Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2014: Škoda Auto si polepšila o takřka 500 aut

Aleš Dragoun
Diskuze (80)
Domácímu trhu se i v předposledním měsíci roku 2014 dařilo, vzrostl o více než 11 procent. V bitvě o první příčku mezi značkovými importéry zvítězil tentokrát Volkswagen.

Listopad 2014 vykázal na českém trhu s novými osobními auty navýšení o 11,3 %. Zatímco před rokem si jich firemní i soukromí klienti koupili 14.697, aktuálně zaznamenali větší zájem, postavili si jich do svých garáží 16.365. To je o 1.668 více. Statistiky SDA neobsahují ani data dodávek a pick-upů, ani tzv. reexporty.

Značky jsou i nadále doménou Škody. Během uplynulého měsíce bylo doma registrováno 5.117 nových aut s okřídleným šípem ve znaku. Jejich počet je oproti loňskému listopadu o 499 vyšší a meziročně se jedná o téměř 11% navýšení. Tržní podíl dosáhl hodnoty 31,29 %. Škoda v tuzemsku roste nepřetržitě již více než rok, konkrétně měsíců třináct. „Naše listopadové výsledky pozitivně ovlivnilo uvedení nové generace vozu Škoda Fabia na český trh,“ hodnotí statistiky registrací Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a doplňuje: „S uvedením nového modelu Fabia na domácím trhu máme nyní opět mimořádně silného zástupce v důležitém segmentu malých vozů a první reakce zákazníků i našich prodejců nám dávají důvody k dlouhodobému optimizmu.“

Jak už bylo uvedeno v titulku článku, Volkswagen předstihl Hyundai alespoň v měsíčních výsledcích. Zaznamenal 1.627 přírůstků, kdežto jeho jihokorejský konkurent jen 1438. 189 jednotek rozdílu je poměrně hodně. Nejprodávanější evropská automobilka však nepřekročila desetiprocentní tržní podíl, chyběla pouhá desetinka. „Bramborová“ medaile náleží tradičně Fordu, který má jako poslední čtyřciferný údaj na kontě, dokonce začínající dvěma jedničkami. Ale i rumunská Dacia hlásí slušné prodeje, už se blíží tisícovce za měsíc. Je pravdou, že poslední část roku bývá u všech zpravidla odbytově vždy silná. Na rozdíl třeba od prázdnin.

Velmi malé diference jsou mezi značkami, které se umístily od šestého do desátého místa. Renault, Kiu, Peugeot, Opel a Seat dělí pouhopouhých 56 aut, „diamant“ jich má 571 a na svou lidovější sestru tak dost ztrácí, stylizované S ze Španělska 515. Zajímavosti ovšem nalezneme i ve spodní části tabulky. Trojmístné cifry zde začínají už pouze trojkou a dvojkou, čtyřku na začátku nemá vůbec nikdo. Citroën spadl až za německé luxusní výrobce na třináctku a žebříček zavírají dva Japonci: Toyota a Nissan. Bitvu drahých Germánů vyhrála trojcípá hvězda, Mnichov tentokrát chybí, 270 registrací mu prostě a jednoduše nestačilo...

Cosi o pozicích jednotlivých importérů svědčí i meziroční nárůsty a propady. Té rozhodně optimističtější statistice vévodí Dacia, která vyskočila o 80,9 % z 539 exemplářů. Přitom ještě před dvěma dekádami šlo o automobilku, které vyráběla pouze deriváty už tehdy vpravdě historického Renaultu 12. I Mladá Boleslav na tom byla o dost lépe, ale koncem století se do Rumunska vrátili Francouzi a postupem času přeorientovali dosti churavějící továrnu na výrobu relativně moderních, ale levných aut. Škodovka mezitím pod křídly VW zamířila mnohem výše. Vraťme se ale k nám a do žhavé současnosti. Mohutné navýšení počtů vykazuje i Seat (+76,4 %), jenže u něj hraje velkou roli zpětný vývoz za hranice, který dlouhodobě činí zhruba tři čtvrtiny. Hodně slušně se daří i Mercedesu, který je mezi šplhouny třetí (+31,9 %). Na kusy má však nejvíc Škoda před Dacií (+436) a VW (+260).

Procentním propadákem vyhlašujeme jednoznačně dvojitý šíp s -27,1 %, jeho situace je v osobních autech tristní. Přes dvacet procent má ještě Peugeot, což dokazuje nelichotivou formu koncernu PSA. Audi a Toyota jako zbylé značky s minusy vykazují úbytky opravdu pouze velmi decentní. Zároveň to dokazuje, že český trh je zdravý, když si jedenáct z patnácti nejúspěšnějších značek polepšilo. V absolutních číslech je pořadí spřízněných Francouzů opačné - Peugeot ztratil v porovnání s listopadem 2013 150 aut, Citroën 133.

Český trh v listopadu 2014 – pořadí značek (Top 15)
-KategorieOATržní podílOAZměna (rok)Změna (rok)
-Období11/201411/201411/2013[ks][%]
1.Škoda5 11731,3 %4 61849910,8 %
2.Volkswagen

1 6279,9 %1 36726019,0 %
3.Hyundai

1 4388,8 %1 29314511,2 %
4.Ford

1 1617,1 %95520621,6 %
5.Dacia

9756,0 %53943680,9 %
6.Renault

5713,5 %4739820,7 %
7.Kia

5633,4 %4986513,1 %
8.Peugeot

5373,3 %687-150-21,8 %
9.Opel

5253,2 %41211327,4 %
10.Seat

5153,1 %29222376,4 %
11.Mercedes-Benz

3762,3 %2859131,9 %
12.Audi

3662,2 %379-13-3,4 %
13.Citroën

3582,2 %491-133-27,1 %
14.Toyota

3242,0 %330-6-1,8 %
15.Nissan

2791,7 %261186,9 %
-Ostatní značky1 63310,0 %1 817-184-10,1 %
-CELKEM16 365100,0 %14 6971 66811,3 %

Aleš Dragoun
Diskuze (80)
7. 12. 2014 17:07
Re: Interpretace
"...Pokud cely trh rostl 11,3% a skodovka pouze 10,8%, tak to znamena..."
Fractals:
Evropa mezirocni narust SKODA je 16% (s 485k), DACIA 30% (s 308k).
TESLA 354% (s 7k). Je to o kusech, a ne o procentech.

[odkaz]
Avatar - Hammunasakra
7. 12. 2014 16:47
Re: Hyundai
Tohle sem ve školních letech když sem dostal blbou známku taky dělával :-)
Snad bez těch výmyslů typu: tebou adorované
Na nevoliče Zemana seš jeho zastánce víc než urputnej [odkaz] [odkaz] ;-)
Avatar - Hammunasakra
7. 12. 2014 01:43
Re: Hyundai
Putin je u moci 15 let a i když zrovna tuhle naznačil že by už nemusel pokračovat hodně pravděpodobně spíš eště dlouho bude. Jelcin svou roli příliš nezvládal, ale popravdě to zvládnout snad ani nešlo
Verze že budem rádi vzpomínat na Putina samozřejmě existuje, ale je to hodně špatná varianta budoucnosti
A co se pokrytectví týče to sis tenhle tejden určitě užil [odkaz] [odkaz]
Avatar - Emel
6. 12. 2014 23:48
Re: Hyundai
Dobře, jsi zákazník Kie :-)

Kde bude Hyundai na druhém místě? Ve fyzických nebo v právnických? Nebo celkově bez reexportů? Golfů vídám hodně, Leonů opravdu moc ne.
6. 12. 2014 21:06
Re: Hyundai
Nejsem zákazník ani fanoušek Hyundaie, ale jejich úspěch je na cestách prostě vidět. IX35 potkáte na každém rohu (Yeti aby člověk pohledal), i30 a ix25 jsou hned po Octavii a Roomsteru druhé nejčastější. Nový Golf skoro nepotkávám, stejně Leon, to už spíše Ceed, Focus.
Mě osobně by na konci roku zajímala separovaná tabulka fyzické/právnické osoby - obojí bez reexportu...
Tady už asi bude Hyundai výrazně na druhém místě...