Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2008: Méně Roomsterů, úspěch Zafiry a návrat dodávek mezi velkými MPV

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
Desátý měsíc nepřinesl ve třídě MPV nic nového, mezi malými bylo pouze zaregistrováno méně Roomsterů, než je obvyklé.

Ve střední třídě minivanů doplnil Logan MCV a C4 Picasso na bronzovém stupínku Opel Zafira. V té největší se po minulém triumfu Fordu S-Max vrátilo vše do starých kolejí – nadále vládnou dodávky. Ale pěkně popořadě…

Malá MPV: Méně Roomsterů

První pozice Roomsteru v nejmenší třídě je neotřesitelná, v říjnu si jej odvezlo ovšem pouze 473 nových majitelů, což znamená podíl 69,8 %, a to je oproti běžným výsledkům o 10 nebo i 15 procent méně. Druhý skončil opět Hyundai Matrix, tentokrát s 85 nově zaregistrovanými vozy. Třetí místo připadlo Opelu Meriva s 61 kusy, čtvrtý skončil Renault Modus (42 kusů) a pátý Mercedes-Benz třídy A se 17 vozy. Luxusní Lancia Musa má opět na kontě nulu.

Ve srovnání s předchozím rokem si Roomster pohoršil o 34,8 % (loni 726 vozů), to dokazuje, jak byl říjen 2008 pro domácího zástupce v této kategorii slabý. Hyundai Matrix si naopak polepšil o rovných 400 % (v loňském roce pouhých 17 automobilů), třetí Meriva pak o 79,4 % (loni 34 vozů).

V celkovém pořadí po deseti měsících vede samozřejmě Roomster (5.827 kusů, podíl 79,4 %) před Matrixem (683, 9,3 %) a Modusem (324, 4,4 %). Na čtvrtém místě je Meriva s 266 kusy a podílem 3,6 %, áčko spadlo na pátou příčku s 235 kusy, jeho podíl činí + 3,2 %. Suverénně poslední je Lancia Musa s pouhými třemi vozy.

Za prvních 10 měsíců loňského roku bylo nově zaregistrováno 5.564 Roomsterů, polepšil si tedy o 4,7 %. Matrix měl loni 212 registrací (letos + 222,2 %), Modus pouhých 45 (letos + 620 %), Meriva

měla na kontě 227 vozů (letos + 17,2 %), Mercedes A pak 155 kusů (letos + 51,6 %). Zástupce Lancie se loni ještě na českém trhu neprodával.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v říjnu 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 10/2008 1-10/2008 10/2008 1-10/2008
1. Škoda ROOMSTER 473 5827 69,8% 79,4%
2. Hyundai MATRIX 85 683 12,5% 9,3%
3. Opel MERIVA 61 266 9,0% 3,6%
4. Renault MODUS 42 324 6,2% 4,4%
5. Mercedes-Benz A 17 235 2,5% 3,2%
- Lancia MUSA 0 3 0,0% 0,0%
- CELKEM 678 7338 100,0% 100,0%

Vznětové pohonné jednotky tvoří méně významnou část registrací, například u vedoucího

Roomsteru činily v říjnu jen 17,1 % (81 vozů), u Hyundaie Matrix to bylo 22,4 %, celkem devatenáct mělo dieselový motor.

Podíl užitkových automobilů kategorie N1 mezi malými MPV je u všech vozů kromě Roomsteru zanedbatelný. Domácích minivanů v užitkovém provedení bylo v říjnu zaregistrováno celkem 157 kusů, což je přesně 33,2 %. Nutno dodat, že Sdružení dovozců automobilů nevede samostatně dodávkovou verzi Praktik, která je tak zahrnuta v tomto počtu.

Na snižování cen zareagovala i domácí Škoda, takže základní verze Roomsteru klesla těsně pod hranici 300 tisíc korun.

Střední MPV: Bronzový stupínek pro Opel Zafira

V čele střední kategorie se také nic nemění: vévodí stále rumunská lidovka Logan MCV, její registrace dosáhly 164 kusů. Druhé místo patří Citroënu C4 Picasso (61 kusů), třetí skončila v úvodu článku i v titulcích zmíněná Zafira (49 vozů), čtvrtou příčku tentokrát obsadil Renault Scénic (45) a první pětku uzavírá se 43 kusy Volkswagen Touran.

Ve srovnání s předchozím rokem si vedoucí Logan polepšil o 72,6 % (95 kusů), C4 Picasso si o jeden vůz pohoršil (- 1,6 %, loni v říjnu tedy 62 kusů), Zafira zaznamenala o 48,5 % lepší výsledek

(loni 33 kusů), Scénic si pohoršil o 21 % (loni 57), Touran je na tom naopak o 34,4 % lépe (loni 32 kusů).

Celkově vede kříženec kombi a MPV od Dacie s 1.495 kusy (podíl 26,3 %), druhý je Citroën C4 Picasso (654, 11,5 %), třetího Scénicu se od ledna prodalo 545 kusů (9,6 %), čtvrté místo patří Xsaře Picasso (449 kusů, podíl 7,9 %) a pátý je Seat Altea s 392 registracemi (6,9 %).

První pětka si vede v meziročním srovnání takto: Logan je na tom o 37,2 % lépe (loni za stejné období 1.090 kusů), C4 Picasso si polepšilo o 32,1 % (495 kusů), registrace Scénicu naopak o 5,2 % klesly (575), stejný směr nabraly i u historické Xsary Picasso, a to o razantních 32,6 %, loni se od ledna do října jejich počet zastavil na ďábelských 666 kusech. Seat Altea je na tom velmi podobně jako loni, kdy jich zákazníci koupili 390. Tento výsledek znamená půlprocentní nárůst.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v říjnu 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 10/2008 1-10/2008 10/2008 1-10/2008
1. Dacia LOGAN MCV 164 1495 29,2% 26,3%
2. Citroën C4 PICASSO 61 654 10,9% 11,5%
3. Opel ZAFIRA 49 247 8,7% 4,3%
4. Renault SCENIC 45 545 8,0% 9,6%
5. Volkswagen TOURAN 43 312 7,7% 5,5%
6. Toyota COROLLA VERSO 37 279 6,6% 4,9%
7. Seat ALTEA 33 392 5,9% 6,9%
8. Mercedes-Benz B 31 312 5,5% 5,5%
9. Citroën XSARA PICASSO 27 449 4,8% 7,9%
10. Kia CARENS 22 188 3,9% 3,3%
11. Ford C-MAX 16 322 2,9% 5,7%
12. Ford TOURNEO CONNECT 14 155 2,5% 2,7%
13. Mazda 5 13 264 2,3% 4,6%
14. Honda FR-V 4 46 0,7% 0,8%
15. Fiat MULTIPLA 2 30 0,4% 0,5%
- Chrysler PT 0 1 0,0% 0,0%
- CELKEM 561 5691 100,0% 100,0%

Jak je na tom první trojka ve statistice vznětových motorizací? Ceny low-endového Loganu s dieselovými motory jsou podstatně vyšší než se zážehovými, tudíž se jich prodá méně – v říjnu to bylo pouze 22 vozů, tedy 13,4 %. Dvojka v této třídě C4 Picasso je na tom v tomto ohledu zcela jinak, u něj činí podíl 72,1 % (44 ks), přičemž en-jedničky neměly zážehový motor pod kapotou vůbec. Zafir bylo v říjnu naftových 17 ze 49, tedy 34,7 %.

Nejvíce en-jedniček co do počtu má za desátý měsíc na kontě Logan MCV, 33 kusů (20,1 % z celkových registrací), následuje C4 Picasso (24 kusů, 39,3 %) a třetí je Mercedes-Benz B (16 kusů, 51,6 %). Vedoucím modelem podílové statistiky je ovšem Ford Tourneo Connect, MPV na bázi malé dodávky si koupilo celkem 14 zákazníků, pouze čtyři se ovšem rozhodli pro verzi bez přepážky, zbylých deset vozů je v kategorii N1, což je 71,4 % z celkového počtu.

V cenovém žebříčku této kategorie patří i nadále prvenství Loganu MCV. Staré provedení se prodává za 179.900 Kč, nový faceliftovaný model, který je v nabídce od listopadu, je o 20 tisíc dražší.

Velká MPV: Návrat dodávek na čelní pozice, Kia Carnival třetí

Mezi největšími MPV se vrátilo vše do starých kolejí. Opět dominovaly luxusní dodávky, první příčka patří Mercedesu Viano se 24 registracemi, následuje Volkswagen Multivan s rovnou dvacítkou kusů. Třetí místo patří za říjen korejské Kii Carnival se 14 kusy, o čtvrtou příčku se shodně podělily Ford S-Max a Volkswagen Sharan s 12 kusy.

Viano si z loňských 21 kusů polepšilo o 14,3 %, Multivan naopak zaznamenal poloviční propad (40 vozů), Carnival si o jeden vůz polepšil (loni 13, tedy + 7,7 %), Ford S-Max ovšem zaznamenal pád takřka o dvě třetiny z 35 kusů na 12, tedy - 65,7 %. Sharanů bylo loni také více, 19 kusů, pro něj to znamená pokles o 36,8 %.

V celkovém pořadí dál neohroženě dominuje Viano (282 vozů) před Multivanem (259), S-Max je třetí (219), čtvrtý Sharan (153), na pátou příčku poskočil Carnival s 96 vozy.

Loni mělo Viano na svém kontě za stejné období 301 vozů, letošní výsledek tedy zní - 6,3 %, I Multivan na tom byl lépe (351, letos - 26,6 %), o Fordu S-Max nemluvě, ten se propadl z 348 registrací o 37,1 %. Sharan má naopak letos lepší výsledek o 7,7 % (loni 142). Zbývá Carnival, ten si mírně pohoršil o 6,8 % (loni 103).

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v říjnu 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 10/2008 1-10/2008 10/2008 1-10/2008
1. Mercedes-Benz VIANO 24 292 21,6% 21,4%
2. Volkswagen MULTIVAN 20 259 18,0% 19,0%
3. Kia CARNIVAL 14 96 12,6% 7,0%
4. Ford S-MAX 12 219 10,8% 16,1%
4. Volkswagen SHARAN 12 155 10,8% 11,4%
6. Chrysler VOYAGER 9 65 8,1% 4,8%
6. Seat ALHAMBRA 7 59 6,3% 4,3%
8. Ford GALAXY 3 50 2,7% 3,7%
8. Peugeot 807 3 27 2,7% 2,0%
10. Citroën C8 2 20 1,8% 1,5%
10. Ford TOURNEO 2 11 1,8% 0,8%
10. Renault ESPACE 2 90 1,8% 6,6%
13. Ssangyong RODIUS 1 5 0,9% 0,4%
- Volkswagen CALIFORNIA 0 3 0,0% 0,2%
- Mitsubishi GRANDIS 0 8 0,0% 0,6%
- Lancia PHEDRA 0 3 0,0% 0,2%
- Fiat ULYSSE 0 2 0,0% 0,1%
- CELKEM 111 1364 100,0% 100,0%

V podílu vznětových motorů v první říjnové trojce není vůbec co řešit – všechny nově zaregistrované Mercedesy Viano, Volkswageny Multivan i Kie Carnival byly vybaveny agregáty spalujícími naftu. Až čtvrtý S-Max nemá stoprocentní podíl dieselů, ale jen 75 %, do tří vozů z dvanácti totiž jejich noví majitelé čerpají benzin.

Nejvíce minivanů s přepážkou si odvezli zákazníci od Mercedesu – 18 Vian (podíl 75 %), druhý je VW Multivan (11 kusů, 55 %) a třetí Ford S-Max (5 ks, podíl 41,7 %). Mercedes-Benz Viano také zvítězil v procentní statistice.

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
1. 12. 2008 10:18
Zpět k tématu
Kdo chtěl pochopit pochopil... Takže ještě jednou... Otázkou je kdo dneska kupuje auto, které se pohybuje v žebříčku spolehlivosti TÜV na konci pole, s podprůměrným podvozkem, s podprůměrnými motory, ale se špičkově gumovými plasty, ale za nadprůměrné ceny? Guma? ;-)
30. 11. 2008 00:08
Re: VW Sharan si může koupit leda *...
Ty plasty jsou nějaký rozbitý...
29. 11. 2008 23:57
Re: VW Sharan si může koupit leda *...
už jsem myslel,že stačilo prostě říct, že někomu ty plasty chutnaj >:D
29. 11. 2008 22:57
Re: VW Sharan si může koupit leda *...
A stačilo prostě říct, že si ho koupí jen ten, kdo chce.
29. 11. 2008 22:36
Re: VW Sharan si může koupit leda *...
A kolik desítek tisíc se jich prodá mimo ČR? Mám pocit, že všichni jsou blázni, jenom ty si letadlo ;-)