Český trh v srpnu 2018 podle segmentů: Rekordní měsíc výrazně zamíchal pořadím
Letošní srpen byl z hlediska registrací nových aut na českém trhu rekordní, výsledných 27.830 registrovaných automobilů bylo o 31,3 % více než před rokem. Do statistik výrazně promluvily nové emisní normy, které vstoupily v platnost na začátku září. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Jak už jsme psali, kvůli novým emisním normám už nepůjde nová auta podle starých regulí přihlásit do provozu (respektive jen jejich omezený počet), což přinutilo prodejce prozatímně registrovat skladové zásoby na sebe. Následně takové automobily budou muset prodat jako ojeté, byť s minimem ujetých kilometrů.
Nutnost takového kroku v srpnu silně poznamenala statistiky registrací, některá auta se tak najednou vyšvihla pořadím výše – zřejmě hlavně kvůli nutnosti jejich přihlášení dealery než skutečným nárůstem prodejů. Analytici přitom očekávají, že statistiky budou tímto ovlivněny i v následujících měsících. Po výrazném nárůstu tak může dojít v následujících měsících k meziročnímu poklesu počtu registrací. Na to bude mít vliv omezená nabídka značek, které nestačily ještě všechny modely homologovat podle nových pravidel, a zdražení aut kvůli inovované technice.
Přesto všechno je pohled na český trh zajímavý, a tak se pojďme podívat na to, jak to v srpnu vypadalo v jednotlivých segmentech:
Miniauta
Minivozy nejsou na českém trhu z hlediska prodejů tolik důležitými automobily, což znamená, že v srpnu jejich registrace byly ovlivněny jen nepatrně. Prodejci zkrátka nepotřebují jejich obří skladové zásoby. Pořadí na nejvyšších čtyřech příčkách zůstává neměnné, v případě Škody Citigo a Hyundai i10 dokonce bez výraznějších výkyvů počtu přihlášených kusů. Třetí Suzuki Ignis je ale takřka na dvojnásobku loňského počtu, výrazně se vyšvihl i pátý Fiat 500, meziročně z 15 na 40 kousků.
Nejprodávanější minivozy | |||||
Poř. | Model | Prodeje v 8/2018 [ks] | Prodeje v 8/2017 [ks] | Prodeje v 1-8/2018 [ks] | Prodeje v 1-8/2017 [ks] |
1. | Škoda Citigo | 207 | 244 | 2024 | 1887 |
2. | Hyundai i10 | 137 | 125 | 1014 | 1044 |
3. | Suzuki Ignis | 58 | 30 | 769 | 200 |
4. | Toyota Aygo | 50 | 30 | 349 | 176 |
5. | Fiat 500 | 40 | 15 | 168 | 210 |
Malé vozy
V malých vozech už je to zajímavější, první Škoda Fabia totiž meziročně vyskočila o 50,5 % na 2.181 registrovaných aut, čímž se stala v srpnu dokonce nejprodávanějším autem na trhu. Do jejího počtu ale spíše než nové emisní normy promluvil příchod faceliftovaného modelu na trh. Na dvojnásobku loňského čísla je pak druhý Renault Clio s 498 registrovanými kusy, hodně si pomohl i třetí Volkswagen Polo – v jeho případě je to ale ovlivněno loňskou mezigenerační výměnou, kvůli níž bylo před rokem u nás registrováno jen minimum jeho kusů. To u dalších to tak slavné není, registrace Dacie Sandero, Seatu Ibiza nebo Hyundaie i20 dokonce ve srovnání s loňským srpnem klesly.
Nejprodávanější malé vozy | |||||
Poř. | Model | Prodeje v 8/2018 [ks] | Prodeje v 8/2017 [ks] | Prodeje v 1-8/2018 [ks] | Prodeje v 1-8/2017 [ks] |
1. | Škoda Fabia | 2178 | 1449 | 14737 | 14956 |
2. | Renault Clio | 498 | 245 | 2592 | 2170 |
3. | VW Polo | 329 | 12 | 1435 | 1269 |
4. | Dacia Sandero | 253 | 472 | 2177 | 2538 |
5. | Seat Ibiza | 211 | 309 | 1000 | 1676 |
6. | Citroën C3 | 194 | 106 | 1089 | 716 |
7. | Toyota Yaris | 192 | 148 | 1587 | 1330 |
8. | Hyundai i20 | 157 | 243 | 1558 | 2010 |
9. | Kia Rio | 132 | 132 | 812 | 1065 |
10. | Peugeot 208 | 120 | 123 | 811 | 923 |
Nižší střední třída
To v oblíbené třídě kompaktů už je srpnový skok registrací jasně patrný. Na druhou příčku se vyšvihl Hyundai i30, s meziročním nárůstem o více než 76 % na 1.174 registrovaných kusů. Výrazný růst spatříme také u Kie Ceed (+96 %), Seatu Leon (+99 %) nebo Renaultu Mégane (+143 %), v případě korejského kompaktu ale hraje roli též příchod nové generace na český trh. Naopak jednička segmentu, Škoda Octavia si meziročně pohoršila o bezmála čtyři procenta, pokles počtu registrací hlásí též Dacia Logan nebo Opel Astra.
Nejprodávanější vozy nižší střední třídy | |||||
Poř. | Model | Prodeje v 8/2018 [ks] | Prodeje v 8/2017 [ks] | Prodeje v 1-8/2018 [ks] | Prodeje v 1-8/2017 [ks] |
1. | Škoda Octavia | 1866 | 1953 | 18232 | 18247 |
2. | Hyundai i30 | 1174 | 669 | 5328 | 4769 |
3. | Škoda Rapid | 1157 | 1013 | 10214 | 7754 |
4. | Kie Ceed | 661 | 338 | 3224 | 2544 |
5. | VW Golf | 611 | 490 | 4568 | 4671 |
6. | Seat Leon | 594 | 298 | 2637 | 2896 |
7. | Renault Mégane | 433 | 178 | 1667 | 1617 |
8. | Ford Focus | 353 | 315 | 2784 | 2319 |
9. | Dacia Logan | 223 | 296 | 1524 | 1876 |
10. | Opel Astra | 167 | 201 | 1038 | 1651 |
Střední třída
Střední třída už na českém trhu nehraje takovou roli jako kdysi, a tak podobně jako kategorie miniaut nebyla srpnovým výkyvem tolik ovlivněna. Registrace Škody Superb a VW Passat, tedy dvou nejúspěšnějším modelů této třídy, dokonce meziročně klesly. Nadále se ale daří Volkswagenu Arteon, po slabším období nahoru vyskočilo Audi A4, které si meziročně pomohlo z 15 na 53 registrovaných kusů. BMW 3, Mazda 6 nebo Mercedes-Benz C si pak meziročně pohoršily.
Nejprodávanější vozy střední třídy | |||||
Poř. | Model | Prodeje v 8/2018 [ks] | Prodeje v 8/2017 [ks] | Prodeje v 1-8/2018 [ks] | Prodeje v 1-8/2017 [ks] |
1. | Škoda Superb | 416 | 667 | 4888 | 6292 |
2. | VW Passat | 223 | 244 | 2537 | 3394 |
3. | VW Arteon | 96 | 44 | 608 | 94 |
4. | Hyundai i40 | 88 | 72 | 558 | 644 |
5. | Audi A4 | 53 | 15 | 171 | 274 |
6. | Ford Mondeo | 50 | 42 | 392 | 551 |
7. | BMW 3 | 43 | 58 | 373 | 444 |
8. | Mercedes-Benz C | 36 | 44 | 264 | 523 |
9.-10. | Mazda 6 | 35 | 44 | 219 | 305 |
9.-10. | Opel Insignia | 35 | 31 | 423 | 173 |
Vyšší střední třída
V kategorii vyšší střední třídy letos vede Mercedes-Benz E a nejinak tomu bylo minulý měsíc. Podobně jako druhé BMW 5 ale počet jeho registrací klesl. V případě mnichovského zástupce to ale byl výrazný pokles, ze 173 na 65 exemplářů. Na třetí příčce zůstává Volvo S90/V90, které skončilo před Audi A6.
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy | |||||
Poř. | Model | Prodeje v 8/2018 [ks] | Prodeje v 8/2017 [ks] | Prodeje v 1-8/2018 [ks] | Prodeje v 1-8/2017 [ks] |
1. | Mercedes-Benz E | 128 | 137 | 904 | 1312 |
2. | BMW 5 | 65 | 173 | 884 | 847 |
3. | Volvo S90/V90 | 34 | 21 | 216 | 213 |
4. | Audi A6 | 32 | 45 | 204 | 439 |
5. | Mercedes-Benz CLS | 19 | 5 | 87 | 18 |
Luxusní třída
Nejluxusnější automobily na trhu hrají jen marginální roli, a tak u nich v srpnu nenajdeme velké výkyvy v počtu registrací. První zůstává Mercedes-Benz S (meziroční pokles z 25 na 18 registrovaných kusů), za nímž však tentokrát následuje Porsche Panamera (11 kusů). BMW 7 se tak muselo smířit se třetí příčkou, jeho devět kusů je mimochodem stejně jako loni. Čtvrté je Audi A8, jehož nová generace počet registrací tohoto modelu zatím stále nezvedla.
Nejprodávanější vozy luxusní třídy | |||||
Poř. | Model | Prodeje v 8/2018 [ks] | Prodeje v 8/2017 [ks] | Prodeje v 1-8/2018 [ks] | Prodeje v 1-8/2017 [ks] |
1. | Mercedes-Benz S | 18 | 25 | 212 | 112 |
2. | Porsche Panamera | 11 | 7 | 60 | 60 |
3. | BMW 7 | 9 | 9 | 105 | 165 |
4. | Audi A8 | 3 | 1 | 38 | 7 |
5. | Jaguar XJ | 1 | 0 | 8 | 4 |
Sportovní vozy
Jednou ze známých obětí nových emisních norem je Subaru WRX STI, jehož letošní prodeje kvůli tomu výrazně vzrostly – zákazníci si tenhle sportovní sedan ještě pořizovali, dokud mohli. Tento trend byl patrný i v srpnu, WRX STI je s 26 registracemi za srpen nejžádanější sportovní automobil na českém trhu. Za sebou tak nechal Ford Mustang a BMW 4, které o nejvyšší příčku v této kategorii pravidelně soupeří. Čtvrté místo obsadilo Porsche 911 s 11 registrovanými kusy, o pátou příčku se pak s Mini Cabrio nečekaně podělil Mercedes-AMG GT se sedmi registracemi.
Nejprodávanější sportovní vozy | |||||
Poř. | Model | Prodeje v 8/2018 [ks] | Prodeje v 8/2017 [ks] | Prodeje v 1-8/2018 [ks] | Prodeje v 1-8/2017 [ks] |
1. | Subaru WRX STI | 26 | 4 | 113 | 33 |
2. | Ford Mustang | 18 | 23 | 204 | 203 |
3. | BMW 4 | 16 | 60 | 229 | 381 |
4. | Porsche 911 | 11 | 4 | 56 | 38 |
5.-6. | Mercedes-AMG GT | 7 | 7 | 27 | 19 |
5.-6. | Mini Cabrio | 7 | 17 | 63 | 73 |
Malá SUV
Malá SUV jsou v poslední době nesmírně populární, a tak je těžké odhadovat, nakolik jejich srpnové registrace skutečně ovlivnil zářijový příchod nových emisních norem. Řekli bychom ale, že ano. Jedničkou je tentokrát Renault Captur s meziročním skokem z 180 na 366 registrovaných kusů, který tak na druhou příčku odsunul Peugeot 2008 (nárůst ze 132 na 293 registrací). Na třetí příčku se pak v srpnu vyšvihl Opel Crossland X, jehož masivní meziroční nárůst registrací z 53 na 185 kusů je však způsoben hlavně tím, že se před rokem jeho české prodeje teprve rozjížděly. Hned trio aut z nejlepší sedmičky se pak před rokem ještě neprodávalo – Seat Arona, Citroën C3 Aircross a Kia Stonic.
Nejprodávanější malá SUV | |||||
Poř. | Model | Prodeje v 8/2018 [ks] | Prodeje v 8/2017 [ks] | Prodeje v 1-8/2018 [ks] | Prodeje v 1-8/2017 [ks] |
1. | Renault Captur | 366 | 180 | 1791 | 1554 |
2. | Peugeot 2008 | 293 | 132 | 2213 | 1633 |
3. | Opel Crossland X | 185 | 53 | 1028 | 163 |
4. | Seat Arona | 155 | 0 | 746 | 0 |
5. | Citroën C3 Aircross | 135 | 0 | 556 | 0 |
6. | Suzuki Vitara | 133 | 194 | 1537 | 1281 |
7. | Kia Stonic | 124 | 0 | 803 | 0 |
Kompaktní SUV
Srpnový výkyv registrací ovlivnil statistiky v mnoha segmentech, vůbec nejvíce však promluvil do pořadí kompaktních SUV. Těm dlouhodobě vládne mladoboleslavská dvojice Škoda Karoq a Škoda Kodiaq, v srpnu se však Karoq musel smířit až s pátou příčkou v této kategorii a Kodiaq dokonce až s osmým místem. Nejvýše se tentokrát vyšvihl Nissan Qashqai, jehož 993 registrací je více než čtyřnásobek proti loňskému srpnu. Ještě vyšší nárůst hlásí druhý Volkswagen Tiguan, jehož 964 exemplářů je sedmkrát více než před rokem. Před Karoq se pak v srpnu dostaly i Dacia Duster a Kia Sportage, která na trh vstupuje v modernizovaném balení. V nejlepší desítce pak v srpnu nechybělo ani sedmé „Golf SUV,“ alias Volkswagen T-Roc, nebo devátý Ford Kuga.
Nejprodávanější středně velká SUV | |||||
Poř. | Model | Prodeje v 8/2018 [ks] | Prodeje v 8/2017 [ks] | Prodeje v 1-8/2018 [ks] | Prodeje v 1-8/2017 [ks] |
1. | Nissan Qashqai | 993 | 230 | 3436 | 2242 |
2. | VW Tiguan | 964 | 128 | 3607 | 2159 |
3. | Dacia Duster | 510 | 414 | 3714 | 3280 |
4. | Kia Sportage | 426 | 125 | 1606 | 1368 |
5. | Škoda Karoq | 408 | 216 | 4598 | 216 |
6. | Hyundai Tucson | 402 | 281 | 2362 | 2348 |
7. | VW T-Roc | 320 | 0 | 853 | 0 |
8. | Škoda Kodiaq | 277 | 492 | 4178 | 3538 |
9. | Ford Kuga | 259 | 211 | 1514 | 959 |
10. | Mitsubishi ASX | 221 | 147 | 1110 | 1209 |
Malé a kompaktní velkoprostorové vozy
Pořadí se měnilo také mezi malými a kompaktními velkoprostorovými vozy, kde první příčku protentokrát obsadil Citroën Berlingo se 494 registrovanými kusy. Do jeho meziročního nárůstu o 134 % ale promluvil i příchod nové generace na trh. O druhé místo se podělily Dacia Dokker a Hyundai ix20 s 246 registracemi, za nimi skončila trojice velkoprostorových Volkswagenů – Touran, Caddy a Golf Sportsvan.
Nejprodávanější malá a kompaktní MPV/osobní dodávky | |||||
Poř. | Model | Prodeje v 8/2018 [ks] | Prodeje v 8/2017 [ks] | Prodeje v 1-8/2018 [ks] | Prodeje v 1-8/2017 [ks] |
1. | Citroën Berlingo | 494 | 211 | 2045 | 1420 |
2.-3. | Dacia Dokker | 246 | 254 | 2541 | 2193 |
2.-3. | Hyunda ix20 | 246 | 337 | 3150 | 3154 |
4. | VW Touran | 193 | 166 | 1689 | 2202 |
5. | VW Caddy | 160 | 147 | 1328 | 1232 |
6. | VW Golf Sportsvan | 156 | 123 | 752 | 1190 |
7. | Kia Venga | 147 | 73 | 629 | 415 |
8. | Peugeot Partner | 118 | 100 | 965 | 772 |
9. | Dacia Lodgy | 50 | 80 | 959 | 708 |
10. | Renault Kangoo | 49 | 25 | 142 | 161 |