Český trh za 10 měsíců roku 2023: Meziroční hvězdy a propadáky
Krizová situace na trhu s novými automobily minimálně podle registrací skončila. Za prvních letošních deset měsíců se totiž v Česku registrovalo téměř tolik vozů, jako loni za celý rok.
Vrcholu český trh s novými automobily dosáhl v roce 2017, kdy zaznamenal rekordních 271.595 registrací. Od té doby klesal, ovšem vcelku mírně. V předkovidovém roce totiž statistiky hlásily stále velmi slušných 249.915 automobilů. Následovalo ovšem období chaosu, nejistoty, drahých energií, zpřetrhaných dodavatelských řetězců, nedostatku součástek a přerušování výroby. V roce 2020 tudíž registrace spadly meziročně zhruba o pětinu na 202.971 vozů, aby o rok později mírně vystoupaly na 206.876 aut. Loňský rok byl naopak nejhorší od roku 2013. Registrováno totiž bylo pouze 192.087 nových aut.
Letošní situace je ovšem dramaticky odlišná. Už v říjnu totiž český trh dosáhl na 186.886 registrací. Pokud si dovolím celkové číslo předběžně odhadnout z dosavadního měsíčního průměru, mohli bychom se za celý rok 2023 pohybovat okolo 225 až 230 tisíc aut, čímž bychom se pomalu dostávali na kdysi obvyklá čísla.
Na finální sumář je zatím ještě brzy, přesto již pomalu začíná krystalizovat situace na poli největších meziročních změn. Ty v současné situaci ani tak nereflektují oblibu jednotlivých modelů, jako spíše schopnost automobilek dodat dostatečný počet exemplářů na trh. To ostatně vidíme u Škodovky, jež od ledna do září hlásí obrovský nárůst registrací. Plusové číslo 13.714 aut mimochodem téměř odpovídá celkovým letošním prodejům Toyoty v Česku, které s 14.854 vozy patří slušné čtvrté místo.

Pojďme si tedy největší přírůstky a ztráty blíže ukázat. Některé z nich jsou totiž opravdu překvapivé.
Nejvyšší meziroční přírůstek | |||||
Pořadí | Model | Registrace 2023 [ks] | Registrace 2022 [ks] | Rozdíl [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 18.425 | 11.934 | +6491 | +54,39 |
2. | Škoda Scala | 8246 | 5356 | +2890 | +53,96 |
3. | Škoda Kodiaq | 7609 | 5165 | +2444 | +47,32 |
4. | Škoda Kamiq | 7914 | 7914 | +2397 | +43,45 |
5. | Volkswagen Golf | 4871 | 2840 | +2031 | +71,51 |
6. | Toyota Corolla | 3174 | 1765 | +1409 | +79,83 |
7. | MG ZS | 1638 | 232 | +1406 | +606,03 |
8. | Toyota Yaris Cross | 2461 | 1116 | +1345 | +120,52 |
9. | Volkswagen Touran | 1638 | 454 | +1184 | +260,79 |
10. | Toyota Yaris | 2191 | 1316 | +875 | +66,49 |
Nejvyšší meziroční propad | |||||
Pořadí | Model | Registrace 2023 [ks] | Registrace 2022 [ks] | Rozdíl [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Škoda Fabia | 8617 | 10.358 | -1741 | -16,81 |
2. | Seat Arona | 811 | 1784 | -973 | -54,54 |
3. | Dacia Duster | 2526 | 3357 | -831 | -24,75 |
4. | Cupra Formentor | 1140 | 1916 | -776 | -40,5 |
5. | Opel Crossland | 671 | 1439 | -768 | -53,37 |
6. | Volkswagen Polo | 538 | 1144 | -606 | -52,97 |
7. | Ford Kuga | 1054 | 1595 | -541 | -33,92 |
8. | Peugeot 3008 | 383 | 846 | -463 | -54,73 |
9. | Dacia Sandero | 1832 | 2219 | -387 | -17,44 |
10. | Hyundai i30 | 6685 | 7066 | -381 | -5,39 |