Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější modely střední třídy

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 24. 1. 2011 • 13:42
62
98
Zobrazit náhledy (62)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Českému trhu dominovala ve střední třídě Škoda Superb, a to drtivě, vždyť má více než dvojnásobek registrací Passatu.

Náš trh v tomto segmentu oproti roku 2009 nakonec zůstal v červených číslech. V listopadu ještě ztrácel pouhých -0,4 %, v konečném účtování vykazuje propad -1,1 % (z 13.272 na 13.123 jednotek. Loni tedy zákazníci odebrali o 149 vozů méně.

V celkovém pořadí za 12 měsíců roku 2010 byl nejprodávanějším modelem střední třídy Škoda Superb se 4.478 kusy (podíl dosáhl 34,1 %) před Passatem (2.220 ks, 16,9 %). Superb tak zaznamenal více než dvojnásobek nových aut než jeho věčný rival.

Třetí příčka patří Mondeu (1.418 ks, 10,8 %). Na čtvrté místo vyskočil Renault Laguna (578 ks, 4,4 %), který tak přece jen v prosinci překonal Audi A4 (570 ks, 4,3 %). Šestou pozici uhájilo Subaru Legacy (480 ks, 3,7 %), sedmá Insignia tedy neuspěla. První desítku doplňují Toyota Avensis, BMW řady 3 a Audi A5.

Prvenství domácího zástupce není žádným překvapením, Passat vyrovnaně soupeřil s první generací velké škodovky, druhá mu včetně kombi dává tak říkajíc na frak. Samozřejmě, značnou část celkových počtů tvoří vozy pro firemní zákazníky, ale to je obvyklé u většiny vozů této kategorie.

Laguna byla letos díky akčním cenám velmi úspěšná, navíc prošla nedávno modernizací. Legacy bylo v roce 2009 až třinácté, takže i v jeho případě se jedná o velký skok. Bývalé pozice naopak vyklidila Mazda 6 a částečně to lze říci také o Opelu Insignia.

Střední třída, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Škoda SUPERB44783196128240,1%34,1%
2.Volkswagen PASSAT22202415-195-8,1%16,9%
3.Ford MONDEO14181880-462-24,6%10,8%
4.Renault LAGUNA57832525377,8%4,4%
5.Audi A4570644-74-11,5%4,3%
6.Subaru LEGACY48029318763,8%3,7%
7.Opel INSIGNIA454777-323-41,6%3,5%
8.Toyota AVENSIS370471-101-21,4%2,8%
9.BMW 3369623-254-40,8%2,8%
10.Audi A533221911351,6%2,5%
11.Citroën C5317321-4-1,2%2,4%
12.Peugeot 40731631331,0%2,4%
13.Mazda 6302520-218-41,9%2,3%
14.Mercedes-Benz C219323-104-32,2%1,7%
15.Seat EXEO113872629,9%0,9%
16.Volvo S60/V60913556160,0%0,7%
17.Honda ACCORD80207-127-61,4%0,6%
18.Toyota PRIUS7379-6-7,6%0,6%
19.Alfa Romeo 1596679-13-16,5%0,5%
20.Hyundai Sonata6377-14-18,2%0,5%
21.Kia Magentis3448-14-29,2%0,3%
21.Lexus IS3468-34-50,0%0,3%
23.Lancia DELTA3244-12-27,3%0,2%
24.Fiat Croma29181161,1%0,2%
25.Volvo C7027161168,8%0,2%
-Ostatní modely58194-136-70,1%0,4%
-CELKEM1312313272-149-1,1%100,0%

Střední třída připomíná až na výše popsané změny spíše stojaté vody rybníka. Ostatně, velkých novinek bylo letos pomálu. Výrobci představovali pouze mírně upravené modely. Kromě Laguny prošlo změnami například Mondeo, ani na podzim inovovaný Passat nelze při dobré vůli považovat za zcela novou generaci.

Odvážný je vstup Suzuki se sportovně laděným sedanem Kizashi, žebříčkem ale zatím příliš nezamával. Na to, jak si povede Peugeot 508, si budeme muset počkat ještě nějaký čas, zatím ve statistikách najdeme jediný exemplář.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 1.282 vozů (+40,1 %). Nejbližší soupeři se takovými lichotivými výsledky pochlubit nemohou. Passat je oproti tomu v minusu, ztratil -8,1 % (o 195 kusů méně). Prodeje největšího evropského čistě osobního Fordu poklesly o 462 automobilů (-24,6 %), tedy takřka o čtvrtinu. Laguna měla před rokem 325 aut, letos +253. Její nárůst se tak udržel nad třemi čtvrtinami, činí +77,8 %. A to je z první desítky, potažmo dokonce patnáctky jasně nejvyšší skok. Audi A4 si naopak pohoršilo (-11,5 %, loni 644 ks, letos -74).

Nejvíce ze všech získalo v tomto přehledu Volvo S/V 60, které má +160 %, změna generace se projevila pozitivně ve skoku ze 35 na 91 aut. Ke

Další skok vykazuje Laguna, kterou jsme již zmínili. Její výsledek je pochopitelně vzhledem k objemům nových registrací o dost relevantnější než u Volva. Radikálně se zvýšily počty Subaru Legacy (+63,8 %, o 187 aut více než v roce 2009), těsně přes polovinu má také Audi A5. Raritky v podobě Fiatu Croma a Volva C70 tentokrát vynecháme.

V rubrice Propadák roku pomineme výprodejové modely, které jsou ostatně mimo Top 25. Nelichotivý titul tak náleží Hondě Accord. Japonské sedany a kombi spadly z 207 kusů na pouhých 80 (-61,4 %). Okrajovou záležitost představuje Lexus IS, který ztratil přesnou polovinu, daleko zajímavější jsou pády přes 40 % u Opelu Insignia, BMW trojkové řady a Mazdy 6. Největší odliv zákazníků zaznamenala Insignia (-323), pro bavorskou trojku se rozhodlo o 254 klientů méně a Mazdy si koupilo jen 302 Čechů místo 520.

Počtům vznětových motorizací dominovala, jak také jinak, největší škodovka. Bylo jich 3.768 (84,1 % z celkových registrací). Passat se symbolem TDI na zádi má na kontě 2.013 kusů (90,7 %). Pro naftová Mondea se rozhodlo 1.211 zákazníků (85,4 %). Renault Laguna si připsal 523 vozů s turbodieselovými agregáty, podílem 90,5 % tedy nijak nevybočuje, ba právě naopak U Audi A4 převažují rovněž pohonné jednotky spalující naftu, jsou zastoupeny rovnými 500 exempláři (87,7 %). Jejich podíl je tak z Top 5 nejnižší.

Alternativní paliva jsou v tomto segmentu na okraji zájmu, stejně jako je tomu v nižší střední třídě. V celoročních statistikách tak najdeme pouze 34 Passatů spalujících CNG, 14 Lagun, které jezdí na bioethanol E85 a 12 Fordů Mondeo, do jejichž nádrží majitelé lijí také tento druh paliva.

Hybridy představuje pouze Toyota Prius, kterých se prodalo 73. V kolonce Elektro je ovšem uvedena jediná!

Témata
25. 1. 2011 08:41
Re: ŘÍŠE STŘEDU
uvedom si jednu vec. Stredna trieda uz nie je o ludoch ktori chodia do robotky a prdkaju si na urade. Stredna trieda je uz cisto pre podnikatelov. Zaujimave by boli tabulky kolko z tych aut je predanych bez DPH, kolko je pre pravnicke osoby a kolko pre fyzicke. Obycajni ludia uz nekupuju auta za 800 000 KC, naco by im to bolo? Kto chce strednu triedu z beznych zamestnancov , ten si ju dovlaci ojazdenu z nemecka. Taka je realita a pokial sa nepohybujes medzi predajcami tak to nevidis. Bezni ludia nedaju viac ako 400-500 za auto. Strednu triedu kupuju firmy a podnikatelia bez DPH a so zlavami. A tu je naskos VW koncernu. Dokazu dat zaujiimavu zlavu a cenu pre nich. A potom to tak vyzera, cesky aj slovensky trh: plny holych superbov a passatov bez vybavy na trhu ojazdenych aut, kde mas problem niekedy najst el ovladanie okien vzadu. Setri sa na vsetkom, ked ide o sluzobaka, nikoho to nezaujima. Auto ma zarabat a nie aby bolo na neho zarabane,.. Keby si bol podnikatel, vies o tom trosku viac.
25. 1. 2011 08:31
Re: Anomálie značky
rozumne hovoris
Avatar - Ronault.
25. 1. 2011 02:47
Re: VW GROUP
V tom jednom za těch 5,5 roku se zadní ani jedna neměnila a v tom druhém novém ještě taky, ale mrknu na to >:-[] ;-)
24. 1. 2011 23:51
Re: Je vidět, jak maličký trh jsme.
Jasan! A nebo jak je vidět, že jasná kladiva na konkurenci jí atakují čísly "zájmemců" s čísly 34, 32, 29.

Hláška dne ovšem je, že fleetové prodeje se do podobných tabulek v podstatě nemají počítat!
24. 1. 2011 23:50
Re: Redakce - oprava
Díky za upozornění, opravil jsem. Omlouvám se.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku