jednotek).

V celkovém pořadí Volkswagen Touareg nikdo neohrozil a nejbližšímu duu BMW se to už nepodaří. Patří mu tedy průběžné vedení díky 464 kusům a podílu v segmentu 17,5 %. Nejbližším pronásledovatelem zůstává BMW X5, jenž má na kontě 307 nových aut (10,9 %). Kolega X6 SUV pak okupuje třetí příčku (255, 9,1 %). Audi Q7 je čtvrté (227, 8,1 %) a Volvo XC90 první pětku uzavírá (212, 7,5 %). Žebříček od ledna je tedy i přes výkyvy v tom měsíčním stabilní. Modely, které se dostanou mezi nejlepší jen výjimečně, nemají celkově tolik registrací, aby roční pořadí výrazněji ovlivnily.

Volkswagen Touareg si oproti loňsku polepšil o 146 aut (z 318, tedy +45,9 %). Počty BMW X5 naopak spadly o 30,5 % (-135 kusů ze 442). X6 je na tom jen o něco lépe, hlásí o 29,4 % a 106 vozů méně. Audi Q7 vykazuje snížení registrací o 44 exemplářů (-16,2 %). Volvo XC90 se zhoršilo takřka o dvojnásobek, konkrétně o 29,8 % a devět desítek registrací.

Všichni nejlepší až na lídra tabulek tedy vykazují výsledky nepříliš lichotivé a i u Touaregu navýšení padá. Na druhou stranu, takový Range Rover si polepšil o 400 % a navýšení Sportu přesahuje 260 %. První příčky značky Land Rover v této statistice narušuje Jeep Grand Cherokee: +187 %, následuje Discovery se skokem o skoro 150 %. Nejvíce ztratili Japonci, konkrétně Toyota Land Cruiser (-46,6 %) a Lexus RX (-36 %). Následuje již zmíněná X5 od BMW, což pro bývalého vládce třídy není zrovna lichotivou vizitkou.

Sto procent naftových agregátů měl z nejlepších v listopadu na kontě vítězný Volkswagen Touareg, to samé platí i o Land Roveru Discovery. Obě BMW k nim přidaly jeden vůz se zážehovým motorem, což znamená 95,5 % malých d na zádí pro X6 a 94,7 % pro X5. Jeep Grand Cherokee měl kromě jediného benzinu také jedno auto spalující bioethanol E85. Turbodieselům tedy náleží 89,5 %. V této třídě jsou to obvyklá čísla. Indián na ohnivou vodu byl zároveň jediným listopadovým velkým teréňákem konzumujícím alternativní palivo.

Velká SUV a terénní vozy, registrace na českém trhu v listopadu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období11/20111-11/201111/20111-11/2011
1.Volkswagen TOUAREG2746411,2%16,5%
2.BMW X6222559,1%9,1%
3.BMW X5193077,9%10,9%
3.Jeep GRAND CHEROKEE19667,9%2,3%
3.Land Rover DISCOVERY19977,9%3,4%
6.Mercedes-Benz ML171507,0%5,3%
7.Volvo XC90162126,6%7,5%
8.Audi Q7152276,2%8,1%
8.Toyota LAND CRUISER151176,2%4,2%
10.Porsche CAYENNE141125,8%4,0%
11.Mitsubishi PAJERO9733,7%2,6%
12.Mercedes-Benz GL81223,3%4,3%
13.Lexus RX7572,9%2,0%
13.Mercedes-Benz G7482,9%1,7%
15.Hyundai ix5561842,5%6,5%
15.Infiniti FX6362,5%1,3%
-Ostatní modely162906,6%10,3%
-CELKEM2422817100,0%100,0%

Terénní pickupy

V segmentu dříčů v listopadu překonaly desítku nových vozů jen dva modely: vítězný Volkswagen Amarok (18) a druhá Toyota Hilux, která měla na kontě o kus méně (17). Třetí Mitsubishi L200 skončilo na 8 registracích, s minimálními odstupy pak následují zástupce Fordů a oba Nissany.

Bodovalo ještě Isuzu, Gonow a Mazda nikoliv.

Specifická kategorie se oproti jedenáctému měsíci letopočtu 2010 ani nezlepšila, ani nezhoršila, její výsledek je naprosto stejný. Letos i loni se v listopadu prodalo rovných šest desítek terénních pickupů. Celoroční navýšení činí stále vysokých 69,7 % (v září ještě +81,3 %), respektive 258 kusů. Své zákazníky jich našlo celkem 628 místo pouhých 370 loňských.

Amarok by teoreticky mohl v prosinci vedoucí Hilux ještě dohnat. Zatímco vedoucí Toyota skončila v tuto chvíli na 174 registracích (podíl 27,7 %), Volkswagen jich má o 22 méně (152, 24,2 %). Tři diamanty s označením L200 udržují bez problémů průběžný bronz (113, 18 %) a jako třetí a poslední překročily stovku. Nejblíže je Ranger díky megaúspěšnému září (89, 14,2 %). Následují Nissany a Isuzu, zbytek paběrkuje.

Terénní pickupy, registrace na českém trhu v listopadu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období11/20111-11/201111/20111-11/2011
1.Volkswagen AMAROK1815230,0%24,2%
2.Toyota HILUX1717428,3%27,7%
3.Mitsubishi L200811313,3%18,0%
4.Ford RANGER68910,0%14,2%
5.Nissan NAVARA5408,3%6,4%
5.Nissan NP300 PICKUP5258,3%4,0%
7.Isuzu D-MAX1261,7%4,1%
-Ostatní modely090,0%1,4%
-CELKEM60628100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (191)
30. 12. 2011 14:02
Re: Kylie ...
Celkově poddimenzovanost. Třeba rozměry parkovacích míst se zasekly snad někde v 80. letech. Na rozdíl od některých expertů nemám problém trefit se mezi dvě čáry, ale vystupování a nastupování je věc jiná. Po pár nástupech kufrem mám chuť nějakého projektanta zabít. Chtěl bych vidět jejich normované auto, podle kterého to projektují.

Do Prahy bych si jí nepořídil. Určitě to rozmar je, ale fakt je, že pomůže. Se zadokolkou bych se kolikrát ani nepokoušel, pro klid duše bych prostě jel jinudy. A když už by mi nic nezbývalo, tak bych to třeba i projel, ale vyžadovalo by to citelně větší úsilí. Silničáři občas spí nebo nepřemýšlí, takže opravdu přináší něco navíc. Také je něco jiného zkoušet to projet jen na zimácích a vylézt ven a nandat řetězy. pewag servo to jistí. ;-)
Avatar - white label
30. 12. 2011 00:57
Re: GrandDuster třetí
Kde jsou posměváčci sice nevím, ale vím, že se jedná o pouho pouhý jeden měsíc na malém českém trhu, takže bych s těmi oslavami pro jistotu ještě chvilku počkal, Jistě ti taky neušlo, že jde vlastně o 3.- 5. místo, protože na třetím místě jsou hned tři vozy... ;-)
29. 12. 2011 22:02
Re: GrandDuster třetí
Grandciro super, doufam ze to bude tak pokracovat, docela po nem pokukuju - v 3,0 dieselu to je super volba! Mam Alfu 159 a nez bude nova Gulia ke ktere se na 100% opet vratim bych Grandciro bral jako dobry mezikrok. Od doby kdy Jeep je pod Fiatem, mam k teto znacce pozitivni nahled :-) .
Minulej patek jsem videl jedno Grandciro v cerne, v dieselu - vedle jel manik v X6, kterej se moh pretrhnout ukazat ze jeho X6 ma lepsi koule, evidentne ego srotovalo na tisic procent. No zezadu Grandciro majestane X6 strcilo do kapsy, proste hracka a real car se neda porovnat....
Avatar - Hammunasakra
29. 12. 2011 21:52
Re: Prodeje Amaroku
ROZUMNÁ rada ;-)
Avatar - Hammunasakra
29. 12. 2011 21:45
Re: Prodeje Amaroku
Asi trochu pozdě, ale: "Příjemné vystřízlivění" :-)
1) no i Citroën na tenhle módní trend už "přijal opatření" ;-)
(pravda, které se díky MEGAzemětřesení v Japonsku trošičku opozdilo - mimo česko ale již lze objednat - a první testy naznačují že "se povedlo" - myslím HYbrid4
A další verze - kombinace s 2.2 HDi a silnější 70ti kW elektromotor a kombinace 1.6 benzín-turbo, ty budou JEŠTĚ "zajímavější" (a budou mít výkon okolo 220 kW a hlavně mají možnost NEjen "připojitelné" ale i "zamknuté" 4kolky - na tu druhou generaci jsem HODNĚ zvědavá ... na podobném systému pracuje i audi a porsche a ... a to by MOHL být tak trochu "zánik"/nebo alespoň "ústup" tolik oblíbených HALDEXů..
Pěkný den :-)