Český trh v srpnu 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy
Trh v této kategorii za osmý měsíc roku 2012 znovu výrazně klesl: o 17,1 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.796 vozů nižší střední třídy, letos jen 3.976 (-820).
V srpnovém žebříčku zvítězila jasně Octavia s rovnými 1.600 kusy a podílem 40,2 %. Opět bodují Korejci: nošovický Hyundai i30 obsadil díky 358 přírůstkům a 9 % stříbrnou příčku. Třetí je jeho dvojče, žilinská Kia Cee'd, která se dostala na 299 vozů (7,5 %). Na čtyřce najdeme pomalu odcházející Volkswagen Golf VI s 235 novými auty (5,9 %). Poslední místo v Top 5 obsadil Renault Mégane s 212 registracemi (5,3 %).
Ford Focus se propadl až na devítku za Renault Fluence, Citroën C4 a malý crossover Suzuki SX4. I když se Škoda Rapid ještě oficiálně neprodává, 101 přírůstků jí katapultovalo těsně za Astru, která uzavírá nejlepší desítku.
V meziměsíčním srovnání s totožným obdobím roku 2011 je situace mezi nejoblíbenějšími modely až na jedinou výjimku tristní. První Octavia spadla o 197 aut (-11 %). Druhý Hyundai i30 má pak jako jediný z Top 5 nárůst, konkrétně 3,2 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli celkem 347 „i-třicítek“, aktuálně jich je o 11 více. Ale i to se počítá. Registrace třetího Cee'd klesly o 30,6 %, respektive 132 vozů. Golf má na kontě pád dokonce o 32,7 % (-114 vozů z 349). Mégane si pohoršil o 18,5 % (z 260, což znamená -48 registrací).
Meziročními procentními šplhouny v aktuálním pořadí je sice lídrem Citroën DS4 (+600 %), ale nachází se až hluboko ve třetí desítce. Nezajímavý je pro nás i Fiat Sedici (+100 %). To takovému čtrnáctému Civicu velmi pomohla nová, v pořadí devátá generace. Zvedl se o 140 %, z 30 na 72 aut. Kusovým skokanům, kteří mají +10 a více, vládne Citroën C4 s +48 právě před futuristickou Hondou (+42), následují Renault Fluence (+32), již zmíněný Hyundai i30 (+11) a Subaru Impreza/XV (+10). V procentech je ale pořadí jiné. Civic jsme již vzpomněli výše, Impreza včetně terénnějšího sourozence XV vykazuje +125 %, C4 +76,2 % a Fluence má nárůst 35,6 %.
Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první třicítky Seat Leon (-76,9 %, -40 aut), který bude brzy vystřídán nováčkem stejného jména. Ford Focus má drastických -71,4 %, Lancer od Mitsubishi hlásí -63,2 %, Toyota Auris -55,4 % a Chevrolet Cruze -54,1 %. U Elantry v patřičné kolonce svítí -52,3 %, ještě Jetta vykazuje o polovinu méně. Absolutním ztrátám vévodí veledůležitý Focus (-269). Stříbrnou příčku okupuje v této statistice lídr Octavia před bronzovým Cee'dem a Golfem. Výsledky všech byly již také zmíněny.
Český trh v nižší střední oproti dvěma třetinám loňského roku klesl, a to o 8,2 %, počet nových aut se snížil z 39.191 na 35.974 (meziročně -3.217).
Celkově vede od ledna globálně v České republice nejprodávanější Octavia s 16.134 kusy a podílem 44,8 %. Druhý je Hyundai i30 (3.230, 9 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Golf (2.362, 6,6 %). Čtvrté místo náleží stále více agresivnímu Cee'du (2.284, 6,3 %), soupeře z Wolfsburgu totiž dohnal na rozdíl 78 registrací. Pátý Mégane značně ztrácí (1.550, 4,3 %), ale zároveň uniká šestému Focusu.
V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala ještě alespoň 697 exemplářů, tedy 4,5 %. Hyundai i30 se zde relativně hodně zlepšil (+34 %, +819 aut). Třetí Golf se odporoučel opačným směrem, tedy dolů o 17,4 %. Má na kontě o 498 vozů méně než před rokem. Kia zůstává v minusu, prodala o 208 Cee'dů méně (-8,3 %). Řady nových Renaultů Mégane prořídly o 33,8 % (loni 2.342, letos -792).
Největším postupem vyhlašujeme znovu jedničkové BMW, neboť navýšení Citroënu DS4 a Hyundaie Elantra nejsou příliš relevantní. Hatchbacky, kupé a kabriolety s modrobílým logem si polepšily o 116,3 %. Samozřejmě, „na vině“ je z velké části nová generace. Všechny zástupce nejmenší série z Mnichova zvolilo 225 zákazníků místo 104. Trojciferné skoky už nikde jinde nenajdeme a Veloster s navýšením o 90,5 %, respektive Sedici s +84,2 % nejsou významní. Na kusy se zlepšila nejvíce i30 před Octavií a právě BMW 1 (+121). Elantru s +201 auty vynechejme, ta se loni nenabízela celý rok.
Z propadáků nás bude zajímat Seat Leon (-67,6 %, 103 kusů místo 318). Hned za ním jsou globální hráč Focus (-60,5 %, -2.166!) a Mitsubishi Lancer (-60,4 %, -116). Ztrátu 40 a více procent vykazují ještě Fiat Bravo a Toyota Auris, o modelech „pod čarou“ se nemá smysl zmiňovat. V absolutních počtech se také modrý ovál nemůže těmi takřka 2,2 tisíci úbytku chlubit. Mégane má „jen“ zmiňovaných -792 a Astra -606. Golf (-498) a Auris (-366) očekávají v dohledné době nástupce, jejichž podoby nám v tuto chvíli již nejsou neznámé.
Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory se pořadí řádně promíchalo. Škoda Octavia je ovšem stále v čele, má na kontě celkem 1.288 kusů (80,5 % z celkových registrací). Druhý je Peugeot 308 s agregáty HDi (82, 82 %). Pomyslný bronz patří Škodě Rapid s 64 exempláři (63,4 %), těsně pod stupni vítězů se nachází Citroën C4 s 62 (55,9 %) a konečně pátý je Ford Focus, jenž vykazuje rovnou padesátku turbodieselů (46,3 %).
29 nových Octavií spaluje LPG, stejně jako dvojice Opelů Astra. Bioethanol tankuje dvanáctka nových majitelů Dacíí Logan MCV, ale rovněž dva novopečení vlastníci bestsellerů z Mladé Boleslavi. Elektromobily a hybridy představuje jediný Opel Ampera.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v srpnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2012 | 1-8/2012 | 8/2012 | 1-8/2012 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1600 | 16134 | 40,2% | 44,8% |
2. | Hyundai i30 | 358 | 3230 | 9,0% | 9,0% |
3. | Kia CEE´D | 299 | 2284 | 7,5% | 6,3% |
4. | Volkswagen GOLF | 235 | 2362 | 5,9% | 6,6% |
5. | Renault MEGANE | 212 | 1550 | 5,3% | 4,3% |
6. | Renault FLUENCE | 122 | 823 | 3,1% | 2,3% |
7. | Citroën C4 | 111 | 857 | 2,8% | 2,4% |
7. | Suzuki SX4 | 111 | 982 | 2,8% | 2,7% |
9. | Ford FOCUS | 108 | 1414 | 2,7% | 3,9% |
10. | Opel ASTRA | 103 | 924 | 2,6% | 2,6% |
11. | Škoda RAPID | 101 | 149 | 2,5% | 0,4% |
12. | Peugeot 308 | 100 | 970 | 2,5% | 2,7% |
13. | Dacia LOGAN | 99 | 803 | 2,5% | 2,2% |
14. | Honda CIVIC | 72 | 400 | 1,8% | 1,1% |
15. | Toyota AURIS | 58 | 494 | 1,5% | 1,4% |
16. | Audi A3 | 41 | 215 | 1,0% | 0,6% |
17. | Chevrolet CRUZE | 34 | 489 | 0,9% | 1,4% |
18. | Mazda 3 | 31 | 267 | 0,8% | 0,7% |
19. | Volkswagen BEETLE | 22 | 119 | 0,6% | 0,3% |
20. | Hyundai ELANTRA | 21 | 252 | 0,5% | 0,7% |
21. | Subaru IMPREZA | 18 | 94 | 0,5% | 0,3% |
22. | Mercedes-Benz A | 13 | 13 | 0,3% | 0,0% |
23. | Alfa Romeo GIULIETTA | 12 | 133 | 0,3% | 0,4% |
23. | Fiat SEDICI | 12 | 70 | 0,3% | 0,2% |
25. | Seat LEON | 12 | 103 | 0,3% | 0,3% |
26. | Volkswagen JETTA | 10 | 92 | 0,3% | 0,3% |
27. | BMW 1 | 9 | 225 | 0,2% | 0,6% |
27. | Fiat BRAVO | 9 | 117 | 0,2% | 0,3% |
29. | Citroën DS4 | 7 | 54 | 0,2% | 0,2% |
29. | Mitsubishi LANCER | 7 | 76 | 0,2% | 0,2% |
29. | Volkswagen SCIROCCO | 7 | 35 | 0,2% | 0,1% |
Ostatní modely | - | 22 | 244 | 0,6% | 0,7% |
CELKEM | - | 3976 | 35974 | 100,0% | 100,0% |