Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2009: Pořadí značek

Ondřej Láník
Diskuze (99)
Rok, který dostal přívlastek krizový, přečkal český automobilový trh v relativním zdraví. Pokles o 11 % nás vrátil někam nad úroveň roku 2006. Nejvíce strádají prodejci užitkových vozidel.

V prosinci 2009 se prodalo celkem 16.011 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 983 ks (+6,5 %) více než v prosinci minulého roku. Lehká užitková vozidla zaznamenala meziročně pokles (-3.528 ks), když se jich prodalo jen 1.196 ks, osobních vozů se prodalo 14.815 ks (+4.511 ks).

Meziroční srovnání výsledků posledního měsíce roku 2009 vypadá na první pohled optimisticky, ale skutečnost je trochu jiná. Právě v závěru roku 2008 se český trh začal výrazně propadávat. Prosinec 2009 tedy byl z hlediska počtu registrací lepší než ten loňský, ale například na prosinec roku 2007 chybí českému trhu přes 2 tisíce registrací.

Registrace nových automobilů v prosinci

Poslední měsíc v roce byl taky poslední příležitostí domácího lídra k vylepšení nepříliš lichotivé bilance roku 2009. Do značné míry se to povedlo. Prosinec byl pro Škodu s přehledem nejúspěšnějším měsícem roku 2009, což není právě obvyklé. Škoda si připsala 5.325 registrací. Nejprodávanějším modelem značky i celého trhu je Octavia (včetně Octavie Tour), kterých se prodalo 2.826 ks. Fabií se prodává výrazně méně (v prosinci 1.454 ks). Na třetím místě pořadí Škodovek skončil Yeti se 448 registracemi.

Pořadí dalších značek v TOP5 odpovídá stavu, na který jsme byli zvyklí v posledních měsících. Ford byl s odstupem nejprodávanější dovozovou značkou před Volkswagenem. Také další značky - Renault a Hyundai - zůstávají tam, kde jsme je viděli v listopadu. Meziroční změny vypadají v některých případech divoce, ale jak už bylo řečeno výše, je to spíše odraz počínající krize z konce roku 2008, než výsledek letošního vývoje.

Značky Peugeot a Citroen si tentokrát prohodily místa, u Citroenu se čeká na příchod velké novinky - nové generace C3. Fiat uvedl na konci roku na trh Punto Evo a vyprodával sklady, a tak se dostal dokonce i před Kiu.

Registrace na českém trhu, výsledky za měsíc prosinec 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 12/2009 12/2008 [ks] [%] 12/2009
1. Škoda 5 325 4 166 1 159 27,8% 33,3%
2. Ford 1 653 1 099 554 50,4% 10,3%
3. Volkswagen 1 211 1 278 -67 -5,2% 7,6%
4. Renault 1 051 1 177 -126 -10,7% 6,6%
5. Hyundai 667 711 -44 -6,2% 4,2%
6. Peugeot 615 840 -225 -26,8% 3,8%
7. Citroën 567 661 -94 -14,2% 3,5%
8. Fiat 447 356 91 25,6% 2,8%
9. Kia 437 553 -116 -21,0% 2,7%
10. Toyota 434 445 -11 -2,5% 2,7%
11. Mercedes-Benz 347 425 -78 -18,4% 2,2%
12. Dacia 328 228 100 43,9% 2,0%
13. BMW 327 273 54 19,8% 2,0%
14. Opel 300 391 -91 -23,3% 1,9%
15. Nissan 285 190 95 50,0% 1,8%
16. Audi 264 301 -37 -12,3% 1,6%
17. Chevrolet 249 226 23 10,2% 1,6%
18. Honda 237 247 -10 -4,0% 1,5%
19. Suzuki 233 310 -77 -24,8% 1,5%
20. Seat 193 208 -15 -7,2% 1,2%
21. Volvo 159 180 -21 -11,7% 1,0%
22. Mazda 151 163 -12 -7,4% 0,9%
23. Subaru 133 119 14 11,8% 0,8%
24. Mitsubishi 131 119 12 10,1% 0,8%
25. Iveco 38 86 -48 -55,8% 0,2%
26. Alfa Romeo 21 18 3 16,7% 0,1%
26. Lexus 21 20 1 5,0% 0,1%
28. Jeep 20 16 4 25,0% 0,1%
29. Land Rover 17 34 -17 -50,0% 0,1%
30. Lada 13 10 3 30,0% 0,1%
30. Porsche 13 13 0 0,0% 0,1%
- Celkem - Jiné značky 124 165 -41 -24,8% 0,8%
- Celkem 16 011 15 028 983 -0,2% 100,0%

Registrace nových automobilů - Konečné výsledky za 12 měsiců roku 2009

Od ledna do prosince se u nás prodalo 181.086 aut, zatímco ve stejném období před rokem to bylo 203.647 vozů (OA+LUV). Méně automobilů než letos se naposledy prodalo v roce 2006 (173 tisíc ks). Meziroční pokles celého trhu za uplynulých 12 měsíců činí -11,1 %.

Strhující tempo registrací v závěru roku snížilo meziroční ztrátu Škody na -14,3 %. Ještě po prvních 10 měsících roku však Škoda ztrácela přes 20 % objemu, který prodávala v roce 2008. Celkový výsledek nakonec není vůbec tragický. Zaregistrováno bylo 50.492 vozů značky Škoda. Nejvíce bylo Octavií (23.403 ks), Fabií (17.763 ks) a Roomsterů (3.792 ks). Jen o málo méně se prodalo Superbů (3.196 ks). Letošní novinka do lehkého terénu - Yeti - se teprve rozjíždí, ale 1.643 registrací není špatný výsledek, vzhledem k tomu, že se model prodává necelý půlrok.      

Ford - nejúspěšnější dovozce - těžil i v roce 2009 z bestselleru jménem Fusion. Loni našlo svého majitele na českém trhu přes 7 tisíc exemplářů tohoto modelu. Nových Fiest prodalo jen asi 2,5 tisíce, tedy přibližně stejně jako Focusů. Necelé 2 tisíce Mondeí představují nejvážnější konkurenci Passatům a Superbům ve střední třídě. Zapomenout nesmíme ani na necelé 2 tisíce Transitů. Celkem letos Ford prodal 18.516 vozů, tj. o 6,5 % více než před rokem. Tempem, jaké loni předvedl Ford, nedokázal růst nikdo jiný v TOP10.

Číslo 2 mezi dovozci - značka Volkswagen - ztratila na první Ford více než 4 tisíce registrací. Vozy VW rozšířily loni Centrální registr vozidel o 14.226 registrací. Volkswagen má zájem zákazníků lépe rozložen přes celé portfolio než Ford. Vede Golf s více než 3200 registracemi, velmi dobrý výsledek vygenerovalo Polo (téměř 2.400 ks), Tiguan (přes 1.200 ks) ale hlavně Passat (přes 2.300 ks), který je na trhu už téměř 4 roky bez významnějších designových změn. Transporterů/Multivanů/Caravelle se prodalo přes 1.600 ks, Caddy našlo přes 1.500 zákazníků.

Poslední značkou, která loni dokázala prodat více než 10 tisíc vozů, je Renault. Prodej největší francouzské značky byl podporován množstvím novinek a atraktivními cenami, které rozhýbávaly český trh v těžkém období možná lépe, než by to dokázalo vládní šrotovné. Nejžádanějším Renaultem se loni stal Megane (přes 3.800 ks), následovala jej Thalia (přes 2300 ks) a Clio (téměř 1600 ks).

K výsledkům dalších značek se středu pelotonu se v nejbližších týdnech vrátíme samostatnými články.

Zajímavý vývoj se však loni odehrával taky na chvostu pořadí. Ten buď patří značkám, které jsou na okraji zájmu české motoristické veřejnosti, nebo raritám, které nejsou až tak často na silnicích vidět.

Tedy vězte, že na českých silnicích loni přibylo 40 Ferrari, 28 Maserati, 17 Bentleyů, 15 Aston Martinů, 11 Kaipanů, 10 Lamborghini, 8 Rolls-Royců, 6 KTM, 3 Morgany, 2 Wiesmanny nebo 1 Maybach.

Registrace na českém trhu, konečné výsledky za rok 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 1-12/2009 1-12/2008 [ks] [%] 1-12/2009
1. Škoda 50 492 58 908 -8416 -14,3% 27,88%
2. Ford 18 516 17 380 1136 6,5% 10,22%
3. Volkswagen 14 226 15 410 -1184 -7,7% 7,86%
4. Renault 12 216 13 817 -1601 -11,6% 6,75%
5. Hyundai 8 682 8 802 -120 -1,4% 4,79%
6. Citroën 8 529 10 024 -1495 -14,9% 4,71%
7. Peugeot 8 281 10 284 -2003 -19,5% 4,57%
8. Kia 7 600 7 185 415 5,8% 4,20%
9. Fiat 5 561 6 166 -605 -9,8% 3,07%
10. Toyota 5 027 6 661 -1634 -24,5% 2,78%
11. Chevrolet 4 246 4 007 239 6,0% 2,34%
12. Opel 4 153 5 403 -1250 -23,1% 2,29%
13. Mercedes-Benz 3 813 5 032 -1219 -24,2% 2,11%
14. Suzuki 3 513 4 295 -782 -18,2% 1,94%
15. Audi 3 241 3 784 -543 -14,3% 1,79%
16. BMW 2 938 3 137 -199 -6,3% 1,62%
17. Honda 2 751 3 307 -556 -16,8% 1,52%
18. Dacia 2 716 2 904 -188 -6,5% 1,50%
19. Nissan 2 637 2 569 68 2,6% 1,46%
20. Seat 2 307 2 552 -245 -9,6% 1,27%
21. Mazda 2 127 3 233 -1106 -34,2% 1,17%
22. Volvo 1 724 1 546 178 11,5% 0,95%
23. Mitsubishi 1 512 1 775 -263 -14,8% 0,83%
24. Subaru 1 142 1 233 -91 -7,4% 0,63%
25. Iveco 420 773 -353 -45,7% 0,23%
26. Lexus 257 264 -7 -2,7% 0,14%
27. Alfa Romeo 221 229 -8 -3,5% 0,12%
28. Jeep 215 257 -42 -16,3% 0,12%
29. Porsche 206 209 -3 -1,4% 0,11%
30. Land Rover 185 413 -228 -55,2% 0,10%
31. Lada 173 177 -4 -2,3% 0,10%
32. Caterham 136 96 40 41,7% 0,08%
33. Jaguar 108 152 -44 -28,9% 0,06%
34. Dodge 101 134 -33 -24,6% 0,06%
35. Renault Trucks 99 207 -108 -52,2% 0,05%
36. Chrysler 94 146 -52 -35,6% 0,05%
37. Mini 85 104 -19 -18,3% 0,05%
38. Lancia 69 28 41 146,4% 0,04%
38. smart 69 96 -27 -28,1% 0,04%
40. Saab 54 116 -62 -53,4% 0,03%
41. Ssangyong 51 79 -28 -35,4% 0,03%
42. Mitsubishi Fuso 48 94 -46 -48,9% 0,03%
43. Ferrari 40 26 14 53,8% 0,02%
44. Infiniti 39 0 39 - 0,02%
45. Maserati 28 36 -8 -22,2% 0,02%
46. Hummer 23 67 -44 -65,7% 0,01%
47. Bentley 17 24 -7 -29,2% 0,01%
48. Aston Martin 15 10 5 50,0% 0,01%
49. Cadillac 12 36 -24 -66,7% 0,01%
50. Kaipan 11 13 -2 -15,4% 0,01%
51. Lamborghini 10 9 1 11,1% 0,01%
52. Shuanghuan 9 1 8 800,0% -
53. Rolls Royce 8 2 6 300,0% -
54. Daihatsu 7 38 -31 -81,6% -
55. KTM 6 0 6 - -
56. Santana 4 23 -19 -82,6% -
57. Morgan 3 2 1 50,0% -
58. Wiesmann 2 4 -2 -50,0% -
59. Martin Motors 1 0 1 - -
59. Maybach 1 0 1 - -
- Celkem - Jiné značky 309 368 -59 -16,0% 0,17%
- Celkem 181 086 203 647 -22561 -11,1% 100,0%
Ondřej Láník
Diskuze (99)
Avatar - Ada je zase tady
10. 1. 2010 12:28
Re: Nový Peugeot SR1
Nebylo by optimalni, kdyby ty kola mela prumer 1,5 metru >:-[]
Avatar - Ada je zase tady
10. 1. 2010 12:26
Češi začínají mít rozum
Stačí porovnat, o kolik procent padly prodeje souctu vsech francouzskych vozu v porovnani k vozum ostatnim. :yes: :-)
9. 1. 2010 22:38
Re: Nový Peugeot SR1
Je to obšírnejšie na Autofun.
Nebyť emblému na maske a volante, tipujem štúdiu AM...
9. 1. 2010 14:04
Re: Eurodrzci
Ja Morgana a Masserati, nekolik ALF a Lancii!
9. 1. 2010 14:03
Re: Eurodrzci
Toho bohda nebude! ;-)Znas GTI!