Český trh v roce 2011: Nižší střední třídě kralovala Octavia, Focus a Golf

Náš trh v tomto segmentu oproti roku 2010 mírně ztratil, pohoršil si o 2,1 %. Počty nových aut klesly z 59.204 jednotek na 57.988 (-1.216).
Nižší střední třída tedy zůstává druhý rok po sobě nejoblíbenější kategorií, zatímco malých vozů našlo své zákazníky loni jen 44,6 tisíce.
Celkem bylo v České republice nově zaregistrováno od ledna do prosince 186.651 nových osobních a užitkových aut. Podíl nejoblíbenější kategorie tak těsně přesahuje 31 %.
V celkovém pořadí od ledna zvítězila suverénní Octavia s 23.667 kusy (podíl 40,8 %). Druhou příčku obsadil Ford Focus (4.539, 7,8 %). Modrému oválu se dařilo hlavně díky výprodejům druhé generace, jejíž ceny spadly dolů a zákazníci dávali přednost osvědčené technice i před modernější, ale menší Fiestou. Té odcházející bestseller kradl klienty.
Ani třetí příčka není stejná jako v přehledu za letopočet 2010, je na ní evropská jednička Volkswagen Golf (4.128, 7,1 %). Na čtvrtém místě najdeme Kiu Cee'd (3.841, 6,6 %), páté pořadí okupuje Hyundai i30 (3.618, 6,2 %).
Zbytek první desítky doplňují Renault Mégane, Opel Astra, Suzuki SX4, Peugeot 308 a Dacia Logan (včetně kombi MCV a užitkových verzí). SX4 se do pořadí vrátila po zásahu zvenčí v létě 2011, ač svými rozměry - zejména rozvorem náprav - nižší střední třídě neodpovídá. Stále ovšem dominuje také samostatné kategorii malých crossoverů, ke které se v ročních statistikách ještě dostaneme. Z pořadí vyplývá, že ani o kategorii výše se neudála žádná zásadní změna v rozložení sil, čeští zákazníci jsou také zde velmi konzervativní.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2011 | |||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | |
- | Období | 1-12/2011 | 1-12/2010 | [ks] | [%] | 1-12/2011 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 23667 | 25857 | -2190 | -8,5% | 40,8% | |
2. | Ford FOCUS | 4539 | 3598 | 941 | 26,2% | 7,8% | |
3. | Volkswagen GOLF | 4128 | 3847 | 281 | 7,3% | 7,1% | |
4. | Kia CEE´D | 3841 | 4228 | -387 | -9,2% | 6,6% | |
5. | Hyundai i30 | 3618 | 4309 | -691 | -16,0% | 6,2% | |
6. | Renault MEGANE | 3395 | 3141 | 254 | 8,1% | 5,9% | |
7. | Opel ASTRA | 2069 | 1301 | 768 | 59,0% | 3,6% | |
8. | Suzuki SX4 | 1853 | 1295 | 558 | 43,1% | 3,2% | |
9. | Peugeot 308 | 1755 | 1719 | 36 | 2,1% | 3,0% | |
10. | Dacia LOGAN | 1234 | 1953 | -719 | -36,8% | 2,1% | |
11. | Toyota AURIS | 1201 | 1244 | -43 | -3,5% | 2,1% | |
12. | Renault FLUENCE | 1164 | 1384 | -220 | -15,9% | 2,0% | |
13. | Citroën C4 | 1119 | 769 | 350 | 45,5% | 1,9% | |
14. | Chevrolet CRUZE | 770 | 524 | 246 | 46,9% | 1,3% | |
15. | Honda CIVIC | 548 | 662 | -114 | -17,2% | 0,9% | |
16. | Seat LEON | 464 | 468 | -4 | -0,9% | 0,8% | |
17. | Audi A3 | 439 | 440 | -1 | -0,2% | 0,8% | |
18. | Mazda 3 | 348 | 465 | -117 | -25,2% | 0,6% | |
19. | Fiat BRAVO | 272 | 365 | -93 | -25,5% | 0,5% | |
20. | Mitsubishi LANCER | 229 | 291 | -62 | -21,3% | 0,4% | |
21. | Alfa Romeo GIULIETTA | 174 | 90 | 84 | 93,3% | 0,3% | |
22. | Hyundai ELANTRA | 166 | 0 | 166 | - | 0,3% | |
23. | BMW 1 | 163 | 264 | -101 | -38,3% | 0,3% | |
24. | Volkswagen JETTA | 158 | 23 | 135 | 587,0% | 0,3% | |
25. | Subaru IMPREZA | 99 | 111 | -12 | -10,8% | 0,2% | |
- | Ostatní modely | 575 | 856 | -281 | -32,8% | 1,0% | |
- | CELKEM | 57988 | 59204 | -1216 | -2,1% | 100,0% |
V meziročním srovnání sice vítězná Octavia ztratila 2.190 vozů (-8,5 %), dál ovšem neohroženě
vládne celému domácímu trhu bez rozdílů velikostí. Ford Focus se zvedl o 26,2 % (za rok 2010 3.598, loni +941). I Volkswagen prodala více Golfů, ale jen o 281, respektive 7,3 %. Následují dva poklesy: Cee'd (-9,2 %, o 387 kusů méně) a i30, která klesla o značných 691 exemplářů, tedy 16 %. V případě obou středoevropských Jihokorejců ale pomalu klepou na dveře nové generace. Původní i30 už se ani nevyrábí, její produkce skončila v Nošovicích před Vánoci.
Opel Astra vykazuje vysoký nárůst +59 %. Polepšil si z 1.301 na 2.069 kusů (meziročně +768), což mu bohatě stačí na Skokana roku, navíc už druhý rok po sobě, za ten s letopočtem 2009 měl na kontě stěží 860 aut. V první pětadvacítce sice najdeme i větší šplhouny (Alfa Romeo Giulietta, VW Jetta), ti ale nejsou globálně tolik důležití. Hranici čtyřiceti procent přesáhl Chevrolet Cruze, Citroën C4 díky generační výměně a také Suzuki SX4.
Výprodejovými a neúspěšnými modely mimo Top 25 v pořadí propadáků se nemá smysl příliš zabývat. Nelichotivý titul za uplynulých dvanáct měsíců si tak odnáší BMW řady 1. Ano, prochází rovněž generační výměnou, která se na jeho výsledku určitě podepsala. Jenže ta bude postupná, vždyť kupé a kabriolety po poslední modernizaci se nabízejí teprve od jara 2011. Všechny karosářské varianty si ovšem připsaly jen 163 registrací místo 264 (-38,3 %). Nástupce vyhlíží pomalu i Dacia Logan (-36,8 %), čtvrtinu pak přesáhl propad v případě Fiatu Bravo a Mazdy 3.
Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka, a to i v celoročním přehledu. Octavií s agregáty TDI bylo 15.626 (66 %). Golf má naopak mnohem méně: 1.103, respektive 26,7 % Třetí nejvyšší počet zaznamenal Peugeot 308, vykazuje 1.020 kusů a vysokých 58,1. %. Konto celkově stříbrného Fordu Focus disponuje 1.014 exempláři s naftovými pohonnými jednotkami, což představuje 22,3 %. Renault Mégane má menších 806 aut se zkratkou dCi a podobných 23,7 %. Zbývají ještě Hyundai i30 (730, 20,2 %), Opel Astra (647, vyšších 31,3 %) a Kia Cee'd (644, jen 16,8 %). Nejprodávanější pětici tak zde doplňují Peugeot 308, Renault Mégane a Opel Astra, které jsou s turbodiesely oblíbené.
Co se alternativních paliv týče, jsou statistiky SDA velmi strohé. Jiné pohonné látky než benzin či naftu spalovalo 124 nových Octavií (106 LPG, osmnáct ethanol E85). Biolíh lije do nádrží svých miláčků i 196 majitelů maxikombi Dacia Logan MCV, což představuje zajímavých 15,9 % z úplně všech nových Loganů. Tyto vozy ovšem nejspíše slouží ve firmách.
Hybridů Honda Insight se prodalo celkem osm, Sdružení dovozců automobilů je ale uvádí všechny v kolonce Benzin. To samé platí také o nováčkovi v podobě Lexusu CT, ten byl ale mnohem úspěšnější se 37 registracemi.