Český trh v srpnu 2019: Úspěch pro Toyotu a Suzuki v dalším měsíci poklesu
Pořadí nejprodávanějších značek zažilo několik změn, nahoru vyskočilo Suzuki a Toyota. První díky Vitaře, druhá díky Corolle.
Už už se v červenci zdálo, že český trh s novými automobily vrací k růstu, v srpnu ale počet registrovaných automobilů oproti předchozímu roku opět klesl. Poslední prázdninový měsíc bylo v Česku podle Svazu dovozců automobilů registrováno 25.026 nových aut, o 10,1 % méně než před rokem. I tak to však byl z hlediska prodejů nejlepší letošní měsíc.
Velký meziroční pád je tentokrát způsobený primárně tím, že loňský srpen byl nebývale silný měsíc – značky se na poslední chvíli před zářijovým příchodem nových norem zbavovaly aut homologovaných podle stávajících regulí, což extrémně zvýšilo počet registrací – o 31,3 % oproti srpnu 2017.
Letošního meziročního poklesu však dokázalo využít hned několik značek, které se vyšplhaly pořadím vzhůru. Toyota si meziročně polepšila z dvanácté příčky mezi značkami na pátou, Suzuki dokonce vyskočilo z devatenácté pozice na desátou.
Naopak jiné značky klesly. Nadále se propadá Ford, před rokem byl osmý, letos v srpnu jedenáctý. Pokračuje i pád Nissanu, loni v srpnu skončil sedmý, letos až devatenáctý. Počet jeho registrací přitom spadl o neskutečných 85,6 %. Moc se tentokrát nedařilo ani Renaultu, který se proti loňskému srpnu propadl ze čtvrtého na dvanáctou příčku.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 8/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 7033 | +5,4 | 28,1 |
2. | Volkswagen | 2416 | -29,0 | 9,65 |
3. | Hyundai | 2145 | -6,5 | 8,57 |
4. | Dacia | 1501 | +17,1 | 6,0 |
5. | Toyota | 1395 | +54,3 | 5,57 |
6. | Seat | 1143 | +6,7 | 4,57 |
7. | Kia | 1023 | -36,4 | 4,09 |
8. | Peugeot | 980 | -8,2 | 3,92 |
9. | Citroën | 979 | -5,2 | 3,91 |
10. | Suzuki | 956 | +215,5 | 3,82 |
11. | Ford | 881 | -20,7 | 3,52 |
12. | Renault | 849 | -51,7 | 3,39 |
13. | Mercedes-Benz | 573 | -3,4 | 2,29 |
14. | Opel | 546 | -20,3 | 2,18 |
15. | BMW | 447 | +15,8 | 1,79 |
16. | Mitsubishi | 394 | +12,9 | 1,57 |
17. | Mazda | 281 | +8,5 | 1,12 |
18. | Audi | 268 | -32,3 | 1,07 |
19. | Nissan | 172 | -85,6 | 0,69 |
20. | Honda | 149 | -27,7 | 0,6 |
- | CELKEM | 25.026 | -10,1 | - |
Pořadí na nejvyšších příčkách se nicméně nemění. Nejvýše je Škoda, přičemž jejích 7.033 registrovaných aut je o 5,4 % více než před rokem. To další v pořadí si pohoršily, druhý Volkswagen o 29 %, třetí Hyundai o 6,5 %. To čtvrtá Dacia pokračuje v růstu, za srpen hlásí o 17,1 % registrovaných vozů více než o rok dříve.
Stejné pořadí na čtyřech nejvyšších pozicích je shodné i po osmi měsících roku. Páté místo si nicméně zatím drží Peugeot, Toyota je šestá. Nejlepší desítku uzavírá Seat, z prémiovek je nadále nejvýše celkově dvanáctý Mercedes-Benz. Hned za ním je však BMW. Oba výrobci si však meziročně pohoršili, stuttgartský o 6,4 %, mnichovský o 10,5 %.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje 1-8/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 58308 | -1,7 | 33,25 |
2. | Volkswagen | 14860 | -24,3 | 8,47 |
3. | Hyundai | 13149 | -12,4 | 7,50 |
4. | Dacia | 11850 | +8,6 | 6,76 |
5. | Peugeot | 8096 | +3,2 | 4,62 |
6. | Toyota | 7147 | +5,9 | 4,08 |
7. | Renault | 7098 | -10,0 | 4,05 |
8. | Kia | 6778 | -14,5 | 3,87 |
9. | Ford | 6330 | -33,8 | 3,61 |
10. | Seat | 4972 | -5,1 | 2,84 |
11. | Citroën | 4959 | -6,4 | 2,83 |
12. | Mercedes-Benz | 4544 | -6,4 | 2,59 |
13. | BMW | 3718 | -10,5 | 2,12 |
14. | Opel | 3626 | -21,3 | 2,07 |
15. | Suzuki | 3547 | -1,5 | 2,02 |
16. | Mazda | 2564 | +11,2 | 1,46 |
17. | Audi | 1810 | -18,6 | 1,03 |
18. | Mitsubishi | 1779 | +0,5 | 1,01 |
19. | Nissan | 1519 | -67,7 | 0,87 |
20. | Volvo | 1511 | +10,2 | 0,86 |
- | CELKEM | 175340 | -9,3 | - |
Co se pak týče nejžádanějších modelů, tak za srpen je nejvýše stejně jako v červenci Škoda Fabia. A to přestože si meziročně pohoršila o 31,8 % registrovaných kusů na celkových 1.487. Druhá následuje Octavia s 1.372 exempláři (-26,5 %), kterou pomalu čeká mezigenerační obměna. Třetí už skončila Scala s 1.005 registrovanými kousky. Její předchůdce, Rapid, se stále doprodává, což za srpen znamenalo dvanáctou příčku.
Doprodává se také nošovický Hyundai ix20, který se letos přestal vyrábět bez přímého nástupce. Výprodej skladů malé MPV díky 782 registrovaným kouskům vyšvihl na čtvrté místo, hned za tři nejlepší Škodovky. Dařilo se také Citigo, které pomalu čeká výměna za elektrickou variantu Citigoe iV. Obsadilo šesté místo, s meziročním skokem o 206,8 %.
Třináctá příčka Vitara a její meziroční skok o 230,1 % a dvacátá Corolla (+201,6 %) jsou pak důvodem, proč se těmto značkám v srpnu na českém trhu tolik dařilo.
Český trh – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 8/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Fabia | 1487 | -31,8 | 5,94 |
2. | Škoda Octavia | 1372 | -26,5 | 5,48 |
3. | Škoda Scala | 1005 | - | 4,02 |
4. | Hyundai ix20 | 782 | +217,9 | 3,12 |
5. | Škoda Karoq | 768 | +88,2 | 3,07 |
6. | Škoda Citigo | 635 | +206,8 | 2,54 |
7. | Seat Leon | 634 | +6,7 | 2,53 |
8. | Dacia Duster | 630 | +23,5 | 2,52 |
9. | Hyundai i30 | 590 | -49,7 | 2,36 |
10. | Škoda Superb | 490 | +17,8 | 1,96 |
11. | VW Tiguan | 482 | -50,0 | 1,93 |
12. | Škoda Rapid | 472 | -59,2 | 1,89 |
13. | Suzuki Vitara | 439 | +230,1 | 1,75 |
14. | Dacia Dokker | 424 | +72,4 | 1,69 |
15. | VW Golf | 422 | -30,9 | 1,69 |
16. | Škoda Kodiaq | 403 | +45,5 | 1,61 |
17. | Renault Captur | 393 | +7,4 | 1,57 |
18. | Citroën Berlingo | 391 | -20,9 | 1,56 |
19. | Kia Ceed | 380 | -42,5 | 1,52 |
20. | Toyota Corolla | 368 | +201,6 | 1,47 |