Český trh v listopadu 2014: Škoda Auto si polepšila o takřka 500 aut
Listopad 2014 vykázal na českém trhu s novými osobními auty navýšení o 11,3 %. Zatímco před rokem si jich firemní i soukromí klienti koupili 14.697, aktuálně zaznamenali větší zájem, postavili si jich do svých garáží 16.365. To je o 1.668 více. Statistiky SDA neobsahují ani data dodávek a pick-upů, ani tzv. reexporty.
Značky jsou i nadále doménou Škody. Během uplynulého měsíce bylo doma registrováno 5.117 nových aut s okřídleným šípem ve znaku. Jejich počet je oproti loňskému listopadu o 499 vyšší a meziročně se jedná o téměř 11% navýšení. Tržní podíl dosáhl hodnoty 31,29 %. Škoda v tuzemsku roste nepřetržitě již více než rok, konkrétně měsíců třináct. „Naše listopadové výsledky pozitivně ovlivnilo uvedení nové generace vozu Škoda Fabia na český trh,“ hodnotí statistiky registrací Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a doplňuje: „S uvedením nového modelu Fabia na domácím trhu máme nyní opět mimořádně silného zástupce v důležitém segmentu malých vozů a první reakce zákazníků i našich prodejců nám dávají důvody k dlouhodobému optimizmu.“
Jak už bylo uvedeno v titulku článku, Volkswagen předstihl Hyundai alespoň v měsíčních výsledcích. Zaznamenal 1.627 přírůstků, kdežto jeho jihokorejský konkurent jen 1438. 189 jednotek rozdílu je poměrně hodně. Nejprodávanější evropská automobilka však nepřekročila desetiprocentní tržní podíl, chyběla pouhá desetinka. „Bramborová“ medaile náleží tradičně Fordu, který má jako poslední čtyřciferný údaj na kontě, dokonce začínající dvěma jedničkami. Ale i rumunská Dacia hlásí slušné prodeje, už se blíží tisícovce za měsíc. Je pravdou, že poslední část roku bývá u všech zpravidla odbytově vždy silná. Na rozdíl třeba od prázdnin.
Velmi malé diference jsou mezi značkami, které se umístily od šestého do desátého místa. Renault, Kiu, Peugeot, Opel a Seat dělí pouhopouhých 56 aut, „diamant“ jich má 571 a na svou lidovější sestru tak dost ztrácí, stylizované S ze Španělska 515. Zajímavosti ovšem nalezneme i ve spodní části tabulky. Trojmístné cifry zde začínají už pouze trojkou a dvojkou, čtyřku na začátku nemá vůbec nikdo. Citroën spadl až za německé luxusní výrobce na třináctku a žebříček zavírají dva Japonci: Toyota a Nissan. Bitvu drahých Germánů vyhrála trojcípá hvězda, Mnichov tentokrát chybí, 270 registrací mu prostě a jednoduše nestačilo...
Cosi o pozicích jednotlivých importérů svědčí i meziroční nárůsty a propady. Té rozhodně optimističtější statistice vévodí Dacia, která vyskočila o 80,9 % z 539 exemplářů. Přitom ještě před dvěma dekádami šlo o automobilku, které vyráběla pouze deriváty už tehdy vpravdě historického Renaultu 12. I Mladá Boleslav na tom byla o dost lépe, ale koncem století se do Rumunska vrátili Francouzi a postupem času přeorientovali dosti churavějící továrnu na výrobu relativně moderních, ale levných aut. Škodovka mezitím pod křídly VW zamířila mnohem výše. Vraťme se ale k nám a do žhavé současnosti. Mohutné navýšení počtů vykazuje i Seat (+76,4 %), jenže u něj hraje velkou roli zpětný vývoz za hranice, který dlouhodobě činí zhruba tři čtvrtiny. Hodně slušně se daří i Mercedesu, který je mezi šplhouny třetí (+31,9 %). Na kusy má však nejvíc Škoda před Dacií (+436) a VW (+260).
Procentním propadákem vyhlašujeme jednoznačně dvojitý šíp s -27,1 %, jeho situace je v osobních autech tristní. Přes dvacet procent má ještě Peugeot, což dokazuje nelichotivou formu koncernu PSA. Audi a Toyota jako zbylé značky s minusy vykazují úbytky opravdu pouze velmi decentní. Zároveň to dokazuje, že český trh je zdravý, když si jedenáct z patnácti nejúspěšnějších značek polepšilo. V absolutních číslech je pořadí spřízněných Francouzů opačné - Peugeot ztratil v porovnání s listopadem 2013 150 aut, Citroën 133.
Český trh v listopadu 2014 – pořadí značek (Top 15) | ||||||
- | Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | Změna (rok) |
- | Období | 11/2014 | 11/2014 | 11/2013 | [ks] | [%] |
1. | Škoda | 5 117 | 31,3 % | 4 618 | 499 | 10,8 % |
2. | Volkswagen | 1 627 | 9,9 % | 1 367 | 260 | 19,0 % |
3. | Hyundai | 1 438 | 8,8 % | 1 293 | 145 | 11,2 % |
4. | Ford | 1 161 | 7,1 % | 955 | 206 | 21,6 % |
5. | Dacia | 975 | 6,0 % | 539 | 436 | 80,9 % |
6. | Renault | 571 | 3,5 % | 473 | 98 | 20,7 % |
7. | Kia | 563 | 3,4 % | 498 | 65 | 13,1 % |
8. | Peugeot | 537 | 3,3 % | 687 | -150 | -21,8 % |
9. | Opel | 525 | 3,2 % | 412 | 113 | 27,4 % |
10. | Seat | 515 | 3,1 % | 292 | 223 | 76,4 % |
11. | Mercedes-Benz | 376 | 2,3 % | 285 | 91 | 31,9 % |
12. | Audi | 366 | 2,2 % | 379 | -13 | -3,4 % |
13. | Citroën | 358 | 2,2 % | 491 | -133 | -27,1 % |
14. | Toyota | 324 | 2,0 % | 330 | -6 | -1,8 % |
15. | Nissan | 279 | 1,7 % | 261 | 18 | 6,9 % |
- | Ostatní značky | 1 633 | 10,0 % | 1 817 | -184 | -10,1 % |
- | CELKEM | 16 365 | 100,0 % | 14 697 | 1 668 | 11,3 % |