Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Octavia Combi RS Challenge plus 2.0 TDI (147 kW) DSG 4x4
Škoda Octavia Combi RS Challenge plus 2.0 TDI (147 kW) DSG 4x4
Škoda Octavia Combi RS Challenge plus 2.0 TDI (147 kW) DSG 4x4
Škoda Octavia Combi RS Challenge plus 2.0 TDI (147 kW) DSG 4x4
88 Fotogalerie

Český trh za 10 měsíců roku 2023: Meziroční hvězdy a propadáky

Ondřej Šámal

Krizová situace na trhu s novými automobily minimálně podle registrací skončila. Za prvních letošních deset měsíců se totiž v Česku registrovalo téměř tolik vozů, jako loni za celý rok.

Vrcholu český trh s novými automobily dosáhl v roce 2017, kdy zaznamenal rekordních 271.595 registrací. Od té doby klesal, ovšem vcelku mírně. V předkovidovém roce totiž statistiky hlásily stále velmi slušných 249.915 automobilů. Následovalo ovšem období chaosu, nejistoty, drahých energií, zpřetrhaných dodavatelských řetězců, nedostatku součástek a přerušování výroby. V roce 2020 tudíž registrace spadly meziročně zhruba o pětinu na 202.971 vozů, aby o rok později mírně vystoupaly na 206.876 aut. Loňský rok byl naopak nejhorší od roku 2013. Registrováno totiž bylo pouze 192.087 nových aut.

Letošní situace je ovšem dramaticky odlišná. Už v říjnu totiž český trh dosáhl na 186.886 registrací. Pokud si dovolím celkové číslo předběžně odhadnout z dosavadního měsíčního průměru, mohli bychom se za celý rok 2023 pohybovat okolo 225 až 230 tisíc aut, čímž bychom se pomalu dostávali na kdysi obvyklá čísla.

Na finální sumář je zatím ještě brzy, přesto již pomalu začíná krystalizovat situace na poli největších meziročních změn. Ty v současné situaci ani tak nereflektují oblibu jednotlivých modelů, jako spíše schopnost automobilek dodat dostatečný počet exemplářů na trh. To ostatně vidíme u Škodovky, jež od ledna do září hlásí obrovský nárůst registrací. Plusové číslo 13.714 aut mimochodem téměř odpovídá celkovým letošním prodejům Toyoty v Česku, které s 14.854 vozy patří slušné čtvrté místo.

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka 2) • Auto.cz

Pojďme si tedy největší přírůstky a ztráty blíže ukázat. Některé z nich jsou totiž opravdu překvapivé.

Nejvyšší meziroční přírůstek
PořadíModelRegistrace 2023 [ks]Registrace 2022 [ks]Rozdíl [ks]Rozdíl [%]
1.Škoda Octavia18.42511.934+6491+54,39
2.Škoda Scala82465356+2890+53,96
3.Škoda Kodiaq76095165+2444+47,32
4.Škoda Kamiq79147914+2397+43,45
5.Volkswagen Golf48712840+2031+71,51
6.Toyota Corolla31741765+1409+79,83
7.MG ZS1638232+1406+606,03
8.Toyota Yaris Cross24611116+1345+120,52
9.Volkswagen Touran1638454+1184+260,79
10.Toyota Yaris21911316+875+66,49
Nejvyšší meziroční propad
PořadíModelRegistrace 2023 [ks]Registrace 2022 [ks]Rozdíl [ks]Rozdíl [%]
1.Škoda Fabia861710.358-1741-16,81
2.Seat Arona8111784-973-54,54
3.Dacia Duster25263357-831-24,75
4.Cupra Formentor11401916-776-40,5
5.Opel Crossland6711439-768-53,37
6.Volkswagen Polo5381144-606-52,97
7.Ford Kuga10541595-541-33,92
8.Peugeot 3008383846-463-54,73
9.Dacia Sandero18322219-387-17,44
10.Hyundai i3066857066-381-5,39