Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet Corvette Z06: Americká raketa nepotřebuje turbo

Chevrolet Corvette Z06
Chevrolet Corvette Z06
Chevrolet Corvette Z06
Chevrolet Corvette Z06
31 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (24)

Když chcete namontovat nový vidlicový osmiválec do sériového auta, dejte ho nejdříve do závodního a řádně vyzkoušejte. Corvette C8 Z06 je pekelně rychlá...

Ikonická Corvette v osmé generaci přešla na motor uprostřed. Dalo by se říct, že konečně, prototypů s touto koncepcí byl v historii nepočítaně, avšak sériové výroby se dočkala až loni v únoru. Ani jí ale nemohou chybět ještě výkonnější varianty. Chevrolet, divize koncernu GM, představil první z nich s už tradičním označením Z06, pro prezentaci si vybral Petersen Automotive Museum.

Srdcem vozu je celohliníkový vidlicový osmiválec DOHC LT6 objemu 5,5 l, který chrlí rovných 500 kW, tedy 679 koní v 8400 otáčkách. Bez přeplňování. Žádné turbo, žádný problém. Má mazání se suchou klikovou skříní, kované hliníkové písty a titanové ojnice. Dělené sací potrubí dostalo dvě škrticí klapky, výfukové ventily jsou plněné sodíkem. Červené pole otáčkoměru začíná v 8600. K dispozici je i 623 N.m/6300 min-1, sílu přenáší na zadní kola výhradně osmistupňová dvouspojková převodovka. Motor byl řádně a úspěšně testován při závodech, původně se objevil v C8.R. Z06 katapultuje z 0 na 97 km/h za 2,6 s, zrychlení na evropskou stovku tedy bude o desetinku horší. Maximálku dosud neznáme.

Z06 se liší od základu lehce i vizuálně. Je širší a řádně rozkročená, vpředu má řádně velký vstup vzduchu, který pak putuje do středového výměníku. Pod ním nechybí lízátko a vzadu pak křídlo. Při rychlosti takřka 300 km/h nabídne tahle sestava 166 kg přítlaku, k dispozici je za příplatek i ještě drsnější a účinnější karbonový balíček s přítlakem dvojnásobným. Podvozek ze základního Stingraye byl vyladěn. Standardem je systém Magnetic Selective Ride Control 4.0, není problém vybrat tvrdé nastavení pro okruh i měkčí ve městě. Ostrá corvetta dostala dopředu dvacetipalcová kola s obutím 275/30, dozadu pak „jedenadvacítky“ s širokými válci 345/25. Gumy dodává Michelin, buď Pilot Sport 4S ZP, nebo v balíčku Z07 superlepivé Performance Sport Cup 2 R ZP.

Z06 má karbonový volant i pádla. Žádný kus nemusí být totožný s jiným, individualizace je poměrně široká, další porce uhlíkových vláken v kokpitu v sedmi barevných schématech vůz přiblíží vzhledově závodním specifikacím. Nebo je libo hliník? Barev karoserie je k dispozici dvanáct. Tři druhy sedadel, šest barev bezpečnostních pásů, brzdové třmeny je možní nalakovat v šesti odstínech, druhů litých kol je k dispozici sedm... Včetně jedněch karbonových, která redukují neodpruženou hmotnost o 18,6 kg.

Brzdový systém mimochodem dodalo Brembo, kotouče mají průměr 371 mm vpředu a 381 mm vzadu, třmeny jsou šesti-, respektive čtyřpístkové. A kotouče karbon-keramické ještě větší (399/391 mm). Moderní doba přináší launch control, elektronický samosvorný diferenciál místo mechanického, nechybí ani kontrola trakce. Suchá váha auta s balíčkem Z07 a koly z uhlíkových vláken leží na hodnotě 1561 kg.

Nová Corvette Z06 vyjede z továrny Bowling Green v Kentucky coby kupé i v otevřené verzi, která nepotřebuje žádné dodatečné výztuhy. Pokud start produkce nezbrzdí čínský netopýří mor a nedostatek čipů, začne v létě 2022. Vzhledem k prodeji po celém světě se objeví verze s řízením vlevo i vpravo. Americké ceny se odhadují v rozmezí 85 a 95 tisíc dolarů (1,88-2,1 milionu korun). Na přesné částky je ještě brzy, o té alespoň v eurech nemluvě.

Zdroje: GM/Chevrolet, Motor1, Carscoops, Autoevolution

Foto: GM/Chevrolet

Vstoupit do diskuze (24)