Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2019: Úspěch pro Toyotu a Suzuki v dalším měsíci poklesu

David Bureš
Diskuze (120)

Pořadí nejprodávanějších značek zažilo několik změn, nahoru vyskočilo Suzuki a Toyota. První díky Vitaře, druhá díky Corolle.

Už už se v červenci zdálo, že český trh s novými automobily vrací k růstu, v srpnu ale počet registrovaných automobilů oproti předchozímu roku opět klesl. Poslední prázdninový měsíc bylo v Česku podle Svazu dovozců automobilů registrováno 25.026 nových aut, o 10,1 % méně než před rokem. I tak to však byl z hlediska prodejů nejlepší letošní měsíc.

Velký meziroční pád je tentokrát způsobený primárně tím, že loňský srpen byl nebývale silný měsíc – značky se na poslední chvíli před zářijovým příchodem nových norem zbavovaly aut homologovaných podle stávajících regulí, což extrémně zvýšilo počet registrací – o 31,3 % oproti srpnu 2017.

Letošního meziročního poklesu však dokázalo využít hned několik značek, které se vyšplhaly pořadím vzhůru. Toyota si meziročně polepšila z dvanácté příčky mezi značkami na pátou, Suzuki dokonce vyskočilo z devatenácté pozice na desátou.

Naopak jiné značky klesly. Nadále se propadá Ford, před rokem byl osmý, letos v srpnu jedenáctý. Pokračuje i pád Nissanu, loni v srpnu skončil sedmý, letos až devatenáctý. Počet jeho registrací přitom spadl o neskutečných 85,6 %. Moc se tentokrát nedařilo ani Renaultu, který se proti loňskému srpnu propadl ze čtvrtého na dvanáctou příčku.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř. Značka Registrace 8/2019 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 7033 +5,4 28,1
2. Volkswagen 2416 -29,0 9,65
3. Hyundai 2145 -6,5 8,57
4. Dacia 1501 +17,1 6,0
5. Toyota 1395 +54,3 5,57
6. Seat 1143 +6,7 4,57
7. Kia 1023 -36,4 4,09
8. Peugeot 980 -8,2 3,92
9. Citroën 979 -5,2 3,91
10. Suzuki 956 +215,5 3,82
11. Ford 881 -20,7 3,52
12. Renault 849 -51,7 3,39
13. Mercedes-Benz 573 -3,4 2,29
14. Opel 546 -20,3 2,18
15. BMW 447 +15,8 1,79
16. Mitsubishi 394 +12,9 1,57
17. Mazda 281 +8,5 1,12
18. Audi 268 -32,3 1,07
19. Nissan 172 -85,6 0,69
20. Honda 149 -27,7 0,6
- CELKEM 25.026 -10,1 -

Pořadí na nejvyšších příčkách se nicméně nemění. Nejvýše je Škoda, přičemž jejích 7.033 registrovaných aut je o 5,4 % více než před rokem. To další v pořadí si pohoršily, druhý Volkswagen o 29 %, třetí Hyundai o 6,5 %. To čtvrtá Dacia pokračuje v růstu, za srpen hlásí o 17,1 % registrovaných vozů více než o rok dříve.

Stejné pořadí na čtyřech nejvyšších pozicích je shodné i po osmi měsících roku. Páté místo si nicméně zatím drží Peugeot, Toyota je šestá. Nejlepší desítku uzavírá Seat, z prémiovek je nadále nejvýše celkově dvanáctý Mercedes-Benz. Hned za ním je však BMW. Oba výrobci si však meziročně pohoršili, stuttgartský o 6,4 %, mnichovský o 10,5 %.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř. Značka Prodeje 1-8/2019 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 58308 -1,7 33,25
2. Volkswagen 14860 -24,3 8,47
3. Hyundai 13149 -12,4 7,50
4. Dacia 11850 +8,6 6,76
5. Peugeot 8096 +3,2 4,62
6. Toyota 7147 +5,9 4,08
7. Renault 7098 -10,0 4,05
8. Kia 6778 -14,5 3,87
9. Ford 6330 -33,8 3,61
10. Seat 4972 -5,1 2,84
11. Citroën 4959 -6,4 2,83
12. Mercedes-Benz 4544 -6,4 2,59
13. BMW 3718 -10,5 2,12
14. Opel 3626 -21,3 2,07
15. Suzuki 3547 -1,5 2,02
16. Mazda 2564 +11,2 1,46
17. Audi 1810 -18,6 1,03
18. Mitsubishi 1779 +0,5 1,01
19. Nissan 1519 -67,7 0,87
20. Volvo 1511 +10,2 0,86
- CELKEM 175340 -9,3 -

Co se pak týče nejžádanějších modelů, tak za srpen je nejvýše stejně jako v červenci Škoda Fabia. A to přestože si meziročně pohoršila o 31,8 % registrovaných kusů na celkových 1.487. Druhá následuje Octavia s 1.372 exempláři (-26,5 %), kterou pomalu čeká mezigenerační obměna. Třetí už skončila Scala s 1.005 registrovanými kousky. Její předchůdce, Rapid, se stále doprodává, což za srpen znamenalo dvanáctou příčku.

Doprodává se také nošovický Hyundai ix20, který se letos přestal vyrábět bez přímého nástupce. Výprodej skladů malé MPV díky 782 registrovaným kouskům vyšvihl na čtvrté místo, hned za tři nejlepší Škodovky. Dařilo se také Citigo, které pomalu čeká výměna za elektrickou variantu Citigoe iV. Obsadilo šesté místo, s meziročním skokem o 206,8 %.

Třináctá příčka Vitara a její meziroční skok o 230,1 % a dvacátá Corolla (+201,6 %) jsou pak důvodem, proč se těmto značkám v srpnu na českém trhu tolik dařilo.

Český trh – registrace nových aut podle modelů
Poř. Model Registrace v 8/2019 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda Fabia 1487 -31,8 5,94
2. Škoda Octavia 1372 -26,5 5,48
3. Škoda Scala 1005 - 4,02
4. Hyundai ix20 782 +217,9 3,12
5. Škoda Karoq 768 +88,2 3,07
6. Škoda Citigo 635 +206,8 2,54
7. Seat Leon 634 +6,7 2,53
8. Dacia Duster 630 +23,5 2,52
9. Hyundai i30 590 -49,7 2,36
10. Škoda Superb 490 +17,8 1,96
11. VW Tiguan 482 -50,0 1,93
12. Škoda Rapid 472 -59,2 1,89
13. Suzuki Vitara 439 +230,1 1,75
14. Dacia Dokker 424 +72,4 1,69
15. VW Golf 422 -30,9 1,69
16. Škoda Kodiaq 403 +45,5 1,61
17. Renault Captur 393 +7,4 1,57
18. Citroën Berlingo 391 -20,9 1,56
19. Kia Ceed 380 -42,5 1,52
20. Toyota Corolla 368 +201,6 1,47
David Bureš
Diskuze (120)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
6. 9. 2019 14:17
Re: Ruské značky 8/2019
Že to kupují i normální firmy nejen nějací myslivci, lomy a nadšenci.
Avatar - Ozzman
6. 9. 2019 13:39
Re: ....
Pokoušíš se mi rozbít obecný model :D Jsi specifický zákazník :D

První odstavec souhlasím, pokud se nejedná o koupi auta-motorizace už se známým problémem, pak je to asi jedno, typicky třeba první TSI či Ecoboosty, nebo aktuálně bych se asi vyhnul 1.5T od Hondy (slyšel jsem že i 1.0T je špatný).

Ano, s TDI je to jiné , než s TSI, u Mondea je benzinová nabídka naprosto tristní, natožpak aby sis vybíral barvu a prý bude ještě horší, nikdo o taková auta prý nejeví zájem v EU.

Tady se vlastně shodneme na tom mém modelu. Fokus 1.6 si cenu drží, stejně třeba jako některé koncernové klasiky, ale to už jsme skokem po té mé cenové ose dost nízko, kde se odbourávají požadavky na model i barvu a nakonec převáží méně žádaná ojetina v super stavu. Tady je to typicky francouz, který mnohdy překvapí a cena mu padá nejrychleji.
Avatar - Emel
6. 9. 2019 13:31
Re: ....
Spolehlivost u novýho auta řeším jen do té úrovně, že si nekoupím auto (motor) se známým problémem. Jinak moc ne. Je dneska spolehlivější Škoda, Ford, Opel, Honda? Možná třeba benzínové Mazdě nebo Toyotě dám pár bodíků k dobru, ale jinak vlastně nikdo neví.

S tou ojetou Octavií... taky moc ne. Respektive možná pro tebe s nějakou 2.0TDI... ale já když budu chtít silnější benzín v manuálu, tak je i u mladých ojetin ten výběr strašně omezený a nějak si vyskakovat třeba s barvou moc nejde. A to je Octavií mraky, třeba u Mondea 2.0EB hledat auto v červené metle by asi bylo scifi, respektive by sis pak strašně zúžil ty konkrétní nabídky.

A konečně... u ojetin funguje takový "protiproud"... třeba Focus 1,6 benzín je osvědčená ojetina... ale na druhou stranu je díky tomu taky dražší než konkurence a může se vyplatit sáhnout po nějaké méně žádané ojetině, kterou zoufalý majitel prodá za hubičku a ty díky tomu dostaneš srovnatelné auto s mnohem menším nájezdem, ve finále "výhodněji".
Avatar - Ozzman
6. 9. 2019 12:43
Re: ....
No spolehlivost je věc, kterou asi řešíš i u nového auta, pokud ho bereš na déle, než 2-3 roky. Ojetina je sice co kus originál, ale ja se snažil kupovat auta spíše zánovní a tam ještě má trochu smysl porovnávat, jestli ti víc sedí auto A, nebo B, za předpokladu, že je A i B na trhu za podobné peníze v podobném stavu, což u zánovních aut ještě jakž takž je.

To co popisuješ by se dalo vyjádřit funkčně, že čím starší a levnější auto kupuješ, tím více rozhodují faktory jako stav, původ, spolehlivost, stáří a nahrazují faktory výkonu,výbavy, či jak je auto dobrým autem.

Bonus konfigurovatelnosti a barvy odpadá opět funkčně s časem a dostupností ojetin, ale je pravda, že neřešíš příplatky, protože výbava už u ojetiny s cenou zásadně nezahýbá.

Obecně lze třeba tenhle vztah popsat na Š.Octavii.

Pokud se rozhodneš koupit ojetinu do 2 let stáří, máš obrovský výběr konfigurací, barev a auta budou v zánovním stavu až na nějakou část bouraček či dovozů. Čím méně budeš mít na auto peněz, tím bude auto starší, "ojetější" a více tě bude zajímat, v jakém je auto stavu a priority jako barva, výbava a posléze i motorizace se stávají podružné a snažíš se vybrat nejmenší zlo :D
Avatar - Emel
6. 9. 2019 12:33
Re: ....
Z mého pohledu je to dost velký rozdíl. Pokud kupuješ nové auto, tak si hodíš na papír pár favoritů a z těch pak vybíráš, máš třeba 3-5 aut. U ojetiny je co kus to originál, takže si člověk většinou potřebuje mnohem víc omezit výběr modelů a spíš pak pátrat po co nejlepším kuse toho, co si vybral.

Jsou tam i jiné aspekty - u ojetin obvykle víc řešíš spolehlivost a provozní náklady, naopak za výbavu tolik nepřiplácíš... není pro tebe bonus konfigurovatelnost nebo výběr barev...