Český trh v srpnu 2013: Žádné velké změny

Suverénně nejprodávanějším autem v Čechách, na Moravě a v části Slezska zůstává Škoda Octavia. Na druhém místě se usadil asi již definitivně Rapid a třetí je Fabia. Okřídlený šíp tak opět okupuje kompletní stupně vítězů. Jednotlivé modely také dominují svým kategoriím, dokonce i Yeti se vrátil na zlato mezi teréňáky. Jak už to tak bývá, pravidlo musí potvrdit výjimka. Tou je Roomster, který MPV nevládne, překonal ho po delší pauze nošovický Hyundai ix20. V segmentech velkoprostorových a také terénních vozů se pořadí přelévalo asi nejvíce. Na přítomnost Dacie Sandero a Seatu Ibiza v Top 5 malých jsme si již zvykli. Španělská odnož koncernu VW se dere dopředu rovněž o třídu výše... Ale k tomu se postupně dostaneme.
Minivozy
Nejmenším městským přibližovadlům vládne Citigo a konkurence se nechytá. Zkrátka a jednoduše, 221 nových přírůstků v srpnu znamená famózní úspěch a nic na tom nemění ani fakt, že ve srovnání s loňskem si škodovácké mini z Bratislavy pohoršilo o 28 %. Nejbližší soupeř, kterým byla tentokrát Toyota Aygo, totiž skončil na 21 registracích, což není ani desetina! Domácí automobilka tak okupuje 58 % trhu a ostatní paběrkují. Mezi nejlepšími nenajdeme minule stříbrnou Pandu, natožpak Kiu Picanto. Naopak se do ní podívalo po dvouměsíční absenci Mini. Byť cenami se tomuto segmentu německo-britský diblík značně vymyká, délkou základních hatchbacků nikoliv. Volkswagen up! spolu s kolínským Citroën C1 jsou letos víceméně standardními členy Top 5. Oproti srpnu 2013 zaznamenaly minivozy drastický pád o více než 47 %.
Třída minivozů | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2013 | 1-8/2013 | 8/2013 | 1-8/2013 | |
1. | Škoda CITIGO | 221 | 2149 | 58,3% | 51,3% |
2. | Toyota AYGO | 21 | 176 | 5,5% | 4,2% |
3. | Volkswagen UP | 17 | 300 | 4,5% | 7,2% |
4. | Citroën C1 | 15 | 327 | 4,0% | 7,8% |
4. | MINI | 15 | 133 | 4,0% | 3,2% |
Ostatní modely | - | 90 | 1102 | 23,7% | 26,3% |
CELKEM | - | 379 | 4187 | 100,0% | 100,0% |
Malé vozy
Přírůstky Fabie se odporoučely pod hranici sedmi stovek, což je opět poměrně tristní. Češi se naučili kupovat větší Rapidy. Mladá Boleslav sice chrlí nové a nové akční modely na bázi své druhé nejmenší řady, ale příliš to zatím nepomáhá. Druhý nejstarší produkt středočeského (město nad Labem teď pomiňme) výrobce už netáhne a napjatě se čeká na novou generaci. První místo jí však žádný ze soků vzít nedokáže, Hyundai i20 nedosáhl ani poloviny těchto počtů! Zástupci Seatu, Fordu a Dacie si oproti červencovému pořadí své příčky decentně proházeli. Přes stovku se dostal ještě Volkswagen Polo a také Renault Clio, ten však až po započtení šestice užitkových verzí. O malá auta není mezi domácími zákazníky letos zájem, celoroční i měsíční ztráty přesahují třicet procent. Necelých 18,6 tisíce prodaných kusů od počátku letopočtu však tento segment stále řadí na druhé místo.
Třída malých vozů | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2013 | 1-8/2013 | 8/2013 | 1-8/2013 | |
1. | Škoda FABIA | 602 | 6785 | 28,8% | 32,8% |
2. | Hyundai i20 | 289 | 2502 | 13,8% | 12,1% |
3. | Seat IBIZA | 226 | 1290 | 10,8% | 6,2% |
4. | Ford FIESTA | 183 | 2016 | 8,8% | 9,7% |
5. | Dacia SANDERO | 124 | 1089 | 5,9% | 5,3% |
Ostatní modely | - | 666 | 7001 | 31,9% | 33,8% |
CELKEM | - | 2090 | 20683 | 100,0% | 100,0% |
Nižší střední třída
Neoblíbenější zůstává nižší střední třída, která navíc roste. V srpnu se zvedla o 11,5 %, za osm měsíců pak o 4,4 % na 37,5 tisíce jednotek. Ani aktuální odbyt Octavie není bůhvíjaký (1.182 vozů, -26 %) a Rapid jí pomalu, ale jistě začíná šlapat na paty. Co s tím udělá ještě verze Spaceback, na to si budeme muset počkat, vždyť se ani dosud nepředstavila oficiálně. Golf i oba středoevropští Jihokorejci si svoje místa z července udrželi. Je ale třeba se zmínit o jednom modelu, který v Top 5 chybí. Jenže, pokud mu to půjde tak dobře jako v poslední době, tak se v ní co nevidět objeví. Jmenuje se Seat Leon. Za Cee'dem zaostal o 76 jednotek a skončil šestý. Rozšíření nové řady na tři karosářské verze se ztrátové španělské automobilce určitě vyplatí.... Kombi ST se oficiálně ukáže na IAA.
Nižší střední třída | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2013 | 1-8/2013 | 8/2013 | 1-8/2013 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1182 | 10671 | 26,7% | 28,5% |
2. | Škoda RAPID | 838 | 5314 | 19,0% | 14,2% |
3. | Volkswagen GOLF | 347 | 3086 | 7,8% | 8,2% |
4. | Hyundai i30 | 330 | 3101 | 7,5% | 8,3% |
5. | Kia CEE´D | 280 | 2063 | 6,3% | 5,5% |
Ostatní modely | - | 1458 | 13328 | 33,0% | 35,6% |
CELKEM | - | 4435 | 37563 | 100,3% | 100,3% |
Střední třída
Opustilo Mondeo pětici nejlepších ve střední třídě definitivně? Nová generace byla k vidění už před rokem. Nyní se chystá koncept nejvyšší výbavy Vignale... a sériová verze přijde až příští rok. Čekání je zkrátka příliš dlouhé. Místo stávající řady se na špičce usadila nová Mazda 6. Trojkové BMW i nadále drtí veškerou dražší konkurenci z domácího Německa, potažmo Švédska rozdílem několika tříd. Lídři se pochopitelně nemění, zůstávají jimi Škoda Superb a Volkswagen Passat. Až na Peugeot 508 prakticky zcela vyklidili pole Francouzi, zvedá se naopak Japonsko, konkrétně Subaru Legacy i Toyota Avensis (sedmé, respektive deváté místo). Mazda 6 a Hyundai i40 mají oproti srpnu 2012 trojciferná navýšení, Passat před rokem vyhrál, aktuálně vykazuje ztrátu hrozivých 61 %.
Střední třída | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2013 | 1-8/2013 | 8/2013 | 1-8/2013 | |
1. | Škoda SUPERB | 248 | 2386 | 31,4% | 29,8% |
2. | Volkswagen PASSAT | 113 | 1653 | 14,3% | 20,6% |
3. | Hyundai i40 | 75 | 620 | 9,5% | 7,7% |
4. | BMW 3 | 61 | 617 | 7,7% | 7,7% |
5. | Mazda 6 | 56 | 307 | 7,1% | 3,8% |
Ostatní modely | - | 236 | 2431 | 29,9% | 30,3% |
CELKEM | - | 789 | 8014 | 100,0% | 100,0% |
Vyšší střední třída
Kompletní německá první pětka ve vyšší střední? Tentokrát ji nenarušili ani „vetřelci“ od Volva. Je plně v režii BMW, Audi a Mercedesu. Mnichov i Untertürkheim zde mají dva zástupce, Ingolstadt jeden. Statistiky SDA sice poloterénní Allroad tvrdošíjně uvádějí stále samostatně, přehledu Auto.cz se to ale netýká, zde je začleněn do řady A6. Na pětkové BMW včetně modelu GT však již ztrácí od ledna 118 jednotek a ač máme za sebou jen dvě třetiny roku, už je nejspíš rozhodnuto. Dvacetiprocentní úbytky této kategorie ve srovnání s loňskem lze považovat za horší...
Vyšší střední třída | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2013 | 1-8/2013 | 8/2013 | 1-8/2013 | |
1. | BMW 5 | 80 | 535 | 41,7% | 33,5% |
2. | Audi A6 | 42 | 417 | 21,9% | 26,1% |
3. | Mercedes-Benz E | 27 | 189 | 14,1% | 11,8% |
4. | Mercedes-Benz CLS | 12 | 88 | 6,3% | 5,5% |
5. | BMW 6 | 10 | 62 | 5,2% | 3,9% |
Ostatní modely | - | 21 | 306 | 10,9% | 19,2% |
CELKEM | - | 192 | 1597 | 100,0% | 100,0% |
Luxusní automobily
Pohled na srpnový odbyt luxusních limuzín není tak tristní, vždyť se trh zvedl meziročně o více než polovinu (33 oproti 21 kusům). Jenže, v pořadí jsou jen tři modely - a opět shodou okolností od našich západních sousedů. Kdo čekal razantní atak nového Mercedesu třídy S, musí být zklamán, pokořilo jej BMW řady 7 i „nelimuzína“ od Porsche. A to si S-Klasse připsala na konto slušných 8 nových přírůstků, jenže konkurence byla zkrátka lepší. Aby si třiatřicet registrací rozdělila jen zmíněná trojice vozů, to je také poměrně unikátní. Jinak ale není moc o čem psát...
Luxusní třída | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2013 | 1-8/2013 | 8/2013 | 1-8/2013 | |
1. | BMW 7 | 16 | 61 | 48,5% | 39,9% |
2. | Porsche PANAMERA | 9 | 18 | 27,3% | 11,8% |
3. | Mercedes-Benz S | 8 | 26 | 24,2% | 17,0% |
Ostatní modely | - | 0 | 48 | 0,0% | 31,4% |
CELKEM | - | 33 | 153 | 100,0% | 100,0% |
Terénní vozy a SUV
Japonského „kočovníka“ v nejnovější Top 5 aut do lehkého i těžšího terénu nehledejme, není tam, v srpnu skončil těsně šestý. Již na začátku textu byl vzpomenut návrat Yetiho na nejvyšší stupínek, „sněžnému muži“ se zkrátka dařilo. A to čekáme na příchod modernizované verze, kterou známe zatím alespoň z oficiálních fotografií. Comeback mezi lídry mohou slavit rovněž u Hyundaie díky ix35. Mimo se naopak odporoučela sesterská Kia Sportage. Mezi velkými teréňáky byl nejúspěšnější Mercedes-Benz ML. Nově příchozí crossovery zcela převálcovaly Nissan Juke, Renault Captur, Opel Mokka, Peugeot 2008 a Chevrolet Trax se seřadily těsně za sebou a bez problémů se vešly do Top 20 (Suzuki SX4 je zařazeno do nižší střední). Nejpopulárnějším pickupem zůstává Toyota Hilux.
Třída terénních vozů | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2013 | 1-8/2013 | 8/2013 | 1-8/2013 | |
1. | Škoda YETI | 162 | 1933 | 10,0% | 11,9% |
2. | Dacia DUSTER | 123 | 1024 | 7,6% | 6,3% |
3. | Hyundai ix35 | 101 | 1371 | 6,3% | 8,4% |
3. | Kia SPORTAGE | 101 | 1101 | 6,3% | 6,8% |
5. | Volkswagen TIGUAN | 96 | 1088 | 5,9% | 6,7% |
Ostatní modely | - | 1033 | 9778 | 63,9% | 60,0% |
CELKEM | - | 1616 | 16295 | 100,0% | 100,0% |
MPV
Jak už bylo naznačeno v úvodu článku, Roomster střídá na prvním místě mezi rodinnými auty s velkorysou nabídkou prostoru Hyundai ix20 ze Slezska. A ani dodávky nemá cenu řešit, u nás naturalizovaný Jihokorejec byl prostě o výrazných 153 jednotek lepší. Trojice cifer dosáhl ještě Ford B-Max s posuvnými zadními dveřmi. Trošku překvapením je zmrtvýchvstání Merivy s bleskem ve znaku (čtvrtá, 76 kusů). Citroën C4 Picasso se i přes generační obměnu drží na vrcholu větších MPV. Celá kategorie se sice zhoršila ve srovnání s osmým měsícem roku 2012 o 9 %, ale za celou sezónu 2013 je v plusu o 1,6 %. A ještě se podívejme na špičku velkých MPV: tady náleží momentální vavříny celkově patnáctému Volkswagenu Sharan s 31 novými přírůstky do statistik.
Třída MPV | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2013 | 1-8/2013 | 8/2013 | 1-8/2013 | |
1. | Hyundai ix20 | 318 | 2456 | 23,7% | 19,1% |
2. | Škoda ROOMSTER | 165 | 2205 | 12,3% | 17,1% |
3. | Ford B-MAX | 106 | 924 | 7,9% | 7,2% |
4. | Opel MERIVA | 76 | 446 | 5,7% | 3,5% |
5. | Citroën C4 PICASSO | 63 | 613 | 4,7% | 4,8% |
Ostatní modely | - | 616 | 6224 | 45,8% | 48,4% |
CELKEM | - | 1344 | 12868 | 100,0% | 100,0% |