Český trh v pololetí 2014: Skokany jsou Maserati, Dacia a Škoda Auto
Přehledy aktuálních šplhounů a propadáků vykazují velmi zajímavé informace. Do tabulky byly zařazeny všechny značky, které Svaz dovozců automobilů uvádí v hlavním přehledu, tedy kromě těch, které jsou v kolonce „Ostatní“. Soustředili jsme se na procentní hodnoty, takže se ve výsledných Top 10 objevují také ti výrobci (respektive jejich importéři), kteří mají na svém kontě jen jednotky, případně desítky registrací. Statistiky to poněkud zkresluje, ale i tak se jedná o překvapivá čísla. Začněme pozitivněji: značkami, které oproti srovnatelnému období letopočtu 2013 vyskočily nejvíce.
Lídrem v tomto ohledu je italské Maserati, které zaznamenalo loni od ledna do června čtyři registrace, ale letos už 26. To pochopitelně znamená +550 %. Na stříbrnou příčku vyskočil britský aristokrat Rolls-Royce, který má na kontě pět luxusních aut místo jediného (+400 %). Na pomyslném bronzu se nachází letos stoletý americký Dodge. Zámořská část koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles) se kromě Jeepu už ze starého kontinentu stáhla, ale Svaz dovozců automobilů (SDA) do svých statistika počítá i individuální dovozy. Proto má Dodge oproti loňsku dvojnásobek (28 místo čtrnácti). Je také posledním výrobcem s trojciferným nárůstem.
Čtvrtá rumunská Dacia vylétla o 86,3 %, z 2.324 na 4.329 low-endových vozů. Zde už nejde o nějaké jednotky kusů, firma ovládaná francouzským Renaultem udělala s novými generacemi Loganu a Sandera díru do světa, daří se i modernizovanému Dusteru. Poslední místo v Top 5 patří španělské odnoži Volkswagenu, Seat se vyhoupl na +70,1 %. Přes polovinu registrací však u něj činí reexporty, byť aktuální čísla nemáme k dispozici, s největší pravděpodobností se na nich nic nezměnilo.
Nad polovinu mají i japonské „tři diamanty“, které u nás prodávají v řádu stovek. Opel hlásí tradičně přírůstky ještě o řád vyšší, polepšil si o 47 %. Hodně se daří i Jeepu, nejen u nás, ale i globálně. Kolem hranice 40 % oscilují BMW a Ford, což je pro ně bezesporu úspěchem, protože se tradičně v celkových registracích nacházejí na předních příčkách. Vzestup domácí Škody činí 20,1 %, což je +3,7 % oproti celému trhu, který se vyšvihl z 80,8 tisíc na něco málo přes 94 tisíc jednotek.
Jenže okřídlený šíp dosáhl největšího kusového nárůstu ze všech, prodalo se o 4.783 aut více. Následují Dacia (+2.005) a Ford (+1.718), kromě nešťastného Seatu (+1.317) se daří i mateřskému Volkswagenu, který si polepšil o 1.104 vozů. Opelu chybí do čtyřciferného navýšení jen dva kusy.
Český trh za první pololetí 2014 – Top 10 značek s největším nárůstem | |||||
Kategorie | OA | OA | Změna (měsíc) | Změna (měsíc) | |
Období | 1-6/2014 | 1-6/2013 | [ks] | [%] | |
1. | Maserati | 26 | 4 | 22 | 550,0 % |
2. | Rolls-Royce | 5 | 1 | 4 | 400,0 % |
3. | Dodge | 28 | 14 | 14 | 100,0 % |
4. | Dacia | 4329 | 2324 | 2005 | 86,3 % |
5. | Seat | 3196 | 1879 | 1317 | 70,1 % |
6. | Mitsubishi | 727 | 461 | 266 | 57,7 % |
7. | Opel | 3119 | 2121 | 998 | 47,1 % |
8. | Jeep | 234 | 161 | 73 | 45,3 % |
9. | BMW | 2574 | 1793 | 781 | 43,6 % |
10. | Ford | 6189 | 4471 | 1718 | 38,4 % |
Kuriózně vypadá nelichotivé pořadí propadáků. Zde obzvlášť platí již zmíněný fakt o jednotkách, maximálně desítkách registrací. Více jich měl jen bronzový Chevrolet, který si pohoršil o 523 aut (-56,5 %). Není divu, divize GM oznámila konec působení na starém kontinentu, což jí nových klientů určitě moc nepřivede. Panují obavy ze zajištění značkového servisu... Smutným lídrem je však švédský Saab, který díky NEVS vstal z mrtvých. Má jedinou registrací místo pěti. V tomto případě jde o zapomenutou skladovku nebo individuální dovoz, prodává se zatím jen doma a v Číně. Nový majitel sice nedávno tvrdil, že má peněz dost, ale opak je pravdou a Saab opět bojuje o přežití. Značka, která má u nás poměrně dost fanoušků, se musí svojí budoucnosti obávat.
Na třetině loňských počtů jsou býci ze Sant'Agaty. Následuje Cadillac, import luxusních „amerik“ zajišťuje švýcarská společnost Cadillac Europe z Glattparku u Zürichu, i nadále však zůstanou na našich silnicích spíše vzácností. O polovinu méně než loni mají na kontě francouzské čtyřkolky Dangel, jen jednu registraci a tou je ještě pravděpodobně novinářské auto. Perličku představuje i šesté místo SsangYongu, přitom ještě v dubnu byl ve šplhounech s dvoutřetinovým skokem, teď má o 4 auta méně. Úspěch mu přejeme, „dva draci“ globálně vstávají pod křídly indické Mahindry z mrtvých. Ale u kusových záležitostí stačí jeden jediný měsíc a je všechno jinak. Indové mají mimochodem zájem i o zmíněný Saab.
Do nelichotivé „hitparády“ se nyní podíval i Lexus, Češi si jich za první půlrok koupili o dvacet méně. Přítomnost Alfy Romeo a Lancie určitě nepotěší, ale je tak trochu logická. První italská značka se snad na úkor druhé (a starší!) probere z klinické smrti. Lancii nakonec zůstane jediný model pouze pro italský trh, zatím se mají doprodávat i rebadgeované Chryslery. Stala se však obětí nové koncernové strategie Sergia Marchionneho a postupně zanikne. Je pravdou, že prodeje mimo domovinu byly mizivé, ale tohle je dlouhodobější záležitost. Desátý Smart čeká na novou generaci ForTwo i větší ForFour.
Na závěr ještě důležitá čísla: kdo si kromě zmíněného Chevroletu zatím kusově nejvíce pohoršil? Stříbrnou pozicí se určitě nebudou chlubit u Citroënu (-185 kusů) a nedaří se ani Toyotě (-162). Jihokorejská sestra Hyundaie Kia si z loňských počtů odečetla zatím 133 aut. Trojciferné propady díkybohu nikdo další nemá.
Český trh za první pololetí 2014 – Top 10 značek s největším poklesem | |||||
Kategorie | OA | OA | Změna (měsíc) | Změna (měsíc) | |
Období | 1-6/2014 | 1-6/2013 | [ks] | [%] | |
1. | Saab | 1 | 5 | -4 | -80,0 % |
2. | Lamborghini | 1 | 3 | -2 | -66,7 % |
3. | Chevrolet | 403 | 926 | -523 | -56,5 % |
4. | Cadillac | 4 | 9 | -5 | -55,6 % |
5. | Dangel | 1 | 2 | -1 | -50,0 % |
6. | SsangYong | 5 | 9 | -4 | -44,4 % |
7. | Lexus | 63 | 83 | -20 | -24,1 % |
8. | Alfa Romeo | 62 | 77 | -15 | -19,5 % |
9. | Lancia | 69 | 85 | -16 | -18,8 % |
10. | Smart | 29 | 35 | -6 | -17,1 % |