Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (84)
Srpnová první pětka nižší střední třídy je sice totožná jako v červenci, ale za ní se dějí zajímavé věci, hlavně ve francouzské režii.

Trh v této kategorii za osmý měsíc roku 2012 znovu výrazně klesl: o 17,1 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.796 vozů nižší střední třídy, letos jen 3.976 (-820).

V srpnovém žebříčku zvítězila jasně Octavia s rovnými 1.600 kusy a podílem 40,2 %. Opět bodují Korejci: nošovický Hyundai i30 obsadil díky 358 přírůstkům a 9 % stříbrnou příčku. Třetí je jeho dvojče, žilinská Kia Cee'd, která se dostala na 299 vozů (7,5 %). Na čtyřce najdeme pomalu odcházející Volkswagen Golf VI s 235 novými auty (5,9 %). Poslední místo v Top 5 obsadil Renault Mégane s 212 registracemi (5,3 %).

Ford Focus se propadl až na devítku za Renault Fluence, Citroën C4 a malý crossover Suzuki SX4. I když se Škoda Rapid ještě oficiálně neprodává, 101 přírůstků jí katapultovalo těsně za Astru, která uzavírá nejlepší desítku.

V meziměsíčním srovnání s totožným obdobím roku 2011 je situace mezi nejoblíbenějšími modely až na jedinou výjimku tristní. První Octavia spadla o 197 aut (-11 %). Druhý Hyundai i30 má pak jako jediný z Top 5 nárůst, konkrétně 3,2 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli celkem 347 „i-třicítek“, aktuálně jich je o 11 více. Ale i to se počítá. Registrace třetího Cee'd klesly o 30,6 %, respektive 132 vozů. Golf má na kontě pád dokonce o 32,7 % (-114 vozů z 349). Mégane si pohoršil o 18,5 % (z 260, což znamená -48 registrací).

Meziročními procentními šplhouny v aktuálním pořadí je sice lídrem Citroën DS4 (+600 %), ale nachází se až hluboko ve třetí desítce. Nezajímavý je pro nás i Fiat Sedici (+100 %). To takovému čtrnáctému Civicu velmi pomohla nová, v pořadí devátá generace. Zvedl se o 140 %, z 30 na 72 aut. Kusovým skokanům, kteří mají +10 a více, vládne Citroën C4 s +48 právě před futuristickou Hondou (+42), následují Renault Fluence (+32), již zmíněný Hyundai i30 (+11) a Subaru Impreza/XV (+10). V procentech je ale pořadí jiné. Civic jsme již vzpomněli výše, Impreza včetně terénnějšího sourozence XV vykazuje +125 %, C4 +76,2 % a Fluence má nárůst 35,6 %.

Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první třicítky Seat Leon (-76,9 %, -40 aut), který bude brzy vystřídán nováčkem stejného jména. Ford Focus má drastických -71,4 %, Lancer od Mitsubishi hlásí -63,2 %, Toyota Auris -55,4 % a Chevrolet Cruze -54,1 %. U Elantry v patřičné kolonce svítí -52,3 %, ještě Jetta vykazuje o polovinu méně. Absolutním ztrátám vévodí veledůležitý Focus (-269). Stříbrnou příčku okupuje v této statistice lídr Octavia před bronzovým Cee'dem a Golfem. Výsledky všech byly již také zmíněny.

Český trh v nižší střední oproti dvěma třetinám loňského roku klesl, a to o 8,2 %, počet nových aut se snížil z 39.191 na 35.974 (meziročně -3.217).

Celkově vede od ledna globálně v České republice nejprodávanější Octavia s 16.134 kusy a podílem 44,8 %. Druhý je Hyundai i30 (3.230, 9 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Golf (2.362, 6,6 %). Čtvrté místo náleží stále více agresivnímu Cee'du (2.284, 6,3 %), soupeře z Wolfsburgu totiž dohnal na rozdíl 78 registrací. Pátý Mégane značně ztrácí (1.550, 4,3 %), ale zároveň uniká šestému Focusu.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala ještě alespoň 697 exemplářů, tedy 4,5 %. Hyundai i30 se zde relativně hodně zlepšil (+34 %, +819 aut). Třetí Golf se odporoučel opačným směrem, tedy dolů o 17,4 %. Má na kontě o 498 vozů méně než před rokem. Kia zůstává v minusu, prodala o 208 Cee'dů méně (-8,3 %). Řady nových Renaultů Mégane prořídly o 33,8 % (loni 2.342, letos -792).

Největším postupem vyhlašujeme znovu jedničkové BMW, neboť navýšení Citroënu DS4 a Hyundaie Elantra nejsou příliš relevantní. Hatchbacky, kupé a kabriolety s modrobílým logem si polepšily o 116,3 %. Samozřejmě, „na vině“ je z velké části nová generace. Všechny zástupce nejmenší série z Mnichova zvolilo 225 zákazníků místo 104. Trojciferné skoky už nikde jinde nenajdeme a Veloster s navýšením o 90,5 %, respektive Sedici s +84,2 % nejsou významní. Na kusy se zlepšila nejvíce i30 před Octavií a právě BMW 1 (+121). Elantru s +201 auty vynechejme, ta se loni nenabízela celý rok.

Z propadáků nás bude zajímat Seat Leon (-67,6 %, 103 kusů místo 318). Hned za ním jsou globální hráč Focus (-60,5 %, -2.166!) a Mitsubishi Lancer (-60,4 %, -116). Ztrátu 40 a více procent vykazují ještě Fiat Bravo a Toyota Auris, o modelech „pod čarou“ se nemá smysl zmiňovat. V absolutních počtech se také modrý ovál nemůže těmi takřka 2,2 tisíci úbytku chlubit. Mégane má „jen“ zmiňovaných -792 a Astra -606. Golf (-498) a Auris (-366) očekávají v dohledné době nástupce, jejichž podoby nám v tuto chvíli již nejsou neznámé.

Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory se pořadí řádně promíchalo. Škoda Octavia je ovšem stále v čele, má na kontě celkem 1.288 kusů (80,5 % z celkových registrací). Druhý je Peugeot 308 s agregáty HDi (82, 82 %). Pomyslný bronz patří Škodě Rapid s 64 exempláři (63,4 %), těsně pod stupni vítězů se nachází Citroën C4 s 62 (55,9 %) a konečně pátý je Ford Focus, jenž vykazuje rovnou padesátku turbodieselů (46,3 %).

29 nových Octavií spaluje LPG, stejně jako dvojice Opelů Astra. Bioethanol tankuje dvanáctka nových majitelů Dacíí Logan MCV, ale rovněž dva novopečení vlastníci bestsellerů z Mladé Boleslavi. Elektromobily a hybridy představuje jediný Opel Ampera.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v srpnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období8/20121-8/20128/20121-8/2012
1.Škoda OCTAVIA16001613440,2%44,8%
2.Hyundai i3035832309,0%9,0%
3.Kia CEE´D29922847,5%6,3%
4.Volkswagen GOLF23523625,9%6,6%
5.Renault MEGANE21215505,3%4,3%
6.Renault FLUENCE1228233,1%2,3%
7.Citroën C41118572,8%2,4%
7.Suzuki SX41119822,8%2,7%
9.Ford FOCUS10814142,7%3,9%
10.Opel ASTRA1039242,6%2,6%
11.Škoda RAPID1011492,5%0,4%
12.Peugeot 3081009702,5%2,7%
13.Dacia LOGAN998032,5%2,2%
14.Honda CIVIC724001,8%1,1%
15.Toyota AURIS584941,5%1,4%
16.Audi A3412151,0%0,6%
17.Chevrolet CRUZE344890,9%1,4%
18.Mazda 3312670,8%0,7%
19.Volkswagen BEETLE221190,6%0,3%
20.Hyundai ELANTRA212520,5%0,7%
21.Subaru IMPREZA18940,5%0,3%
22.Mercedes-Benz A13130,3%0,0%
23.Alfa Romeo GIULIETTA121330,3%0,4%
23.Fiat SEDICI12700,3%0,2%
25.Seat LEON121030,3%0,3%
26.Volkswagen JETTA10920,3%0,3%
27.BMW 192250,2%0,6%
27.Fiat BRAVO91170,2%0,3%
29.Citroën DS47540,2%0,2%
29.Mitsubishi LANCER7760,2%0,2%
29.Volkswagen SCIROCCO7350,2%0,1%
Ostatní modely-222440,6%0,7%
CELKEM-397635974100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (84)
20. 9. 2012 16:29
Re: Vec priorít ...
Pre mňa je malý ..... čo nevylučuje, že mnohým vyhovuje ...

A, že to nie je len subjektívny pocit, najlepšie dokumentuje fakt, že v novom Golfe sa podstatne zväčšil rázvor .... prečo asi ?
Avatar - white label
20. 9. 2012 14:13
Re: Vec priorít ...
Možná jsi měl smůlu na servis, já to tehdy řešil ve Zlíně (jednalo se o 530d).
Mimochodem taky jsem pak přešel na A6 (C6 allroad), ale hlavně z důvodu příchodu E60, která mě celkově hodně zklamala (ve srovnání z E39).
OK, dej pak vědět.
20. 9. 2012 14:07
Re: Vec priorít ...
Mám v práci finanční limit a auto si vybírám sám. Objedno před tímto jsem měl BMW 5 a právě po podobné situaci v servise u dnes již neexistujícího "velkodealera", kdy nechtěl nic lehce po garanci uznat a chování měli na úrovni "řeznického psa", jsem přešel s dalsím vozem k Audi. Sice hrdě řvu, ale myslím, že ani koncern by se se mnou nemazal.
OK doplním slovo "kotouče nejsou standardní spotřebák".
Já od začátku mluvím pouze o destičkách, jako dokonalém příkladu spotřebního materiálu.
Schválně dám dotaz jak by to řešili (u obou značek) a dám ti někde vědět jak to dopadlo.
Avatar - white label
20. 9. 2012 13:32
Re: Vec priorít ...
U KIA si zařvat !SEDUM! sice můžeš, ale to je tak všechno, protože stejně nakonec dopadneš jako ta paní, co si je zaplatila i s deskama, nebo si vážně myslíš, že se ta slavná sedmiletá záruka vztahuje i na kotouče (na to klidně zapomeň)? U Audi apod. máš při malém nájezdu slušnou šanci na kulanci i po dvouleté záruce (využil jsem ji třeba u BMW při výměně turba, kdy jsem platil jen práci). A pokud kotouče nejsou spotřebák pak nechápu (minimálně částečně) tvou původní reakci už vůbec, protože potom měl matii v případě placené výměny kotoučů (u Kie v záruce) vlastně pravdu.
20. 9. 2012 11:00
Re: Vec priorít ...
Jen aby nedošlo k mýlce.
Můj osobní průměr nájezdu na jedny destičky(origo) je 45-55tis km a vlastně fuk co to bylo historicky za auto. Stydím se, jezdím jako prase. Momentálně A6 3,0TDI, najeto cca těch 55tis a destičky měněny minulý měsíc, stáří lehce nad dva roky. Žena má čipnutou dvouletou Sportage 2,0 CRDi, ujeto cca 35tis a destičky tak v půlce. Pokud by se jí, či u mne, zvlnili v tomto nájezdu kotouče, šel bych reklamovat a řval v servisu jako tur a věř tomu že daj nový - kotouče nejsou spotřebák. Základní rozdíl je v tom, že u KIA řvát mohu, neboť je to stále v záruce. U Audi se mi již vysmějou.