Chybný postup při startování zapříčinil nehodu. Muž nyní žaluje Mazdu o miliony
Dcera Joshuy M. z Pensylvánie jen zapnula zapalování místo startu motoru, ale nevšimla si toho. Výsledkem bylo samovolné rozjetí auta a náraz do stromu. Příčinou má být matoucí komunikace auta, co je třeba pro nastartování udělat.
Ten postup je vždycky stejný. Sešlápnout brzdový pedál, zmáčknout tlačítko. Jen takhle člověk nastartuje moderní auto s bezklíčovým startováním a samočinnou převodovkou. Ví to každý, kdo někdy takovým autem jel, a pokud ne, tak to rychle zjistí.
Bez sešlápnutého pedálu brzdy ono tlačítko zapíná přívod proudu k příslušenství a následně zapne zapalování, nic víc. Je to pojistka proti nechtěnému nastartování. Auta dokonce píšou na displeji, nebo to aspoň ukazují ikonkou, že pro start motoru musíte šlápnout na pedál.
Přesto je to podle pensylvánského občana Joshuy M. matoucí. Letos v květnu si koupil novou Mazdu CX-50, moderní auto se vším všudy. Nyní žaluje automobilku poté, co jeho dcera s vozem havarovala – hláška „Sešlápněte brzdu pro nastartování vozu“ svítící na displeji není podle něj dostatečně jasná.
Dcera dostala od Joshuy M. instruktáž, jak se auto startuje. Je nicméně možné, že jí nerozuměla nebo ji ignorovala, v každém případě když po nastoupení zmáčkla tlačítko, motor nenaskočil a displej napsal „Sešlápněte pedál brzdy pro nastartování vozu“. Sešlápla tedy pedál brzdy a zařadila D – nebo si to alespoň myslela.
Poté se vůz samovolně rozjel dozadu, z kopce – patrně se zařazeným neutrálem. „Snažila se vůz ovládat, šlapat na brzdy, ale posilovač brzd ani posilovač řízení nereagovaly,“ stojí v žalobě. Dcera tedy z auta vyskočila a nechala ho narazit do stromu. A podle Joshuy M. za to může Mazda.
Nutno uznat, že pro někoho, kdo sedí prvně v moderním autě s tlačítkovým startem, může si myslet, že po stisku tlačítka opravdu stačí sešlápnout brzdový pedál, aby auto nastartovalo. Pokud do té doby nejmenovaná dcera jezdila staršími auty, která se startují klíčem a není přitom nutné šlapat na pedály, mohlo ji to zmást.
Jenže poznat, zda vůz je nebo není nastartovaný, je možné z řady indicií. Když už není výrazný zvuk motoru či vibrace auta – to se může stát zejména u zahřátých šesti- a dvanáctiválců, je-li chod motoru extra sametový a okolo je hluk, ale CX-50 nemá V6 a už vůbec ne V12 – aspoň otáčkoměr ukazuje něco jiného než nulu. I hybridy, které otáčkoměr třeba nemají, zobrazí nápis „Ready“ nebo zelené autíčko se šipkou.

Navíc, v žalobě se přímo píše, že nefungoval posilovač brzd ani posilovač řízení. Nikoliv to, že by nefungovaly brzdy ani řízení vůbec. Dále už zbývají jen otázky – je dcera drobné postavy a neměla sílu na to, aby dokázala zastavit auto pedálem brzdy bez posilovače? Ignorovala fakt, že motor neběží, nebo si toho jen nevšimla?
Servis, který auto po nehodě opravoval, uvádí, že fungovalo správně. Přesto si Joshua M. stěžuje, že nejen jeho mazda, ale všechny s tlačítkovým startem od roku výroby 2017 nekomunikují dostatečně jasně, kdy je zapnutý proud do příslušenství, kdy je zapnuté zapalování a kdy je motor nastartovaný. A chce 5 milionů dolarů (112,2 milionu korun) jako odškodnění.