Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet Corvette Z06: Americká raketa nepotřebuje turbo

Aleš Dragoun
Diskuze (24)

Když chcete namontovat nový vidlicový osmiválec do sériového auta, dejte ho nejdříve do závodního a řádně vyzkoušejte. Corvette C8 Z06 je pekelně rychlá...

Ikonická Corvette v osmé generaci přešla na motor uprostřed. Dalo by se říct, že konečně, prototypů s touto koncepcí byl v historii nepočítaně, avšak sériové výroby se dočkala až loni v únoru. Ani jí ale nemohou chybět ještě výkonnější varianty. Chevrolet, divize koncernu GM, představil první z nich s už tradičním označením Z06, pro prezentaci si vybral Petersen Automotive Museum.

Srdcem vozu je celohliníkový vidlicový osmiválec DOHC LT6 objemu 5,5 l, který chrlí rovných 500 kW, tedy 679 koní v 8400 otáčkách. Bez přeplňování. Žádné turbo, žádný problém. Má mazání se suchou klikovou skříní, kované hliníkové písty a titanové ojnice. Dělené sací potrubí dostalo dvě škrticí klapky, výfukové ventily jsou plněné sodíkem. Červené pole otáčkoměru začíná v 8600. K dispozici je i 623 N.m/6300 min-1, sílu přenáší na zadní kola výhradně osmistupňová dvouspojková převodovka. Motor byl řádně a úspěšně testován při závodech, původně se objevil v C8.R. Z06 katapultuje z 0 na 97 km/h za 2,6 s, zrychlení na evropskou stovku tedy bude o desetinku horší. Maximálku dosud neznáme.

Z06 se liší od základu lehce i vizuálně. Je širší a řádně rozkročená, vpředu má řádně velký vstup vzduchu, který pak putuje do středového výměníku. Pod ním nechybí lízátko a vzadu pak křídlo. Při rychlosti takřka 300 km/h nabídne tahle sestava 166 kg přítlaku, k dispozici je za příplatek i ještě drsnější a účinnější karbonový balíček s přítlakem dvojnásobným. Podvozek ze základního Stingraye byl vyladěn. Standardem je systém Magnetic Selective Ride Control 4.0, není problém vybrat tvrdé nastavení pro okruh i měkčí ve městě. Ostrá corvetta dostala dopředu dvacetipalcová kola s obutím 275/30, dozadu pak „jedenadvacítky“ s širokými válci 345/25. Gumy dodává Michelin, buď Pilot Sport 4S ZP, nebo v balíčku Z07 superlepivé Performance Sport Cup 2 R ZP.

Z06 má karbonový volant i pádla. Žádný kus nemusí být totožný s jiným, individualizace je poměrně široká, další porce uhlíkových vláken v kokpitu v sedmi barevných schématech vůz přiblíží vzhledově závodním specifikacím. Nebo je libo hliník? Barev karoserie je k dispozici dvanáct. Tři druhy sedadel, šest barev bezpečnostních pásů, brzdové třmeny je možní nalakovat v šesti odstínech, druhů litých kol je k dispozici sedm... Včetně jedněch karbonových, která redukují neodpruženou hmotnost o 18,6 kg.

Brzdový systém mimochodem dodalo Brembo, kotouče mají průměr 371 mm vpředu a 381 mm vzadu, třmeny jsou šesti-, respektive čtyřpístkové. A kotouče karbon-keramické ještě větší (399/391 mm). Moderní doba přináší launch control, elektronický samosvorný diferenciál místo mechanického, nechybí ani kontrola trakce. Suchá váha auta s balíčkem Z07 a koly z uhlíkových vláken leží na hodnotě 1561 kg.

Nová Corvette Z06 vyjede z továrny Bowling Green v Kentucky coby kupé i v otevřené verzi, která nepotřebuje žádné dodatečné výztuhy. Pokud start produkce nezbrzdí čínský netopýří mor a nedostatek čipů, začne v létě 2022. Vzhledem k prodeji po celém světě se objeví verze s řízením vlevo i vpravo. Americké ceny se odhadují v rozmezí 85 a 95 tisíc dolarů (1,88-2,1 milionu korun). Na přesné částky je ještě brzy, o té alespoň v eurech nemluvě.

Zdroje: GM/Chevrolet, Motor1, Carscoops, Autoevolution

Foto: GM/Chevrolet

Aleš Dragoun
Diskuze (24)

Doporučujeme

28. 10. 2021 11:35
Re: ...
Mají, pokud je rychlý převod.
Avatar - Barrichello
28. 10. 2021 11:29
Re: Vette je super
zalez šašku počmáranej a nevotravuj tady ve sváteční den :-)
Avatar - Barrichello
27. 10. 2021 22:52
Re: Vette je super
nová tu za ty prachy není, když se spokojíš s předváděčkou, dá se https://www.sauto.cz/…rvette/154797692
Avatar - jurajos
27. 10. 2021 21:02
Re: Vette je super
Štandardná Vette aj s nejakým tým packetom ktorý je pre Europu v cene ma papierových 2,9s, ale ešte som neviedel nikoho kto by to dal pod 3,2s. Čo je samozrejme super číslo, len to trochu predikuje ako to naozaj bude s tými 2,7s.
Avatar - curwasportiva
27. 10. 2021 18:42
Turbo?
Nepamatuji si kdy Vette používala turbo. Z06 a ZR1 používaly kompresor…
Jinak se tento motor pyšní titulem nejvýkonější atmosferické V8, která kdy byla použita v produkčním voze ne u GM, ale v historii.
Jen pro srovnání kompresorem dopovaná 6,2l dávala v minulé generaci 650k...